Marş selenoidindeki (Tık,tık şeklindeki) ilk çalıştırma aksaklığının düzelebilmesi.

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,265
Puanları
3,256
Konum
BURSA
Merhaba.

Kendiliğinden düzelen ilginç bir aksaklığı(tutukluğu) sizinle paylaşmak istedim.

Otomobilimin marş motoru selenoidi kısmından geldiğini tahmin ettiğim(Tık,tık sesi şeklinde ilk çalıştırma esnasında duyduğum ve marşın dönüp de çalışmadığı anlarda),ancak alternatör arızası değişiminde,ayrıca bu konuyu da ustaya bahsettiğimde,çok önemli bir aksaklık olmadığı,marş motoru-selenoidi kısmına müdahelenin zahmetli olacağı,bir müddet daha böyle kullanmam gerektiği söylenmişti.

Bir müddet sonra kışlık bakım yapmak maksadıyla aracın ateşleme sistemini yenileştirmek ve performansından memnun kalmadığım araç aküsünü değiştirmeyi kafama koymuştum.Araç fenni muayeneden(25.07.2011) sağlam olarak yeni çıkmış olmasına karşın,aydınlatma,ateşleme,marş sisteminden pek de memnun sayılmazdım.Bu amaçla 30.07.2011 tarihinde aracın ateşleme sistemini(Akü,bujiler,distribütör kapağı,Elektronik ateşleme kabloları),hava filtresi,benzin süzgeci,xenon far ampullerini kış gelmeden,erken olarak değiştirmeye karar vermiştim.O gün tüm parçaları sanayiden satın alıp,(Akü de dahil) özenle değiştirmiştim.

Otomobilimin istediğim şekilde periyodik bakımını tamamlayıp bakımını yapmıştım.Ancak bunun yanında otomobilimde,yalnızca işletim kalitesinin yanında, eski bir sorununun da çözülmüş olduğunu hayretle görmekteydim.Bu sorun, daha önce de yukarıda sözünü ettiğimiz marş dinamosunun ilk çalıştırılmasında duyulan "tık,tık" şeklindeki anormal sayılabilen sesleriydi.Artık yeni akü değişimiyle birlikte bu seslerden de eser kalmamıştı.

Sonuç olarak akü değişimi bir aksaklığı tam olarak ortadan kaldırabilmişti.Sebebi ise; yeni akü voltajının,eski aküye oranla 0.30-0.35 volt değerinde daha yüksek ve stabil (Kararlı)olabilen bir değeri olmalıydı.Açıp görmesem bile, sebebini kolaylıkla tahmin edebiliyordum.Aküden marş motoruna giden yüksek şiddetteki akımı, kontaktör tarzındaki prensiple,üzerindeki aşınabilen iletken-kömür Elektrik kontakları vasıtasıyla kontrol edebilen,selenoid bobininin içindeki bir kısım değişimlerdi.

Fiziksel büyük bir değişiklik ise,sadece akünün değişimi neticesinde elektrik sisteminde görülen 0.30-0.35 volt değerindeki voltaj değişimiydi.Bu değişim selenoid bobinindeki bobinlerin elektrik geldiği andaki ileriye doğru oluşan çekme kuvvetinde(Bu sayede kömür kontaklardan akü üzerinden marş motoruna akım rahatça akıyordu) bir artışa neden olabilmesiydi.Bu çekme kuvvetindeki hissedilir artış miktarı da, arabanın kontak anahtarını bir çevirişte, motorun start almasını(Marş motorunun ilk çalıştırılışında "Tık, tık sesi vermeden",tutukluk yapmadan, çalışıp dönebilmesini) sağlayabilmişti.İleriye doğru artan çekme kuvvetindeki bu artış,zamanla aşınan kömür kontaklardaki kısalmayı tolere edip, giderebilmiş görünüyordu.

Sonuç:Akü değişimi yalnızca aydınlatma sisteminin,ateşleme sisteminin,şarj sisteminin kararlılığını (Stabilitesini) arttırmakla da kalmamış,ayrıca uzun süredir kronik bir arızası sayılabilen,marş selenoidinin de(Marş sisteminin) takılmasını,tutukluk yapmasını tamamen çözebilmişti.:)
 
Son düzenleme:
Sn.binbaşı
Sizdeki değişim rastlantı gibi geldi bana.Sizdeki problem bendix mekanizmasından kaynaklanıyor, ustanızın dediği doğru.
Marş selenoidi sadece büyük bir röle veya kontaktör görevi yapmak dışında bendix mekanizmasınıda çalıştırmaktadır.Bu mekanizma marşa bastığınızda marş dişlisi ile volanı birbirine bağlar bu sıradada elektriksel bağlantı sağlandığından marş motoru çalışmaya başlar.
 
