Sayın Meraklı.
Asenkron motor statoruna sarılan bobinlerin oyuk içinde kalan kol uzunlukları hesaplanır. Halbuki bu tip statorlarda nüveye sarılan telin tamamı hesaplanıyor. Çünkü bir nüveye sıkı sıkıya sarılan bobinin tamamı bir kol gibi düşünülür. Yani bu sarımda hiç çöp kol oluşmuyor. Bobini sararken elinizle bir makaraya ip sarar gibi sıkı sıkıya sarmak gerekir. Zaten verdiğiniz resimdeki de aynı sarım şeklinde.
Bu motorun aynısından şu an elimde var. 5-6 nüveyi (artık bu rotorda oyuk yerine nüve kelimesini kullanalım) peşpeşe kullanarak bir nüve gibi sarılmış. Siz sararken her nüveyi ayrı ayrı sarıp, 2 nüve atlayıp 3. nüveye bağlayacağız. Yani fisher-paykel motorda olduğu gibi.
şefim burada kafam takılan bir husus. var. hep dediğiniz bir nokta var. bobinin bir koluna mıknatısın bir kutbu diğer koluna diğer kutbu gelmesi lazım. şimdi bu fisher paykel sistemde bu husu nasıl oluyor. bobin sarılı yer bir kol 2 atlayıp 3. bobin sarılı yer diğer kol olarak mı hesap ediliyor. 1-4 sisteminde bobinin iki kolu mevcut.1 -2 de iki kolu normal bobinle bağlı öylemi??. anlatabilmişimdir. derdimi umarım
Sefim, 70-80cm capinda derken, simdi paneli 80cm capinda bir daire olusturacak sekildemi kivirtayim? Yani bir - O - harfi gibimi?
Birde sefim burada aluminyum Panel buldum, 1.25mt x 2mt satiyorlar. Parca yok. Panelin nekadarini kesip kivirmaliyim? bir kanat genisligi nekadar olmali?
Hayır, 70-80 cm. daire oluşturacak şekilde değil. 80 cm. çapında daire oluşturmak için yaklaşık 250 cm. uzunluğunda plaka gerekir. 80 cm. çapında bir silindir yapmışız da bunun yarısını almışız gibi düşünün. Yani 80 cm. çapında yarım daire.
125 cm. silindirin uzunluğu olsun, 200 cm. kısmından kıvırtırsanız olur. Bu durumda tam daire olmaz da 3/4 daire oluşur. Bu plakadan 125 cm uzunluğunda 10 - 12 kanat çıkar.
Daha bugün perpa'daydım. A blok 5. katta parafudur siparişi verdim. Adresinizi bildirirseniz memnuniyetle ziyaretinize gelirim.
5. katta gezinirken gold enerji ile tanıştık. Sizinle de tanışmaktan mutluluk duyarım.
Sayın meraklı kardeşim. Geç cevap verdiğim için kusura bakma. Benim internet sorunu hala çözülemedi, internet cafeden girdiğim için her gün giremiyorum.
Aşağıda 2 şema çizdim, birincisi bildiğimiz normal oyuklu sistem. Bobinlerin 2 kolu oluyor, kolun bir tanesi 1. oyukta iken diğer kolu 4. oyukta oluyor. Yanındaki bobin 2. ve 5. oyukta, son bobin de 3 ve 6. oyukta oluyor. Bobinin bir kolu N kutbunda iken diğer kolu S kutbunda oluyor. Enerji indüklenirken bobinin sarım yönüne doğru N kutbundan S kutbuna hareket ettiğinde artı alternas oluşur. S kutbundan N kutbuna hareket ettiğin de ise eksi alternas oluşur. Şemada da anlaşılacağı gibi bir mıknatıs altında 2 bobinin birer kolları denk geliyor.
Resimdeki bobinlerden turuncu renk bobini saat yönünde sardığımızı varsayalım. Mavi bobini de ters yönde sardığımızı düşünelim. Ve mıknatıslarda yani rotorumuzda saat yönünde dönüyor olsun. Bu durumda turuncu bobinler artı alternasda iken mavi bobinler eksi alternasda olur.
Sarı bobinlerde mıknatıs olmadığı için bu bobin grubu nötr (ölü) konumundadır.
Sizin elinizdeki motorun ve fisher-paykel tipi motorların özelliği ise bobinler oyuklara değil de nüvelere sarılmasıdır. Ortada bir nüve bulunduğu için bu bobinde çöp kol oluşmaz ve bobinin tamamı bir kol gibi düşünülür. Bir nüveye bir mıknatıs denk gelecek şekilde ayarlanır. 2. sıradaki nüveye tam mıknatıs denk gelmez. Bu nüve nötr konumunda olur. 3. nüveye ise mıknatısın diğer kutbu denk gelir.
2. sıradaki nüveye her iki mıknatısın birer yan kolları denk geldiğinden bu bobinde indüklenme olmaz ve nötr olur.