Start/Stop Akü Voltajı ne olmalıdır?

tan er

Üye
Katılım
28 Şub 2018
Mesajlar
218
Puanları
1
Aracımı çok sık kullanmıyorum. Ortalama 10 günde bir çalıştırıyorum ve yaklaşık 20 km yol yaparım. Aracımın aküsünü garanti kapsamında geçen sene zayıfladığı için servis değiştirdi. Şimdi kutup başları arasındaki voltaja kontrol maksatlı baktığımda 12.1 Volt görüyorum(aracım 3 gündür yatıyor). Yatan bir araçta(yani araç çalışmaz iken) internette okuduğum bilgilere göre eğer akü full dolu ise 12.4 ile 12.6 volt arasında olması gerekirmiş.
Bu durumda benim ne yapmam lazım.
 
Belki bu araba forumlarının konusu fakat sorulmuşken cevaplayayım. Bu aslında herkesin sorunudur da herkes farkında değildir. Kullandığı alet edevatı inceleyen, ilgilenenler genelde farkına varır! Aslında iki sene garantisi olan aküler bazen 10 seneyi aşkın kullanılabilir. Kardeşim sorun çıkartmadığı halde 2001 model reno 19 alize paket arabasının aküsünü 13 sene üzerine artık eskidi deyip değiştirdi. İki sene olan garanti eğer siz sürekli 12,40 voltların altında kalıyorsanız, yeterli mesafe ve zaman kullanma durumunuz yoksa ve marş ve beklemedeki deşarj olan enerjiyi fazlasıyla yerine koyamıyorsanız, akünüzün günden güne sülfatlaşması ve gücünü kaybetmesi kaçınılmazdır, garantiniz geçersiz sayılacaktır! Bu durumda uzun yol yapsanız da bir kaç gün sürekli uzun uzun kullansanız da faydası olmayacaktır. Çünkü kurşun plakalar sülfatlaşarak özelliklerini kaybetmeye başlamışlardır. Bu da akünün üzerinde yazılı olan kapasitesinin çok çok altında güç sağlayabilmesi ve perfomans gösterebilmesine sebep olmuştur. Bunun yolu akü kapasitesinin 1/20 (yirmide bir kapasite) akımı ile 60Ah için 3A ve 16.10 volt ile belli süre redresör şarjı ile sülfatlaşmayı gidermek gerekiyor. Bu duruma çok sık düşülmemeli ve redresör şarjının süresini bilmeden yapmak sülfatlaşmayı gidereceğim diye plakaları haşlamaya sebep olabilir! O yüzden bu işe vakıf oto elektrikçiler ya da akıllı şarj cihazları ile yapmak daha mantıklıdır. Daha iyisi sorudaki gibi aslında istenmeyen bu duruma düşmemeye çalışmaktır. O yüzden evinizde ve elinizde (benim gibi) bir adet 12 volt akıllı, bilmem kaç aşamalı şarj cihazı bulundurmak ve arabayı kullanmadığınız zamanlarda doğru ölçüm yapan, kalibrasyonlu bir avometre/multimetre ile kutup başlarından ölçüp (doğrusu kutup başının birinin sökülmesi ile mümkündür ya da kaput açıkken kumanda ile kilitleyip 30 saniye bir dakika kadar bekleyip uyku/bekleme durumuna geçmesini bekledikten sonra) ölçüp 12,40 volt altındaysa redresör şarjı, 12,60 altındaysa normal şarja bırakmak takviye için yeterli olacaktır. Kurşun akülerde her ne kadar aşamalı cihazlarda dalgalı bir şarj akım ve gerilimi uygulanıyor olsa da, sağlıklı bir şarj için şarj akımı en fazla kapasitenin onda biri (1/10) unu geçmemelidir. 60Ah bir akü için en fazla 6Ah 13,2-14,4 volt ile.
 
