Yamyam hocam mixer konusunda biraz bilgilenmeye ihtiyacım var. Mixerler analog ve dijital olarak üretiliyor.Satışta olan bir sürü markanın mixerlerini görüyoruz. Hepsi de iyiyim diyor. Kimse yoğurdum ekşi demiyor. Tabiki şunu biliyoruz kalitesine göre, kapasitesine göre fiyat artıyor. Sizin bilgi ve tecrübelerinize göre bir mixerde olması gereken özellikler nelerdir?Yapacağımız kayıtlarda bizi hangi referans değerleri mutsuz eder,hangi özellikler mutlu eder.Preampli özellikleri ne olmalı?Teşekkürler.
Öncelikli olarak belirtmem gerekirse...
Yeni üretim hiç bir mikser teknik olarak uygun değiller. Bir audio mikserdeki en önemli kriter, mikrofon devresi kazancı ve bu devrenin gürültü faktörüdür.
Takribi 60db kazanca sahip bir mikrofon ön kuvvetlendirici sinyal seviyesini 1000 katı yükseltiyor demektir. Yani girişteki 1mV sinyali 1V seviyesine yükseltiyor anlamındadır.
Bir power amplide (örneğin STK projelerimiz) 30db kazanç (Gv 30) olduğunu düşünürsek bir sinyalin 1000 katı yükseltilmesinin de ne denli hassas olduğunu tahayyül edebiliriz.
Doğal olarak kabaca bir kıyaslama yapacak olursak, 30db kazançlı bir amplinin maliyeti 1000TL gibi ise 60db kazançlı bir yükseltecin maliyetinin en azından 10.000TL gibi olacağını düşünürsek abartmış olmayız.
Google amcada bilgi ararken daha önceki bir projeme rastladım.
https://mekatronik.org/forum/threads/upc1228-kaliteli-mikrofon-preamp-yapimi.660/
Linki incelersen projenin yarım kaldığını göreceksin.
Bu proje teknik olarak ideal koşullarda 40-50db dinamik alan sunabilen bir devredir. Yani 1Vp çıkış seviyemizde elde edilebilecek en iyi gürültü değerimiz yaklaşık -40-50db civarında olacaktır.
Hoş ben aynı entegre ile phono pre amplisi yapmış ve 1kHz te 40db kazanç faktörü ile -68db seviyesinde gürültü elde etmiştim. Demekki 20Hz teki kazanç faktörüm 60db idi.
Aynı pre-ampliyi
@serkan_48 e de hediye ettim ki ecik gudursun diye.
60db kazanç faktöründe besleme devresini hafife alırsak köteği yeriz. Bu tür yüksek kazançlı devrelerde besleme devresi maliyetini es geçemeyiz.
Maliyet çok ciddi boyutlarda olduğu için kendi kriterlerimizi bütçemize göre belirlememiz gerekmektedir. O halde en uygun bütçe ile en ideal ürünü temin etmek için teknik verileri en ince ayrıntısına kadar incelemeliyiz.
Gürültü faktörümüz en önemli değer olduğuna göre en azından 50db dinamik alan sunabilecek bir ürün bizim için en uygun diyebiliriz.
Bunun için ise tek seçeneğimiz mixerler olacağı için bütçemize uygun mikser araştırmalıyız.
Bir mikserin digital olmasından ziyade mikrofon devresi önemli olduğu için mikrofon devresinin teknik verileri daha önemlidir.
1000$ seviyesinde nispeten ciddi tasarlanmış bir audio mikser amatör bir kayıt için idael sayılabilir.
https://www.hepsiburada.com/soundcraft-efx8-8-kanal-mikser-pm-HB00000KS3N9
https://www.amazon.com/BEHRINGER-XL...51-8f3a-30da38490055&pd_rd_i=B0036ECH0S&psc=1
Bu mikser çinde üretilmeden önce oldukça ciddi ürünlerdendi. Ancak daha sonra kaliteyi iyice bozdular.
Ancak bazı tekniklerin uygulanması ile bireysel ses kayıtlarımızda mümkün mertebe iyi sonuçlar elde etmemiz mümkündür.
Çoğu kişiler tek bir enstruman kaydı için tek mikrofon kullanırlar. Halbuki tek mikrofon yerine 4 adet mikrofon kullanırsak, hem dinamik alanımız artacaktır hem de doğru bir stereo için kriterlerimize uygun faz ve açılarda kayıt yapmamız mümkün olacaktır.
(PC bazlı osilaskop denemelerinde faz olguları test edilmişti)
PC tabanlı audio mikserlerin temeli ADC ler olduğu için ses kartı gerekmektedir. Standart ses kartlarında tek kanal mikrofon girişli olarak kullanılmaktadır. Profesyonel sistemlerde her bir mikrofon girişi için 1 ADC 24bit lik ses kartları kullanılmaktadır. Böyle bir ses kartı da ucuz değildir.