Magnet motor

Şarj dinamosunun birlikte (Şimdiki araçlarda entegre) çalıştığı konjenktör,aslında elektronikteki feed-back (Geri besleme) mekanizması gibi (Ayni prensiple,yani çıkış akımı,direk bu girişi,konjenktörle de kontrol eder) çalışır.Akü voltajı fazla yükseldiğinde (Bu çalışma şekliyle de gerilim kontrollüdür) rotorda kömür (Fırça) ve bilezikler üzerinden verilen ikaz uyartım akımını (Dıştan uyartımı) keser.Rotor elektromıknatıs olmaktan tam olarak da çıkar bu konumda,boşta mıknatıs olamadan dönüp,hiç elektrik üretmemeye başlar.Bu sargılar için çekilen akım üretilen 3 fazlı akımın dc olduktan sonraki halinin aşağı yukarı %2'-%3'lük cüzi kısmı bu rotor bobinlerine,çıkış akımından alınan bir ikaz uyartım akımı (dc olarak) olarak bu konjenktör içinden,zener diyot,darlington güç transistör kontrollü olarak da verilir.Kömür fırçaların bitip tükenmesinde daha ziyade kullanım/saat döngüsü tam olarak da işleyecektir,devir sayısının bu aşınıp kısalmaya (Artırmaya veya azaltmaya) çok büyük etkisinin de olamayacağı (Kanaatim olarak) düşüncesindeyim.

Şarj dinamosu rüzgar üretimi için kullanıldığında konjenktör iptal edilir,bileziklere dönen kömür fırçalara gerek kalmaz.Rotordaki bir elin parmakları gibi birbirine geçen ve N-S-N-S- elektromıknatıs dizilimini sağlayan mağnetik geçirimli, iki baştaki geçme karkas sökülür,bobin sarımları tam çıkarılır,üzerine statora yakın olup değmeyecek şekliyle neodyum mıknatıslar,ayni bu karkasın sağladığı N-S-N-S-.. dizilimini de sağlayacak şekliyle, epoksi yapıştırıcılarla (Resinle) yapıştırılır,tornada fazalılıkları alınır,balansı kontrol edilir ve yapılır.Daha sonra stator içine monte edilir.Stator sarımları zaten alternatörde elektrik üretmek için olduğundan bu nüvedeki sarımlar ayni kalabilir.

3 fazlı stator sarımlardan üretilen bu elektriğin diyot tablasıyla alınacak olan bu volt/amper çıkışını, akım veya voltaj ağırlıklı olarak ayarlamak (değiştirmek) için üçgen veya yıldız bağlantı tercihe göre (Rüzgar türbinde kullanılacak akülerin amper-h kapasitesi,voltajı,şarj kontrol ünitesi de tam gözetilip) yapılabilir,şarj kontrol ünitesine tam da girmeden önce yapılır.Üçgen bağlantıda akım daha fazla gerilim daha azdır,yıldız bağlantıda ise akım azdır,gerilim değeri biraz daha fazladır.Konjektörün yerini bu yeni şarj sisteminde mutlaka şarj kontrol ünitesi de alabilmelidir.Rotor dönerken akü tam şarj olduğunda frenlenme etkisi de tam olarak kalkacağından,abandone olmaması için bu durumda bu üretilen gücü tam absorbe edecek uygun güçte bir direnç devreye girecek şekliyle bağlanmalıdır.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Son düzenleme:
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Rotor şarj olduğunda frenlenme etkisi de tam olarak kalkacağından,abandone olmaması için bu durumda bu üretilen gücü tam absorbe edecek uygun güçte bir direnç devreye girecek şekliyle bağlanmalıdır.

Bu kısımı anlayamadım hocam.


Peki alternatörün rotor sargılarını sökmeden (mıknatıs kullanmadan ) kullandıgımızda , uyartıyı biz verdiğimizde yani mıknatıslı sisteme göre verim nasıl olur?
 
