Mosfetin anahtarlama elemanı olarak kullanılması

Katılım
18 Ocak 2008
Mesajlar
1,088
Puanları
156
Yaş
40
Değerli ustalarım selamun aleyküm herkese hayırlı iş helal ve bol kazançlar diliyorum...

Bir proje ile uğraşıyorum bildiğimiz belediyelerin çöp araçları var ve bu çöp araçlarının üst yapı denen bir kısmı var yani aracın arkasında iki kişi çalışıyor birinci kişi çöp bidonunu alıp arabaya koyuyor diğer kişi ise onu bağlayıp devriye kolu ile bidonun hazneye dökülmesini sağlıyor ardından da bir butona basıyor işte bu butona bastıktan sonra devreye üst yapı elemanları giriyor bıçak dediğimiz kocaman bir kepçe ağzını yukarıya doğru açıp sürgüyü aşağı hazneye indiriyor ve bıçağı kapatıp çöpü aracın kasasının içine yerleştiriyor...

Belediyede çalıştığım için uzun uzun zaman ayırıp incelemelerde bulunabilme şansım oldu hatta 3-5 arabaya da bu sistemin çalışmasını sağlayan gemo marka plc akıllı rölerler takıp sistemi sorunsuz bir şekilde çalıştırıp aracı göreve yolladım her neyse konu bu değil...

Şimdi uğraşmakta olduğum sistem gemo yada farklı bir cihaz kullanarak bu işi çözmek değil çünki hem pahalıya geliyor hem de sanatsal bir yanı kalmıyor nerdeyse program hariç herşey hazır...

Ben de pic ile birkaç devre yaptım fakat çalışmadı yaptığım devreler aslında dışarda sanayi sistemlerdeki motorlarda hiç sorunsuz çalışıyor fakat araba elektriği ile çalışmıyor tamamen filtreleme eksikliği çünki ; girişleri izole ettim 4n25 ile çıkışları da yine 4n24 ve uln2003 ile izole ettim 24v akü gerilimini lm2575 ile 5 volta çevirdim bu devre bile çalışmadı :D dışarda çatır çatır çalışıyo arabaya bağladığımda sapıtıyo...

Sırf aracın elektriğinin kirliliğinden kaynaklanıyor.
Aracın sürgü ve bıçak çenesini kontrol eden selenoidler var ben bütün yaptığım devrelerde bu selenoidlere gerilimi röle ile verdim röle de çekip bırakınca sıkıntı yapıyo e zaten selenoid de endüktif bir yük o da sıkıntı yapıyo daha röle çekmeden pic sapıtıyo...

Önümde iki seçenek kaldı bu seçenekler ise şöyle.

1 : Selenoidleri röle ile değil de transistör veya mosfet ile çektirip röledeki zıt emk yı yok edip selenoidlerin uçlarına da hızlı diyotlardan ters diyot bağlayıp opto kuplor ve uln 2003 entegresini iptal etmek.

Yine çalışmazsa ;

2 : 30 -35 Tl ye bir tane 24v 220 volt çevirici inverter alıp pic kısmının besleme katını bu inverter üzerinden yapıp röle çıkışlarını da 24 volt ile kontrol etmek ama ben bu ikinci yol olan inverter devresine hiç sıcak bakmıyorum...

Konuyu neden bu kadar uzattım ? çünki durumun ne olduğunu bilip söylemek istediğimi tam olarak anlayabilirseniz o kadar daha faydalı bilgiler paylaşacağınızdan eminim.

SONUÇ :
Siz değerli ustalarımdan bana mosfeti nasıl anahtarlama elemanı olaak kullanabilirim bu konu hakkında bilgi vermenizi rica ediyorum

N kanal ve P kanal mosfet ile ayrı ayrı olmak şartı ile bu selenoidleri yada dc bir röle yada motoru yada yükü nasıl çalıştırabilirim tetikleme olayını nasıl yapabilirim pic çıkışı ile mosfeti tetiklerken kullanmam gereken direnci nasıl tespit ederim mosfetin gate ucunu tetiklemek için kullandığı akım miktarı nedir D G S uçları ve komple mosfet hakkında direk uygulamaya yönelik bilgilerinizi rica edecektim değerli ustalarım.

