ülke'de bir anda tüm enerji tüketiminin durması neye yol açar?

Trafolarda kademelerden bahsedilir. Yük altındaykenki kademeler anlık yükün iptal olması ile gerilim yükselmesi demek olur. Ancak yükün sıfırlanmasından bahsedildiği için olmayan yükün zarar görmesi pek mevzu değil.
Yağ ve yalıtımları ile trafo durumu, anlık yük değişiminden doğan elektromanyetik değişim incelenmelidir.
 
Değerli bilgileriniz için herkese çok teşekkür ederim.:)
Sn. @cncarastirma nın dediği gibi olmayan yük zarar görmesi mümkün değil, ancak anladığım kadarıyla üretim merkezlerinde ciddi sıkıntılar doğurur bu durum.
 
Sn.Akbulut00,yükün kaç saniyelik bir sürede sıfırlanacağı yükün zarar görüp görmeyeceğini etkiler.Sistemden çök büyük bir yük aniden çıktığında kararsızlık ve salınım baş göstererek zincirleme reaksiyon olarak sistemi çökertir.Bu süre içinde devrede olan veya devreden en son çıkan yükler darbeyi yerler.
 
Trafolarda elektrik kademesini ayarlarken en uzaktaki alıcıya 380 volt gitmesi için çıkışları yüksek seçilir bu nedenle trafoda tüketim azalınca geriye kalan tüketicilere yüksek voltaj gider.Ancak soruda geçen konu eğer tüketim sıfırlanırsa ülkede ne olur?Bu demek ki boştaki kablolaya AC elektrik verilirse ne olur sorusunun değişik bir şeklidir!Ben 34500 volt trafolarda açma kapama yaptım ve hiç bir sorun çıkmadı!330000 Volt trafo merkezlerinde trafonun giriş veye çıkışından elektriği kesince ne olur?Bence hiç bir şey olmaz!Trafonun girişinde ve çıkışında hangi noktadan elektriği kapatırsanız elektrik o noktada kalır!34500 Volta patlamayan veya yanmayan kablolar neden yansın kesiciler kapatılınca!Voltaj sabit değil midir?Çekilen güce göre amper artmaz mı?Elektrik üreten santraller toplam tüketilen amper ve voltaja göre ayarlanmıyor mu?Öyleyse tüketim sıfırlanırsa amperde sıfırlanır.Burada sorun ne?Neden tüketim sıfırlanırsa neden sistem çöksün?Şunu kabul ederim şimdi otomasyon sisteminde çıkan yükle üretilen yük kontrol altındadır bu nedenle bir anda yük sıfırlanırsa elektronik kontrol sistemleri anlık olarak reaksiyon gösterir alarm verir ama bununda ne santrale nede trafolara zararlı etkisi olmaz!
 
trafo pasif elemandır. bu durum trafonun performansını etkileyecek önemli bir etki oluşturmaz.
Jeneratör ise dönen dinamik bir elemandır. Elektrik her ne kadar gözle görülmese de etkileri açısından tıpkı bir fiziksel eleman gibi etkileri vardır.

Konunun daha görsel ve basit anlatımı için aşağıdaki fotoğraf düşünülebilir.
Bir adam sırtına dayadığı bir halatla bir arabayı çekmektedir.

Bunu elektriksel olarak benzetme yaptığımızda güç harcayan ve terleyen adam jeneratörü temsil eder. Araba ne kadar ağır ise adam o kadar yorulur, terler jeneratör ise daha fazla ısınır.
Araba ise elektrikteki karşılığı lamba, motor, ısıtıcı gibi bir yüktür.
Halat jeneratörler yükü birbirine bağlayan enerji nakil hatları ve trafolara karşılık gelir.

Adamın dakikada 20 adımla ilerlediğini düşünelim. Tam bu şekilde ilerlerken halat kopsa ne olur. Adam aniden hızlanıp koşacak ve sonunda dengesini kaybedip yuvarlanacaktır. Eğer adam yerine daha küçük tekerlekli bir araç çekme işini yapsaydı, halat koptuğu anda tekerlekli araç hızlanacaktır.

Aynı durum jeneratörlerde de olacak ve jeneratörlerin devir hızı ani yükselecek. Hızlanmayı algılayan sensörler ise jeneratörü çeviren su, buhar her neyse akışını keserek jeneratörün hızlanmasını ve daha büyük zararlar oluşmasını engelleyecektir.

Bunun dışında büyük bir yük atımı kararsızlığa ve tüm şebekenin devreden çıkması, ulusal şebekenin komple çökmesi gibi sonuçlar da ortaya çıkabilir.
 
trafo pasif elemandır. bu durum trafonun performansını etkileyecek önemli bir etki oluşturmaz.
Jeneratör ise dönen dinamik bir elemandır. Elektrik her ne kadar gözle görülmese de etkileri açısından tıpkı bir fiziksel eleman gibi etkileri vardır.

Konunun daha görsel ve basit anlatımı için aşağıdaki fotoğraf düşünülebilir.
Bir adam sırtına dayadığı bir halatla bir arabayı çekmektedir.

