Ateşlemeli motor ile ilgili..

Katılım
16 Eyl 2017
Mesajlar
152
Puanları
1
Yaş
35
Ya arkadaşlar bir motor forumuna kayıt oldum hiç anlamadım konu felan açamadım. Buraya yazayım dedim ama kusura bakmayın yanlış yere açıyorum burası elektrik elektronik forumu ama şimdiden affola. Bir bilgisi olan varsa ateşlemeli motordan sorularım şu şekilde olacak.

1) piston üst ölü noktada iken motor bloğu tepe noktası ile mesafesi kaç mm dir. 1.6 motor için ve 1.4 motor içinde bu mesafe aynımı oluyor? Performans bakımından atıyorum 5 mm ise bu sıkıştırma 3 mm yaparsak daha mı artısı olur? (Tabi böyle yaparsak krank ölçüsünü de değiştirmek gerek değiştirdiğimizi düşünelim.)

2) 1600 CC motoru ele alırsak 1600/4=400cc 1 silindir hacmi 400 CC lik bir hacimde hava ve yakıt karışımı yüzdeleri nedir? Örneğin %50 benzin %50 hava mı bilen varmı. Bu mazot da ve benzin de de aynı mı. Veya gaz ile çalışınca motora gönderilen yüzde oranı değişir mi?

3) 1400cc ve 1600cc.. bu pistonların çapını bilen var mı. 1400 Cc nin tek silindiri 350cc bunun çapı önemli benim için. (Nedeni kaç mm3 olduğunu hesaplayacağım sıkıştırma için. Sıkışma da mm3 ele alırsam daha iyi olur benim için.)

4) motorda ki krank mili egzantrik mili olmasa mesela (motor çalışmaz diyeceksiniz ama misal diyoruz yani örnek) bu durumda daha mı az yakar motor. Tahminim kranktaki biyel kolu sürtünme yapıyor, biraz zorlar haliyle. Egzantrik de subap yaylarını itiyor oda zorluyor biraz haliyle. Eğer ikisi olmasa az yakar gibime geliyor doğru tahmin mi? Pistondaki segmanlar da zorlar mı. Onlarda sürtünüyor yani sonuçta

Sorularım bu kadar şimdiden teşekkürler. Lütfen ayrıntılı şekilde cevap olursa benim için iyi olur. Tekrar afola.
 
Müsait bir zaman editleyip soruların cevabını yazayım ama iki şeyi düzeltmek lazım.

Birincisi Söz konusu motorlar "ateşlemeli" motor diye değil "içten yanmalı motor" dye geçer

İkincisi silindir hacmi söz konusu ise (1500CC gibi) bu tek silindirin hacmidir. hepsinin toplamına "toplam silindir hacmi" denir.
 
Ya arkadaşlar bir motor forumuna kayıt oldum hiç anlamadım konu felan açamadım. Buraya yazayım dedim ama kusura bakmayın yanlış yere açıyorum burası elektrik elektronik forumu ama şimdiden affola. Bir bilgisi olan varsa ateşlemeli motordan sorularım şu şekilde olacak.

1) piston üst ölü noktada iken motor bloğu tepe noktası ile mesafesi kaç mm dir. 1.6 motor için ve 1.4 motor içinde bu mesafe aynımı oluyor? Performans bakımından atıyorum 5 mm ise bu sıkıştırma 3 mm yaparsak daha mı artısı olur? (Tabi böyle yaparsak krank ölçüsünü de değiştirmek gerek değiştirdiğimizi düşünelim.)

2) 1600 CC motoru ele alırsak 1600/4=400cc 1 silindir hacmi 400 CC lik bir hacimde hava ve yakıt karışımı yüzdeleri nedir? Örneğin %50 benzin %50 hava mı bilen varmı. Bu mazot da ve benzin de de aynı mı. Veya gaz ile çalışınca motora gönderilen yüzde oranı değişir mi?

3) 1400cc ve 1600cc.. bu pistonların çapını bilen var mı. 1400 Cc nin tek silindiri 350cc bunun çapı önemli benim için. (Nedeni kaç mm3 olduğunu hesaplayacağım sıkıştırma için. Sıkışma da mm3 ele alırsam daha iyi olur benim için.)

