PC'ler ve teknolojik sohbetler.

@olc technics
Bak senin için prensip şeması çizdim.
DSL.png

Devre prensip olarak çizilmiştir. Ana mevzu passive EQ ve mixer olayıdır.
SYS GAIN ton kontrol zayıflatma ve ana ampli giriş gerilimine göre ayarlanmaktadır. Ayrıca ana çıkış katında olası tiz kaybı varsa bu devre ile tolore edilebilmektedir.
Passive EQ sistemlerinde kondansatör kalitesi son derece önem arzeder. Çünkü sesin tüm özellikleri bu kondansatörlerin kalitesi, toleransı ve tipi ile doğrudan ilgilidir.
(Bakınız passive RIAA pre-amp)
LOUDNESS1.png

Eğer fırsat bulursan bu devreyi yapmanı öneririm. Normal bir ampliyi bile guduruk hale getirir.
 
@olc technics
Bak senin için prensip şeması çizdim.
Ekli dosyayı görüntüle 111279
Devre prensip olarak çizilmiştir. Ana mevzu passive EQ ve mixer olayıdır.
SYS GAIN ton kontrol zayıflatma ve ana ampli giriş gerilimine göre ayarlanmaktadır. Ayrıca ana çıkış katında olası tiz kaybı varsa bu devre ile tolore edilebilmektedir.
Passive EQ sistemlerinde kondansatör kalitesi son derece önem arzeder. Çünkü sesin tüm özellikleri bu kondansatörlerin kalitesi, toleransı ve tipi ile doğrudan ilgilidir.
(Bakınız passive RIAA pre-amp)
Ekli dosyayı görüntüle 111281
Eğer fırsat bulursan bu devreyi yapmanı öneririm. Normal bir ampliyi bile guduruk hale getirir.
AKAI modifiye amplimi yaparken önce @Mr_YAMYAM hocamın ton kontrol devresini ve bu yukarıdaki loudness devresini yapmıştık.Amplinin power ampli katını daha yapmadığımız için Yamyam hocam bendeki Technics SU-V620 amplinin power amplisi ile bu ön devreleri deneyebileceğimi söyledi.Ben de Technics amplinin ton kontrol devresini kullanmadan bu ön devreleri Technicsin power amplisini kullanarak denedim ve inanamadım.Daha önce beğenerek dinlediğim ampli bu ön devreler ile çok muazzam bir ampli olmuştu.Bas sesler, tiz sesler inanılmayacak derecede temiz ve şıkır şıkır kulağa geliyordu.O zaman anladım ki bir ampliyi ampli yapan bu ön devrelermiş.
 
AKAI modifiye amplimi yaparken önce @Mr_YAMYAM hocamın ton kontrol devresini ve bu yukarıdaki loudness devresini yapmıştık.Amplinin power ampli katını daha yapmadığımız için Yamyam hocam bendeki Technics SU-V620 amplinin power amplisi ile bu ön devreleri deneyebileceğimi söyledi.Ben de Technics amplinin ton kontrol devresini kullanmadan bu ön devreleri Technicsin power amplisini kullanarak denedim ve inanamadım.Daha önce beğenerek dinlediğim ampli bu ön devreler ile çok muazzam bir ampli olmuştu.Bas sesler, tiz sesler inanılmayacak derecede temiz ve şıkır şıkır kulağa geliyordu.O zaman anladım ki bir ampliyi ampli yapan bu ön devrelermiş.
Dinamik band genişliğini artırabilmenin tek yolu pre-amplilerden geçer.
Piyasa araştırması yaparsanız pre-power olarak satılan ampliler diğerlerine göre çok fazla pahalıdır.
Halbuki bir pre ampli ile power ampli bir integrated amplide zaten kullanılmaktadır.

ÖZEL NOT:
Bu loudness devresini ideal olarak LM1875 li amplide kullanmak istersek LM1875 in kazancını 10db (Gv3) yapmamız, loudness kazanç faktörünü de yaklaşık Gv3 yapmamız yeterli olacaktır.
Temel olarak toplamda 20 db civarı kazanca tekabül etse de, LM1875 burada sadece 10db kazanç ile daha geniş banda sahip olacaktır.
Teknik olarak GBWP olayı ile açıklanmıştır.

