SES FREKANS tekniği hakkında bilmek istedikleriniz (SOHBET ve TARTIŞMA)

Gönderdiğin müziğin sample bilgisinde 88.2 kHz olarak görünüyor ama max 44.1 kHzlerde kalıyor sanırım dediğin gibi olmuş.
Eser çalarken 44.1kHz lik sinyaller de oynuyorsa kayıt 88.2kHz tir.
Yani 88.2kHz örnekleme kanal başına 44kHz lik bir band genişliği sunar.
44.1kHz CD formatında band genişliği 22 kHz tir.
 
Örnek verdiğim müzikte 30 kHzden sonrası -85 dB seviyelerinde kalıyor. 22 kHz seviyeleri -70 dB seviyelerinde takılıyor. O halde bu müzik CD kalitesinde olmuş oluyor diyebilir miyiz?

Önceden hatırladığım yada aklımda kalan bir şey var o da çok yüksek frekanslardaki seslerin -özellikle düşük dBlerde- sadece gürültü olabileceği konusu. Yani bir frekanstan sonra bariz bir şekilde düşüş başlıyorsa bizim doğrusal anlamda alabileceğimiz örnekleme değerimiz düşüşün başladığı yer oluyordu.
 
Yüksek frekans bileşenleri zaten yüksek genlikli olmaz. Müziğin mantalitesi gereği yüksek frekanslı bileşenler, yüksek enerjili olarak tanımlanırlar.
Dolayısı ile 18kHzlerde -30 veya -50db seviyelerinde olan bir sinyalin 40kHz lerdeki seviyelerinin -80db lerde olması normaldir.
Tenikteki esas ise bu frekans bölgesinde bir amplideki gürültü unsurudur.
Eğer bu frekanslardaki gürültü unsuru bir amplide -60, -70db civarında ise o ampli ile dinlenilen yüksek frekanslar tam algılanamaz.
Bakınız @sasen1 in PC bazlı osilaskoplar konusundaki ampli ölçümleri.
Sasenin neden LM1875 li amplide sesi daha temiz ve yıkanmış olarak duyabildiğinin kanıtı konu içerisinde ispatlanmıştır.
 
Yamyam hocam soracağım soru başlıkla daha uyumlu olduğu için buradan sormak istedim.
Ton jeneratörlerinde sinüs dalga ,kare dalga gibi sinyallerin dışında beyaz ,pembe gibi gürültü seçenekleri var. Bu gürültü sinyalleri ne amaçla nerede kullanılıyor?
 
Gürültü sinyalleri spectrum bölgesinin incelenmesi için kullanılır.
Temelde gürültü istenmeyen sesler olarak belirtilmiş olsa da, belli bir band genişliğinde eşit seviyede bulunan tüm frekansların toplamı bir anlam ifade etmeyeceği için gürültü olarak adlandırılır.
Örneğin adobe spectrum analizerde 20kHz e kadar olan tüm sinyalleri gürültü olarak görmekteyiz. Bu sinyalleri yükseltip te kulakla duyulabilir hale getirdiğimizde HISS-HUMM ya da HAŞŞŞ gibi muhtelif sesler duyarız.
İşte duyulabilir bölgedeki bu gürültüler beyaz gürültü olarak adlandırılırlar.
Bir amplinin band genişliği 100kHz ise ve 80-90kHz ler mertebesinde duyulamayan bölgede bir gürültü faktörü varsa o gürültü de pembe gürültü olarak adlandırılır.
 
Peki hocam sinüs ve kare dalgalardan farklı olarak bu gürültü sinyallerini ton jeneratöründen vererek neyi tespit etmek için kullanırlar?Biz ampli testlerimizi hep sinus sinyal ile yapıyoruz.Bizim de ölçümlerimizde kullanabileceğimiz türden bir sinyal midir?
 
Eğer gürültü sinyalleri darbe şeklinde değil de gerçek sinüslerden oluşuyorsa, bir amplinin frekans karakteristiğini doğrudan spectrumda görüntülemeye yarar.
Yani 20Hz ten 20kHz e kadar eşit seviyede binlerce sinüs dalgası ise, bu gürültüyü doğrudan bir ton kontrol devresine girebiliriz.
Bass veya tiz kontrol ile oynayarak hangi frekansları ne kadar yükselttiğimizi veya düşürdüğümüzü bir kalemde adobe spectrum da görebiliriz.
Eğer temiz bir gürültü kaynağımız yoksa bahsi geçen frekans karakteristiğini muhtelif sinyaller girerek tek tek ölçerek grafiği çıkartabiliriz.
 
