Rüzgar Türbini için Alternatör Yapımı


öyleyse bu iyi bir gelişme olabilir. eğer gerçekleşirse
 
Eğer enerjide dışa bağımlılığı azaltmak istiyorsak ülke olarak gerçekleştirilmek zorunda... Fakat şunuda ilave etmem gerekir çift taraflı sayaçta her sarılan alternatör kullanılamayacak.. Tam sinüsoidal dalga gerçekleştiremeyen alternatörler bağlanamazlar, çeşitli teslerden geçmiş olması ve bazı sertifikaları alması gerek. Şuanda 11kw üstünü şebeye bağlayabilirsiniz izinlerini almak koşulu ile.
 
ancak burada şu husus ister istemez akla gelmiyor mu. tam sinusiodal diyorsunuz ancak rüzgara göre dönüş hızı değişiyor. hız değişince frekans ta değişmezmi. frekansı düzgün hale Elektronik devre ile mi getiriyoruz.
 

Frekans değişecektir tabiki.şuanda da elektronik cihazlarla dengede tutulmaya çalışılıyor. Fakat benim demek istediğim tam sinüsoidal dalgayı yakalayamassanız şebeye bağlantı yapamassınız. Önemli olan öncelikle dalgayı yakalayabilmektir.Frekans ayarları zaten bir şekilde halledilir.
 
peki sayın orca sizin rüzgar turbinleriniz tam sinusiodala uygun mu. bunu yakalayabilmek için alternatörün kutup sayısı nasıl olmalı ?
 
peki sayın orca sizin rüzgar turbinleriniz tam sinusiodala uygun mu. bunu yakalayabilmek için alternatörün kutup sayısı nasıl olmalı ?

Malesef şuan bizim türbinlerimide buna uygun değil, benim bildiğim şuan türk yapımı hiç bir türbin bunu sağlamıyor, bende bu konu üstünde çalışma yapıyorum şuanda. Elektronikçi olduğum için senkron ve asenkron makineler üstüne benimde çok çok fazla bişey bildiğim söylenemez açıkçası. Bende kendimi geliştirmeye çalışıyorum

Ama şunu söyleyebilirim son derece detaylı ve profesyonel çalışma gerekiyor.Neredeyse bütün manyetik alan formüllerinin birbirini tutması gerek çok ince hesaplar. Kutup sayısı sadece deviri etkiliyor diye biliyorum...
 
iki defa aynı mesajı yollamışım özürdilerim
 
Gerilim neden 220 volt frekans neden 50 hz


şefim daha iyi bilir tahminim. alternatörde 50 hz olayını
 
Son düzenleme:
Faz sayısını artırınca alternatör verimliliğinde çok şey değişmez ama burada değişen tek şey, alternatörün çok daha rahat dönmesi diyebiliriz. Bu da haliyle daha az rüzgarda diğer alternatöre göre rahat dönmesini sağlar.

Asenkron motor tipi alternatörde 4 faz yaptığımız takdirde mıknatıs 3 oyuğu kapatacak kadar geniş olmalı. 1 oyuk boşta kalmalı. 5 faz yaptığımızda mıknatıs 4 oyuğu kapatacak şekilde olmalı.
Ama fisher-paykel motorda nasıl olur, şu an için bilmiyorum. Oturup resim çizmem gerekir.
 
Gerilim neden 220 volt frekans neden 50 hz


şefim daha iyi bilir tahminim. alternatörde 50 hz olayını

Sayın meraklı kardeşim.

Elektrik icat edildikten sonra ilk olarak Amerikada kullanılmaya başlandı. O zamanlar Edison'un bulduğu doğru akım kullanılıyordu. Doğru akım da uzak mesafelere iletimde sorun yaşanıyordu. Çok fazla gerilim düşümü oluyordu. Daha sonra Nicola Tesla alternatif akımı bulunca şebekeler alternatif akıma dönüştürüldü. 220 v. gerilim çok fazla bulunduğu için, insanlara zararının fazla olacağı için ya da ilk etapta 110 v. uygun görüldüğü için şebeke fazlararası 190 v. faz-nötr arası 110 v. olarak kullanıldı. Frekans da 60 hz. olarak kullanıldı. Halen Amerika Birleşik Devletlerinin şebekesi 110 v. 60 hz. olarak kullanılıyor. Amerika gibi büyük bir ülkenin altyapısını değiştirip, 220 ye geçmesi çok zor olduğu için böylece devam ediyor. Amerikadan getirilen elektrikli ve Elektronik aletler 110 v. 60 hz. olduğu için bizim ülkemizde kullanılması pek mümkün olmuyor. 220/110 v. trafo ile gerilimi 110 a düşürsek bile frekansı illa 50 olması gereken cihazlarda kullanamıyoruz. Tesla'nın ilk yaptığı alternatörün frekansı 60 hz. olduğu için böyle devam etti.

Türkiye de ilk zamanlar 110 v. olarak kullandı. Dönem dönem trafolar değiştirilerek 220 ye dönüldü. İstanbulda en son 1986-87 yılında Nişantaşı, Teşvikiye gibi semtlerde 110 dan 220 ye dönüştürüldü.

İki kutuplu bir alternatörden saniyede 50 hz. alabilmek için dakikada 3000 d/d dönmesi gerekiyor. Bu kadar yüksek devir elde etmek zor olacağı için kutup sayısını artırarak daha az devirde 50 hz frekans elde edilir. 4 kutuplu alternatörler 1500 d/d. 8 kutuplu alternatör ise 750 d/d.da 50 hz. üretir.

Tam emin olmamakla birlikte şu an kullanılan büyük alternatörler daha az devirde 50 hz. vermesi için çok daha fazla kutuplu oluyor.
Burada frekansın sayısı kadar elde edilen frekansın şekli de çok önemli. Tam sinusoydal olması zorunludur. Şekli bozuk, kare dalgaya benzer frekans pek işe yaramaz.

Bu kadar ön bilgiden sonra soruya geçersek,

Akü şarjında kullanılan ve diyotlarla doğru akıma çevrilen elektrik üreten küçük tip rüzgar türbinlerinde bu frekansın sayısı ve şekli çok önem arz etmiyor. Şekli ve sayısı nasıl olursa olsun doğru akıma çevrilecektir.

Ama üretilen elektriği direk şebekeye vereceksek frekans sayısı ve şekli aynen şebeke elektriği gibi olmak zorunda.

Bir kaç kw.lık rüzgar türbinlerinde bu nasıl sağlanır bilmiyorum ama Mw cinsinden büyük türbinlerde devir devamlı aynı kalır. Kanatların içinde bulunan motorlar sayesinde rüzgarın gücüne göre kanatların açısı değişerek devrin sabit kalması sağlanır. Türbinin üzerinde bulunan anemometre (rüzgar ölçer ) ile birlikte çeşitli sensörler yardımı ile ölçülen rüzgar şiddeti kumanda paneline bildirilerek kanat açısı değiştirilir.
 
Son düzenleme:
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…