Yani %60 yük altında çalşıyorsa ve sürücü kullanılmıyorsa harcadığı enerji 100 kW bir motor için 60 kW mıdır? yoksa tam yük altında çalışmadığı için fazla enerji çekmesine karşı daha az işmi yapar?
Merhaba.Sorunuza asenkron motorların megep dökümanlarında yer alan çok ince bir ayrıntısıyla cevap vermek de istiyorum.Zaten sizin de idealde aradığınız cevabın belki bu olabileceğini tahmin ediyorum aslına bakarsanız.
Asenkron motorlar etiketlerinde yazan anma yük değerlerini tam olarak yüklendiklerinde,stator ve rotor ikilisi arasındaki kayma oranının bu sabitliğinin değişmesi yüzünden cos fi (Güç faktörü katsayısı) da istenmeden değişmiş olur ve şebekeden her iki halde de (Yani hem az yüklenmede,hem de gereğinden fazla yüklenme değerlerinde) çekilen anma akım değeri etiket değerinin gösterdiği sabit değer gibi olmaz.Sebebi ise,her iki halde de kaymanın arttığı,cos fi faktörünün kötüleşmesi (İlkinde ileriye doğru pozitif istenmeyen kayma,ikincisinde ise,geriye doğru,fazla yükten dolayı gerçekleşen negatif kayma oranlarıyla) nedeniyle,motorun anma yükünde çektiği anma akım değerinden daha fazla akım çekilmiş,motor bile bile ve göz göre göre verimsizleştirilmiş olur.Yani ancak fabrikanın etiket değerindeki yüklenme sağlandığında,istenen en ideal kayma sağlanarak bu sayede en iyi cos fi değeri yakalanabilir.Bu da uygun güçte motorun seçilip,yine uygun mekanik yüklenme değerinin tatbik edilmesiyle motor en verimli şekliyle çalışmış olur.Bu cos fi değeri ile de,yine bu motor en ideal,yani kendi etiketi üzerinde yazan en ideal anma akım değerini bu yolla çekmiş olur.
Ayrıca bu konu yalnızca asenkron motorlar için de değil,rotor kısmı hareket etmeyip de sabit kabul ettiğimiz ve asenkron motora,ilke olarak tıpatıp benzediği trafolar için de ayni şekilde geçerlidir.Anma yük değerinden çok daha büyük değerli trafoların işletmeler için seçilmesi,trafonun boşta olan kayıpları dışında,sekonderindeki anma yük değerinden farklı olan yükler nedeniyle,bu cos fi değerini sonuçta değiştirmeyecek (Kayma olmadığı içindir),ancak artan demir,bakır,fuko,histerezis kayıpları,vb.tüm kayıplar,daha büyük kütleli bu trafolarda,gereksiz yere,haddinden çok fazla büyüyerek,bu işletmelere fazla bir fatura bedeli olarak (Aktif+reaktif bedel şeklinde) yansıyarak geri gelecektir.Kolay gelsin.