yüklenme oranına göre verim

Ölçüm yapmam gerektiğini bildiğim için ölçümde yaptım. %10 yükte 10 beygir alırsın diye bir kaide yok. Bu motorau nerde kullandığına göre değişir. Benim sorduğum genel olarak anma yükü altında çalışan motorlar.Verdiğin bu ağırlık ve güç verileri motorun rotor tipinden hangi verimlilik sınıfına girdiğine, koruma sınıfının ne olduğuna, soğutma tipine hatta montaj aparatlarına göre değişir. Böyle bir kıyasa şimdi girmeyelim çünkü dedğin ağırlıklarda daha küçük güçlü motorlar gördüm ve kullanılıp kullanılmayacağından çok benim sorduğum soru üzerinden tartışalım. Kullanılmadğını hepimiz biliyoruz ve bu proje değil sadece işletmedeki motorların durumları ile ilgili bir araştırma..Sağlam bir ölçü aleti olarak fabrikada gerekli bütün ölçüm aletleri var. Bu ölçümle varabileceğimiz bir nokta değil. Sadece seagete in yzdığı azda olsa ikna edici bir cevap ancak hala net bir sonuca varamadım. Girişi çıkışa böl verimi bul bu işi bu şekilde değil. Bunu tecrübei mühendisler az biraz bilir. Konu verimliikse eğer bir motor gerekmeecek kadar büyük seçildiyse ve daha uygun motor almak için bir para gerekiyorsa bu para için birde ispat gerekir burdan yola çıkarak birde matematiksel ispat...Bu sayede yanlış bir iş yapmadığımız konusundan emin olmuş oluruz. Şimdi bu yazdıklarım paralelinde hangi motorun ağırlığı ne kadar yada kaç beygir çeker bi önemi varmı sizce? bence yok bende hangi yük durumlarında ne kadar şebekeden güç çektiğinin nedenleriyle açıklanmasının gereği var. Bu çok küçük ve gereksiz bir hesap bile olabilir ama forumların amacıda uç nokları aydınlatmaktır.

Sizin aradığınız tam olarak nedir?
 
Yani %60 yük altında çalşıyorsa ve sürücü kullanılmıyorsa harcadığı enerji 100 kW bir motor için 60 kW mıdır? yoksa tam yük altında çalışmadığı için fazla enerji çekmesine karşı daha az işmi yapar?

Merhaba.Sorunuza asenkron motorların megep dökümanlarında yer alan çok ince bir ayrıntısıyla cevap vermek de istiyorum.Zaten sizin de idealde aradığınız cevabın belki bu olabileceğini tahmin ediyorum aslına bakarsanız.

Asenkron motorlar etiketlerinde yazan anma yük değerlerini tam olarak yüklendiklerinde,stator ve rotor ikilisi arasındaki kayma oranının bu sabitliğinin değişmesi yüzünden cos fi (Güç faktörü katsayısı) da istenmeden değişmiş olur ve şebekeden her iki halde de (Yani hem az yüklenmede,hem de gereğinden fazla yüklenme değerlerinde) çekilen anma akım değeri etiket değerinin gösterdiği sabit değer gibi olmaz.Sebebi ise,her iki halde de kaymanın arttığı,cos fi faktörünün kötüleşmesi (İlkinde ileriye doğru pozitif istenmeyen kayma,ikincisinde ise,geriye doğru,fazla yükten dolayı gerçekleşen negatif kayma oranlarıyla) nedeniyle,motorun anma yükünde çektiği anma akım değerinden daha fazla akım çekilmiş,motor bile bile ve göz göre göre verimsizleştirilmiş olur.Yani ancak fabrikanın etiket değerindeki yüklenme sağlandığında,istenen en ideal kayma sağlanarak bu sayede en iyi cos fi değeri yakalanabilir.Bu da uygun güçte motorun seçilip,yine uygun mekanik yüklenme değerinin tatbik edilmesiyle motor en verimli şekliyle çalışmış olur.Bu cos fi değeri ile de,yine bu motor en ideal,yani kendi etiketi üzerinde yazan en ideal anma akım değerini bu yolla çekmiş olur.

Ayrıca bu konu yalnızca asenkron motorlar için de değil,rotor kısmı hareket etmeyip de sabit kabul ettiğimiz ve asenkron motora,ilke olarak tıpatıp benzediği trafolar için de ayni şekilde geçerlidir.Anma yük değerinden çok daha büyük değerli trafoların işletmeler için seçilmesi,trafonun boşta olan kayıpları dışında,sekonderindeki anma yük değerinden farklı olan yükler nedeniyle,bu cos fi değerini sonuçta değiştirmeyecek (Kayma olmadığı içindir),ancak artan demir,bakır,fuko,histerezis kayıpları,vb.tüm kayıplar,daha büyük kütleli bu trafolarda,gereksiz yere,haddinden çok fazla büyüyerek,bu işletmelere fazla bir fatura bedeli olarak (Aktif+reaktif bedel şeklinde) yansıyarak geri gelecektir.Kolay gelsin.
 
yani anladığım kadarıyla şebedekeden çekilen güç artıyor çünkü cosFi azaldığı için reaktif güç artıyor ve sonuç olarak bunu telafi etmek için motor şebekeden daha fazla güç çekiyor. örneğin 55 kW bi motor tam yükte Cosfi .88 çalışırken %60 yükte .83 de çalışıyor. Bu yükü kaldırabilecek uygun ve anma yüküne yakın bir motor seçilmiş olsaydı cosFi 'deki ufak değişim bile saatlik tüketilen enerji miktarına etkisi büyük olurdu diye düşünüyorum. Örneğin 30 kw yeterli olmasına rağmen 55kw taktık. ve 25kw güç çekiyoruz farzedelim.30 kw lık motorun cosFi si bu yük altında yaklaşık 0.88 diyelim. ancak 55kw için bu değer ölçümlerime ve tecrübelerime göre 0.83 civarında. şu anda bu iki motordanda aynı mil gücünü almamıza rağmen, eğer cosFi etiket değerine yaklaşsaydı ozaman aynı işi şebekeden daha az güç çekerek yapabilirdik. Diye düşünüyorum.
 
Bir faz eşdeğer devreyle veya var olduğunu bildiğim ancak uygulamada hesaplayamadığım kayıpların veya diğer parametrelerle yüzdece yük oranına göre verim ifadesiyle ne alakası var. Yani konuyu neden dağıtıyorsunuz? Bu verdiğin hesaplarda size yapılmış kabuller üzerinden en az 10 tane tam olarak doğru olmadığı bilinen sadece temeli kabullere dayanan ifade gösterebilirm. Cevap vermiş olmak için verilmiş bir cevap bu. Biz burada kitaplarda bulamadığımız ve teorikte olmayan ancak uygulamada karşılaşacağımız bir problem üzerinden tartışıyoruz. "Diye Düşünüyorum" demek teorik olarak karşılığı olmayan senin verdiğin bu teorik temellerde olduğu gibi bazı varsayımlar/kabuller yapılarak yapılmış bir yorum/ifade. Eğer yanlış bir ifade de bulunduysam herkesi aydınlatmak amacıyla düzeltme/ekleme yapabilirsiz. Saygılarımla;
 

Forum istatistikleri

Konular
130,071
Mesajlar
932,776
Kullanıcılar
453,068
Son üye
Mustafa6173

Yeni konular

Geri
Üst