Rüzgar Türbini için Alternatör Yapımı

sayın şefim şu ttnet bir an evvel bağlantınız yaparda internete daha rahat girebilirsiniz:)
birde sayın şefim dediğiniz hesaba göre 1/3 mıknatıs olmalı demişşsiniz o zaman 20 kutuplumu olacak. peki 4 kutuplu olarak yapabilirmiyiz. teşekkür ederim.
Hiç sorma ustam, dün aradılar gittim, bizim sokak fiber altyapısı varmış, tekrar sözleşme yaptık. İşin kötü tarafı hattım d.smart tarafından serbest bırakılmış ama telekomda bilinmeyen bir nedenle ulaşıma kapalı. Sözleşmeye bakan görevli sorunu çözünce tekrar arayacak bakalım.

Ustam, bir alternatörde kutup sayısı mıknatıs sayısına eşit olur. 4 kutup yapılamaz mı, yapılır ama onu ben buradan anlatabilirmiyim bilmiyorum. Sizin motor 60 oyuklu ya, 15 oyuğu bir oyukmuş gibi düşünüp, peşpeşe aynı sargıyı sarmak gerekir. Her 15 oyuğu böyle düşünmek lazım. Ayrıca 15 oyuk karşısına denk gelen kaç mıknatıs varsa hepsini aynı kutup kullanmak gerekir. Yani NNNNNNNNN SSSSSSS NNNNNNNN SSSSSSS gibi. Bence buna hiç kafa yormayın derim.
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Ahmet bey.
Sizin alternatör yüke binince çok zor dönüyordu ya, bir de sistemi 24 veya 48 volt olarak deneyin çok rahat döndüğünü göreceksiniz. Kullandığınız ampülden 2 tanesini seri bağlayıp 24 volt, 4 tanesini seri bağlayıp 48 volt oluşturusunuz.
Yüke binince zor dönen alternatör verimli olmuş demektir. Zorlanmıyorsa kalitesiz anlamına gelir. Buna iyi bir kuvvet uyguladığınızda canavar gibi üretim yapar.
 
Tesekkurler Mehmet bey, yarin 24v ve 48v deneyecegim. kuvvet derken ruzgar gucu mu?

Birde sefim, makinanin ucunda kayisin gectigi diski ben 1cm asagi bastirttim, mil 1cm disari uzadi. Daire seklinde bir disk kestirsem, mile guzelce oturtsam, diski birde resimde anlatmaya calistigim gibi, kayisin gectigi oluklu diske vidalasam olurmu? Kanatlar icin?

flns.jpg
 
şefim teşekkürler. sayenizde bir şeyler öğreniyoruz.:eek: eksik olmayın.
şefim statoru 1-2 sistemi ile saracak olsak , oyukların alanı 1*0,5cm: 0,5 cm2 şeklinde - bunlara 1,5 mm çapında telmi iyidir yoksa 1 mm yetermi. malum daha çok sarabilmek için. -orjinal teli 0,40 mm yani baya ince..

videonuz da klima motorunu modifiye ettiğiniz gibi bu motorun orjinali yerine tel kalınlığını artırarak verimli alternatör yapmak için modifiyesi lazım değil mi şefim. orjinal motor hali çok verimli olmaz, çünkü motor olarak yapılmış alternatör olarak değil diye düşünüyorum.

birde 1-2 sistemi sardık diyelim gene 60 oyuk mu dolacak yani çift kutup mu olmalı.
birde 1-2 sistemde mıknatıs yerleştirmesi ve bobinlerin bağlanması nasıl olur.?
 
Evet Ahmet bey, bahsettiğiniz şekilde flanş yapılabilir. 4-5 yerden delip, civatayla flanşı kasnağa sabitleyebilirsiniz. Flanşın ortası da delikli olursa mile engel olmaz.
Kuvvetten kastım rüzgar tabii ki. Bu kuvvet su gücü de olabilir. Evin yanından akan bir dere varsa neden olmasın ki.
 
Sayın Emre kardeşim.
Facebook ta bana sorduğunuz soruya buradan cevap vermeyi daha uygun buldum. Diğer arkadaşlar da bu bilgilereden faydalansın diye. Bir alternatörün 12 v. ya da 24 v. olması gerektiğini veya 500 w. 1000 w. olması gerektiğini nasıl hesaplıyorsunuz diye sormuşsunuz.

Yaptığım alternatörün tel çapından kaç amper alınacağını bilmek öncelikli. Daha sonra yaptığım alternatörü bir matkap yardımı ile boşta çevirirken yaklaşık 150-160 devirlerde kaç volt aldığıma bakarım. 150 devirde 24 v. ve üzerinde bir gerilim almışsam buna 24 v. alternatör deriz. 15-16 v. civarı gerilim alırsak 12 v.luk demektir. Tel çapından da alınacak akımı bildikten sonra şu kadar wattlık deriz. Ammaa bu demek değil ki tel çapını ince tutup, çok sipirli sararsam düşük devirde fazla gerilim alırım, bu alternatörü 24 v. 1000 w. yaparım anlamına gelmez. Tamam, düşük devirde 24 v. alınabilir ama o zaman da 24 v. 300 w.lık alternatör deriz.