Belki bu araba forumlarının konusu fakat sorulmuşken cevaplayayım. Bu aslında herkesin sorunudur da herkes farkında değildir. Kullandığı alet edevatı inceleyen, ilgilenenler genelde farkına varır! Aslında iki sene garantisi olan aküler bazen 10 seneyi aşkın kullanılabilir. Kardeşim sorun çıkartmadığı halde 2001 model reno 19 alize paket arabasının aküsünü 13 sene üzerine artık eskidi deyip değiştirdi. İki sene olan garanti eğer siz sürekli 12,40 voltların altında kalıyorsanız, yeterli mesafe ve zaman kullanma durumunuz yoksa ve marş ve beklemedeki deşarj olan enerjiyi fazlasıyla yerine koyamıyorsanız, akünüzün günden güne sülfatlaşması ve gücünü kaybetmesi kaçınılmazdır, garantiniz geçersiz sayılacaktır! Bu durumda uzun yol yapsanız da bir kaç gün sürekli uzun uzun kullansanız da faydası olmayacaktır. Çünkü kurşun plakalar sülfatlaşarak özelliklerini kaybetmeye başlamışlardır. Bu da akünün üzerinde yazılı olan kapasitesinin çok çok altında güç sağlayabilmesi ve perfomans gösterebilmesine sebep olmuştur. Bunun yolu akü kapasitesinin 1/20 (yirmide bir kapasite) akımı ile 60Ah için 3A ve 16.10 volt ile belli süre redresör şarjı ile sülfatlaşmayı gidermek gerekiyor. Bu duruma çok sık düşülmemeli ve redresör şarjının süresini bilmeden yapmak sülfatlaşmayı gidereceğim diye plakaları haşlamaya sebep olabilir! O yüzden bu işe vakıf oto elektrikçiler ya da akıllı şarj cihazları ile yapmak daha mantıklıdır. Daha iyisi sorudaki gibi aslında istenmeyen bu duruma düşmemeye çalışmaktır. O yüzden evinizde ve elinizde (benim gibi) bir adet 12 volt akıllı, bilmem kaç aşamalı şarj cihazı bulundurmak ve arabayı kullanmadığınız zamanlarda doğru ölçüm yapan, kalibrasyonlu bir avometre/multimetre ile kutup başlarından ölçüp (doğrusu kutup başının birinin sökülmesi ile mümkündür ya da kaput açıkken kumanda ile kilitleyip 30 saniye bir dakika kadar bekleyip uyku/bekleme durumuna geçmesini bekledikten sonra) ölçüp 12,40 volt altındaysa redresör şarjı, 12,60 altındaysa normal şarja bırakmak takviye için yeterli olacaktır. Kurşun akülerde her ne kadar aşamalı cihazlarda dalgalı bir şarj akım ve gerilimi uygulanıyor olsa da, sağlıklı bir şarj için şarj akımı en fazla kapasitenin onda biri (1/10) unu geçmemelidir. 60Ah bir akü için en fazla 6Ah 13,2-14,4 volt ile.

Bu güzel ve detay detay anlattığınız için çok teşekkür ederim. Şanslıymışım. :)
Benim aracımda EFB akü var nissan'ın taktığı. 72Ah 700A(EN) akü taktılar. dediğim gibi aracım devamlı yattığı için sanırım böyle oldu ama daha yeni takılan akü 1 yıl anca oldu.
Nissan yeni nesil araçlarda Akü performansını analiz eden ve doğru şarjı sağlamak için araç ECU'sunu ayarlayan bir Akıllı Güç Dağıtım Modülü (IPDM ) var. Dolayısıyla yeni akü taktığınızda, ECU'nun araca yeni bir akü takıldığını bilmesi ve önceki akünün şarj / deşarj döngüsünde kullandığı verilerin ECU hafızadan silinmesi yani modülün sıfırlaması gerekir. (kısaca aküyü dışarıda şarj edincede belki aynı reseti ecuya yapmak lazım) Aküyü araçtan sökmeden sanırım yedekleme işlemininde yapılması gerekiyor. Yani araçtan aküyü söküp kendi imkanlarımla şarja bağlamam sorun olur mu bilemiyorum.
"elinizin altında bir şarj cihazı bulunsun" dediğiniz alet nasıl bir şey. nerede buluruz.
 