Konuyu transistörler ile çözsem sıkıntı yok transistörü anahtarlama elemanı olarak kullanmayı biliyorum 1 tane npn tipi transistör ile işi çözerim ama özellikle mosfet ile nasıl çözebileceğimi çok merak ediyorum ve devremde de mosfet kullanmayı istiyorum.

Birde bu tarz devrelerde sizce hangi tip mosfeti kullanmalıyım n kanal mı p kanal mı ve mosfet seçerken hangi özelliklere dikkat etmem gerekiyor ?

Vereceğiniz bilgilerinizden dolayı şimdiden her birinize ayrı ayrı teşekkür ediyorum...
 
Uzun zamandır yoktun ?

Mcu lar olduğunda , n kanal mos lar daha kullanışlıdır.
Ayrıca logic level mosfet olanlarını seçmelisin.
N moslar için :
gate source arasında 4.7 ve gate ye seri 20-47 bağlı olarak kullanabilirsin.


Selenoidlere özellikle büyücek iseler hızlı diyoda paralel 2.2-10 µF kondansatör bağla.
Hızlı diyot kadar hatta daha da etkilidir.


"Ne kadar gate akımı" gibi sorular mosfetleri hiç tanımadığını gösteriyor.(fet= field effect transistor)
Gıcık cevap ama öyle .
Bunları anlatan belgeleri incelemen gerekir.

Pic in sapıtmasına besleme kadar devre dizaynının yani pcb nin iyi yapılmaması sebep olabilir.
Pic kullanımındaki temel devreleri anlatan belgeler çizimler Microchip sayfalarında var.
Ayrıca magnetik alanlardan korunması gerekebilir (uygun metal kafesler) .
Devredeki sürücü katlardan izole gerekebilir.

Uzun lafın kısası EMI konuları kısaca anlatılacak kadar basit değildir.,
Her şeyden önce temel bilgilerin çok sağlam olması ve şartların çok isabetli analiz edilebilmesi gerekir.

Anlatımlarına göre beslemeden etkilenme , analizörlerle incelenebilir.
Kestirmesi , olası çeşitli istenmeyen işaretleri süzen filitre elemanları kullanılmasıdır.
Ferit boncuklardan aktif filitrelere kadar ...
 
merhaba pic 16f876a ile yapacağım bir devre var. bu devrede pwm uygulaması veya aç kapat uygulamaları yapmak istiyorum konuyu pic programlama bölmüne açtım devrede 6 adet mosfet var. mosfet ile daha önceden çalışmam olmadığı için tecrübesizim. mosfetlerle ilgili formda yada intenet üzeri araştırmalarda en iyisi optu kuplör ile sürülmesi ve buna uygun bir şeme oluşturdum.sisden istediğim yaptığım bağlantı ile örneğin rgb led uygulamasını yapabilirmiyim ve yine bir değişiklik yapmadan sadece yazılım değişikliği ile max 24v olan kontaktörleri de sürebilirmiyim şimdiden teşkkür ederim.

kolay gelsin...

https://www.kontrolkalemi.com/forum/pic-programlama/86568-16f876a-deneme-karti.html
 
Değerli Hocam ;
Araba Elektrik sistemlerinde beyin haricinde diğer birimlerde genellikle harmoniklenme olur (Hocam öyle demişti zamanında). Benim tavsiyem arabadan gelen elektrik katını eğer AC-DC ise önce kontrolsüz olan Köprü diyot ile doğrultmanız.ve ULN içinse zener diyot kullanmanız. Dayımın Tırına takmıştık pavyon ışıklandırması ışıklandırma istiyordu. DC-DC ise sistem daha basit KAZIMUĞUR hocamın dediği gibi N-Kanal Mosfetler daha iyi ama PIC için LOgic Kanal seçmek daha iyi olacaktır.
(Umarım sorunu doğru anlayıp yanlış söylememişimdir :D )
 
Değerli ustalarım selamun aleyküm herkese hayırlı iş helal ve bol kazançlar diliyorum...