Bİ NOT DAHA:
O testi yaparken söylediklerin hala kulaklarım ve kuyruğumda :D
Ya şimdi Technisten daha iyi bir karakteristik elde edemezsek. Bu gadar uğraşılarımız boşa gitmiş olacak :p
 
Son düzenleme:
@olc technics
Bak senin için prensip şeması çizdim.
Ekli dosyayı görüntüle 111279
Devre prensip olarak çizilmiştir. Ana mevzu passive EQ ve mixer olayıdır.
SYS GAIN ton kontrol zayıflatma ve ana ampli giriş gerilimine göre ayarlanmaktadır. Ayrıca ana çıkış katında olası tiz kaybı varsa bu devre ile tolore edilebilmektedir.
Passive EQ sistemlerinde kondansatör kalitesi son derece önem arzeder. Çünkü sesin tüm özellikleri bu kondansatörlerin kalitesi, toleransı ve tipi ile doğrudan ilgilidir.
(Bakınız passive RIAA pre-amp)
Ekli dosyayı görüntüle 111281
Eğer fırsat bulursan bu devreyi yapmanı öneririm. Normal bir ampliyi bile guduruk hale getirir.
Kusura bakmayın, biraz geç yanıt verdim.

Prensip şeması için teşekkürler, böyle olunca dinamik loudness devresinde ne yapılmaya çalışılmış, rahatlıkla anlaşılıyor.

3 ayrı frekans bölgesi için filtreler kullanılarak bir tür "preset eq" oluşturulmaya calisilmis.

Devreyi yapmayı isterim ammavelakin zamanım ve yerim müsait değil. Devreyi yapmaktan kasıt; şemayı prototip devre kartımda olusturup test etmek.
 
Kusura bakmayın, biraz geç yanıt verdim.

Prensip şeması için teşekkürler, böyle olunca dinamik loudness devresinde ne yapılmaya çalışılmış, rahatlıkla anlaşılıyor.

3 ayrı frekans bölgesi için filtreler kullanılarak bir tür "preset eq" oluşturulmaya calisilmis.

Devreyi yapmayı isterim ammavelakin zamanım ve yerim müsait değil. Devreyi yapmaktan kasıt; şemayı prototip devre kartımda olusturup test etmek.
KÖTEK 👊
Madde 1. Passive EQ devrelerde kazanç yoktur. Pasif elemanlar kullanılarak, (direnç kond.vb.) belli frekanslara izin verilip belli frekanslara izin verimez.
Madde 2. Devre elemanları o denli önemlidir ki doğrudan sinyalleri ilgilendirmektedir. @sasen1 yıllar önce LM1875 li amplide basit bir giriş kondansatörü kullandığında farkı hemen görmüştü.
Madde 3. Devre hassasiyeti prototip board üzerinde sıkıntı olabilir. Ground hattı olsun, telli bağlantılar olsun anormalliklere yol açabilir. Ama delikli plaket ile mümkün mertebe kısa bağlantı yapabilir hatta PCB ve malzeme yerleşimini aynen uygulayabilirsin.
Madde 4. Devre prototip halde iken farklı grounding ve test prosedürü uygulaman gerekecektir. Test için herhangi bir hazır ampli kullanacaksan buna göre yol izlemelisin. Kit halinde bir ampli kullanacaksan uygulama da farklı olacaktır.

Bu devreleri daha önce kendisini profesyonel sanan çok kişi kopya etmeye kalkışmıştı. Devre kartının çizimini dahi verdiğim halde bile yapamamışlardı.
Ancak ben sevdiğim arkadaşlarımı yönlendirerek elimden geldiğince iyi netice almalarını sağladım. Sen de bazı zorluklarla karşılaşırsan yardımcı olurum.
 
Selamlar yamyam hocam. Şimdi size birkaç sorum olacak. Aynı zamanda söyleyeceğim ekipmanlar ile alakalı bilgi almak isteyen olursa seve seve yardımcı olurum. Malumunuz ara ara konularınıza salça olsamda henüz bireyler üretme noktasında harekete geçememiş olup bunun yerine hazır ürünlere yönelmiş biri olarak aklımda söyle Bi olay var. Benim mevcutta kullandığım ekipmanlar mission 707 kabinler, magnat motion sub 250 A, Aiyima T9 ampli ve smsl su-1 Dac.
Simdi benim amplim harici DC besleme ile çalışıyor. Oldukça küçük minnos bir cihaz. Benim bu ampli için kullandığım 2 çeşit besleme var. Birisi GAN diye geçen galyum yarı iletkenlerle üretilmiş bir smps 19v 10 a adaptör ve buna bağlı olan bir DC filtre devresi. Birde 24 voltluk bir akü grubu. Gan adaptör ve ve filtre öncesinde normal bir smps adaptör le ses çok hoşuma gitmediği için bu akü bankasını kullanıyordum müzik dinlerken. Dac ise 5 v besleme li bunuda power bank ile çalıştırıyorum. Ampli de bulunan aux çıkışa da sub bağlı. Açıkçası duyduğum ses benim için gayet tatmin edici olsada daha iyisini duyana kadar aradaki farkı anlamak mümkün olmuyor. Ben çok daha dandik sistemlere müzik dinlemeye başladığım için aldığım her ekipman benim için inanılmaz ses ilerlemeleri sağladı. Şimdi benim aklımdaki konu ise dac çıkışına YAMYAM hocamın ön devrelerinden oluşan bir pre ampli yapmak. Bunu özel bir kutu içinde yapmak istiyorum. Bu şekilde bir pre yaparak kullanmak mümkün olur mu acaba?
 