4) motorda ki krank mili egzantrik mili olmasa mesela (motor çalışmaz diyeceksiniz ama misal diyoruz yani örnek) bu durumda daha mı az yakar motor. Tahminim kranktaki biyel kolu sürtünme yapıyor, biraz zorlar haliyle. Egzantrik de subap yaylarını itiyor oda zorluyor biraz haliyle. Eğer ikisi olmasa az yakar gibime geliyor doğru tahmin mi? Pistondaki segmanlar da zorlar mı. Onlarda sürtünüyor yani sonuçta

Sorularım bu kadar şimdiden teşekkürler. Lütfen ayrıntılı şekilde cevap olursa benim için iyi olur. Tekrar afola.
Son soru kusura bakmayın ama çok saçma. Krank mili olmasa motorun ürettiği tork ne ile motor dışına aktarılacak. Motor çalıştırmaktan kastimiz pistonları havada gezdirmek mi ? Biyel kolları subaplara yataklanmis ve yağ filmi üzerinde minumum sürtünme ile hareket etmektedir . Egzantrik mili olmasa külbütörleri kim kontrol edip subapları kim açıp kapatacak. Sizin daha sıkıştırma oranlarına kafa yoracaginiza bu işin temel teorisini anlamanız lazım.
 
1) piston üst ölü noktada iken motor bloğu tepe noktası ile mesafesi kaç mm dir. 1.6 motor için ve 1.4 motor içinde bu mesafe aynımı oluyor? Performans bakımından atıyorum 5 mm ise bu sıkıştırma 3 mm yaparsak daha mı artısı olur? (Tabi böyle yaparsak krank ölçüsünü de değiştirmek gerek değiştirdiğimizi düşünelim.)
motor_hacmi_sikistirma_orani.jpg

Son 20 yıldır binek otomobillerde kullanılan benzinli (benzinli) motorlarda, sıkıştırma oranları tipik olarak 8:1 ile 12:1 arasında olmuştur. Aşağıdakiler de dahil olmak üzere birçok üretim motoru daha yüksek sıkıştırma oranları kullanmıştır

https://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio
Sıkıştırmayı artırınca ortalama basınç artacağı için motor gücü artar.
Tepedeki boşluğu sıkıştırma oranı belirliyor.
Evdeki 1950 baskılı eski kitapta benzinli motor için 6:1 diyor. :)

Yeni benzinli motorlarda 8:1 ile 12:1 arasında diyor vikipedi.
Ama bu değerleri enjeksiyonlu püskürtme kullanırsan arttırabilirsin.
Enjeksiyonlu püskürtme sistemi kullanmazsan hatalı ateşlemeye sebep olur.

Krank mili ile oynamaya gerek yok.
Kapağı açıp taşlama yaparak silindirin boyunu kısaltıp sıkıştırmayı biraz arttıranlar var. :)

Çok soru sormuşsun.

Kitap sağlam olsa pdf olarak atardım. Karalamalar ile dolu. :)
 
Ya arkadaşlar bir motor forumuna kayıt oldum hiç anlamadım konu felan açamadım. Buraya yazayım dedim ama kusura bakmayın yanlış yere açıyorum burası elektrik elektronik forumu ama şimdiden affola. Bir bilgisi olan varsa ateşlemeli motordan sorularım şu şekilde olacak.

1) piston üst ölü noktada iken motor bloğu tepe noktası ile mesafesi kaç mm dir. 1.6 motor için ve 1.4 motor içinde bu mesafe aynımı oluyor? Performans bakımından atıyorum 5 mm ise bu sıkıştırma 3 mm yaparsak daha mı artısı olur? (Tabi böyle yaparsak krank ölçüsünü de değiştirmek gerek değiştirdiğimizi düşünelim.)