Herkes için gerekli olmasa da aracını az kullanan, kaybedilen akü gücünü fazlasıyla yerine koymaya fırsat bulamayanlar için akıllı çok kademeli bir şarj cihazı bulundurmaları faydalı olacağını düşünüyorum. Bendeki Ataba AT-7012 model/marka 7 kademeli şarj cihazıdır. Üzerinde volt ve akan akımı göstermesini isterdim. Ayrıca üzerinde 16,10 volt ile sülfatlaşmayı giderme modu da var fakat ne kadar etkili emin değilim. Böyle bir cihaz bulmak, ne yaptığının görülebilmesi açısından daha kullanışlı olabilir. Ya da böyle bir cihaza kutup başı maşalarından önce ilave edilebilecek voltmetre-ampermetre ile takip sağlanabilir.

Arabaların bir çoğunda akü tanıtım diye bir olay var. Doğrusu ne işe yaradığını tam olarak bilmiyorum. Akünün cinsi olabilir, kapasitesi olabilir. Normalde aracın üreticisinin önerdiği kapasitede akü kullanmak gerekiyor. Bu sadece Ah (Amper saat) değeri değildir. Bir de akü de normalde ve soğukta anlık verebildiği akım değeri vardır. CA (Cranking Amps), CCA (Cold Cranking Amps). Bu değerlerin yükseksek olması önemlidir. Yani anlık 540A veya 700A (amper) gibi. CCA'nın düşük olması özellikle soğuk bölgelerde motoru ilk çalıştırmada yeterli güç üretilemeyeceği için marş sorunu olacaktır. Netice itibariyle alternatörler de uygun devirde 140A akım üretebilmektedir. Bu akımı aküye depolamak mümkün değildir. Dedik ya, kurşun aküler yapıları gereği kimyasal reaksiyon hızına bağlı olarak en fazla kapasitelerinin onda biri oranında akımla şarj edilmelidir diye. Araba ECU'süne tanıtma olayında üretici kodu bile giriliyor. Ne amaçla olduğu hakkında bir fikrim yok. Ayrıca her aküde standart bir kodlama bulmak mümkün değil. Bu kodlama biraz da analaşmalı olunan üreticilerden kaynaklı olabilir!? VAG Grup araçlar için VAG-COM ile bu tanıtımın nasıl olduğu hakkında bir video;
Yeni tip arabalar ve ECU/BCM'lerinde şarj yönetim sistemi dolaysıyla, aküyü en uygun şekilde şarj etme amaçlı olabilir.
 
Teşekkür ederim. Çok faydalı bilgiler. Bu bilgileri aç araba forumlarında bulacağımı pek tahmin etmiyorum.
Bir küçük sorum daha var.
1) aracı bir başka aracın aküsü ile takviye ederken önceki bilgilerime göre diğer aracın kutup başları ile aküsü bitmiş aracın kutup başlarını direk birbirine bağlar marşa basardık. Şimdi öğrendim ki aküsü sağlam aracın artı eksi kutuplarından alınan cereyan aküsü bitmiş aracın artı eksi kutuplarına direk bağlanmayacak. Artısı artıya ama eksisi eksi kutbuna değil aracın boyasız şasesine tutturulacak. Bunun sebebi nedir?
2) Birde takviye bağlanmadan önce diğer araç kaç dakika çalıştırılmalıdır ve aküsü bitmiş araç çalıştıktan kaç dakika sonra takviye kabloları sökülmelidir.
3)Motor devirleri her iki araçta da ideali ne olmalıdır.
 
