Selamun aleyküm
Değerli arkadaşımız iş hesabından ziyade ivmelenme hesabı bu durumda önem arzetmekte. Kapı gerekli hıza ulaştığında zaten o hızda devam ederken motor yükü bir hayli azalır sadece sürtünme kuvvetlerini yenmiş olur. Siz bir tartı ile çok yavaş bir ölçüm ile kapının kaç kg da harekete geçtiğini ölçebilirsiniz. Uygun bir yöntem olmasa da kaba bir hesaba zemin hazırlar. Bu işi yavaş yaparsınız ve bulduğunuz değeri sürtünme kuvveti olarak düşünürsünüz. Bu sürtünme kuvveti için sadece en yavaş hızla hareketi gözlemlemeniz yeter. Yani yerinden oynasa siz ölçümü yapmışsınızdır.
Hızlandıktan sonra aynı hızla hareket ettiğinden hızlanma ivmelenmesi çok önemli. Yani belirli bir hıza nasıl ulaşmalı ve sonra ne hızla hareket etmeli. Sonraki hareket hızı sabit olduğundan motorun devri ve çevirme oranı ile kapı hızı bulunur. İvmeli hareketin aldırdığı yol ve zaman için siz evvela ivmelenmeyi bilmeniz lazım. Aslında sistemlerde devamlı değişen parametreler olduğundan yoğun bir hesap var burada. mesela motor kalkarken iki misli tork verir ve bu tork kendi devrine ulaşıncaya kadar eğrisel değişim gösterir. Basit bir uygulama için akıl alabilirsiniz. Ama ivmelenme sürecindeki ivmenin ve sabit hızın değerini düşünürseniz kaba hesaplar yapılabilir. Tabi kapının durma kısımlarına gerekli tamponları uygulayın ve hızlı çarpmaması gerektiğini bilin.
İvmelenmeyi ince düşünmek zor olursa ne kadar kalkış mesafesi olması gerektiğini, bu mesafeye kalkış için kaç saniyede gitmesi gerektiğini düşünün. Aslında ivme sabit olamadığından hesap değişir ama sabit varsayalım. mesafe=1/2*ivme*zamanınkaresi Buradan ivme bulunur. mesafe/zaman= son hızı verir. Bu son hızı kotrol edersiniz. Uygun bir değer için tekrar hesap yaparsınız. Uygun son hız değeri redüktör vb oranları ortaya çıkarır. Seçtiğiniz ivme değeri ile de en önemli olan kalkış anını incelersiniz.
F=m*a
m:kapı kütlesi
F :Sabit ivme için dinamik kuvvet
Buna sürtünme kuvvetini de eklersiniz. Motor torkunu motor kolunu bağlamayı düşündüğünüz çevirme kol uzunluğuna bölersiniz motorun uyguladığı kuvveti bulursunuz. Veya daha doğrusu bulduğunuz kuvveti motor çevirme kol uzunluğu ile çarparsaız motor torkunu bulursunuz. Buradan gerekli torktaki motoru bulabilirsiniz. Torkun devir ile çarpımı güçtür.
Bunların yanında kalkış enerjisi bulunup zamana bölünürse ortalama güç ortaya çıkar. Ama bu değer ortalama değer olduğundan en yüksek hali içermediğinden kalkış süresinde uzama olabilir.
Sorununuz uygulamalar incelenerek çözülürse ne ala Ama tasarım yamak isterseniz konuşmaktan zarar gelmez. Mesela değişken ivme halinde ivmenin doğrusal değişimi veya eğrisel değişimi, motor kuvveti ile belirlenir. Kalkışta iki kat olan ve zamanla değişen torku olur motorların. Bu değişken ivmenin doğrusal değişimi kabul edilirse doğru ile eğrisel değişim arasında fazla fark olmaması gerekir; son hız= sonivme*zaman/2 Buralardan yola devam edilebilir.
Ama siz motor gücüne göre bir seçim yaparsanız uygun bir hız için zaten motor kalkışta iki kat güç verdiğinden daha kolay sonuca gidersiniz. Her zaman kalkış anı belirleyici olmakta. Mesela sürtünme kuvvetini istediğiniz hızla çarparsanız gerekli gücü fevkalade bulursunuz. Ama kalkış anında durmakta olan kapının harekete geçinceye kadar olan enerjisini hesaba katmamış olursunuz.. Çok yavaş hız mevzu ise siz bilirsiniz. Ama belirli bir hız gerekire; kalkış anı için 500kg lık bir kapıda incelemeniz gerekenler var. Siz hız vb değerlerden bahederseniz devam edilebilir.
Başarılar dilerim.
Başarılar dilerim.