Merhaba,haklısınız,sn. toyer,o kısmı anlaşılması çok zor olacak kadar da eksik yazmışım aceleyle.Şimdi düzelttim.O kısmında tam olarak şunu demek istemiştim.Akü elektrik bağlantısı-alternatörün şarj kont. ünitesi bağlantısı sırasında şarj akımı çekilmeyecek şekliyle alternatör boş konumuna da çıkarsa,işte o zaman bu rüzgardaki aşırı devir yükselmesini önlemek,kanatların kırılıp dağılmasını tam önlemek için,bu alternatör çıkışı,tıpkı aküye şarjlı haldeyken,yani yüklü haldeyken olduğu gibi ona karşılık gelen güçlerde bir rezistans (Sistemin çıkışına paralel bağlı bir direnç,bu fazla üretimle de boşa çıkan akımı kıyıcı da görevlidir) takılır ki ayni frenlemeyle devir düşürümü güvenli olarak yine tam sağlanabilsin diye.

Uyartıyı (ikaz uyartım akımını) biz yine orijinalinde olduğu gibi dıştan verdiğimizde (rotor yeniden elektronik kontrollü elektromınatıs da yapıldığında) eski halindeki verimle çalışacaktır,yani ancak 3000-4000d/dk (Rpm'de) de etiketindeki örneğin 55 A'yı tam verebilir,ama sabit mıknatıslı olduğunda daha düşük devirlerde (Sn.ŞEF'imizin de belirttiği gibi) rölanti devrindeki (Ama araçta orijinal halinde yani rölantide daha az amper üretiliyor) gibi büyük oranda (Amperi fazla olacak şekliyle,ancak devirle voltaj daha az değişiyor) verebilir.

Bir de kendinden uyartım sistemiyle çalışan ve dönen elektomıknatıs sistemli rotor sistemi vardır.Bunda da elektomınatısa giden dc akımı ayni mil üzerinden kuvvet alıp da dönen,dönerken ürettiği ac akımı,bir köprü diyotla,tam dönerken doğrultulup,direk bilezik-fırça teması da olmadan,bu elektromıknatısı oluşturacak rotora kablo ile ileten (Burada konjenktör kullanılmaz,direk akım verilip elektromknatıs oluşturulur,böylece bu da doğal bir mıknatıs gibi her zaman döner,ilk anda mıknatısiyeti yardımcı alternatör akım üretinceye kadar yoktur,dc akımı doğrultulup ac'den gelir gelmez,sürekli dönen tabii bir mıknatısa dönmüş olur) sistemi vardır.İşte bu sistemle yapılan rüzgar türbini alternatörü (Sn.Saftilki yapmıştı bu sistemi,forumda sn.ŞEF'imizden tam destek alarak) tıpkı sabit mıknatıslı (Neodyumlu) bir rotorun stator içinde döndüğündeki gibi çok verimli elektrik de üretebilir.Ayrıca normalde kullanılan aşağı yukarı tüm ac jeneratör sistemlerinde de bu sistem tercih edilir.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Son düzenleme:
Ustalar bu şarj dinomasının rotarını tornada yaptırıp ertafını mıknatıs ıle kaplayıp verim alma imkanım olur mu
 
Merhaba.Evet,olsun artık,çünkü sabahtan beri onu anlatmaya da çalıştım zaten,sn.Musakilic.Ayrıca dün akşam sn. ŞEF'imizde bunu çok iyi (Bundan iyi verim alma konusunu,mıknatıslı olduğunda sistemin rüzgarla elektrik üretimi için de ideal olabileceğini) zaten çok iyi de teyit ettiler,forumdaki son mesajlarıyla,iyi biliyorsunuz.

