şöyleki 4 adet hava motoru var 2500*4 devir.Bunların döner kısmına dinamo (bisiklet dinamosu gibi)koyalım.Havayı dışarı üflüyor bunun içinde çıkış yerine küçük rüzgar gülü gibi birşey koysak (sinekten yağ çıkartmak) ufaktan üretimde onlardan sağlasak.
Düşünceniz (Sinekten yağ çıkarma fikriniz) çok güzeldir,ama yapılan yorumlar ne yazık ki çok da doğrudur.Bir yerden enerji (
Elektrik gibi) alarak başka enerjiye dönüştüren mekanizma,sistem,vb. herhangi bir değiştirgeç de diyelim biz buna,çıkıştaki sağladığı bu diğer enerji şeklinden (Rüzgar,hava akışı,su,hava basıncı gibi) beslenen diğer kaynak (Bir mantar gibi parazit olan bir kaynak) sedece enerji girdisinin artmasına yol açacaktır.Aksi yani çıkışta toplam enerjinin genel enerji toplamına eklenerek katlanacağını düşünmek hiç mümkün değildir.Çünkü zaten giren enerji bazı kayıplar nedeniyle de,her zaman için çıkan bu enerjiden (Başka şekle dönüştürülmüş olan bu şeklinden) her zaman daha da büyük olmak zorundadır.(Enerjinin korunumu kanunu,enerji verimi,termodinamik yasalarına bağlı olarak)Çıkan dönüştürülmüş bu enerjinin daha fazla artmasını da eğer biz sağlarsak (Direkt yol açarsak) giren enerji de fazlalaşır ve sonuçta bu işlemle bir tasarruf da hiç elde edilemez.
Dizel motorlarda,yeni çıkan,bazı benzinli motorlularda da bir türboşarj (Süper şarj=süper taze dolguyla silindiri yanmadan önce de doldurma) ünitesi de vardır.Bir türbin ve bir kompresör ünitesi,ayni yataklanma içinde dönen,akuple bir yapıdadır.Bu sistem egzozdan çıkan gazların kinetik enerjisini alıp daha fazla temiz havanın silindire dolmasını sağlar,ancak motorun egzoz çıkışı türbinle frenlendiğinden motorun yakıt sarfiyatı az da olsa artacaktır.Ama bu kayıp aşırı olarak silindire dolan sıkıştırılmış fazla hacimde,ama az yer kaplayan bu havanın,benzin veya dizel yakıtla daha fazla buluşması,karışarak yanma odasına girebilmesi ile de sağlanır.Sonuçta ayni motordan daha fazla güç (BG) elde edilir,ancak benzinin,motorinin (sarfiyat) tüketimi de fazlalaşır,hem egzozdaki çıkış yoluna bir frenleme etkisi yapan türbin koyduğumuz içindir bu,hem de daha fazla yakıtın bu sıkıştırılmış aşırı havayla da yanmasını sağlamamız yüzünden çifte bir yakıt artışı da gerçekleşir.Türbin-kompresör direkt akuplesi ile sağlanan türbo-şarj ünitesinin BG (Beygir gücü) arttırımındaki asıl esprisi de (Olayı da) sadece budur.
Tasarruf etmek istediğimizin giriş enerjisi (kaynağı) asıl kaynağın çıkışından (Enerjisinden) alınmıyorsa işte o zaman gerçek bir tasarruf da olabilir.Bir şelale üzerinde yüksekten düşen su kütlesinden bir alternatörle elektrik elde ediyoruz ve bu elektriği % 30 daha fazla da arttırmak niyetindeyiz diyelim.Bu durumda birinci üreteçten tam bağımsız,şelalenin yanında düşen komşu bir su kütlesine,salyangoz kesitli bir francis türbin veya pelton türbini daha yerleştirirsek eğer,iki üretecin de asıl enerji kaynakları birbirinden tam olarak bağımsız olur,birbirlerini direkt etkileme gibi bir durumları hiç söz konusu olamaz.İşte bu durumda iki üreteçten de (Alternatörden de) genel toplamda % 30 + % 100 = % 130 daha fazla elektrik enerjisini de kolaylıkla elde edebiliriz.Ama ne yaptık,her iki kaynağın da giriş beslemesini birbirinden tam olarak da ayırmış,ayrı ayrı onları besleyip çalıştırmış da bulunduk.Kolay gelsin.