Nötr de faz fazda nötr gözükmesi

Katılım
22 Tem 2024
Mesajlar
11
Puanları
1
Yaş
41
Dostlar selamun aleyküm. Dalgıç pompa arızası için bir fabrikaya gittim. Fazda da nötrde de kontrol kaleminin yandığını söylediler. Hemen nötr kopması olduğunu düşündüm Dağıtım panosuna baktım orada da aynı. Sırasıyla adp ve trafo panosuna baktım orada da sorun aynı.
R-S fazı kahve ve gride yanıyor T fazı mavide (nötrde) yanıyor ancak siyah kabloda kontrol kalemi yanmıyor.
Trafonun yıldız noktasında kopukluk olduğunu düşündüm fabrikayı durdurdum trafo adp şalterini indirdim siyaha faz maviye nötr geldi. Ölçü aletiyle kontrol ettim RST üç faz 380 faz nötr arası gerilim 220 volt yani sorun yok. Ancak şalteri kaldırdığımda yine fazlar arası ve faz nötr arası gerilim stabil ancak kontrol kalemiyle bakınca faz siyah renkten mavi renke atlıyor.
Madem şalteri kapatınca düzeliyor deyip sorunlu bölgeyi aramaya başladım. Tüm DP ana şalterlerini kapatıp tek tek kontrol ettim. Kompanzasyon şalterini kaldırınca bu durum yaşanıyor. İlginçtir yeni bişe görüyorum deyip arızalı kondanstör mü yapar şönt reaktörü mü yapar diye tüm yük ayırıcıları ve reaktif kontrol rolesinin şalterlerini indirdim tek tek açıp sorunu görmek için. İlginçtir yine kompanzasyon şalterini kaldırınca durum aynı. Şalterden başka devrede hiçbir kesici aktif olmamasına rağmen bu yaşanıyor. Şalter böyle bişe yapar mı? Değişim maliyetli olduğu için gözden kaçırdığım birşey var mıdır boşuna şalteri değiştirmeyelim diye fikrinizi almak istedim
 
Çözüm
Suçlu bulundu üstadım. Gövde teması dediğiniz gibi.
Evet, beklediğim sonuç buydu. Ölçüm yaparak mı, gözle kontrolle mi, bağlantıları sökerek mi, nasıl buldunuz kabloda sorun olduğunu, o detayı da belirtseniz güzel olur.

Böyle bir devre kapasitif etki gösterir mi?
Evet kapasitif toprak akımı akarak kapasitif çalışmasına neden olur.

sorunu ararken parafudurun bıçaklı sigortalarının atık olduğunu farkettim. Yıldırım diye düşündüm ama bundan kaynaklı olabilir mi?
Gerilim yükselmesi olduğunu ve bunun bu faz-toprak arızası sonucu olabileceğini düşünüyorum.
Çıkışlardam birisinde toprak teması olmalı ! .Çıkış şalterlerini teker teker indirerek durumu tekrar kontrol edin.
 
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Çıkışlardam birisinde toprak teması olmalı ! .Çıkış şalterlerini teker teker indirerek durumu tekrar kontrol edin.
Sorun kompanzasyon ana şalterini kaldırınca oluyor üstadım. Kondanstörlerin ve şönt reaktörlerinin yük ayırıcılarını kestim. Reaktif kontrol rolesinin beslemelerini de indirdim. Baradan enerji alan birşey kalmadı. Kompanzasyon şalterini kaldırınca yine yapıyor. Yük ayırıcıların girişinde mi atlama vardır diyorsunuz? Ayrıca toprak temasında nötre atlama yapar mı?
 
İlginçtir yine kompanzasyon şalterini kaldırınca durum aynı. Şalterden başka devrede hiçbir kesici aktif olmamasına rağmen bu yaşanıyor. Şalter böyle bişe yapar mı?
Kontrol kaleminin ışığının yanmadığı fazın, kompanzasyon şalterinin ayağında yada şalterin sonrasındaki kabloda, barada, sigortada vs, bir şekilde toprakla teması var görünüyor. Kompanzasyon şalterini indirdikten sonra şalterin çıkış tarafında fazların ayrı ayrı toprak ile kısa devre olup olmadığını anlamak için, AVO metrenin ohm kademesinde ölçüm yapın. Eğer kontrol kaleminin yanmadığı faz ile toprak arasında bir ohmaj görürseniz arızayı panoda arayın. Eğer görmezseniz şalterde sorun olabilir diyerek ona bakın.
 
