motorlarda kalkış akımı

arkadaşlar ben bir şey daha sormak istiyorum motorlar ilk kalkınma anında yüksek akım çekiyor peki sonradan neden kendi akım değerine iniyor
 
Zıt emk 0 olduğu için fazla akım çeker.Yani zıt elektromotor kuvveti 0 dır.Bilindiği üzre bobin enerjilendiğinde üzerinde bir manyetik alan oluşur oluşan bu manyetik alan kendini meydana getiren kuvvete (gerilime) karşı koymaya başlar.İşte ilk zamanda bu kuvvet 0 olduğu için motor fazla akım çeker.T zamanı ilerledikçe sargılardaki bobinin üzerindeki manyetik olan arttıkça devreden çekilen akım da azalır.
Rotorun dönmesi ise; stator sargılarında oluşan döner manyetik alan rotoru keser ve rotorun üzerinde manyetik alan meydana getirir.rotorun üzeri kısa devre çizgileri ile kısa devre edilmiştir ve üzerinden akım geçtiği için mıktanıslanır.Startor 'daki döner manyetik alan yani kutuplar ve rotor üzerindeki kutuplar birbirini çekerek dönme hareketi başlar
 
Bir silindire ip bağlayıp çekmeye başladığımızı düşünelim ilk çektiğimizde zorlanırız silindir hareket etmeye başladıkça işimiz kolaylaşır hızlanınca artık kendine gitmeye başlar. Bir motorunda kalkışta çektiği akımın fazla olması ilk başta daha fazla güç uygulanması gerektiği içindir.
 
............
 
değerli ustalarım büyük güçlü motorlarda örneğin 4 kw üzeri ilk kalkınma anında çekeceği aşırı akımları önlemek için yıldız üçgen yol veriyoruz benim sorum motorlar neden ilk kalkınma anında aşırı akım çekerler


Forumda Motor Kalkınma (=Demeraj, yol alma) Akımları, Yıldız Üçgen Sistemler ile ilgili bir çok konu var, sizin sorunuzun yanıtı buralarda geçiyor...

Örneğin : burada (#31'de)

Motor kalkınma akımı; bu motorun yüküne, yol alma süresine ve tam devire ulaşma süresine göre değişir, bu 2 ila 5 katı kadar olabilir. Motora ilk enerji verdiğimizde çok düşük iç direncinden dolayı çok yüksek akım çeker, motorun rotoru dönmeye başlayınca oluşan manyetik alandan dolayı zıt EMK (elektro motor kuvvet) doğar, motor devrini aldıkça Zıt EMK artar, sonucunda motor empedansı da (sargıların omik ve indüktif direnci, R-L direnci) artar, motor normal devrine ulaşınca çektiği akım da nominal seviyesine düşer.

Milinde ağır bir yük bağlı olan, volanlı, kayış kasnak düzeneği ile ağır bir şeyi çevirmeye çalışan, normal devrine hemen değilde belli bir süre (5-30 saniye) sonra ulaşan motorlar gerçek devrine ulaşıncaya kadar geçen sürede yüksek akım çekerler. Buna yol alma, kalkınma (demeraj) akımı diyoruz.

Bir de pratik olarak motor güç değerinin 2 katı çektiği akım, güç değerinin yarısı da kablo kesitidir. Pratik olarak dedim, değerler yaklaşıktır. Örn. (4 kutuplu, 1500 d/dak.) 22 kW'lık bir motor 42,5 A. akım çeker, uygun besleme kablo kesiti de (22/2=11) çıkan değer 10 mm2'den büyük olduğu için (yaklaşık bir üst değer olan)16 mm2 seçilmelidir. 30 kW için yaklaşık iki katı akım (58 A.), yarısı da (16 mm2) kablo kesiti gibi... Değerler yaklaşık çıkar.
 
değerli ustalarım büyük güçlü motorlarda örneğin 4 kw üzeri ilk kalkınma anında çekeceği aşırı akımları önlemek için yıldız üçgen yol veriyoruz benim sorum motorlar neden ilk kalkınma anında aşırı akım çekerler
selamlar,
asenkron motorlara indüksiyon motorlar da denir. hepimizin bildiği manyetik alan içerisinde bir iletken hareket ettirilirse iletkende bir gerilim indüklenir. indüklenen bu gerilimin değeri: E=B*L*V*sin alfa (iletkenin manyetik alanı kesme açısı) ile bulunur yani indüklenen gerilim manyetik alanın şiddeti ile iletkenin boyu ile iletkenin kesme hızı ve açısı ile doğru orantılıdır. şimdi stator sargılarına 3 fazlı enerji verildiğinde bir döner alan oluşur.(nasıl oluştuğunu burada izaha gerek yok) ilk anda rotor duruyorken yani kayma 1 iken manyetik alan şiddeti sabit iletkenin boyu( rotor kısa devre çubukları) sabit, kesme açısı sabit değişken olan manyetik alanın kesme hızı maksimum dolayısı ile rotor çubuklarında maksimum bir gerilim oluşur bu maksimum gerilim rotorda maksimum bir kısa devre akımı dolaştırır bu akımın oluşturduğu alan stator sargılarının oluşturduğu alanı zayıflatır stator alanı zayıflaması nispetinde stator sargılarından fazla(aşırı) akım geçer. motor hızlandıkça rotor devri ile senkron devir arasındaki fark azalır kayma 0'a doğru yaklaştıkça işte bu sebepten dolayı rotor gerilimi ve kısa devre akımı dolayısı ile rotor alanı zayıflar ve stator alanına etkisi azalır ve motor akımı normal değerlerine döner. burada ancak bu kadar anlatılır. kendinize iyi bakın
 
Değişken manyetik alan içinde kalan bir iletkende kendini oluşturan manyetik alan kaynağını zayıflatacak şekilde bir e.m.k. meydana gelir . Eğer bunun tersi olsaydı , yani bir bobinden akım geçince oluşan manyetik alan zıt e.m.k. değilde kendini oluşturan akımı artıracak yönde bir e.m.k. meydana getirseydi bobinden geçen akım kendiğilinden artacaktı . İşte bu yüzden bedava enerji üreten cihaz yaptık diyenlere inanmam :) . .
 
Ben de dc motorlarda kalkis akimini azaltmak mümkün müdür diye arastiriyorum ama bulamadim
 
Ben de dc motorlarda kalkis akimini azaltmak mümkün müdür diye arastiriyorum ama bulamadim
Voltajı pontansiyometre gibi ayarlı bir dirençle sıfırdan arttırırsanız kalkış akımı düşecektir diye tahmin ediyorum ama bunu otomatik olmasını istiyorsanız yani motora start verdiğinizde voltaj yavaş yavaş yükselsin istiyorsanız bunun için sürücü devresi lazım @serkan_48 belki biliyordur çözümünü
 
Ben de dc motorlarda kalkis akimini azaltmak mümkün müdür diye arastiriyorum ama bulamadim
Mekanik olarak önce motoru yükten ayırıp kalkıştan sonra yükü bağlıyabilirsin. Arabalardaki debreyaj gibi.
Veya motorla yük arasına tork konvertörü bağlayabilirsin.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,728
Mesajlar
929,295
Kullanıcılar
452,448
Son üye
nadir14

Yeni konular

Geri
Üst