2) 1600 CC motoru ele alırsak 1600/4=400cc 1 silindir hacmi 400 CC lik bir hacimde hava ve yakıt karışımı yüzdeleri nedir? Örneğin %50 benzin %50 hava mı bilen varmı. Bu mazot da ve benzin de de aynı mı. Veya gaz ile çalışınca motora gönderilen yüzde oranı değişir mi?

3) 1400cc ve 1600cc.. bu pistonların çapını bilen var mı. 1400 Cc nin tek silindiri 350cc bunun çapı önemli benim için. (Nedeni kaç mm3 olduğunu hesaplayacağım sıkıştırma için. Sıkışma da mm3 ele alırsam daha iyi olur benim için.)

4) motorda ki krank mili egzantrik mili olmasa mesela (motor çalışmaz diyeceksiniz ama misal diyoruz yani örnek) bu durumda daha mı az yakar motor. Tahminim kranktaki biyel kolu sürtünme yapıyor, biraz zorlar haliyle. Egzantrik de subap yaylarını itiyor oda zorluyor biraz haliyle. Eğer ikisi olmasa az yakar gibime geliyor doğru tahmin mi? Pistondaki segmanlar da zorlar mı. Onlarda sürtünüyor yani sonuçta

Sorularım bu kadar şimdiden teşekkürler. Lütfen ayrıntılı şekilde cevap olursa benim için iyi olur. Tekrar afola.

1. Piston üst ölü noktadayken silindir kapağı ile piston arasında kalan bölüme yanma odası denir. Bu bölümün hacmi motora göre değişir. Yani toplam motor hacmi ile yada silindir sayısı ile bağlantılı değildir. Yanma odası boşluğu küçülürse daha güçlü sıkıştırma olur bu da daha yüksek patlama gücü sağlar. Ancak bu durumda piston&sekman, piston kolları, krank buna göre dizayn edilir. Sonradan yapılan turbo uygulamalarında çok sık rastlanan bir sorundur ya piston&sekman kırar, ya kol kırar bloğu deler, yada krank kırılır.


2. Hava yakıt karışım oranı benzinli motor için 14.7/1 dir bu rölanti değeridir yani 14.7 birim hava için 1 birim benzin gerekir. Devire ve devirde ki güç ihtiyacına göre bu değer ecu tarafından değiştirilir. Eksoz gazındaki oksijen miktarı ölçülerek ecu ya bildirilir. Gerekiyorsa ecu enjektörlerin açılıp kapanma sürelerini değiştirerek benzin miktarını arttırır yada azaltır.

3. Piston çapı motor hacmine bağlı gibi görünsede aslında değildir piston kurs boyuda piston çapına etki eden bir değerdir tasarıma göre değişir. Eğer bir hesaplama yapacaksanız aracınızın silindir çapı ve kurs boyu (stroke) bilgilerine ulaşmanız lazım.

4. Krankı yada eksantiriği iptal ederseniz motor çalışmaz. Hafif olayım diye vücudundan kaval kemiklerini aldırdığını düşün nasıl yürüyeceksin? Bu parçalar birbirine bağlıdır, birbirini çalıştırarak bir döngü oluştururlar. Sürtünme çok fazladır evet içten yanmalı motorların verimi de o yüzden düşüktür %25 verimle çalıştıklarını biliyorum bunun önüne geçilmesi için çok ciddi profesyonel işlemler yapmak gerekir ki F1 motorları bu konuda zirvededir onlar bile %35 lik bir verimi yakalayabilmişler.
 
IMG_20231110_144537.jpg
IMG_20231110_143529.png

Yukarıdaki şekiller (konik ve silindir) büyüklüğü, günümüzde kullanılan motorların piston yukarda iken (sıkıştırma zamanı) büyüklüğündedir. Yani mm3 olarak ele aldığımızda atıyorum günümüz motorların pistonu yukarda iken sıkıştırma alanı 60 mm3 ise, bu şekillerin yanma odası büyüklüğü de 60mm3 tür. bu yüzden dolayı mm3 olarak hesap yaparsak veya sıkıştırma zamanında benzin ve hava ne kadar yer kaplıyorsa hesabı bu şekilde yapsak daha iyi olur. Şekillerin büyüklüğünü anladık. Yani sıkıştırma büyüklüğünde illa içeride piston olacak değildir. Çünkü sıkıştırma zamanında basınç etkisi ile piston ileri geri hareket etmektedir günümüz motorlarda. Şekillerdeki yanma odaları ise bir sıkıştırma büyüklüğünde olduğu için (konik ve silindirin) bu basınç ağız kısmından (yani çıkış kısmı) basıncı aynıdır. Yani çıkıştaki bir nesne cisim günümüz motorlarda ki piston nasıl hareket ediyorsa çıkıştaki o cisim de aynı şekilde ve aynı basınçta hareket edecektir. Bu böyledir.

