Rüzgar Türbini için Alternatör Yapımı



Sayın orca plastik kompozitten kanat tasarımı nasıl oluyor. yani bilgisiyarda istenilen şekil ve ebatta hazırlatıp onu makine kendi mi yapıyor yoksa tek tek sizmi yapıyorsunuz . bir de alüminyum kompozite göre plastik kompozit nasıl. ağırlık, dayanıklılık işleme kolaylığı vs yönlerinden karşılatırma yapılacak olursa neler söyleyebilirsiniz.

önceki sayfalarda eklediğiniz resimlere baktım maşallah rüzgar türbininiz çok stabil duruyor. yani insana sağlamlığına dair bir güven duygusu veriyor : ) kanat tasarımınız da güzel .anlaşılan verimli. ülkemiz adına bu tür profesyonel yaklaşımdan memnun olduğumu ayrıca belirtmek isterim.
birde aklıma şu takıldı resimlerden biri çatıda çekilmiş. bildiğim kadarıyla çatıdaki rüzgar türbini flanş değilse çok ses çıkartıyormuş sizinkin de böyle rahatsız edici ses yok mu ? yoksa çatıdaki resim ev in çatısı mı değil. ?
 
Son düzenleme:
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.


bilebildiğim kadarıyla düşük devirde yükse amper için alabilmek için . öncelikle gerilimin yüksek olması gerekiyor. bunun içinde alternatörün kutbu yani mıknatıs sayısı ve bobin sayısının yani tel uzunluğunun fazla olması lazım. gerilim yüksekliğinden sonrada amperin yüksek olabilmesi içinde bobin telinin kalın olması lazım. bunun içinde telin sarıldığı nüve ve oyuğun istenilen güce göre tasarımını yapılması ve geniş olması - oyuk genişliği uzunluğu vs nin.- lazım. benim iki önceki sorumda da sorduğum hususta bu idi.
 

sayın orca17 öncelikle cevabınız için teşekürler.

şarz kontrol ile ilgisi varmı yokmu pek emin degilim.şöyleki

12 volt bir ampul 50 devirde patlıyorsa
iki adet ampul 50 devire vamadan patlarlar. bu dogrumu.

devir aynı iken yük arttıkca amper artar.

şarz kontrol devreleri 0 dan başlar ve amper artışı kademeli olur.
peki ben aynı alternatöre 2 adet şarz kontrol parelel bağlasam ne olur . normalde alternator kasılır kalır yani kanatlar az döner . ama pervanen yeterli ise yani devir değişmez ise daha fazla amper almazmıyım?

kanat uzunlugu konusuna gelirsek. teorikte kanat capı kuçüldükce devir artar büyüdükce devir azalır.
ama uygulamada o öyle olmuyo .

nasıl diyeceksiniz. misal 1 metre çapındaki bir kanat boşta deli gibi dönerken yükü yiyince öylece yerinde kalır dogrü dürüs dönmez bile . 1.5 capı arttırsam 1-2 amper üretir 200 devirlerde dönerken.çapı 2.5 metreye çıkarırsak yükte bile alternatör deli gibi döner. belki capı biraz daha arttısak devir düşecek . ilk önce istenilen torku bulmak icin çap arttırmalıyız.


ben bir çok kanat kobbinasyonu denedim çap olarak 2.20 metreden başladım.3 kanatlı. 1-2 amper aldım
 

tebrikler helalin var
 
Sayın Meraklı32;

Güzel sözleriniz için teşekkur ederim... O görmüş olduğunuz 3kw lık bir türbin ; kurumsal bir yerin çatısına kuruludur. Videosunuda ekleyecektim ama malesef youtube ustunden yuklemem gerekiyor diye uyarı geldi. Nekadar az bir rüzgarda bile döndüğünü görebilirdiniz. Desibel konusuna gelince bizim türbinlerimiz genelde 35db 50db arasında ses çıkarıyorlar buda kanatların yapısal özelliği ile ilgilidir. Şuana kadar rahatsız edici bir ses düzeyiyle karşılaşmadık.

Plastik kanat yapısına gelince; öncelikle kanat boyunun ve cinsinin alternatör yapısına göre tasarlanması gerekiyor. Yuksek devirlimi yuksek tork lu mu vs... Ona göre açılarını rüzgar alma yönünü ve bunun gibi bilgileri iyi analiz etmek gerekiyor. Kısacası autocad veya bunun gibi programlarda çizimi yapılır ve simule edildikten sonra test aşamasına geçilir. Malesef hatalardan kaynaklanan çizimler yenilenir testler yapılır vs...

Plastik enjeksyon yapabilirsiniz.

Gelelim plastik ile aluminyum farkına ;

alumınyum materyalde sıcaklıktan ve ruzgarın sertliğinden kaynaklanan eğilmeler bükülmeler soz konusu olacaktır. Tabi ağırlık durumuda başka bir faktör.

Sertleştirilmiş plastikte ise çok sert rüzgar olan yerlere o tip kanatları vermiyoruz. Malum kompozit olmadığı sürece kanatlar kırılıyorlar.

