Senkron Asenkron Motor farkı

adrk

Üye
Katılım
2 Nis 2009
Mesajlar
41
Puanları
1
Arkadaşlar senkronve asenkron motor arasındaki farklar tam olarak nedir?
Saygılar
 
asenkron motorlarda stator devri ile rotor devri arasında bir fark vardır ve bu farka ''kayma'' denir. Asenkron motor üzerindeki etikette yazan devir doğal olarak rotor devridir. fakat statorun yani sargıların devri rotor devrinde fazladır. Mesela ror devri 1450 ise rotor devride atıyorum 1650 gibi. bunu formülleri var. eğer bu fark olmaz ise motor dönmez. senkron motorda devir farkı yoktur ve sargılara dc gerilim uygulanır. yani stator ile rotor aynı hızda döner. ve dışarıya gerili alabilirsin jeneratör yani
 
asenkron motorlarda stator devri ile rotor devri arasında bir fark vardır ve bu farka ''kayma'' denir. Asenkron motor üzerindeki etikette yazan devir doğal olarak rotor devridir. fakat statorun yani sargıların devri rotor devrinde fazladır. Mesela ror devri 1450 ise rotor devride atıyorum 1650 gibi. bunu formülleri var. eğer bu fark olmaz ise motor dönmez. senkron motorda devir farkı yoktur ve sargılara dc gerilim uygulanır. yani stator ile rotor aynı hızda döner. ve dışarıya gerili alabilirsin jeneratör yani

Stator sargılarına alternatif gerilim uygulanır.


http://https://www.kontrolkalemi.com/forum/elektrik-motorlari/37736-senkron-asenkron-motor.html

http://https://www.kontrolkalemi.com/forum/elektrik-motorlari/7246-asenkron-senkron-asrasindaki-fark.html

http://https://www.kontrolkalemi.com/forum/elektrik-motorlari/37736-senkron-asenkron-motor.html


Linkler çalışmıyor görünüyor. Yada Benden kaynaklanan bir mesele. Forumda biraz araştırma yaparsan bolca bilgi mevcut.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
asenkron motorlarda stator devri ile rotor devri arasında bir fark vardır ve bu farka ''kayma'' denir. Asenkron motor üzerindeki etikette yazan devir doğal olarak rotor devridir. fakat statorun yani sargıların devri rotor devrinde fazladır. Mesela ror devri 1450 ise rotor devride atıyorum 1650 gibi. bunu formülleri var. eğer bu fark olmaz ise motor dönmez. senkron motorda devir farkı yoktur ve sargılara dc gerilim uygulanır. yani stator ile rotor aynı hızda döner. ve dışarıya gerili alabilirsin jeneratör yani
Asenkron motor yüksüzken stator devri ve rotor devri aynıdır. Yani "bu fark olmaz ise motor dönmez" ifadesi doğru değildir. Motor yüklendikçe kayma oluşur.

İki motor arasında pratikteki fark, senkron motorun hız regülasyonunun (=ayarlanan bir hızda yük değişiminden etkilenmemesi) mükemmel olması, buna karşın asenkron motora göre pahalı olmasıdır.
 
"...Asenkron motor yüksüzken stator devri ve rotor devri aynıdır. Yani "bu fark olmaz ise motor dönmez" ifadesi doğru değildir. Motor yüklendikçe kayma oluşur..."

Asenkron makinede döner alan ve rotor aynı hızda ise bu durum kesinlikle motor çalışma değildir.Motor yüklendikçe kayma değişir ancak, kaymanın sıfır olması durumunda asenkron makinenin motor olarak çalışması mümkün olmaz, generator çalışma olur.Çünkü asenkron motorda kayma sıfır iken(rotor ve stator bağıl hızları aynı olması durumu) rotorda gerilim endüklenmez ve rotor sargılarından akım akmaz.Dolayısı ile rotora bir kuvvet etki etmez, motor dönmez.
 
"...Asenkron motor yüksüzken stator devri ve rotor devri aynıdır. Yani "bu fark olmaz ise motor dönmez" ifadesi doğru değildir. Motor yüklendikçe kayma oluşur..."

