o zaman psu arzali cunku yesil siyah kablo surekli kisa devre konumunda calismamasi icin bir sebeb yok peki arzasini nasil tespit ederim elimde voltmetre var
bu arada kacak akim rolesi atmadi asagida ana sigorta atti
PSU içindeki cam sigortayı yuvasından çıkarıp avometreyle içteki ince telin omajını ölçün, hiç bir sayısal değer göstermiyorsa, iç teli kopuksa ayni volt/amper değerindeki sağlam cam sigortayla değiştirin. Bir de başka power kablosu varsa onunla da deneyin, çünkü soket girişinde bir temassızlık olup elektrik hiç girmemiş olabilir. Onun dışında olan iç sıkıntılarda PSU tamiri ancak onu sürekli tamir edenler için çok kolay bir işlem, oldukça tecrübe veya bu konularda uzmanlık gerektiriyor.
Ama bu konuda size ilk baştan, temel arıza arama/giderebilme yollarından ilk başlangıçta neler yapabileceğinizle ilgili bir girişi yapmaya çalışayım.
Sigorta atmışsa ve değiştirildikten sonra;
a) Atmıyor, PSU düzgün çalışıyorsa bu konuda hiç bir sıkıntınız sıkıntı yoktur, sadece bu cam sigortaya kısa devreyle bir zarar gelmiş demektir..
b) Her takılan sağlam cam sigorta kendi kendi yuvasına takılır takılmaz anında atıyorsa;
1- Köprü diyottan sonraki tank (rezervuar) elektrolitik kondansatörler (tekse bu tek elektrolitik kondansatör) ayrı ayrı avometreyle ölçülmeli, birinde kısa devre varsa ayni etiket değerliyse (mF/volt/sıcaklık dayanımlı) değişilmeli, aksi halde içteki kısa devreyle cam sigortayı attırmaya yine devam edecektir. İlk 220 volt
Şebeke AC'sinin EMI filtresi devresinde, bu girişte paralel bağlı varistor varsa kısa devreye karşı, seri bağlı bir NTC varsa elektrik geçirip geçirmediği omaj ölçümüyle mutlaka teyit edilmelidir.
2- Redresör görevli köprü diyot ayaklarından tam ayrılıp avometreyle kısa devre etsti (diyot ölçümünde) yapılmalı, kısa devre durumu varsa ayni etiket değerlisiyle (volt/amper)) değişilmeli, bir diyodu kısa devreyse sigortayı (hem ev, hem cam sigortayı) atırmaya devam eder. Köprü diyottan hemen önce buna seri bağlı, PSU gücünü aslen belirleyen bir direnç öğesi yer alır genellikle. Direnç üzerindeki renk kodlarıyla ayni omajı avometreyle veriyor mu bu ölçülmeli, vermiyorsa yenisiyle ayni ohm/watt değerlisiyle değişilmeli, yanmışsa kodları da yanmış olduğundan PSU'nun devre şemasına bakılması gerekecektir. Yoksa PSU yine çalışamaz.
3- MOSFET transistörleri yerinden sökülüp MOSFET test ölçüm devresiyle sağlamlığı ölçülmelidir. Bozuk çıkanlar üzerindeki etikete ve datatsheetine de bakılıp yenisiyle değişilmelidir. Bozulmuş olanlar can sigortayı yine attırmaya devam edecektir.
4- Karttaki optokuplerler ayrı ayrı sökülüp giriş ve çıkış uçlarından ölçülmeli, arızalı olanlar datashhetine bakılıp yenisiyle kartta değişilmelidir. SMPS'i şebeke izolasyonuyla çalıştıran yani PSU'nun asıl kalp atışlarını şebeke izolasyonuyla sağlayan kritik parçalardan biri onlardır.
5- Ana SMPS trafosunu geri beslemeyle süren MOSFET sürücü entegre datasheetindeki voltaj değerlerini, kendi entegre ayaklarında çalışırken veremiyorsa mutlaka yenisiyle değişilmelidir, çünkü SMPS tarafosunun anahtarlamasını geri beslemeyle PWM ile yapan bir kritik entegre de budur. Kendim tamir etmeye çalışşsam ancak bu noktalara kadar gelebileceğim için bunları özel detay olarak özellikle size yazdım.
* PSU'ların 110/220 volta ayar fişleri arkasında genellikle olur, eğer 110 volt AC'de ayarlı iken 220 volt AC'de olan prize takılmışsa bu yüksek voltaja maruz kalan elektrolitik kondansatörü patlamış, içten kısa devre olmuş, bu esnada cam sigortayı attırabilmiş olur. Bu durumda kısa devre olan 2 elektrolitikten birini değiştirmelisiniz, değişmezseniz yine 110 volt AC'ye ayarlanmış tek kondansatör gibi 220 volt prize takılınca 2. si de patlamış, kısa devre olup cam sigortayı attırabilmiş olur. Dikkatinize. Kolay gelsin.