Mekanik Zeka

Sn. cncaraştırma,

Öncelikle verdiğiniz bigiler için teşekkür ederim,ben elektrikçiyim bizim alanımızda reaktif gücün kompanze edilmesi diye bir konu var,kabaca izah edecek olursam; bir işletmede bobin ihtiva eden yani endüktif yüklere uygun karşılıklarında kondansatör monte ediyoruz ve belli bir değeri tutturabilirsek müşteri daha az fatura ödüyor ancak, Elektrik gözle görülmediği için bu olayı zihinde canlandırmak zorlaşıyor.
Ben kendimce,sistemler arasındaki analojiden hareket ederek,bir taşıtın sarsıntılarının yayla sönümlenmesine benzetiyorum ne dersiniz?

Galiba burada anahtar kelime ''titreşim'' çünkü doğru akımda zaten kompanzasyon diye bir şey yok.
 
Sayın Canert179
Bahsettiğiniz elemanların temel Elektronik eleman olması hasebiyle zaten birebir benzeşim halindeler. Bu elemanlar ile kurulu elektronik devrenin aynı mekanik devresi de kurulabilir.

Endüktif etkiyi kapasitifle dengelemek, direncin dik bileşenlerini ters yönde eşitlemek ve aynı zamanda ortadan kaldırmış olmak diye hatırlıyorum. Konumuzla alakalı bu bilgilerin verilmesi çok güzel olur.

Endüktif dediğiniz bobin faaliyeti mekanikte yay ile, kapasitif dediğiniz depo faaliyeti de kütle ile özdeştir. Direnç ve sönümleyici(damper) özdeşliğinden bahsetmek için de sistemin direncini öğrenmek gerekir.

Bu benzeşim Dc akımda da kurulabilir. Dc akımda bobin faaliyeti değişmiş olur muhtemelen.
Müşterilerinize elektronik sistemin mekanik özdeş modelini göstererek daha iyi bilgi vermiş aynı zamanda da tercih sebebi olmuş olabilirsiniz.
Başarılar dileriz.
 
İlginize çok teşekkür ederim,
Bizim endüktif karakterli alıcılarda,iletkenin özdirecine,uzunluğuna ve kesitine bağlı olarak eğer sıcaklığı ihmal edersek sabit bir direnç var,benim sizden istirhamım RLC devreye özdeş,günlük hayatımızda görebileceğimiz bir mekanik sistem örneği vermeniz.
 
Sayın Canert179
Bu konularda konuşmak bizim hoşumuza gider.
RLC devrenin mekanizmik örneği, arabaların sizin de bahsettiğiniz amörtiörleri. Arabayı kütle olarak düşünürsek yaylı, damper lı mekanizma ile beraber düşünüldüğü diğer elemanların göz ardı edildiği durumda bir RLC devrenin mekaniği bulunmakta. Araç tümseğe girerken kütleye tesir eden bir etki ortaya çıkar. Yay bu etkiyi geciktiren, damper da bu etkiyi sönümleyen bir karakter gösterir. Damper sız yay etkiyi geciktirerek vuruntusunu azaltabilir ama yaptığı salınım uzun sürer ve insanda mide bulandırıcı etki oluşturabilir. Damper ile birlikte devam eden bu salınımlar en aza indirilir.

Bir terazi sadece endüktans ve kapasitansın olduğu bir mekanizma örneğidir. Terazi yayı edüktans, asılan kütle kapasitans özdeşidir.Sportif faaliyeterde gerilen yay ise sadece endüktansın olduğu bir mekanizma eşdeğerdir.

Burada kabaca ifade ettiğimizi açıklamış oliyim. Yoksa ki malzmelerin elastikiyetinden dolayı her malzemede bir "yaylanma" hali görülür.Kütlesi ve sertlik/tokluk/sönümleme gibi değerleri de diğer benzeşimleri oluşturur. Ancak etkisi az olanlar genelde ihmal edildiğinden bu tip malzeme yaylanması genelde ihmale maruz kalır. Mesela yayı gererken yayın tutamağı da esner ama ölçülmesi ince ve etkisi çok zayıf olduğundan ihmal edilir.
Bu tip durumlar elektronikte kabloların da hesaplanmasa da direnci olduğu, yine düşük de olsa endüktif etkilerin olduğu gibidir.
Yoksa ki dönen volan, kütlenin dönme enerjisi ile bir kapasitans devre benzeşimidir ama aslında yatağındaki malzemenin esneme ve sönümleme değerince de direnç, endüktans etki de gösterir.

Bu konuları fevkalade açabiliriz. Hesaplamalar da inşAllah(c.c.) işi içine girer, ve sadece sözde kalmak için değil her yönüyle bir kitaplaştırma faaliyeti için dayanak olur.

Hayırlı Cumalar Hayırlı günler..
 
arkadaşlar bana çok basitte olsa yapay zeka delphi ile yazılmış bir uygulama örneği gönderebilir misiniz?şimdiden teşekkürler...
 
Benim için çok ufuk açıcı oldu,çok teşekkür ederim.Forumun mekanik bölümünden çok istifade ediyorum.Size de hayırlı cum'alar..
 