Emme ve egzoz kısmını düşünüyorum. İllaki yapılır. Şimdi benim ihtiyacım olan günümüz motorlarının sıkıştırma zamanındaki piston üst ölü noktada ikenki boşluk kısmının mm3 ölçüsü veya yanma gerçekleştiği zamanki hava ve benzinin kapladığı alan tabi mm3 olarak.

Günümüz motorlarda krank ve egzantrik mili mevcut ama eğer ki bu şekillerde bir motor yapabilirsem krank ve egzantrik olmayacak. Bu yüzden krank ve egzantrik milinin harcadığı gücü sordum sizlere.

Birde önemli olan şekillerdeki konik ve silindirik cisimlerin şekillerin basınç/hava çıkış yani itilen basınç. Bu konik kısımda farklı silindirik şekilde farklı olur. Yani ucu sivri bir konikte basınç daha çok olur bence sizin görüşünüz nedir?
 
Son düzenleme:
Ekli dosyayı görüntüle 102822 Ekli dosyayı görüntüle 102823
Yukarıdaki şekiller (konik ve silindir) büyüklüğü, günümüzde kullanılan motorların piston yukarda iken (sıkıştırma zamanı) büyüklüğündedir. Yani mm3 olarak ele aldığımızda atıyorum günümüz motorların pistonu yukarda iken sıkıştırma alanı 60 mm3 ise, bu şekillerin yanma odası büyüklüğü de 60mm3 tür. bu yüzden dolayı mm3 olarak hesap yaparsak veya sıkıştırma zamanında benzin ve hava ne kadar yer kaplıyorsa hesabı bu şekilde yapsak daha iyi olur. Şekillerin büyüklüğünü anladık. Yani sıkıştırma büyüklüğünde illa içeride piston olacak değildir. Çünkü sıkıştırma zamanında basınç etkisi ile piston ileri geri hareket etmektedir günümüz motorlarda. Şekillerdeki yanma odaları ise bir sıkıştırma büyüklüğünde olduğu için (konik ve silindirin) bu basınç ağız kısmından (yani çıkış kısmı) basıncı aynıdır. Yani çıkıştaki bir nesne cisim günümüz motorlarda ki piston nasıl hareket ediyorsa çıkıştaki o cisim de aynı şekilde ve aynı basınçta hareket edecektir. Bu böyledir.

Emme ve egzoz kısmını düşünüyorum. İllaki yapılır. Şimdi benim ihtiyacım olan günümüz motorlarının sıkıştırma zamanındaki piston üst ölü noktada ikenki boşluk kısmının mm3 ölçüsü veya yanma gerçekleştiği zamanki hava ve benzinin kapladığı alan tabi mm3 olarak.

Günümüz motorlarda krank ve egzantrik mili mevcut ama eğer ki bu şekillerde bir motor yapabilirsem krank ve egzantrik olmayacak. Bu yüzden krank ve egzantrik milinin harcadığı gücü sordum sizlere.

Birde önemli olan şekillerdeki konik ve silindirik cisimlerin şekillerin basınç/hava çıkış yani itilen basınç. Bu konik kısımda farklı silindirik şekilde farklı olur. Yani ucu sivri bir konikte basınç daha çok olur bence sizin görüşünüz nedir?
Krank olmazsa motorun ürettiği tork nasıl motor dışına alınacak?
 
Konik bir yanma odası mı tasarlıyorsunuz yoksa konik bir silindir mi? Burasını anlamadım.

