Kaçak Akım Rölesi Paradoksu

Doğrusu da bu bence!Makine de kaçak akım çalışmıyor muş!Bence çalışmalı eğer panoda nötr yoksa ki!Bizdeki CNC torna ve frezeler büyük çoğunluğu Tayvan,çin ve japon ya üretimi o ülkelerde şebeke gerilimi Çin ve Tayvan da monofaze 110Vac tri faze 220Vac japon ya da mono faze 100Vac trifaze 200 volt ac dir bu nedenle bizim 220 vac cihazları bağlarken bu makinelere fan gibi iki fazlar bağlardık çalışabilsin diye!Bu makinelerin bazılarında EMC filre ile nötr ü kendi içinde verir ayrıca!Ama sorun giderilemez mi?İşi bilen bir usta ve mühendis giderebilir!
 
Kaçak Akım Rölesi hayat kurtarır. Çok önemli bir cihaz. Diğer taraftan yanlış uygulamalar, hatalı tesisatlar ve bazı işe yaramaz uzak doğu ürünler nedeni ile ülkemizde evlerde bulunan K.A.R ların nerede ise yarısı devre dışı edilmiş vaziyette.

Bir K.A.R çılgınlığı var ne yazık ki TUT deyince VUR anlaşılması gibi. Her yerde KAR var ama Maalesef Elektrik kazalarından ölümler azalmadı ... Bu kafa ile azalmaz da ...

Daha geçen hafta bir benzin istasyonunda eski kombinasyon prizlerindeki sigortaların iptal edilip K.A.R'a dönüştürüldüğünü duydum. Gelen kişi cihazı bağlamayı bile bilmiyor... "K.A.R lazım ama Sigorta da lazım" diyen kardeşime "sorumlu firma bize böyle talimat verdi bırak ta işimize bakalım" deyiveriyor.

Burada konu teknik olarak K.A.R uygulamasının problem olan durumlarda ne yapılabilir sorusuna çözüm aramak. Paradoks olarak nitelendirmem bundan dolayı. Elbette elden gelen yapılacak kimse sorumluluktan kaçmayacak insan hayatı her şeyden değerli.

Örneğin E.M.C filtre parazitleri toprağa verdiği için K.A.R çalışmaz. Hassas Elektronik makinelerde Nötr, toprak ve güç kaynaklarının - uçları bir noktada toplandığı için çalışmaz.
 
Son düzenleme:
Hocam katılıyorum, her ne kadar teknik personel olmasam da. Şöyleki:
İş teftiş kurulunun gönderdiği istisnalar listesinde TN-C ve TN-C-S şebekeleri KAKR kullanımından müstesna gözüküyor. Israrla TN-S yi sormama rağmen istisnaların sadece sözkonusu 2 şebeke için geçerli olduğunu yazdılar. Halbuki TN-S sistemi hem EMC açısından ham de elektriksel emniyet açısından en güvenli şebeke.


Kullanılan şebeke altyapısının EMC davranışlarına direkt olarak etkişi var. En iyi karakteristikler de TN-S şebekesinde var 5 kondüktörlü. Bu şebekenin avantajı N ve PE kondüktörlerinin birbirinden bağımsız olması. Her iki kondüktörler binanın merkezi bir yerinde bağlanıyor.


TN-C şebekesinde ise zayıf EMC karakteristiğine sahip sadece.
Böyle olmasına rağmen TN-C de KAKR gerek yok ama daha emniyetli TN-S de gerek var.

Uluslararası standardlar gereği TN-S şebekesinde bir KAKR (RCD) şartının koşulmaması gerekir çünkü herhangi bir faydası yoktur. Değerli hocamın da ifade ettiği gibi çalışmaz.

TT sistemlerinde ise tam aksine RCD lerin kullanımı gereklidir daha hızlı açma kapama karakteristiğine sahip olduğu için.
 
Kaçak akım rölesi sigorta olmadan kullanılmaz!Çünkü K.A.R. sigorta değildir ve sigorta yerine kullanılmaz.Yetkili dedikleri firma bence tam yetkili değilmiş.15-20 Tl sigorta parasından kaçıyorlar akılları sıra bu benzin istasyonlarını denetleyen bir kurum yok mu?
 