Asenkron makinede döner alan ve rotor aynı hızda ise bu durum kesinlikle motor çalışma değildir.Motor yüklendikçe kayma değişir ancak, kaymanın sıfır olması durumunda asenkron makinenin motor olarak çalışması mümkün olmaz, generator çalışma olur.Çünkü asenkron motorda kayma sıfır iken(rotor ve stator bağıl hızları aynı olması durumu) rotorda gerilim endüklenmez ve rotor sargılarından akım akmaz.Dolayısı ile rotora bir kuvvet etki etmez, motor dönmez.

1. Asenkron motorun jeneratör olarak çalışması için senkron hızın üzerinde çalışması gerekir.
2. Yazdıklarınızı doğru kabul etsek bile son cümlede vardığınız sonuç yanlış. Şöyle demeliydiniz: Rotor hızı stator hızına eşitse, rotor bir moment üretmez, herhangi bir yük süremez (ama döner).

Şunu düşünün: Diyelim ki yüklü ve dönmekte olan bir motorun üzerindeki yükü kaldırdım ve dışardan bir kuvvetle sürerek hızını arttırmaya başladım. Rotor hızı stator hızına eşit olunca motor aniden frenleyip duracak mıdır?
 
Ns = Nr*(1-s) formülü sanırım yardımcı olabilir.(Nr= rotor devri,Ns= stator devri,S=kayma)
 
senkron motorlar için yazıyı okuduğumda bana fikir sahibi olmamı sağlamıştı.paylaşmak istedim.

senkron Makinelerin Motor Olarak Çalıştırılması
Senkron makineler motor olarak çalışırken stator sargılarına alternatif akım, rotor
sargılarına da doğru akım uygulandığında Lorenz Kanununa göre sabit bir hızla döner,
motor milinden mekanik güç alınır.
Doğru akım makineleri hem dinamo hem motor olarak nasıl çalışıyorlarsa ve
aralarında yapı bakımından bir fark yoksa, alternatörlerde senkron motor olarak çalışır.
Paralel çalışmakta olan iki alternatörden birisinin milinden uygulanan mekanik enerji
kesilirse, alternatör bu sefer senkron motor olarak çalışmasına devam eder ve kayıplarını
karşılayacak kadar diğer alternatörden güç çeker. Bu durum senkron motor ile alternatör
arasında bir yapısal farklılık olmadığını gösterir. Senkron motorlar senkron devirle dönerler.
Motor devir sayısı (N), frekans (f) ve kutup sayısına (P) bağlıdır. Asenkron motorlarda
motor milinden hiçbir zaman bu devir sayısı alınamazken, senkron motorlarda hız daima
döner alanın hızına eşittir. Üzerindeki sargılardan başka ayrıca, rotora sincap kafesi
çubukları yerleştirilir. Alternatör olarak çalışmada çıkış geriliminde meydana gelen
dalgalanmaları önleyen bu sincap kafesi çubukları, motor olarak çalışmada düzgün bir
döndürme momenti oluşturur. Oysa senkron motorlarda iki ayrı akım devresi
bulunmaktadır. Stator sargılarına üç fazlı alternatif akım , rotor sargılarına ise fırça ve
bilezik düzeniyle doğru akım uygulanır. Bir asenkron motora gerilim uygulandığında
motor hemen dönmeye başlar. Senkron motorun dönebilmesi için rotor hızının yardımcı bir
düzenekle senkron hız değerine ulaştırılması gerekir.

Senkron motorlarda kutup sargılarına uygulanan gerilim doğru gerilim
olduğundan, meydana gelen kutuplanma N S N S şeklinde çalışma süresi
boyunca değişim göstermeyen bir kutuplanmadır. Stator sargılarına üç fazlı
emk uygulandığında döner alan meydana gelecek ve bir an statorda N-S-N-S
kutuplanması oluşacaktır. Bu anda kutup sargılarındaki zıt kutuplarla döner
alan kutupları birbirini çekecek ve rotor dönmek isteyecektir. Rotor henüz
hareket etmeden statordaki kutuplar yer değiştirerek (frekansa bağlı olarak)
kutup sargılarındaki aynı isimli kutuplar karşı karşıya gelecektir. Bu seferde
aynı adlı kutuplar birbirini iter kuralınca rotor itme ve çekme kuvvetlerinin
etkisinde kalacaktır. Rotor ve stator kutupları arasındaki karşılıklı itme ve
çekme kuvvetlerinin sonucu bileşke moment sıfır olacak ve rotor
dönemeyecektir. Şayet rotora; yardımcı bir sistemle yol verir, rotor hızını
senkron hız değerine yakın bir hıza ulaştırırsak rotorun sabit kutupları, döner
alanın kutupları ile rahatça kilitlenir.
Peki, rotor senkron hızla dönmeye başladıktan sonra rotordaki kısa devreli
çubukların dönmeye bir etkisi olur mu? Bu çubuklarda herhangi bir emk
indüklenmeyeceğinden rotordaki kısa devreli çubukların dönmeye bir etkisi
olmaz.
Asenkron motorlar için büyük bir önem taşıyan kaymadan senkron motorlarda söz
edilemez. Bu yüzden motor ister boşta ister yükte çalışsın, devir sayısında hiçbir değişiklik
olmaz. Senkron motorlar bu özellikleriyle haddehane, gemilerde pervanelerin
döndürülmesinde, kağıt ve tekstil makinelerinde, ayrıca elektrik santrallarında senkron
kompansatör olarak kullanılır. Senkron motoru çalıştırabilmek için mutlaka yol verme
düzenine sahip olmak gerekir. Bunun için çeşitli yol verme sistemleri kullanılır.
 