Ama öncelikle de bu mıknatıslar rotor içinde kuvvetli yapıştırıcı içinde kuruyup (Çıkıp hiç de fırlamayacak şekliyle) sonradan da dıştan,tornada mıknatıslara zarar da vermeden bu fazlalığı alınıp çok da düzgünleştirilecek,(Eğer dışa taşan fazlalıkları varsa bu resin,yani epoksi reçine malzemesinin) daha sonra da dinamik ve statik balanslar (Tüm üniversal elektrik motoru rotorlarına,rotora bobin sarımından sonra uygulanan işlem) mutlaka yapılacak.Tüm işlemler bu şekilde sağlıklı olarak yapılabilmeli,bu mıknatıslı olan rotor tadiatı için.

Not:Bir de mutlaka neodyum (Çok kuvvetli olan bu mıknatıs türünü) kullanmanız,sıradan mıknatıs kullanmamanız da lazım.Çünkü diğerleriyle bu konuda,yeterli elektrik üretim verimini pek de alamazsınız,buna çok dikkat edin.Uygun mıknatıs satış yeri ve en uygun boyutta olanının da bu rotor için temini,rotora yapılacak tadilatlarla ilgili daha fazla detay için sn.ŞEF'imizle mutlaka da kontak kurun.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Son düzenleme:
Sabit mıknatıslı alternatörlerde stator dış kısımda, mıknatıslar rotorda olduğu için fırça-bilezik kullanılmasına gerek kalmıyor. Bobin uçları kolaylıkla dışarı çıkarılıyor. O yüzden fırçaya gerek kalmıyor.

Peki sizce devir ve voltaj akımı verimi mıknatısa kıyasla nasıldır ? sorunuzu şöyle mi anlamalıyım ;
Bu alternatörde uyartımlı rotor yerine sabit mıknatıslı olursa gerilim akım verimi daha fazla mı olur ?

Şayet bu anlamda sorunuz ise bu veriler değişken olur. Araba alternatöründe sabit mıknatıslı kullanmak amacına uymaz. Araba motorunun deviri arttıkça gerilim de artar. Diyelim ki 800 d/d.da 12 v. üretiyorsa motor devri 3000 d/d. olunca atıyorum 50-60 v.lara çıkar. Böyle bir gerilimi regüle etmek imkansız gibi bir şey.

Rotor elektromanyetik olduğu zaman rotor bobinlerine giden gerilimi konjektör yardımı ile azaltıp, çoğaltarak sürekli aynı gerilimi alırız.

Bizim yaptığımız küçük ölçekli rüzgar türbinlerinde kullanmak için en ideali sabit mıknatıslı olanıdır. Akü şarj voltajını yakaldıktan sonra az bir akımla akü şarjı yapılır. Devir arttıkça akünün yapısı gereği gelen voltajı akıma çevirerek aküye verir.
 
Sayın musakılıç, internette alternatör yapımıyla ilgili Türkçe video fazla olmadığı için aşağıdaki linkte alternatör yapımını anlatan 6 videodan oluşan görüntüler var. Herkesin kolayca anlayıp, yapabileceği şekilde anlattım. Bu videolar sayesinde bir çok kişi kendi alternatörünü yaptı. Hurdacılarda bol miktarda bulunan klima dış ünite fan motorundan modifiye ettim. Aşağıdaki video en son videodur. Sayfama girip, birinci videodan itibaren izlerseniz çok rahat yapacağınıza eminim. Benim modifiye ettiğim motor 24 oyuklu idi. Siz 36 oyuklu bulabilirseniz daha verimli bir alternatörünüz olur. Adım Mehmet ŞİRANLI
 
sayın ŞEF.sabit mıknatıslı yerine rotoru uyarımlı altarnatör yapsak ve bu uyartımı kontrol etsek, sabit mıknatısa oranla verimi ne olur? sabit mıknatısta dısarıdan bir enerji vermiyoruz. ama uyartımlıda veriyoruz . burada bir ekstre bir enerji harcıyoruz sabit mıknatısa göre. diğer bir sorum sabit mıknatısla yapılan altarnatör ömrü ne kadar? bu mıknatıslar ne kadar süre sonra manyetikliğini kaybeder?