Bir proje ile uğraşıyorum bildiğimiz belediyelerin çöp araçları var ve bu çöp araçlarının üst yapı denen bir kısmı var yani aracın arkasında iki kişi çalışıyor birinci kişi çöp bidonunu alıp arabaya koyuyor diğer kişi ise onu bağlayıp devriye kolu ile bidonun hazneye dökülmesini sağlıyor ardından da bir butona basıyor işte bu butona bastıktan sonra devreye üst yapı elemanları giriyor bıçak dediğimiz kocaman bir kepçe ağzını yukarıya doğru açıp sürgüyü aşağı hazneye indiriyor ve bıçağı kapatıp çöpü aracın kasasının içine yerleştiriyor...

Belediyede çalıştığım için uzun uzun zaman ayırıp incelemelerde bulunabilme şansım oldu hatta 3-5 arabaya da bu sistemin çalışmasını sağlayan gemo marka plc akıllı rölerler takıp sistemi sorunsuz bir şekilde çalıştırıp aracı göreve yolladım her neyse konu bu değil...

Şimdi uğraşmakta olduğum sistem gemo yada farklı bir cihaz kullanarak bu işi çözmek değil çünki hem pahalıya geliyor hem de sanatsal bir yanı kalmıyor nerdeyse program hariç herşey hazır...

Ben de pic ile birkaç devre yaptım fakat çalışmadı yaptığım devreler aslında dışarda sanayi sistemlerdeki motorlarda hiç sorunsuz çalışıyor fakat araba elektriği ile çalışmıyor tamamen filtreleme eksikliği çünki ; girişleri izole ettim 4n25 ile çıkışları da yine 4n24 ve uln2003 ile izole ettim 24v akü gerilimini lm2575 ile 5 volta çevirdim bu devre bile çalışmadı :D dışarda çatır çatır çalışıyo arabaya bağladığımda sapıtıyo...

Sırf aracın elektriğinin kirliliğinden kaynaklanıyor.
Aracın sürgü ve bıçak çenesini kontrol eden selenoidler var ben bütün yaptığım devrelerde bu selenoidlere gerilimi röle ile verdim röle de çekip bırakınca sıkıntı yapıyo e zaten selenoid de endüktif bir yük o da sıkıntı yapıyo daha röle çekmeden pic sapıtıyo...

Önümde iki seçenek kaldı bu seçenekler ise şöyle.

1 : Selenoidleri röle ile değil de transistör veya mosfet ile çektirip röledeki zıt emk yı yok edip selenoidlerin uçlarına da hızlı diyotlardan ters diyot bağlayıp opto kuplor ve uln 2003 entegresini iptal etmek.

Yine çalışmazsa ;

2 : 30 -35 Tl ye bir tane 24v 220 volt çevirici inverter alıp pic kısmının besleme katını bu inverter üzerinden yapıp röle çıkışlarını da 24 volt ile kontrol etmek ama ben bu ikinci yol olan inverter devresine hiç sıcak bakmıyorum...

Konuyu neden bu kadar uzattım ? çünki durumun ne olduğunu bilip söylemek istediğimi tam olarak anlayabilirseniz o kadar daha faydalı bilgiler paylaşacağınızdan eminim.

SONUÇ :
Siz değerli ustalarımdan bana mosfeti nasıl anahtarlama elemanı olaak kullanabilirim bu konu hakkında bilgi vermenizi rica ediyorum

N kanal ve P kanal mosfet ile ayrı ayrı olmak şartı ile bu selenoidleri yada dc bir röle yada motoru yada yükü nasıl çalıştırabilirim tetikleme olayını nasıl yapabilirim pic çıkışı ile mosfeti tetiklerken kullanmam gereken direnci nasıl tespit ederim mosfetin gate ucunu tetiklemek için kullandığı akım miktarı nedir D G S uçları ve komple mosfet hakkında direk uygulamaya yönelik bilgilerinizi rica edecektim değerli ustalarım.

