Kaliteli Hoparlör Kabini Yapımı

Evet o şekilde değişiklik yapacağım.

Ama çok kötü bir şey oldu az önce. Ampliyi tam açarken Elektrik gitti geldi. Çok yüksek tiz bir ses çıktı ve crossover kartından koku geldi. O sırada hoparlörler de bağlıydı.
Mid taş direnci ısınmıştı baya.

Basslar ve mid çalışıyor fakat tizler kömür olmuşlar
Tam olarak neden oldu bilmiyorum ama ampli tarafında elektriksel bir sıkıntı olduğu kesin.

Bu durumda bu tweeterlardan iki tane daha almam gerekecek. Eğer eşini bulamazsam veya farklı bir model seçersek ön plakayı yeniden yapmak gerekecek. Ama eşini bulabilirim sanırım. Her şey iyi gidiyordu ne güzel


Edit: Linkleri şimdi gördüm bakacağım bunlara. Ama terminal benim aldığımdan sanırım. Tam o ölçüye göre delik açmıştım önceden. Son fotoğraftaki delik orta destek plakasının 12cmlik deliğiydi. Fotoğrafta değişik çıkmış.
 
Son düzenleme:
Demekki ampli osilasyona girmiş.
Hangi ampli ise bu hoparlörleri kullanma bir daha. Önce ampliyi iyi bir tessten geçir.
 
STK'lı ampli bağlıydı. Ama şuan elimde deneme tahtası niyetine kullandığım hoparlörlerle test ediyorum. Gayet de güzel çalıyor. Tizleri yaktı şimdi neşeli neşeli çalışıyor ampli
Benim anlamadığım neden mid direnci aşırı ısındı ki?

Elimde aynı tizlerden iki tane daha vardı. Kabinin birini tamamlayabilirim en azından.
Aynı tizlerden 2 tane yeniden sipariş ediyorum o halde. Muhtemelen teslimat süresi yine uzun olacak.
 
Benim anlamadığım neden mid direnci aşırı ısındı ki?
Osilasyon genellikle mid ve üst frekanslarda olur.
Bu da demektir ki mid ve tiz seslerde aşırı yüklenmiş ampli.
Hemen hemen tüm STK serilerinde aynı durum söz konusudur.
Mid direnci olmasaydı mid hoparlörün de giderdi.
Keşke tweetera bir seri direnç bağlasaydık. Belki tweeter lar yanmazdı.
Tek tweeter ile de test yapabilirsin. Sorun olmaz. Hatta kabini tek tweeter ile yapsan da sorun olmaz. Ancak bilimsel disiplin gereği çift TW gerekli idi.
 
Evet aynı modelden mouser sitesinden sipariş edebilirim. Kazançları gayet yeterli olduğu için beğenmiştim ben şahsen. Ama teslimat süresi vs beklemesi var sadece.

Bu arada koruma amaçlı kaç ohm direnç eklemek gerekir?

Yani aşırı derecede pahalı bir hoparlör değil bu tweeter aslında ama yurtdışından bir şey alma durumu işi pahalılaştırıyor.
 
Elimde 5w 1 Ohm dirençlerden vardı. Tw bobinden sonra seri olarak bağlayabilirim direkt.
Bu arada buraya yazmadım ama ben kablo almıştım çok fark etmez diye Fark edecek demek ki, linktekini daha uyguna buldum onu alayım.

Tweeterlar gelene kadar biraz bekleme moduna geçeceğim mecburen. Kabini bu şekilde kapatamıyorum çünkü tweeter deliklerini çoktan açmıştım. Zaten bilimsel anlamda da doğru bir sistem olmasını istiyorum o yüzden bekleyeceğim.

Amplide sorun yok gibi ama yine de diğer iki tweeterı bağlamaya korkuyorum
Direnç ekledikten sonra deneyeceğim artık mecbur.
 

Ekli dosyalar

  • gablo.png
    1.3 MB · Görüntüleme: 5
Bu gabloyu TW ve MİD bağlantıları için kabin içerisinde kullanabilirsin.
 
Bir süredir yokum, tweeterlara elveda dedikten sonra yenilerini sipariş ettim. Onları beklerken ise crossover kartının eksiklerini tamamlamaya koyuldum. Aynı zamanda da hoparlörlerin soketlerini ayarlıyorum ve kablolama için uğraşıyorum. Bilgilendirme yapmak istedim.

Tw çıkışına 1 Ohm direnç bağladım artık bu tweeterları koruyacak gibi görünüyor.

Ampliyi test ederken elimdeki eski yedek hoparlörleri kullanıyordum. Şöyle bir şey fark ettim.
Tweetera 16 Khz ve üzerinde sinyal gönderirken mid direncinin aşırı ısınmaya başladığını fark ettim. Sesi daha da açıp max kaç V görüneceğini ölçtüm. 8V kadar bir gerilim geliyor böylesi yüksek frekansta.
Bu arada tweeter direncinde ise hiç ısınma olmuyor.

Visaton twların yanmasındaki sebep bu olabilir mi? Elektrik anlık olarak gidip geldiğinde çok tiz bir ses duymuştum.

Belki daha da yüksek frekanslarda ses çıkmaya devam etti ama ben 16 kHz'lerden sonrasını duyamadığım için fark etmedim mi acaba. Belki de bu yüzden yandılar.;

edit: Crossovera hiç hoparlör bağlı değilken ise tiz sesleri duyabiliyorum direkt karttan. Bobinler çok iyi sarılmadığı için sanıırm.
 

Ekli dosyalar

  • 282f16b7-0f34-4a27-83b4-b8eb0d3ad5c7.jpg
    288.3 KB · Görüntüleme: 6
  • a5246e92-e96a-4123-bd35-12200da998a8.jpg
    335.5 KB · Görüntüleme: 7
Son düzenleme:
16kHz ten sonra duyamayabilirsin. Kulağın kuyruğun ecik deforme olmuş olabilir. Bu ancak tıbbi testlerle belli olabilir.
Ancak iyi kalite ampli @sasen1 in amplisi gibi veya @ozgurece35 in technics amplisi gibi bir amplin olursa bazı testler yaparak bu frekansı duyup duymadığını ispat edebiliriz.
Crosoverlardan gelen ses önemlidir. Bobinlerden geliyorsa sorun değildir ama kondansatörlerden geliyorsa olay çipindirik bir hal almış demektir.
Bunun olasılığı çok düşük olsa da gözardı edilmemelidir.
Yüksek frekanslardaki mid direncinin ısınması normal değildir. Eğer bu frekanslarda amplin aşırı distorsiyon yaratıp harmonik üretiyorsa hoparlörlerin yine risk altında demektir.
Bunu test edebilmek için ampli çıkış voltajını AC 2V civarında ayarlayıp test etmelisin.
Bu halde bile mid direnci ısınıyorsa ciddi bir operasyon gerekebilir.
İlk etapta yapılması gereken şey ise mid kondansatörüne (22uF) seri bir bobin daha eklemek olmalıdır. Bu bobinin değeri de takribi 0.8mH civarı olmalıdır.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…