Teşekkürler
Bu benzeşim örnekli devrelerle izah edilir inşAllah(c.c.)
Başarılar dileriz.
 
Aslında konu çok geniş, ancak ben hem makina hemde Elektronik ile ilgili bölümler okuduğum için biraz eklemeler yapmak istedim.
Konular RLC devrelerinden açılmış.

Bu şekilde dizildiklerinde otaya salınım yapan (osilatör) devre oluşmaktadır. Bunu tekbaşına yapabilen KRİSTAL malzemeye eşittir.

Kristal malzemelere kuvvet uygulandığında (Elektrik veya mekanik) Yapısından dolayı belirli bir frekansta elektrik salınımı olur.

Bu dalgalanmalar bayrağımızın dalgalandığı gibi (inşallah sonsuza kadar dalgalanacak) bir salınım ortaya çıkar.

Şimdi bunların mekanik ile karşılaştırmalarını yapayım.

Kuvvet, elektriksel kuvvet birimi volttur (voltluk kuvvet ugulanır denilir).

Güç, elektriksel güç birimi watt (wattlık güç üretilmiştir, tüketilmiştir gibi).

Kondansatörler, elektrikdepolama (Kapsite) amaçlı kullanılırlar C harfi ile (Condansate) gösterilirler mekaniksel karşılıkları kapalı kap içerisine hava basınç kuvveti uygulanarak içerde basınçlı hava depolanması gibi istenilen güçte kuvvetin depolanması.

Dirençler, kuvvete diretme uygulnması istenilen yerlerde kullanılır. R harfi ile gösterilir (resistance). Mekaniksel karşılığı sürtünme.

Bobinler, endüktans L harfi ile gösterilirler. Mekaniksel karşılığı (kondansatörlerin zıt etki gösterdikleri için) yay benzeri olsa gerek.

Amartisörlerde, pistonlar ve yaylar kullanılır.

Kompanzasyonda, kondansatörler ve bobinler kullanılır.

Daha kullanılan çok yerler var fakat bende çok derinleme anlatamam çünkü meslek lisesi mezunuyum. Ülkemizdeki yönetimlerden ve maddi yetersizliklerden dolayı (üniversite sınavında yeterince yüksek puan almama rağmen ) mühendis olamadığım için şimdilik bukadar.
 
Sayın Kabiliyet
Meslek lisesi mezunu olduğunuzu nereden bilebiliriz? Mühendis olsanız nereden bilebilirdik ki? Alim ilmi olmadan nasıl alim olsun? Siz bizi şereflendirmişsiniz ne ala. İnşAllah(c.c.) ilimler sahibi olursunuz. Zenginliğin belki atılım bekleyen insanlarda olmadığı zamanlarda, bu insanların ilmini arttırması önemli olsa gerek.

Kuvveti gerilimle benzetmişsiniz, kondansatörü basınçlı kap ile, direnci de sürtünme ile. Burda bahsettiğimiz bilimsel ilmi bezerlikte esas alınan, formülatif ve bilimsel kabul yoluyla eşleşimin ifadesidir. Günlük hayattan veya mantık yoluyla aklımıza gelenler de benzerlik içerebilirler ama bahsettiğimiz sistematikten farklı özelliklere sahip olurlar.
Mekanik kuvvet, akım ile; kütle, kondansatör ile; damper(sönümleyici) da direnç ile özdeştir. Sizin piston dediğiniz bizim damper diye ifade ettiğimizdir. Alelade piston değildir, pistonu delikli bir hidrolik silindirdir. Bu deliklerden akışkan geçişi olur ve piston hareketi sağlanır.
Bu arada bobin..yay benzetmesini doğru yapmışsınız.
Münasip bir zamanda formüllerle açıklamalar yapmak dileğiyle
Esen kalın..
 

Bana kızmazsınız inşallah, ben iki sektörede hakim biriyim bana güvenmezseniz bilgilerinizi çok geliştiremezsiniz. Ben biraz daha anlatmaya devam edeyim.

Mekanik kuvvet akım ile aynı diyor iseniz kusura bakmayın ancak sizin lise fizik bilginiz yerlerde sürünüyor demektir.
Akım adı üzerinde akmaktan geliyor akışkan fiziği. Yani akım elektrikte elektron akışı, katı maddeler akamaz zaten sıvıların akışı moleküllerin kütle akışı.

Pistonun delikli karşılığıda kondansatör ve direncin seri bağlantısıdır.

Kondansatörün küle ile kıyaslanmasıda hayal bile edilemeyecek kadar saçma kalıyor. Kütle birimi kilogram değilmi, kondansatörler kilo ile satılmıyor. Kondansatörlerin üzerinde kapasite ve güç değerleri yazar volt dayana bildikleri güç, farad depolaya bildikleri Elektrik miktarı.

Formül eklemek kolay, esas zor olan sizin bunu anlamak için fizik bilginizi tamamlamak.

Kondansatör şarj grafiğini ekliyorum sizdende, bir kapalı boş kap içine hava verildiğinde, kap içerisindeki hava basıncının zamana göre değişimini ve hesabını eklemenizi bekliyorum. Birde kap içerisine verilen havanın hızı bir vana ile ayarlanacak.

 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…