3 fazlı motorlarda ;
a) Motor bağlantı klemensini açarsın yıldız veya üçgen bağlantı köprülerini çıkarırsın. Ölçü aletini ohm kademesinde bobinler arası direnci ölçersin. örnek vereyim
U V W
Z X Y
U ile X bir bobin gurubu direnci 2.2 ohm ölçtük diyelim
V ile Y bir bobin grubu direnci 2.2. ohm
W ile Z bir bobin grubu direnci 1.2 ohm çıktı diyelim diyebilirizki bu bobin grubunun izolasyonu erimiş ve içten kısa devre olmuştur diyebiliriz. 2.2 çıksaydı yani diğerleriyle aynı omaj gösterseydi sağlam diyecektik.
b)Bu 3 Bobin grubu ile gövde arasını ohm kademesinde bakarsın direnç okursan bobinlerden gövdeye kaçak var diyebiliriz. (Sargı yanmış gövdeye temas etmekte)
c)Motorun milini elinle çevirmeye çalış rahat dönüyormu dönmüyor mu diye. Biraz rahat dönüp bir noktada zorlanıyorsa rulman yatağında sıkışma var yada balansı bozulmuş diyebiliriz.
d)Milin dönmesindede problem yok diyelim bu sefer motora enerji veririz. Tavsiyem yıldız bağlantıda vermenizdir. bobin başına 220 volt düşer ve çekilen akım üçgenden az olur. Sargıyı zorlamanın anlamı yok bızım ıcın gereklı olan 3 bobın grubunun cektiği akımları oranlamak.
Monofaze motorlar içinde hemen hemen aynı işlemler geçerli tek farkı onda ana sargı ve yardımcı sargı mevcut. Ana sargı yardımcı sargıyı ayrı ayrı ölçmek lazım. direnç değerleri birbirinden farklı çıkar. İki sargının omajlarını birbiri ile kıyaslamayın 3 fazlı gibi değil bu motor. Sargılar ile gövde arasında omaj varmı buna bakın. Sargılarda problem göremediniz diyelim bu sefer merkez kaç anahtarı ile kondansatörün sağlamlığını test edin. Gücü ne olursa olsun motorun mekanık aksamında problem yoksa elimizle çevirdiğimizde rahat dönmesi gerektiğini unutmayın. Belli aralıklarla rulman yağ glasörlüklerine gres basılmalıdır.