Bir fabrikada çok sayıda Hassas CNC makine var hepsinde E.M.C filtre var ayrıca güç kaynaklarının - uçları gövdeye bağlı yani topraklı Üretici firmanın raporu var sistemi değiştiremezsiniz makineler doğru çalışmaz diye. 30 mA K.A.R nin tüm kaliteli markalarını denedik çalışmıyor.

İş müfettişi makine tesisatı tekrar yapılmalı diyor. Ne olacak şimdi... "Bekara karı boşamak kolaydır" diye bir tabir var insanın aklına geliveriyor işte.

Bu arada yeni Sigorta ve K.A.R nin bir arada olduğu kombine cihazlar üretilmeye başlandı. Yurt dışında var yakında bizde de piyasaya çıkar umarım. (Şalterlerde zaten vardı da bunlar sigorta tipinde ve 30mA). Şu benzincideki firma yetkili ve Türkiye deki X marka istasyonların tamamını yapıyor muş !!!
 
Mehmett-1974 arkadaşımızın dediği gibi siz TN-S sistemi ile Toprak ve Nötrü ayrı ayrı çekeceksiniz muhtemelen gövdeleri birbirine bağlayıp birkaç noktadan daha topraklayacak, topraklama dirençlerini defalarca ölçüp Üçgen, yıldız, kademeli, gem tozlu, kamyonlarca toprak ... kullanıp insan hayatına ve işinize özen/saygı göstereceksiniz. Kalitesiz Uzak doğu mal kullanmamak için işleri kaçırmayı dahi göze alacaksınız. Teknik zorunluluktan dolayı (yukarıdaki örnek) K.A.R çalışmadığı için kendi kendinizi yiyeceksiniz. Çareler arayıp duracaksınız. (Benim aklımda denenecek daha çok şey var)

Ama TEK kablo ile yapılan TN-C sistemde yada karışık TN-C-S sistemde K.A.R mecbur olmayacak. Hem de o TEK toprak kablosu koptuğunda nötr dönüşünün insanı çarpıp öldüreceği kesin olduğu halde. Pes Yani
 
Bir arkadaşımız özelden söyle bir uyarıda bulunmuş. Doğrudur.... Herkese açık bilgilendirme olmalıdır.

"Sn Edremit TN-C sistemde KAKR tutmaz çünkü nötr'ün cihaz gövdesine verildiği bağımsız topraklamanın yapılmadığı bir sistemdir. Uygulanmaması gereken bir sistemdir."
 
merhabalar. yangın müşavirimiz K-A-R kullanımının kanunen zorunlu olduğunu belirttiler. meskenlerde tamam da, fabrikalarda durum böylemidir ? fabrikalarda çalışıp bunu sağlayabilen varmı ? hattımızın bir tanesinde 12 tane 0,75 kw sürücülü trifaze motor var. bu hatta kaçak akım rolesi imkanı yok tutmaz. bunu kanunen nasıl zorunlu tutuyorlar anlayamıyorum!! ben mi yanlış anlayıp yorumluyorum acaba ?
 
Son düzenleme:
Maalesef İsg tarafından bakıldığında durum böyle.aslinda maalesef dememek gerekiyor sonuçta insan sağlığı herşeyden önce gelir..motor devrelerinde hat başına değil de her motora bir role şeklinde baglarsaniz sorun yasamazsiniz diye tahmin ediyorum..ayrıca danışmanlık hizmeti aldığımız bir mühendislik firmasında çalışan bir abimiz,motor devrelerinde 30ma zorunluluğunun kalktıgini ve artık 300 ma kullanılabileceğini söyledi.bu ne kadar doğru araştırmak gerekli.

Sent from my Discovery using KontrolKalemi Forumu mobile app
 
300 mA insanı ölümden korumaz.

Birçok almaç için 2-3 mA kaçak normal kabul edilir. 10 tane 20 tane daha fazla motoru veya almacı olan devrelerde kaçak doğal olarak 30 mA i geçer.

Bazı makinelerde ise parazit önleme için faz bobin ve kondansatör üzerinde toprağa bağlanmıştır makinede K.A.R çalışmaz.

Her motora 1 tane bağlasanız busbar ile beslenmiş bir devreye nasıl bağlayacaksınız. Ayrıca insan motordaki kaçaktan çarpılacak ana besleme hattındaki kaçaktan çarpılmayacak diye bir şey yok....

Paradoks buralarda.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…