Ayrıca yanlış anlamayın ama içten yanmalı motorun çalışma şeklini anladığınızı zan etmiyorum..zira " Çünkü sıkıştırma zamanında basınç etkisi ile piston ileri geri hareket etmektedir günümüz motorlarda" cümlesi temelden yanlış.

Bir yanlışta yanma odası tasarımını çok küçümsüyorsunuz. Yanma odasının şekli şemalı buji ve enjektörlerin konumu motor gücü ve verimine direkt etki eden konulardır. Konik olmazlar bu yüzden.

Ek olarak Motorda krank mili gibi bir mekanizma olmaz ise birden fazla silindiri nasıl senkronize çalıştıracaksınız orasını anlamadım? Döngüyü nasıl sağlayacaksınız? doğrusal hareketi nasıl dairsel harekete çevireceksiniz?

Aynı şey Kam mili içinde geçerli. Supap mekanizması nasıl yönetilecek.Supap değilde port ssitemi kullanacaksanız verimlilik nasıl sağlanacak? Tabi Koenigseng'in free valve ssitemi gibi bir sistem kullanacaksınız bir şey diyemem ama o sistemi yapmak başlı başına ayrı bir mühendislik.

 
Konik bir yanma odası mı tasarlıyorsunuz yoksa konik bir silindir mi? Burasını anlamadım.

Ayrıca yanlış anlamayın ama içten yanmalı motorun çalışma şeklini anladığınızı zan etmiyorum..zira " Çünkü sıkıştırma zamanında basınç etkisi ile piston ileri geri hareket etmektedir günümüz motorlarda" cümlesi temelden yanlış.

Bir yanlışta yanma odası tasarımını çok küçümsüyorsunuz. Yanma odasının şekli şemalı buji ve enjektörlerin konumu motor gücü ve verimine direkt etki eden konulardır. Konik olmazlar bu yüzden.

Ek olarak Motorda krank mili gibi bir mekanizma olmaz ise birden fazla silindiri nasıl senkronize çalıştıracaksınız orasını anlamadım? Döngüyü nasıl sağlayacaksınız? doğrusal hareketi nasıl dairsel harekete çevireceksiniz?

Aynı şey Kam mili içinde geçerli. Supap mekanizması nasıl yönetilecek.Supap değilde port ssitemi kullanacaksanız verimlilik nasıl sağlanacak? Tabi Koenigseng'in free valve ssitemi gibi bir sistem kullanacaksınız bir şey diyemem ama o sistemi yapmak başlı başına ayrı bir mühendislik.

Rotary ya da wankell motoru hiç bilmeden ve fikir sahibi olmadan sıfırdan tekrar bunları icat etmeye varacak bu işin sonu bence .
 
Bakın konik kısım yanma odası kadar küçük oluşan basınç aynı. Yani yanma odası mm3 olarak ele aldığımız zaman bu konik yanma odasının mm3 ude aynıdır. Oluşan basınçta aynıdır. Çıkış bölgesinden basınç çıkar. Çünkü çıkış bölgesinin karşısında bir döner tabla vardır ve bu döner tablayı elektrik motorlu döner tabla sanmayın. Döner tabla işlenmiş bir demir parçası bir yuvarlaktır. Konik kısımdan çıkan basınç bu döner tablayı hareket ettirir.
Yanma odalarını elektrik motorlarının stator kısmına benzetebiliriz. Sotator gibi 48 konik. Yani 48 yanma odası veya 24 bu değişebilir. Gücüne göre.

Bir mıknatısı döner tablaya yapıştırın ve elinizde aynı bir mıknatısı üzerine yaklaştırır iseniz döner tabla hareket edecektir. Ama yönü belli değildir. Yönü için elinizdeki mıknatısın, döner tabla daki miknatisa sağından mi yoksa solundanmi yaklaştırır siniz o önemli dönüş yönü için
 

Forum istatistikleri

Konular
128,191
Mesajlar
915,727
Kullanıcılar
449,964
Son üye
lelaxi

Yeni konular

Geri
Üst