1. Asenkron motorun jeneratör olarak çalışması için senkron hızın üzerinde çalışması gerekir.
2. Yazdıklarınızı doğru kabul etsek bile son cümlede vardığınız sonuç yanlış. Şöyle demeliydiniz: Rotor hızı stator hızına eşitse, rotor bir moment üretmez, herhangi bir yük süremez (ama döner).

Şunu düşünün: Diyelim ki yüklü ve dönmekte olan bir motorun üzerindeki yükü kaldırdım ve dışardan bir kuvvetle sürerek hızını arttırmaya başladım. Rotor hızı stator hızına eşit olunca motor aniden frenleyip duracak mıdır?

Doğrusu şöyle olacaktır:

1.Asenkron motorun jeneratör olarak çalışması için SENKRON HIZDA VEYA bu hızın üzerinde çalışması gerekir.

Yani senkron hızda motor çalışma olmaz.Asenkron makine bilgilerinizi gözden geçiriniz.

2.Rotor hızı döner alan ile aynı ise zaten moment üretilmez.Çünkü bu durum motor çalışma değil generator çalışmadır.

Motorun üzerindeki yükü kaldırısanız ve motora kuvvet uygulayıp hızı senkron hız ve üzerine çıkartıp, 2 fazın yerini değiştirirseniz bu durumda asenkron motoru generator olarak çalıştırmış olursunuz.Motorun frenlenmesi gibi bir durum söz konusu değil, sadece çalışma bölgesini değiştiriyorsunuz.

Konu ile ilgili biraz daha teknik açıklama yaparsam daha net anlaşılacaktır.

Asenkron makinede çevresinde kutup boyunca dönen sabit fi manyetik akısı, rotor çubuklarında(sincap kafesli makinede) faraday yasasına göre gerilim endükler.Bu gerilimin oluşması için rotor ve döner alan arasında bağıl hız farkı olması gerekir.Böylece rotor kısadevre çubuklarında akı değişimi olur ve faraday kanununa göre gerilim oluşur.(e=-dfi/dt)

Rotor uçlarındaki bu gerilim sayesinde rotor çubuklarından akım akar.Manyetik alan içindeki akım akan bir tele de kuvvet etkir.(Biot savart yasası)Böylece makine dönmeye başlar.

Gelelim döner alan ve rotor alanı hızları eşit ise motorun niye dönmeyeceğine.Döner alan ile rotorun aynı hızda dönmesi durumunda, rotor çubuklarının oluşturduğu düzlemi kesen manyetik akılar sabittir, akı değişimi yoktur, zamana göre türevli değildir.Bu yüzden burada bir gerilim endüklenmez.

dfi/dt=0, faraday kanunu. fi:döner alan akısı

Rotorda gerilim endüklenmeyince bu sargılardan(ya da çubuklardan) akım akmaz, dolayısı ile manyetik alan içinde üzerinden akım akmayan bir tele kuvvet etkimez.(F=B*i*L, biot - savart yasası, i=0 ve F=0 olur)

Bu açıklama yeterli sanırım.
 
Sn dostumsato,

Bilgiler için teşekkürler.Ancak biz senkron makineden değil, asenkron makinenin motor ve generator çalışmasından bahsediyoruz.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,167
Mesajlar
933,937
Kullanıcılar
453,294
Son üye
MEGATRO

Yeni konular

Geri
Üst