Gerilim neden 220 volt frekans neden 50 hz
şefim daha iyi bilir tahminim. alternatörde 50 hz olayını
Sayın meraklı kardeşim.
Elektrik icat edildikten sonra ilk olarak Amerikada kullanılmaya başlandı. O zamanlar Edison'un bulduğu doğru akım kullanılıyordu. Doğru akım da uzak mesafelere iletimde sorun yaşanıyordu. Çok fazla gerilim düşümü oluyordu. Daha sonra Nicola Tesla alternatif akımı bulunca şebekeler alternatif akıma dönüştürüldü. 220 v. gerilim çok fazla bulunduğu için, insanlara zararının fazla olacağı için ya da ilk etapta 110 v. uygun görüldüğü için şebeke fazlararası 190 v. faz-nötr arası 110 v. olarak kullanıldı. Frekans da 60 hz. olarak kullanıldı. Halen Amerika Birleşik Devletlerinin şebekesi 110 v. 60 hz. olarak kullanılıyor. Amerika gibi büyük bir ülkenin altyapısını değiştirip, 220 ye geçmesi çok zor olduğu için böylece devam ediyor. Amerikadan getirilen elektrikli ve
Elektronik aletler 110 v. 60 hz. olduğu için bizim ülkemizde kullanılması pek mümkün olmuyor. 220/110 v. trafo ile gerilimi 110 a düşürsek bile frekansı illa 50 olması gereken cihazlarda kullanamıyoruz. Tesla'nın ilk yaptığı alternatörün frekansı 60 hz. olduğu için böyle devam etti.
Türkiye de ilk zamanlar 110 v. olarak kullandı. Dönem dönem trafolar değiştirilerek 220 ye dönüldü. İstanbulda en son 1986-87 yılında Nişantaşı, Teşvikiye gibi semtlerde 110 dan 220 ye dönüştürüldü.
İki kutuplu bir alternatörden saniyede 50 hz. alabilmek için dakikada 3000 d/d dönmesi gerekiyor. Bu kadar yüksek devir elde etmek zor olacağı için kutup sayısını artırarak daha az devirde 50 hz frekans elde edilir. 4 kutuplu alternatörler 1500 d/d. 8 kutuplu alternatör ise 750 d/d.da 50 hz. üretir.
Tam emin olmamakla birlikte şu an kullanılan büyük alternatörler daha az devirde 50 hz. vermesi için çok daha fazla kutuplu oluyor.
Burada frekansın sayısı kadar elde edilen frekansın şekli de çok önemli. Tam sinusoydal olması zorunludur. Şekli bozuk, kare dalgaya benzer frekans pek işe yaramaz.
Bu kadar ön bilgiden sonra soruya geçersek,
Akü şarjında kullanılan ve diyotlarla doğru akıma çevrilen elektrik üreten küçük tip rüzgar türbinlerinde bu frekansın sayısı ve şekli çok önem arz etmiyor. Şekli ve sayısı nasıl olursa olsun doğru akıma çevrilecektir.
Ama üretilen elektriği direk şebekeye vereceksek frekans sayısı ve şekli aynen şebeke elektriği gibi olmak zorunda.
Bir kaç kw.lık rüzgar türbinlerinde bu nasıl sağlanır bilmiyorum ama Mw cinsinden büyük türbinlerde devir devamlı aynı kalır. Kanatların içinde bulunan motorlar sayesinde rüzgarın gücüne göre kanatların açısı değişerek devrin sabit kalması sağlanır. Türbinin üzerinde bulunan anemometre (rüzgar ölçer ) ile birlikte çeşitli sensörler yardımı ile ölçülen rüzgar şiddeti kumanda paneline bildirilerek kanat açısı değiştirilir.