Bu arada ben bu sistemi hem tv de hemde pc de optik bağlantı ile kullanıyorum. Ampli üzerindeki optik ile bağlantı yaptığımda hoparlörlerimde ses kısık iken bile hiss vardı fakat DAC aldıktan sonra olayın rengi tamamen değişti. Buradan DAC incelemesine ulaşabilirsiniz. Boyutları inanılmaz küçük ve fiyatı çok ucuz fakat müthiş bir DAC. Şu anda optik bağlantıyı DACa girip rca ile ampli in line in girişine bağlıyorum ve ampliyi son ses açsam dahi en ufak bir humm yada hiss almıyorum
 
Bu arada ben bu sistemi hem tv de hemde pc de optik bağlantı ile kullanıyorum. Ampli üzerindeki optik ile bağlantı yaptığımda hoparlörlerimde ses kısık iken bile hiss vardı fakat DAC aldıktan sonra olayın rengi tamamen değişti. Buradan DAC incelemesine ulaşabilirsiniz. Boyutları inanılmaz küçük ve fiyatı çok ucuz fakat müthiş bir DAC. Şu anda optik bağlantıyı DACa girip rca ile ampli in line in girişine bağlıyorum ve ampliyi son ses açsam dahi en ufak bir humm yada hiss almıyorum
DAC denilen şey Digital to Analog Converter demektir.
SPDIF veya optik hatlar da digital veri yolu olduğuna göre bu hatların sonunda mutlaka bir DAC olmalıdır.
En basit on board ses kartlarının çıkışında bile DAC vardır.
Dolayısı ile burada sistem uyumu ve kaliteden bahsetmek gereklidir.
Pre ampli konusu ise diğer ürünler hakkında bilgi olmadan ezbere pre ampli yapılması doğru olmaz.
 
Bu güne kadar okuduklarımı çok yanlış anlamadıysam zaten mevcut ampli D class olduğu için muhtemelen dinamik alan ile ilgili bir kazanc söz konusu olmayacak. Ancak elimin altında bir adet 5w+5w bir A class ampli var. Çin malı ancak fena sayılmaz. Bu bana hediye geldi bir dostumdan. Bunu biraz daha keyifli hale getirmek için sizin ön devrelerinizden oluşan bir pre yapmak istedim.
 