Bildiğimce;
1.Pratikte kutup başlarına maşalar sırasıyla, önce eksi kutup, çünkü her iki araçta da kaporta ve şaseler eksidir. Sonra artı kutubu şaselerin, kaportanın herhangi birine değdirmeden doğrudan sağlam araç aküsünden çalıştırılacak akünün artı kutbuna. Çünkü yüksek amperden dolayı kısa devre, kaporta ve şaseye temas olursa oluşacak ark ve yangın tehlikesi vardır! O yüzden dikkatli olmak gerekiyor. Kablonun çalıştırılacak aracın eksi kutbuna değil de şasesine bağlanması aslında gücün daha kolay ve azalmadan akması içindir. Yani aradaki kablo uzunluğu ve yetersiz kablo çapı, çalışma anında gereken (CA/CCA, yukarıda) yüksek akımı taşımayabilir. Sonuçta akünün eksi kutbu zaten şaseye temas halindedir.

2.Bence akünüze güveniyorsanız ve çalışmayan araçtaki akü tamamen ölü değilse ki, ölü ise bu durumda zaten onu sökmek gerekecek, hiç çalıştırmadan bile bu işlem yapılabilir. Yeter ki sağlam aküdeki yük kaynakları far ve fan gibi açık olmasın. Yine de işin garantisi açısından motorun soğuk ya da sıcak çalışır durumda olması yeterlidir. Çünkü soğuk motorda zaten jigleden dolayı devir yüksektir. Sıcak motorda az bir gaz verilebilir, böylece hem mevcut akü+alternatör katkısı ile akım ve gerilim bir miktar artar ve kablodan iletimi daha kolaylaşır. Bu arada kesiti yetersiz, maşaları sağlam olmayan, kablo kısmı çok uzun kalitesiz takviye kabloları sizi yolda bırakabilir!
Çalışma/marş yapıldıktan sonra kablolar sökülebilir. Bir kaç saat sürecek bir sürüş ve çalışma yapılmayacaksa bir sonraki marş da yine çalışmama olasılığı fazladır. Çünkü bir saat çalışsa 60Ah aküye onda biri oranında şarj dolabilecektir. İki saatte yüzde yirmi. Tabi 140A civarı üretim yapabilen alternatör onda bir oranına bakmayıp akü boş olduğundan daha yüksek oranlarda şarj yapıyor olabilir, böyle bir sınırlama konusunda bilgim yok!

3. Biri zaten çalışmadığı için devirden söz edilemez. Takviye yapılan araçta dediğim gibi 1500-2000 devirler alternatörünün yardımıyla 13,5-14 voltları görmesi için yeterlidir.
 
Aracımdaki EFB tip 12V 72Ah(700A) [700a ne demektir bunu bilmiyorum] bu aküyü önerdiğiniz
Ataba AT-7012 7 Kademeli Akü Şarj Cihazı ile şarj etmem mümkün mü? Birde şarj için akünün kutuplarının sökülmesi şart mı? Direk aracın üzerindeyken şarj edilir mi?
 
700A CA (Cracing Amps.), yani normal zamandaki marşta basabileceği anlık en fazla akım (Amper).

Söz konusu cihazın özelliklerinde sulu, JEL, AGM yazıyor ama EFB türü aküleri şarj edip etmediğine emin değilim.

Ben önceleri aküyü söküp balkonda serin bir yerde şarj ediyordum. Sonra bir kutup başını söküp kapalı garajda arabanın üzerinde şarj etmeye başladım. Sonrasında kutupları sökmeden şarj cihazının kıskaçlarını kutup başlarına bağlayıp şarj ediyorum. Aslında bu yöntemi önermem. Çünkü yüksek voltaj durumunda Elektronik donanıma zarar verebilir!
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
129,867
Mesajlar
930,872
Kullanıcılar
452,732
Son üye
erencok

Yeni konular

Geri
Üst