motor sürücüleri ve kabloları için 10 temel kural

electrics

Üye
Katılım
15 Nis 2008
Mesajlar
694
Puanları
6
Yaş
40
Elektromanyetik Uyumluluk Yönüyle İnvertörlerin İşletilmesinde Uyulması Gereken 10 Önemli Kural

Bildiğiniz gibi motorların sürülmesinde en önemli görev vfd cihazı (kabaca invertör diyebiliriz) na düşüyor. Bu cihazı ile motor arasına çekilecek kablonun hangi özelliklerde olması gerektiğini, bağlantı yapılırken en önemli noktaların ve diğer önemli hususların neler olduğunu kısaca özetleyelim.
1-Elektromanyetik uyumluluğa uyması açısından invertörün üzerinde parazit engelleyici filtre olmalıdır.
2- Motor ile İnvertör arasında ekranlı iletkenlerin kullanılması halinde ekranlama iletkeni her iki ucundan topraklanmalıdır. Kabloda herhangi bir zedelenme ve kırılma olmamasına dikkat edilmelidir. Eğer motor koruma cihazı vs bağlamak için kabloyu kesmek gerekecek olursa kablonun ekran iletkenleri kendi aralarında tekrar birleştirilmelidir. Böylelikle en düşük yüksek frekans empedansı elde edilmiş olur.
vfd.cihazı.ekranlı.kablo.png

Motor Sürücü Kablosu Olarak Kullanılabilecek İdeal Bir Ekranlı Kablo
3- Kablo kısaldıkça parazit ve kaçak akım riskleri azalır. İzin verilen en yüksek iletken uzunluklarına riayet esastır.
4- Kontrol girişlerindeki gürültü ve parazit etkilerini minimize etmek için kontrol kabloları daima ekranlı olmalıdır. Ekranlama iletkeninin ucu invertörün üzerinde bunun için öngörülerek bırakılmış olan kablo kelepçesine geçirilmelidir. Ekranlama iletkeni ilaveten bir kontrol cihazına daha bağlanacak ise şase noktalarının arasındaelektrik potansiyel farkının olmaması gerekir.
5- Herhangi bir güç kablosununun kontrol (denetleme) kablosunu belli bir açıyla kesmesi engellenmelidir.Eğer bu kaçınılmaz ise, güç kablosu ile kontrol kablosunun arasındaki açının dik yani 90 derece olması tavsiye edilir.
6- Kontrol ve güç kablolarının birbirinden olabildiğince uzak çekilmeleri gerekir. Eğer bu kabloların illa ki birbirlerine pararal olarak yatırılmaları gerekirse (mesela aynı tava içerisinde ) aralarında 20 cm’ den daha az bir mesafe olmamalıdır.
7- Kabloların ekran iletkenlerinin yüksek frekans empedansları olabildiğince düşük olmalıdır. Bu nedenle bakır örgü ekranlamalar her zaman çelik örgü ekranlamalara tercih edilmelidir.
vfd.emc.png

Motor Hız Kontrol Cihazı İle Motor Arasındaki VFD Kablosu
8- Şase ile ekranlama arasındaki bağlantı noktalarının yüksek frekansta geçiş dirençleri olabildiğince düşük olmalıdır. Bu nedenle ekranlama ve şase üzerindeki kir, boya, ve izolasyon kalıntıları ortamdan temizlenmelidir. Ekranlamaların bağlantılarının yapılmasında ekranlamalara özel olarak yapılan kablo kelepçeleri veya sıkıştırmalı bağlantılar kullanılmalıdır. Topraklama cıvatalarının kullanılması da faydalıdır.
9- Ekranlamalar invertörün şasesi üzerindeki kablo klemenslerine olabildiğince yakın olmalıdır. Gereğinden uzun tutulan boşta sallanan ekranlamalar anten görevi görecektir.

10- Ekranlamasız kablolarda kablo damarları bükümlü olmalıdır ve çıkış filtresi kullanılmalıdır.


http://elektrotesisat.blogspot.com.tr/2017/03/elektromanyetik-uyumluluk-yonuyle.html
 
Hepsine katılmakla beraber en son yazdığın çıkış filtresi kullanmaya gerek yoktur. FC-100-200 ve 300 serileri blendajlı 150m blendajsız 300m'ye kadar motor kablosu kullanabilirsiniz.
 

Ekli dosyalar

  • FC 300 EMC TEST.pdf
    74.8 KB · Görüntüleme: 76
  • Kablo bağlantı şekli.pdf
    256.8 KB · Görüntüleme: 95
Kabloların ekran iletkenlerinin yüksek frekans empedansları olabildiğince düşük olmalıdır. Bu nedenle bakır örgü ekranlamalar her zaman çelik örgü ekranlamalara tercih edilmelidir.
7. maddeyi açabilir miyiz

iletken bakır değil çelik olabilir kısmını pek anlayamadim
 
Hepsine katılmakla beraber en son yazdığın çıkış filtresi kullanmaya gerek yoktur. FC-100-200 ve 300 serileri blendajlı 150m blendajsız 300m'ye kadar motor kablosu kullanabilirsiniz.
300 metre mesafeden motorun sürücü ile sürülebileceğini mi söylediniz ben mi yanlış anladım ?
 
300 metre mesafeden motorun sürücü ile sürülebileceğini mi söylediniz ben mi yanlış anladım ?

Evet 300 m motor sürücü uygulaması yaptık. Özellikle dalgıç pompa uygulamasında yapılmaktadır. Harici filtre kullanmadık. Başka bir uygulamayı Petkim’de yapıldı. 750m mesafedeki motoru low harmonik driver ile çalıştırdık.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,143
Mesajlar
933,535
Kullanıcılar
453,223
Son üye
Shentyurk

Yeni konular

Geri
Üst