Son düzenleme:
Kontrol kaleminin ışığının yanmadığı fazın şalterinin ayağında yada şalterin sonrasındaki kabloda, barada, sigortada vs, bir şekilde toprak teması var görünüyor. Kompanzasyon şalterini indirdikten sonra şalterin çıkış tarafında fazların ayrı ayrı toprak ile kısa devre olup olmadığını anlamak için, AVO metrenin ohm kademesinde ölçüm yapın. Eğer kontrol kaleminin yanmadığı faz ile toprak arasında bir ohmaj görürseniz arızayı panoda arayın. Eğer görmezseniz şalterde sorun olabilir diyerek ona bakın

Kontrol kaleminin ışığının yanmadığı fazın şalterinin ayağında yada şalterin sonrasındaki kabloda, barada, sigortada vs, bir şekilde toprak teması var görünüyor. Kompanzasyon şalterini indirdikten sonra şalterin çıkış tarafında fazların ayrı ayrı toprak ile kısa devre olup olmadığını anlamak için, AVO metrenin ohm kademesinde ölçüm yapın. Eğer kontrol kaleminin yanmadığı faz ile toprak arasında bir ohmaj görürseniz arızayı panoda arayın. Eğer görmezseniz şalterde sorun olabilir diyerek ona bakın.
Pano gövdesinde veya topraklama barasında faz gözükmüyor. Atlama nötre oluyor. Toprak teması bunu yapar mı? Faz nötr faz toprak arası gerilimlerde sıkıntı gözükmüyor üstadım. 3 fazda da durum aynı. Kontrol kaleminin yanması dışında sorun yok. Sorun yok derken bu da bir sorun tabi ki ortada devre olduğu kesin de nerede
 
Yapar, sorun kompanzasyon panosu şalterini kaldırınca oluşuyor. Bu kesin değil mi?
Evet üstadım. Yalnız söylediğim gibi kompanzasyondaki tüm kondanstörlerin ve reaktörlerin yük ayırıcılarını kestim. Reaktif röle ve fan da dahil. Enerjilenen kısım yalnızca şalter çıkışı, bara ve yük ayırıcıların girişleri. Şalteri kapatınca düzeliyor. Yük ayırıcılarının girişlerini kontrol edelim ozaman teşekkür ederim bilgi için. Sorun çözülürse bilgi veririm
 
Enerjilenen kısım yalnızca şalter çıkışı, bara ve yük ayırıcıların girişleri.
Evet, kontrol edeceğiniz kısımlar orası. Kompanzasyon kapalı iken, kompanzasyon panosunda kontrol kaleminin yanmadığı faz barasının toprak ile arasında bir direnç görüyor musunuz ona bi bakın.

Kompanzasyon şalterini tamamen elimine etmek içinse, eğer şalter çıkışı kablo ile kompanzasyon panosuna bağlı ise, şalterin çıkışında kabloyu sökün, kompanzasyon şalterinin çıkışı boş iken şalteri kaldırdığınızda sorun oluyor mu ona da bakın. Sorun oluyorsa şalter problemli, sorun olmuyorsa barada, yük ayırıcı girişlerinde, bağlantı kablolarında sorunu aramak gerekecek.
 
Evet, kontrol edeceğiniz kısımlar orası. Kontrol kaleminin yanmadığı faz barasının toprak ile arasında bir direnç görüyor musunuz ona bi bakın.

Kompanzasyon şalterini tamamen elimine etmek içinse, eğer şalter çıkışı kablo ile kompanzasyon panosuna bağlı ise, şalterin çıkışında kabloyu sökün, kompanzasyon şalterinin çıkışı boş iken şalteri kaldırdığınızda sorun oluyor mu ona da bakın. Sorun oluyorsa şalter problemli, sorun olmuyorsa barada, yük ayırıcı girişlerinde, bağlantı kablolarında sorunu aramak gerekecek.
Teşekkür ederim üstadım. Sorunu tespit edebilirsem dönüş yapacağım
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
129,685
Mesajlar
928,997
Kullanıcılar
452,384
Son üye
serhat13

Yeni konular

Geri
Üst