Malesef ülkemizde kanat uygulamaları ve geliştirmeleri çok yaygın olmadığı hatta neredeyse hiç olmadığı için yıllarımızı araştırma geliştirmeye veriyoruz. Üstelik sadece bir bilgi için binlerce km yol gidip eliniz boş geri geliyorsunuz.
 
Merhabalar sn.ortkzazaman;

Şarj kontrol cihazının amacı aslında; akülerinizi darbeli bir şekilde doldurup yeterli seviyeye geldiğinde şarjı kesmektir. Alternatörünüz çalışır pozisyonda isterseniz 4 5 tane şarj kontrol bağlayın ve çıkış uclarını boşta bıraktıgınızda herhangi bir etkisi olamacaktır.Sizin alternatörünüzü kasacak şey yük direncidir yani akülerinizdir yada kullandığınız lambaların fazlalılı vs. dir.

Alternatörünüzün dönüş devri arttıkca alacağınız akım ve gerilim değerinizde artacaktır.( Alternatörünüzün dizaynını bilmediğim için bizim alternatörlerimiz üstünden konuşuyorum)

Gelelim kanat uzunluğu konusuna; bizim türbinlerimizde 1.15 plastik kanat ile aldığımız verimin %40 fazlasını 90cm lik plastik kanatlarımız ile aldık. Bu yuzden standart boyda 90cm plastik kanat veriyoruz.

En başında dediğim gibi bütün herşey alternatör tasarımda biter; iyi tasarlanmış bir alternatör ve yanında iyi kanat kombinasyonu ile istediğiniz sonuca ulaşabilirsiniz...
 


cevabınız için teşekkür ederim sayın orca. ilk mesajınızda mühendis olduğunuz söylemiştiniz ancak yazdıklarınız dan arge ve çalışma ile de donanımlı olduğunuz anlaşılıyor. yani sadece teorik değil pratik bilginiz de var. inşallah daha iyi çalışmalarada imza atarsınız. en hafif bir rüzgarda da dönebilmesi büyük başarı. bu arada yaptığınız veya tasarladığınız en büyük türbin kaç kw?
 
Sn.Meraklı32,

Teşekkür ederim , fakat enerji sektöründe durmak yok hep ileri... o yüzden bende hiç bir birikimim yokmuşçasına hergün araştırma içerisindeyim.Ayrıca büyüklerimizin tecrubeleri de bu konuda çok önemli onlarında yaptıklarını büyük bir dikkat ile izliyorum.

Biz max 50kw lık yapıyorduk , daha üstünü yurtdışından ithal ediyoruz. Artık 500w-10kw arasında türbinler yapıyoruz.
 
Arkadaşlar, nihayet internet sorunum çözüldü, artık buradayım. Hem de fiber internet abonesi oldum.

Ahmet bey kardeşim,
Şöyle anlatayım, şayet bizim alternatör 1 fazlı olsaydı, mıknatıslar bobin üzerindeyken zorlanarak geçiş yapar, boşa çıkınca birden hızlanırdı. Bu da vuruntulu bir dönme oluştururdu. 3 fazlı sistemde bu vuruntu azalır ve rahat bir döngü sağlar. Yaptığınız alternatöre yük bağlayıp elle çevirirseniz bu vuruntuyu çok az hissedersiniz. 3 faz yerine 4 veya 5 fazlı yapabilirsek bu vuruntu yok denecek kadar aza iner.
 
şefim merhaba araya araya zor buldum sizi

Ooooo... hoş geldiniz sayın ortkzazaman kardeşim. Sizi de aramızda görmek güzel oldu.

Bu arada sorunuza da cevap vereyim.
Yaptığımız alternatörü bir matkap yardımı ile boşta çevirirken 150-160 devirlerde kaç volt veriyorsa o gerilimde kullanmak lazım. Bu devirlerde 14-15 volt veriyorsa 24 v. olarak kullanmak akılcı olmaz. 12 v. demek gerekir.
Bobin teli uzunluğu x kutup sayısı x dönme hızı etkili olduğu için bu üçünden birini veya bir kaçını arttırmak gerekir. Elimizde yumruk büyüklüğünde bir alternatörümüz varsa bundan 24 volt almak için zorlamaya gerek yok.

İkinci bir konu da 12 v.da zorlanan alternatör 24 v.da neden rahatlar.

Şimdi 12 v.luk alternatöre 12 v. 50 w. ampül bağladığımızı düşünelim. Bu ampül 50/12=4 amper çeker. 12/4=3 ohm direnci olur. Şimdi bu direnç değerindeki ampülü 24 v.da düşünelim.

U/R= 24/3=8 amper. IxU= 8 x 24 = 192 w. 200 w. demektir. Aynı alternatörün devrini 2 katına çıkardığımızda alınan güç 4 kat artmış olur. Onun için diyorum ki mümkün olduğunca gerilimi yüksek tutmaya çalışalım.
 
Son düzenleme:
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…