Konuyu transistörler ile çözsem sıkıntı yok transistörü anahtarlama elemanı olarak kullanmayı biliyorum 1 tane npn tipi transistör ile işi çözerim ama özellikle mosfet ile nasıl çözebileceğimi çok merak ediyorum ve devremde de mosfet kullanmayı istiyorum.

Birde bu tarz devrelerde sizce hangi tip mosfeti kullanmalıyım n kanal mı p kanal mı ve mosfet seçerken hangi özelliklere dikkat etmem gerekiyor ?

Vereceğiniz bilgilerinizden dolayı şimdiden her birinize ayrı ayrı teşekkür ediyorum...
Birsey diyecek tam okumadım ama araçtan gelen elektrikde sikinti olduğu için kararsız çakışıyor dediniz NEDEN ARACIN BUR KISMINA KUCUK BUR JUTU YAPTIRIP AYRI BIR AKÜ BAĞLAMADINIZ ARAC UZRINDEKI ROLELER VE KONTAKLAR VS ERKISINDEN KURTULABILIRSINIZ 2 TANE AKU GRUBU KOYUP HATTA YANINA BIR REDRESORDE MINTAJ EDIP AKSAM ISI BITINCE SARJA TAKARLAR OLMAZ MI
 
Hocam şöyle anlatayım araç elektriğinden çalışacak yarı iletkenli cihazlar bir takım standartlara göre üretiliyorlar. Sizin de dediğiniz gibi araç elektriği değişken parazitik ve güvenilmez bir yapıya sahiptir. PLC lerin güç katı bunun üstesinden gelebilir ama bireysel olarak yapacağınız cihazlar bunu başaramayabilir. Harici bir batarya koyup ara ara şarj etmek en kolayıdır. Eğer ben uğraşmak istiyorum derseniz bu dökümanı bırakıyorum. Bu iş için özel üretilmiş entegreleri anlatıyor. İçindeki devre şemalarından faydalanarak bir güç katı yapabilirsiniz.
 
Birsey diyecek tam okumadım ama araçtan gelen elektrikde sikinti olduğu için kararsız çakışıyor dediniz NEDEN ARACIN BUR KISMINA KUCUK BUR JUTU YAPTIRIP AYRI BIR AKÜ BAĞLAMADINIZ ARAC UZRINDEKI ROLELER VE KONTAKLAR VS ERKISINDEN KURTULABILIRSINIZ 2 TANE AKU GRUBU KOYUP HATTA YANINA BIR REDRESORDE MINTAJ EDIP AKSAM ISI BITINCE SARJA TAKARLAR OLMAZ MI
bravo usta, gerçekten bravo, yaklaşık 8,5 yıl önceki bir konuya bu gün fikir üretip cevap vermişsiniz. siz böyle fikirler ürettikçe bizler asla batmayız.
 
@paskomya puhaha tarihine bakmamıştım hemen atladım bende :) neyse yinede birilerinin işine yarar belki. Acaba konuyu açan abi hala belediyede çalışıyor mu? Kayyum filan geldiyse işi zor :)
 
bravo usta, gerçekten bravo, yaklaşık 8,5 yıl önceki bir konuya bu gün fikir üretip cevap vermişsiniz. siz böyle fikirler ürettikçe bizler asla batmayı
Sayın pasomu konu 8 yıl önce yazılmış olduğuna dikkat ettiniz de üyelik tarihimide dikkat etseydiniz keşke...
Belki insanlar yeni uye olup sonradan konuyu görüp yazi yazmis olabilir....dikkatiniz için sizede tebrikler sağlıcakla kalin
 

Forum istatistikleri

Konular
129,840
Mesajlar
930,680
Kullanıcılar
452,679
Son üye
kenan7777

Yeni konular

Geri
Üst