sayın Binbaşı,

Uyartıyı (ikaz uyartım akımını) biz yine orijinalinde olduğu gibi dıştan verdiğimizde (rotor yeniden elektronik kontrollü elektromınatıs da yapıldığında) eski halindeki verimle çalışacaktır,yani ancak 3000-4000d/dk (Rpm'de) de etiketindeki örneğin 55 A'yı tam verebilir,ama sabit mıknatıslı olduğunda daha düşük devirlerde.

bu ifadede ki uyartımlı altarnatörün neden düşük devirlerde voltaj üretemeyeceğini anlayamadım. Sonucta sarımları biz sarıyoruz. Sarım sayıları düşük devirde voltaj verecek sekilde yapılamaıyor mu?
 
Son düzenleme:
Sayın musakılıç, internette alternatör yapımıyla ilgili Türkçe video fazla olmadığı için aşağıdaki linkte alternatör yapımını anlatan 6 videodan oluşan görüntüler var. Herkesin kolayca anlayıp, yapabileceği şekilde anlattım. Bu videolar sayesinde bir çok kişi kendi alternatörünü yaptı. Hurdacılarda bol miktarda bulunan klima dış ünite fan motorundan modifiye ettim. Aşağıdaki video en son videodur. Sayfama girip, birinci videodan itibaren izlerseniz çok rahat yapacağınıza eminim. Benim modifiye ettiğim motor 24 oyuklu idi. Siz 36 oyuklu bulabilirseniz daha verimli bir alternatörünüz olur. Adım Mehmet ŞİRANLI
Ustam bende hazır araba şarj dinomasının rotar kısmını tornada yaptırıp uzerini neodyumla kaplamayı dusundum düşük devirde 10 amperi alabilirmiyim yoksa dizin dediginiz gibi yapacagım hazır elimde calisan şarj dinoması var fikrinizi o yuzden almak istedim ve telefonda daha çabuk olur diye ama sonradan duşundum ki formdan olması daha benim gibi diger arkadaşlarda yararlansın ....
Bu modifiyeyi yapip verim oranı iyi olurmu yoksa dediginiz gibi yeni mi yapmak daha iyi amacım ac olarak degilde dc olarak akım almak sn sef
 
Elektrik üretebilmek için 3 şeye ihtiyaç vardır.
1- İletken tel ( Bobin teli )
2- Manyetik güç ( Mıknatıs gücü )
3- Döner güç ( Manyetik gücün veya iletkenlerin döndürülmesi.

Gerilim = İletken x Manyetik güç x dönme hızı.
Bu 3 veriyi birbiri ile çarptığımızda 60 d/d.da alacağımız gerilimi buluruz.
Bu değerlerden birisinin, ikisinin ya da üçünün birden artması, azalması üretilecek gerilimi ve haliyle akımı etkiler.

İletken boyunun uzun olması için statorun kalın olması gerekir. Araba şarj dinamolarının statoru en fazla 2,5 - 3 cm. oluyor. Bu uzunluktaki oyukta çok fazla bobin teli bulunmaz. Onun için stator kalınlığı ne kadar fazla olursa o kadar çok tel kullanma imkanı olur. Hurdacılarda çok ucuza 1 kw. motorlar bulunuyor. Bunların stator kalınlıkları 7, 8 hatta 10 cm. kadar olabiliyor. Böyle bir motor bulup modifiye edebilirseniz çok rahat 10 amper alabilirsiniz.

Elinizdeki dinamoyu modifiye ettiğinizde devir sayısı çok olmalı ki gerilim ve akım alabilesiniz.
Bu modifiye edilen alternatörden 3 faz ac alınır ama 2 adet köprü diyotla doğrultularak bir artı, bir eksi olmak üzer doğru akım alınır.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,311
Mesajlar
925,193
Kullanıcılar
451,754
Son üye
vedatsever5454

Yeni konular

Geri
Üst