Bu güne kadar okuduklarımı çok yanlış anlamadıysam zaten mevcut ampli D class olduğu için muhtemelen dinamik alan ile ilgili bir kazanc söz konusu olmayacak. Ancak elimin altında bir adet 5w+5w bir A class ampli var. Çin malı ancak fena sayılmaz. Bu bana hediye geldi bir dostumdan. Bunu biraz daha keyifli hale getirmek için sizin ön devrelerinizden oluşan bir pre yapmak istedim.
Amplilerin dinamik alanı teknikte S/N Signal to Noise ölçümü ile ifade edilir.
Ampli sınıflarının dinamik alan ile ilgisi yoktur. A sınıfı bir ampli 20db kazanca sahipse ve gürültü (noise) eşiği -55db ise bu amplinin dinamik alanı 55+20=75db dir. Keza A sınıfı bir amplinin boştaki gürültü seviyesi -45db ise ve kazancı da yine 20db ise bu amplinin dinamik alanı 65db demektir. Keza AB sınıfı bir amplinin kazancı örneğin 20db ise ve max volüme seviyesindeki gürültü faktörü -72db ise 72db+20db=92db dinamik alana sahiptir.
Böyle bir ampliye forumumuzda yer verilmiştir.
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/lm1875-devresinde-beklenmedik-vınlama-sesi.137412/page-6
LM1875 li ampli yapımı uzun yıllardır devam etmişti. 320V Elektronik projeler sitesinden beri devam ediyordu. Buradaki tüm teknik amplimizin S/N değerinin iyileştirilmesi olayıdır.
Dinamik band genişliği tekniği ise şu konu içerisinde anlatılmıştır.
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/Üle-bu-nasıl-iştir-Şark-bÜlbÜlÜ-filminden-alıntıdır.149630/
LM1875 li ampli piyasa koşullarında orta seviye bir amplidir. Band genişliği çok yüksek değildir. Çünkü geniş band genişliğine ulaşabilmek S/N (gürültü) faktörünü de artıracağı için bu gibi uygun fiyatlı ürünlerde pek mümkün olmamaktadır. Konu içerisinde anlaşılacağı üzere üst sınıf bir ampli gerçek basları daha iyi vermekte, ama gerçek bas seslerin frekansları 40Hz altı olduğu için bu frekansları veremeyen hoparlörler ile kullanıldığında ters tepki yaratmaktadır.
(Üst sınıf ampli sanki yeterli bas veremiyor gibi)
Üst sınıf amplilerde ise temel kavram hem S/N hem de dinamik band genişliğidir.
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/akai-am-u55-ampli-tam-modifiye-çalışması.147948/page-50
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/hurda-amplinin-başına-gelenler.147458/
Bu iki çalışma geniş bandlı üst sınıf amplilerin temelleri üzerinedir.
Ne yazık ki çoğu kişiler ölçüm tekniğini bilmedikleri için ezbere ve rasgele projelerle uğraşıyorlar. Üst sınıf bir ampli için ölçüm tekniği son derece pahalı ölçüm aletleri gerektirmektedir. Ancak ben bu ölçümleri yıllardır yaptığım için tecrübelerim doğrultusunca arkadaşları yönlendiriyorum ve en iyi neticeyi almalarını sağlıyorum.
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/modifiye-ampli-test-ve-tasarım-prosedürleri.148631/

Dinamik band genişliği kavramı ise farklı bir tekniktir. Dinamik band genişliği demek alt frekanslardan en üst frekanslara kadar güç kaybı olmaksızın frekans geçişlerini ifade eder. Örneğin bir ampli 5W güçte 30Hz ten 15kHz e kadar sıfır kayıpla yükseltebilir olsun. Aynı amplinin max gücü 30W ise ve 30W max güçte 30Hz te 3db 15kHz te de 6db gibi kaybı varsa bu amplinin max güçte verebileceği 30Hz te 15W, 15kHz te ise 6W civarı demektir.
Yani bir kullanıcı 30W lık ampli yaptım demesi demek değildir ki bu ampliden her frekansta 30W güç alabiliyor. Aslında alamıyor bu kayıplardan ötürü de sesi daha fazla açarak yüksek volüme seviyelerinde bu sesleri duymaya çalışıyor anlamındadır.
Teknikte POWER BANDWIDTH (Güç bandı) olarak adlandırılmış olsa da, açıklaması şöyledir.
https://en.wikipedia.org/wiki/Power_bandwidth

Amplinin hiç kayıpsız verebildiği frekans bölgesi 40Hz-15kHz +/-0.5db ise ve 20Hz -3db, 20kHzte de -3db ise bu amplinin güç bandı 20Hz-20kHz demektir.
Ancak amplinin lineer frekans karakteristiği 40Hz-15kHz tir.

Gelelim pre ampli mevzusuna.
Türkçe anlatımı ile ön yükselteç demek olup, bir ampli için gerekli olup olmadığı o amplinin teknik özelliklerine bağlıdır.
Örneğin senin 5W diye tabir ettiğin amplinin giriş seviyesi -10db yani 0.3V gibi ise bu ampliye ön kuvvetlendirici yapman amplinin S/N değerini kötüleştirmekten başka işe yaramayacaktır. Amcın bu amplinin giriş empedansını uyarlamak ise o zaman pre ampli değil voltage follower denilen basit opamp devresidir.
Ancak amacın daha geniş frekans spectrumuna sahip olmak ise (bass ve tiz seslerin daha iyi verilmesi) burada bazı profesyonel disiplinleri yerine getirebilmelisin. Bunun en önemli kriteri devrede kullanılan ekipmanlar olup, özellikle kondansatörler başı çekmektedir. Forumlarda farklı tipte kondansatör kullanımlarını incelemişsen, bizim konularımızda yer verdiğimiz bazı özel kondansatörleri de takdir edeceksin.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,842
Mesajlar
930,698
Kullanıcılar
452,685
Son üye
rahmandogan

Yeni konular

Geri
Üst