Videoda verdiğim 24 oyuklu fan motorundan modifiye ettiğim alternatörü tutup ta 24 v. 1000 w. dersem buna herkes güler.
Motorun oyuk sayısı, oyuk uzunluğu, tel çapı bu kriterleri belirleyen unsurlardır. Ahmet beyin yaptığı alternatörün oyuk sayısının fazla olması nedeniyle daha fazla tel kullandı. Ayrıca mıknatıs sayısının fazla olması da rotorun bir tur dönmesinde daha fazla manyetik kesişme yapacağından düşük devirde 24 v. rahat alacaktır. Bundan dolayı 24 v.da denemesi gerektiğini söyledim.

Modifiye edeceğimiz motorun büyüklüğü çok önemli. Oyuk sayısı, oyuk uzunluğu, oyukların derinliği çok önemli.
 
Sayın meraklı kardeşim.
Sizin elinizdeki motor çok oyuklu ve çok kutuplu olduğu için düşük devirlerde iyi gerilim alınır. Onun için ince tel kullanıp, düşük devirde gerilim alırım diye düşünmeyin. Kalın tel kullanın derim. 1.50 tel iyidir. Bu motoru iyi modifiye edebilirsek 24 v. 500 w.lık bir alternatöre çevirebiliriz.

1-2 sistemine göre sararsak 63 oyuğun tamamını kullanıyoruz ve mıknatıs sayısı 42 oluyor. Yani 3 oyuğa 2 mıknatıs denk gelecek şekilde.
Bağlantı sistemi de sizin 49. sayfada verdiğiniz şema gibi olacak.

Sizin motorun nüve kalınlığı kaç mm. idi ?
 
Son düzenleme:
Benim statorun kalınlığı 50 mm yani 5 cm şefim.

1,5 mm tel kalınlığından hesap edersek oyuk boşlukları 50 mm2 idi. Bir oyuğa bu hesaba göre 22 sarım sığıyor. Hadi diyelim 20sarım yapabildik. 20 * 5 = 100 cm, iki boşluk için 200 cm den her bobin 2 metre uzunlukta oluyor. Eğer 60 oyuk doldurursak -yarısını hesaplıyorum- 30 * 2 = 60 metre tel uzunluğu ediyor. Eğer 3 fazlı olursa 60/3= 20 mt . her faz için toplam bakır tel uzunluğu 20 mt çıkıyor . dolayısıyla sn de bir devir olursa 20 volt olması gerekir. Sn de 3 devir olursa 40 volt olması gerekir diye düşünyorum –hesap doğrumu acaba?-ama tabi gerçekte ne olur bilemem.
1.jpg2.jpg4.jpg5.jpg
Şefim Benim 49. Sayfada eklediğim resim esasen tam bilmeden eklediğim resimdi. Fisher peykel motor olduğunu söylemiştiniz. Fakat bu hub motor. Bildiğiniz elektrik bisiklet motoru. Dolayısıyla bunun mıknatıs sayısı gene fisher peykele göremi olacak.

Ayrıca Sayın şefim elektrik bisiklet motorunun orjinal resimlerini ekliyorum. Şimdi mıknatısların olduğu rotorun çapı 26,5 cm. Rotordaki mıknatıs sayısı 56. Mıknatısın kalınlığı 3 mm, uzunluğu 17 mm, eni 15 mm.şeklinde ölçüm yaptım.
Statordaki orjinal halde ki sargıları inş görebiliyorsunuzdur. Birbiri üzerine girmiş gibi. Statorda 63 oyuk var . çap 26 cm ölçebildim. Mıknatıs oyuk oranıda şu çıkıor. 63 oyuk 56 mıknatıs yani 9/8 oranı var.

Birde şefim motorda hesabıma göre statorla rotor arasında 2 mm boşluk var.alternatorün rahat dönmesi için bu mesafeyi manyetik akıyıda çok etkilemeyecek şekilde ne kadar artırabiliriz acaba. Mesela mıknatısın kalınlığı 1 cm olsa stator ve rotor arasıda 5 mm olsa rahat döner mi? Ve verim değişmezmi
 
Sn Sefim, siz aluminyum panelden yaptiginiz kanatlari, once paneli kivirtip sonrami kanatlari kesiyorsunuz?

Ornegin 1mt x 1mt aluminyum kompozit paneli resimdeki gibi kivirip sonra mi 3 kanat kesmeliyim?

Kivirma.png
 
Arkadaşlar Merhabalar;

Forumu bir süredir takip ediyorum ve sonunda bende üye olup yazmaya karar verdim..Çalışmalarınız tecrubeleriniz gerçekten takdire şayan..
Kendimi biraz tanıtmak isterim sizlere 10 senedir yenilenebilir enerji sektöründe , rüzgar türbini ve ekipmanları imalatı yapıyoruz.Elektronik ve haberleşme mühendisiyim... Benim bildiğim kadarıyla ülkemizde profosyonel kanat yapan tek firmayız ve güneş panellerinin toptancı firmasıyız....

Benimde çalışmalarınızda herhangi bir katkım olabilirse ne mutlu bana... Çalışmalarınızda başarılar dilerim...

saygılarımla...
 

Forum istatistikleri

Konular
128,832
Mesajlar
920,848
Kullanıcılar
450,924
Son üye
ayhankarmn

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst