Yıldız Üçgen Sorunu

Motoru,üçgen bağlamanız gerekecek.1470-1480 d/d normal devri olması gerekir.
 
Arkadaşlar bir gün önce benzer bir problemi yaşadım. Oturdum bu başlığı okudum. Anlatılanları uyguladım fakat sonuç alamadım. Sorun aynı olmasına rağmen sebep bambaşka çıktı. Benim gibi başı sıkışıp bu başlığı yakalayanlar için başıma gelenleri yazıyorum.

- 30kW 1500rpm 57A motor boşta yıldızda 5A, üçgende 70-80A arası çekiyordu, vuruntulu çalışıyordu ve akım geziyordu
- Motoru atölyeye aldık. Kontrol ettik. Direk üçgen bağladık çalıştırdık 19A çekti.
- Makinaya götürüp kendi kablolarına bağladık yine aşırı akım çekti ve vuruntulu çalıştı
- Aynı motordan makinada 1ad. daha vardı onu denedik aynı problem onda da vardı
- 2 motorda yeni motor hiç sarılmamış o yüzden birçok şüphe ortadan kaltı.
- Gerilimler eşit ve 400V motor 70-80A çekerken devrilme olmuyor
- Seyyar kablo çekip, direk motor koruma şalteri çıkışına bağladık motoru üçgen bağladık start verdik yine durum aynı
- Motoru alıp diğer makinanın panosuna bağladık boşta üçgen çalıştırdık 19A NORMAL
- Bu iki makina arasındaki tek fark biri 400kVA statik UPS' ten diğeri 500kVA statik UPS' ten besleniyor
- 400kVA UPS' te çalışan diğer makinalar normal? ( işin ilginç tarafı )
- Mecburen makinayı devreye almak için makina besleme kablosunu söküp 500kVA UPS dağıtım panosundaki boş bir şaltere aktardık. Test ettik Normal üçgende 19A. Makina devreye alındı

Sonrasında UPS servisini çağırdık. Adamlar geldi çıkışları ölçüyor gerilim normal, akım normal birşey yok dediler. Bizde bunun üzerine scope getirdik 400kVA UPS çıkışına bağladık. Fazlar eşit ve 230V gözükmesine rağmen sinüs alt ve üst tepe değerleri zıplama şeklinde artıp azalıyordu. UPS çiler yine ikna olmadı bunun üzerine depodan 30kW 1500rpm yedek motoru getirdik boşalttığımız şalter çıkışına direk bağladık yol verdik 20-35A arası akım çekti ve acayip vuruntulu çalıştı. Bypass' a attırdık UPS' i 18A ve gayet temiz çalışıyor UPS' i tekrar invertör üzerine aldık yine 30A vuruntulu.

Adamlar bunu görünce ikna oldu, kartları tek tek değiştirip denediler fakat çözüm olmadı. En son olarak cihaza yeni bir yazılım yüklediler. Asenkron motorlar için hazırlanmış bir parametre seti anladığım kadarıyla. Ve motor UPS üzerinden şiir gibi çalışmaya başladı. Scope ta görünen tepe değişimleri ortadan kalktı.

Bu sebeple bu problemi yaşadığınız motor UPS' ten besleniyorsa UPS' i de mutlaka irdeleyin derim.

Ana sıkıntı motor boşta yükten ayrıyken yıldız bağlı olarak normal çalışıyor, üçgen bağlıyken aşırı akım çekiyor, termik atıyor, vuruntulu - gürültülü çalışıyor ve akım sabit değil geziniyor idi.

Arkadaşlar bir gün önce benzer bir problemi yaşadım. Oturdum bu başlığı okudum. Anlatılanları uyguladım fakat sonuç alamadım. Sorun aynı olmasına rağmen sebep bambaşka çıktı. Benim gibi başı sıkışıp bu başlığı yakalayanlar için başıma gelenleri yazıyorum.

- 30kW 1500rpm 57A motor boşta yıldızda 5A, üçgende 70-80A arası çekiyordu, vuruntulu çalışıyordu ve akım geziyordu
- Motoru atölyeye aldık. Kontrol ettik. Direk üçgen bağladık çalıştırdık 19A çekti.
- Makinaya götürüp kendi kablolarına bağladık yine aşırı akım çekti ve vuruntulu çalıştı
- Aynı motordan makinada 1ad. daha vardı onu denedik aynı problem onda da vardı
- 2 motorda yeni motor hiç sarılmamış o yüzden birçok şüphe ortadan kaltı.
- Gerilimler eşit ve 400V motor 70-80A çekerken devrilme olmuyor
- Seyyar kablo çekip, direk motor koruma şalteri çıkışına bağladık motoru üçgen bağladık start verdik yine durum aynı
- Motoru alıp diğer makinanın panosuna bağladık boşta üçgen çalıştırdık 19A NORMAL
- Bu iki makina arasındaki tek fark biri 400kVA statik UPS' ten diğeri 500kVA statik UPS' ten besleniyor
- 400kVA UPS' te çalışan diğer makinalar normal? ( işin ilginç tarafı )
- Mecburen makinayı devreye almak için makina besleme kablosunu söküp 500kVA UPS dağıtım panosundaki boş bir şaltere aktardık. Test ettik Normal üçgende 19A. Makina devreye alındı

Sonrasında UPS servisini çağırdık. Adamlar geldi çıkışları ölçüyor gerilim normal, akım normal birşey yok dediler. Bizde bunun üzerine scope getirdik 400kVA UPS çıkışına bağladık. Fazlar eşit ve 230V gözükmesine rağmen sinüs alt ve üst tepe değerleri zıplama şeklinde artıp azalıyordu. UPS çiler yine ikna olmadı bunun üzerine depodan 30kW 1500rpm yedek motoru getirdik boşalttığımız şalter çıkışına direk bağladık yol verdik 20-35A arası akım çekti ve acayip vuruntulu çalıştı. Bypass' a attırdık UPS' i 18A ve gayet temiz çalışıyor UPS' i tekrar invertör üzerine aldık yine 30A vuruntulu.

Adamlar bunu görünce ikna oldu, kartları tek tek değiştirip denediler fakat çözüm olmadı. En son olarak cihaza yeni bir yazılım yüklediler. Asenkron motorlar için hazırlanmış bir parametre seti anladığım kadarıyla. Ve motor UPS üzerinden şiir gibi çalışmaya başladı. Scope ta görünen tepe değişimleri ortadan kalktı.

Bu sebeple bu problemi yaşadığınız motor UPS' ten besleniyorsa UPS' i de mutlaka irdeleyin derim.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
ikinci bağlantıda bir bobon grubuna direk olarak aynı fazı girdiğinden motor akım çekiyo olabilir....
 
Sargı uçlarının yanlış çıkartılmış olması halinde,bu yanlışlığın tespiti için,ya motor kapakla-
rının açılarak bobinaj kontrolu veya,1-2 defa,uçların değiştirilerek,motorun çalıştırılması ge-
rekmektedir.Küçük motorlar için,1-2 defa çalıştırmak kolay olmakla beraber,büyük güçlü
motorlar için,riskli bir durum yaratılabilir.Bu nedenle,motoru hiç çalıştırmadan,bobinaj tekni-
ğinden istifade ederek basit bir yöntemle,sargı uçları doğru olarak isimlendirilebilir.1975 yı-
lında 250 kw lık bir motorumuzda böyle bir sorunla karşılaşmış ve bu metotla ( şimdiye ka-
dar,hiçkimseden böyle bir çözüm duymadım ) sargı uçlarını tesbit etmiştim.
Deney için,1 adet analog avometre,1 adet 1,5-9 v pile ihtiyacımız var.Avometre,milivolt veya miliamper kademesinde olabilir,fazla önemi yok.
Deney için,öncelikle faz sargılarının,bir avometre yardımı ile tesbiti gerekiyor.Sargıları,
1. sargı,2. sargı,3. sargı olarak isimlendirelim.1.sargı uçlarından bir tanesinin ismine U der-
sek,2. uç X olacaktır.2. sargının uçlarına ölçü aletini bağlayıp ,U olarak isimlendirdiğimiz
sargı ucuna pilin + ucunu, X ucuna da - ucunu kısa süreli değdirip çektiğimizde,avometre-
nin,sağa doğru saptığını varsaydığımızda ,ölçü aletin + ucuna bağlı olan sargı V ucu,sar-
gının diğer ucu Y ucudur.Ölçü aletini söküp,3. sargıya bağlayıp aynı deneyi yaptığımızda,
ölçü aletinin yine sağa saptığını düşündüğümüzde,ölçü aletinin - ucuna bağlanan sargı ucu
W,+ ucuna bağlanan sargı ucu Z ucudur.
Bu deneyi,uçlarını bildiğiniz,elinizdeki bir motorda doğrulayabilirsiniz.
Forumumuzda,bu konu çok tartılır durumdadır.250 KW motorda,9 voltluk yassı pil kullan-
mıştım.Pil ve voltaj büyüklüğü,motoruna göre geğişebilir.Burada önemli olan,ölçü aleti pan-
dülünde,hissedilebilir bir sapmanın sağlanmasıdır.
Bu konudaki sıkıntılar,umarım,bu metodla aşılmış olur.


anlattığınız doğrudur ama neden pil kullandığımızı anlamadım direk avometreyle uçları bulsak olmuyormu
 
Merhaba,
Bu dediklerinizin hepsi doğru ama sanırım arkadaş bu konularda biraz tecrübesiz ki ölçmeyi maddelememizi rica etmiş..Arkadaşım bence senin problemin Arkadaşlarında dediği gibi faz hatası..Bunu da en kolay şöyle anlatabilirim.R veya S veya T fazını motor klemensinin hangi ucuna bağladı isen motor klemensinin karşısınada aynı fazı bağlamalısın..Yani R ile R,S ile S,T ile de T klemens bağlantısında karşılıklı mı?Önce onu kontrol et bence,bu yıldız üçgen devrelerinin en basit ama en çok hata yapılan küçük bi püf noktasıdır.kg
 
anlattığınız doğrudur ama neden pil kullandığımızı anlamadım direk avometreyle uçları bulsak olmuyormu

direk avometre ile aynı bobinlere ait 3 grup uçları bulsak eksik veya hata olur mu ben de merak ettim?
 
muscular arkadasımın dediği gibi sargı /kutup uclarını bulma dogru, ama;
sargıdan gelmiş bir motorda, kazara, iki uc kendı arasında yer değiştirmişse, motor üçgende ıkı faza kalma sesi vıbrasyon vs.i ile durumu belli eder.(fahri beyin bahsettiği gibi) bu durumda, motor stop edılır, karsılıklı (çapraz olan) iki uc kendi arasında yer değiştirlir, motor tekrar calıstırılır, ses vs. Arıza düzelmişse, işlen doğrudur. Devam edıyorsa, bu iki uc yerıne alınıp, diğerlerinde de aynı yöntem izlenır. En fazla üçüncü denemede doğru uclar yerıne gelmiş olur. Bu işlem yukarıda bahsettiğim yıldız üçgen bağlamanın devamı olarakda düşünülebilir.
Manyeto arkadasımın dediği gibi klasık olabilir, anlatmam, görüşü doğrudur, ama yıllarca hep aynı yöntemle yenı arkadaşlarıma böyle anlattım ve anladılardı. Alışkanlık olmalı..

fahri beyın dediği gibi,
özellikle sargıdan yenı gelmiş motorlarda bu görülebilir.daha öcede tarif etmeye çalışdımdı, bır daha tekrarlayalım.
Motorun kablo baglantılarını hazırlayınız. Kablolardan birisini (3 damarı) baglayın.(mesela u-v-w)
diğer kabloların uclarını emnıyete alın.
Yıldız ve üçgen calısma konumuna alınız.(elektrık var dıkkat)
üçgen konumunda, (ölçü aletini 500 veya daha üst gerılım kademesıne alın.
ölçü aletının bır probunu,motor termınalıne baglı uclardan birincisine(sızce herhangı biri)
diüer ucunuda, bosda kalan kablonun uclarına sıra ile dokundurun, ölçü aletı ıkı ucda 380 volt cıvarı gösterecek, birinde -0- olacakdır,
o, sıfır olan ucu, ölçüm yaptıgınız baglı ucun karsına getirin, aman dıkkat elekrık var unutma,
sıra ıle dıger iki ucuda deneyın, zaten birinde -0 voltu buldunuz yerıini işaretledınızmı, diğeride yerını belli edecektır.
Elektirği kesın, boş ucları bellettiğinz termınallere baglayın.
Tekrarcalıstırın, ters dönme olursa, şalter girişinden fazlları yer değiştirin..
Kolay gelsın, iyi calısmalar dilerim..

sayın zeybek ilk defa böyle bir metod duydum madem ölçü aleti kullanıyorsunuz neden voltaj verip riske atıyorsunuz ki sonuçta 3 tane sargı var ölçü aletinin ohm kademesinde bunu çok rahat bulabilirsiniz. Kolay gelsin aman dikkat edin
 

Forum istatistikleri

Konular
130,069
Mesajlar
932,769
Kullanıcılar
453,065
Son üye
jros

Yeni konular

Geri
Üst