Yamyam hocam ben kabinlerin frekans aralığı testini yaparken belli aralıklarla sinyaller vererek tek tek ölçmüştüm.

Bu testi white noise ile yapsaydım sonuç farklı olur muydu acaba?
Bir videoda görmüştüm. Bu testi hoparlöre ıslık sesi gibi bir sinyal göndererek yapan da vardı. Frekans süpürme testi gibi.

Acaba hangisi doğru teknik?
Ben eldeki imkanlar dahilinde tek tek uğraşmıştım tabii
 
Tek tek ölçmek amatörler için daha uygundur.
Beyaz gürültü ile frekans testi yapamazsın. Beyaz gürültünün ihtiva ettiği frekanslar frekans değil de darbe şeklinde bile olabilir. En temizi saf sinüs testidir.
Bir kabin yapımında bass sesler ele alınır. Çünkü kabin yapımı doğrudan bass sesleri ilgilendirir. Mid ve tiz seslerin kabin ölçüleri ile uzaktan yakından ilgisi yoktur. Mid ve tiz sesler tamamen ilgili hoparlörlerin karakteristiği ile ilgilidir.
 
Eski anılardan küçük bir ilave:
White Noise:
Bütün frekans bandını kaplar ancak "audio" için 20 Hz 20 KHz aralığıı kabul edilir. "Noise" sebepleri, yarı iltken, termal radyasyon vs. (Daha fazla detayı NASA nın sitesinden bulabilirsiniz)
"Audio" da salon akustiğini dengeleme, ayarlamada kullanılır. Öncelikle "Linearize" edilmiş mikrofon ve spektrum analizör gerekir, bu sinyalleri dengelemek için "graphic equaliser" ve/veya "parametric equaliser" kullanılır. Özellikle büyük salonlarda akustik "feedback"i mikrofon çınlamalarını önlemek, bas seslerdeki rezonansı önlemek için kullanılır. 1994 yılında TRT Arı Stüdyosunda uygulamıştık.

Pink Noise özelliği şöyle:
Kulağın duyma şekli oktav başına 3 dB azalır bunu simüle etmek için oktav başına eşit güç yoğunluğu üç desibel azaltılır, "noise" deki tüm frekansları eşit derecede duyulabilir hale getirir.
Bu nedenle "Pink Noise" çok küçük frekans farklılıklarını etkili bir şekilde ortaya çıkarabilir, ses sisteminize verdiğinizde, duyduğunuz herhangi bir değişikliğin "iki sinyalden en iyisini seçme" "karşılaştırma" için mükemmel bir sinyaldir, gerçek müzikal sinyale benzer bir spektruma sahiptir ve ses sisteminizi ayarlamanıza yardımcı olur ayrıca bu sinyali ses sisteminizde kalibre etmek için 10 bantlı veya 30 bantlı, gerçek zamanlı analizör ile beraber kullanabilirsiniz

Bas hoparlörü ayarlamak için yapılacak uygulama:
20Hz-150Hz aralığında her biri 2-3sn sürecek, 20-22-26-30-35-40-50-60-70-80-90-100-120-150Hz
Herbir geçişte küçük bir aralık 0.5sn-2sn verilmesinde fayda var.
(Frekansı kaydırarak gitmek "iyi" olmuyor)

Bu sinyalleri verirken duyacağınız sesin temiz olması ve tüm tonlar aynı seviyede duyulması gerekir herhangi bir bozulma ses veya çınlama titreme duyarsanız ses sisteminizi ve odanızı kontrol edin kabinlerde ve/veya odadaki eşyalarda titreme olabilir.

Bu sinyal özellikle sisteminizin çıkış kapasitesini test etmek için yararlıdır çünkü "gerçek" sinyal sürekli değildir bu yöntem ses sisteminizi gerçek müziğe benzer şekilde vurgular.
Düşük ses seviyesinden başlayın ve daha yüksek seviyelere doğru çalışın, herhangi bir değişikliğe dikkat edin. Sesin temiz olması şarttır.




YanıtlaYönlendir
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…