Orta gerilim (3300V ) motor kompanzasyonu

TESLA_06

Üye
Katılım
22 Eki 2009
Mesajlar
115
Puanları
1
Arkadaşalar merhaba

sisteme orta gerilim motor ilavesi yapılacak ,motorun sisteme 600kvar lık bir yükü olacak

acaba orta gerilimde zati kompanzasyon yapılabilinir mi? sadece motor için

motor kesicisine (motor tarafına ) kondansatör grubu girsek? yada ayrı kesici mi gerekir?
 
Motorla beraber devreye girip/çıkacak şekilde,ayrı bir kesici ile devreye alıp/çıkarmanız da-
ha uygun olur.Kondansatör uçlarına,deşarj bobini görevi görmesi için,gerilim trafosu bağla-
manız gerekir.Deşarj süresini 2-3 dk olarak tesbit edip,tekrar devreye girişi,bu süreye gö-
re kontrol altına almanızda yarar var.Gerilim trafolarının sekonderlerinden de sinyalizasyon
ve kilitleme için yararlanabilisiniz.Kondansatör koruması yapmanız da gerekir.
 
Diğer bir öneri şu olabilir, bir trafo üzerinden (400 V tarafına) kompanzasyonu bağlayarak ve OG de motoru görecek bir akım trafosundan bilgi alarak kompanzasynu devreye alabiliriz. Böylece kalkış sırasındaki yüksek reaktifi de görecek şekilde kompanzasyon yapılabilir ve voltaj çökmesi varsa onunda önüne geçilebilir.
 
Orta gerilim motorunun işletme gerilimi kaç? 3kV ... 6.3kV?
Kompanzasyon motorun işletme geriliminin olduğu barada yapılması en pratik yöntemdir. 36kV veya 380V seviyesinde kompanzasyon yapılmasını önermiyorum. 36kV tarafında kondansatörün anma akımı 10 A gibi düşük seviyede olacak ancak deşarj süresi uzun olacaktır.

Bu kompanzasyon alçak gerilim tarafında yapılırsa alçak gerilim barasına ilave 600kVAr için 1000A ilave bir akım bineceği de dikkate alınmalıdır. Alçak gerilim barası için epey büyük bir bakır kesiti demektir bu. Diğer yandan sırf bu iş için OG/AG trafosnun kapasitesinin buna uygun olması gerekir. Ya da 630kVA lık bir trafo daha almanız gerekecektir. İlave olarak 6.3kV bara barasına ilave bir pano yapıp bu trafoyu da buraya bağlamak gerekecektir.

Tüm bunların yerine 6.3kV motor panosunun olduğu pano grubunda bir pano çıkışını kondansatör için kullanmak ve gerekli korumalar için röle kullanmak en uygun çözümdür. Pratik yöntem olarak da motorun uçlarına kondansatör bağlanabilir. OG kompanzasyonunda kondansatörlerin deşarj süresi de dikkate alınmalıdır. Motorun her devreye çıkmasından sonra en az 15-20 dk kondansatör kapasitesine bağlı olarak edverye girmemelidir. Deşarj için reaktans vs kullanılması durumunda ise her kondansatör devreden çıktığında ayrı bir OG kesicisi ile bu reaktansı devreye almak gerekiyor. Bu da ek pano, kesici röle... ek maliyet demektir.
 
Sn sail14 gayet güzel ifade etmişsiniz artıları ve eksileri. Bende AG den kompanzasyonda bir artıdan daha bahsedeyim, bu tü uygulamalar için kullandığımız sistemler hızlı sistemlerdir ve deşarj sorunu yoktur. Bu noktada motor günde bir-birkaç kere devreye giriyorsa OG de kompanzasyon sorun yaşatmayabilir. AG uygulamasında ise sınırız sayıda gir-çık imkanı var, sadece AG komponentlerle uğraşmak gerkiyor ve kompanzasyonda sorun çıksa bile OG ye müdehale etmeden yani sistem çalışmasına devam ederken kompanzasyona müdehale mümkün.
 
Öncelikle soruma vakit ayırdığınız için cok teşekkür ederim.

Kondansatörler için ayrıca kesici kullanmayı düşünmüyorum kondansatörler motora daimi bağlı, deşarj motor üzerinde gercekleşecek ve 2 start arası süre önemli değil deşarjı bekleyebiliriz ayrıca zaman rölesi kullanarak deşarjdan önce startı engellemeyi düşünüyorum
kondansatörlerden akım trafosu ile yıldız noktası oluşturup dengesizlik durumunda kesici açtırması tarzında bir koruma varmış bunu da düşünüyorum

yorumlarınız çok işime yaradı sağolun arkadaşlar
 
Geçtiğimiz aylarda kaybettiğimiz Sn. Turgut Odabaşı'nın yazmış olduğu dokümanın 11. sayfasını gözden geçirmeniz yararlı olabilir.OG motorlarda,bu konu çok önemlidir.
 

Ekli dosyalar

  • T.Odabaşı kompanzasyon.rar
    1.1 MB · Görüntüleme: 86

Forum istatistikleri

Konular
129,709
Mesajlar
929,158
Kullanıcılar
452,415
Son üye
SERDAR KAÇR

Yeni konular

Geri
Üst