Evet,bu konuda size ayni şekilde katılıyorum.Dediğiniz gibi bendix mekanizmasının, mekanik kökenli bir aksaklığının tesadüfi bir iyileşmesi daha kuvvetli olasılık gibi görünüyor.Çünkü akü voltajında,kayda değer çok büyük bir değişiklik olmamıştır.Yalnızca,(Araba stop ettiği zamandaki) ölçümüme göre, eski akümün bir hücresinden veya diğer hücrelerinden kaynaklanan voltaj değeri düşüklüğü, sadece 0.30 volt kadardı.Yeni akümün voltajı ise, bu değer kadar daha fazlası durumunda.
 
sizin bu arızanız yakında meydana cıkar marj dinamonuz bakıma ihtiyacı var marj otamatigine baktırın
 
sayın binbaşı selonoid içinde 2 sargı bulunur : İnce sargı tutucu uçtur. kalın sargı çekici uctur. biz marşa basıp elktrik gönderdiğimizde çekiçi uç çeker ve görevi tutucu uç devralır işte bu tutucu uçta bir problem( oksite bağlı kesiklik olursa yada ucta kopukluk olabılır) var ise o dedıgınız sesı yapar.bırde cekıcı ucun baglı oldugu yerde de aynı aksaklık olsa yıne aynı sonuc dogacaktır. bunlar harıcınde mars dınamonuzu sokup ıcındekı catal vesaır dıger elektrıkı ve mekanıkı malzemelerın bakımını yapar ısenız daha faydalı olacaktır.selonoıd uzerındekı ozellıkle lehımlerı yenılersenız faydalı olacaktır kanısındayım.mesela fırcalar azaldıgında yıne aynı benzer sesı yapacaktır.selonoıd cıkısındakı kablo gevsek kalsa yıne aynı benzer ses cıkacaktır. yoksa aku ıle sorunun cozulmus olacagını sanmıyorum.kolay gelsın
 
"sayın binbaşı selonoid içinde 2 sargı bulunur : İnce sargı tutucu uçtur. kalın sargı çekici uctur. biz marşa basıp elktrik gönderdiğimizde çekiçi uç çeker ve görevi tutucu uç devralır işte bu tutucu uçta bir problem( oksite bağlı kesiklik olursa yada ucta kopukluk olabılır) var ise o dedıgınız sesı yapar."

Dediğiniz çalışma prensibi,ayni şekilde endüstriyel ac motorlarının,krenlerinin(Gezici,arabalı vinçli sistemler) çalışmasını sağlayan, sanayi elektriği(3 fazlı) ile çalışan kontaktörlerde de ayni şekilde işliyor,sanırım.Kontaktörün ince tel sargılı nüvesinde(220 volt ac. bobinli)elektrikle oluşturulan mağnetik akı,kontaktörün,mağnetik kuplajını sağlayan üst parçasını,yalnızca kendine çekmekle kalmaz,(Çekici işlem)kontaktör geçişlerinden bir bağlantısına bağlanan,bobin sargısına sağlanan, seri bağlantıyı da,otomatik olarak, aktif hale(Tutucu işlem) getirmiş olur.Bu seri bağlantının, herhangi bir noktası ayrılmadıkça(Kapatılıp da, devre iptal edilmediği sürece) kontaktör, kendi üzerindeki kontaktör bağlantısından sağlananan elektrikle,bobini enerjilendirip,sürekli çalışmasını(Otomatik olarak görev yaparak, başka tek bir fazı veya 3 fazı kontrol edebilmesini) temin eder.
 
Aynı bahsettiğiniz gibi; benzer özelllikleri var. ancak aradaki fark endüstriyel kontaktörlerde genelde start işlemi yapıldıktan sonra kontaktör çekili kalır ve biz elimizi start butonundan çeksek bile sistem çalışmaya devam eder. arabamızda ise çekici uç devreden çıktıktan sonra görevi devralan tutucu uç demiştik ya biz elimizi kontak anahtarının mars pozıyonundan cektıgımızde sıstem tamamen kapanıyor.
 
Benim başıma buna benze bir arıza gelmişti broadway94 model aracımda bazen marş otomatiği çalışıyor bazen tık tık edip kalıyordu
kocaelinde tamirciye götürdüm marş otomatiği deyip söktü ve değişitrdi bu sırada aydına yola çıktım döüşte eynı hatayı yapınca tamircimin iyi olamdığını anladım ve aydında bir tamirciye götürdüm araıza kontak anahtarından çıktı iyi temas etmiyormuş
 
Allahtan eski marş otomatiğini atmamıştım bir ara içine bakarım diye saklıyordum şimdi yedeğe düştü
 
Konunun net olarak anlaşılabileceğini düşündüğüm bir video;
[video=youtube;QAiT1OLdlok]http://www.youtube.com/watch?v=QAiT1OLdlok[/video]
 

Forum istatistikleri

Konular
129,735
Mesajlar
929,371
Kullanıcılar
452,457
Son üye
powerotomasyon.net

Yeni konular

Geri
Üst