Sargı uçlarının yanlış çıkartılmış olması halinde,bu yanlışlığın tespiti için,ya motor kapakla-
rının açılarak bobinaj kontrolu veya,1-2 defa,uçların değiştirilerek,motorun çalıştırılması ge-
rekmektedir.Küçük motorlar için,1-2 defa çalıştırmak kolay olmakla beraber,büyük güçlü
motorlar için,riskli bir durum yaratılabilir.Bu nedenle,motoru hiç çalıştırmadan,bobinaj tekni-
ğinden istifade ederek basit bir yöntemle,sargı uçları doğru olarak isimlendirilebilir.1975 yı-
lında 250 kw lık bir motorumuzda böyle bir sorunla karşılaşmış ve bu metotla ( şimdiye ka-
dar,hiçkimseden böyle bir çözüm duymadım ) sargı uçlarını tesbit etmiştim.
Deney için,1 adet analog avometre,1 adet 1,5-9 v pile ihtiyacımız var.Avometre,milivolt veya miliamper kademesinde olabilir,fazla önemi yok.
Deney için,öncelikle faz sargılarının,bir avometre yardımı ile tesbiti gerekiyor.Sargıları,
1. sargı,2. sargı,3. sargı olarak isimlendirelim.1.sargı uçlarından bir tanesinin ismine U der-
sek,2. uç X olacaktır.2. sargının uçlarına ölçü aletini bağlayıp ,U olarak isimlendirdiğimiz
sargı ucuna pilin + ucunu, X ucuna da - ucunu kısa süreli değdirip çektiğimizde,avometre-
nin,sağa doğru saptığını varsaydığımızda ,ölçü aletin + ucuna bağlı olan sargı V ucu,sar-
gının diğer ucu Y ucudur.Ölçü aletini söküp,3. sargıya bağlayıp aynı deneyi yaptığımızda,
ölçü aletinin yine sağa saptığını düşündüğümüzde,ölçü aletinin - ucuna bağlanan sargı ucu
W,+ ucuna bağlanan sargı ucu Z ucudur.
Bu deneyi,uçlarını bildiğiniz,elinizdeki bir motorda doğrulayabilirsiniz.
Forumumuzda,bu konu çok tartılır durumdadır.250 KW motorda,9 voltluk yassı pil kullan-
mıştım.Pil ve voltaj büyüklüğü,motoruna göre geğişebilir.Burada önemli olan,ölçü aleti pan-
dülünde,hissedilebilir bir sapmanın sağlanmasıdır.
Bu konudaki sıkıntılar,umarım,bu metodla aşılmış olur.