Bunu elektriksel olarak benzetme yaptığımızda güç harcayan ve terleyen adam jeneratörü temsil eder. Araba ne kadar ağır ise adam o kadar yorulur, terler jeneratör ise daha fazla ısınır.
Araba ise elektrikteki karşılığı lamba, motor, ısıtıcı gibi bir yüktür.
Halat jeneratörler yükü birbirine bağlayan enerji nakil hatları ve trafolara karşılık gelir.

Adamın dakikada 20 adımla ilerlediğini düşünelim. Tam bu şekilde ilerlerken halat kopsa ne olur. Adam aniden hızlanıp koşacak ve sonunda dengesini kaybedip yuvarlanacaktır. Eğer adam yerine daha küçük tekerlekli bir araç çekme işini yapsaydı, halat koptuğu anda tekerlekli araç hızlanacaktır.

Aynı durum jeneratörlerde de olacak ve jeneratörlerin devir hızı ani yükselecek. Hızlanmayı algılayan sensörler ise jeneratörü çeviren su, buhar her neyse akışını keserek jeneratörün hızlanmasını ve daha büyük zararlar oluşmasını engelleyecektir.

Bunun dışında büyük bir yük atımı kararsızlığa ve tüm şebekenin devreden çıkması, ulusal şebekenin komple çökmesi gibi sonuçlar da ortaya çıkabilir.
Kusura bakmayın ama yazınızı okurken güldüm.O araba çeken ben olsam ip kopsa o arabayı çeken adamın duruşuna göre ben yere düşerdim bırakın yürümeyi veya koşmayı!Ama sorulan soruda ülkede enerji talebi sıfıra düşse bir anda diye geçiyor.Jeneratör veya elektrik santralinde enerji tüketimi düşse ne olur ki?Hidro elektrik santralinde toplam güç 10mw olsun!Tüketilen güç 9MW olsun bir anda tüketim 0 oldu!Bu santral bir anda 15 MW a mı çıkar?Hayır üretilen güç neyse aynı olur!Buradaki alternetörler veya elektrik üretmek için kullanılan her ne varsa ne gibi zarar görür?
 
Asıl siz kusura bakmayın da gülmeniz bilgisizliğinizden kaynaklanıyor. orada ben başka bir örnek olarak o arabayı çeken başka bir arabayı da verdim. o araba ne olur ip koptuğu anda hızlanır. adam ne olur hızlanarak yere düşer.

santralde üretilen güç ne olur 15MW a çıkmaz. ben öyle bir şey mi dedim.

Ama bu yanıt size yeterli gelmiyorsa denemesi bedava. Jeneratör devir göstergesi olan bir jeneratörü tam yükleyin. Devir göstergesi yoksa frekans ölçer cihaz ile frekansı gözleyin. Jeneratör tam yükte iken birden şalteri indirin ve jeneratör yüksüz kalsın devir ya da frekans kısa bir süre artıyor mu artmıyor mu görürsünüz.
 
Asıl siz kusura bakmayın da gülmeniz bilgisizliğinizden kaynaklanıyor. orada ben başka bir örnek olarak o arabayı çeken başka bir arabayı da verdim. o araba ne olur ip koptuğu anda hızlanır. adam ne olur hızlanarak yere düşer.

santralde üretilen güç ne olur 15MW a çıkmaz. ben öyle bir şey mi dedim.

Ama bu yanıt size yeterli gelmiyorsa denemesi bedava. Jeneratör devir göstergesi olan bir jeneratörü tam yükleyin. Devir göstergesi yoksa frekans ölçer cihaz ile frekansı gözleyin. Jeneratör tam yükte iken birden şalteri indirin ve jeneratör yüksüz kalsın devir ya da frekans kısa bir süre artıyor mu artmıyor mu görürsünüz.
Benim demek istediğim anlık tepki elbet olur ama yanma patlama olmaz sistem bir kaç dakika
veya saniye sonra normal
e dönse gene çalışır!Yanlış mı?
 
Aşağıdaki konu ile ilgili akademik bir çalışma. Sadece konuya dair kısmı da aşağıya ekliyorum. Benim söylediklerimi teyit etmiş.

On the other hand, the sudden loss of an interconnection, while exporting power will cause the system frequency to rise. Automatic generation control (AGC) is used to regulate frequency and interchange power flows; see [2]. Control systems in power plants detect changes in the network-wide frequency and adjust mechanical power input to generators back to their target frequency. This is usually done by adjusting the position of a steam control valve which in turn modifies the turbine torque to match changes in the load torque.
http://waset.org/publications/4219/...rol-problem-with-speed-regulation-uncertainty

http://en.wikipedia.org/wiki/Utility_frequency

Bu arada tüm enerji tüketimi durduğu anda jeneratörlerin devri artar, devrin arttığını tesbit eden devreler buharı vs keserek jeneratörü ya nominal devrine yani 50Hz e düşürmeye çalışır. Jeneratör ne kadar büyükse bu süre o kadar uzun olur. Jeneratör eğer 10MW yük besliyorsa şebekeden ayrıldığında jeneratörün ürettiği güç sıfır olacaktır. Jeneratörün devresi üzerinde bağlı sayaç sıfır gösterecektir. Pratikte atalet ivmesinden dolayı buharın oluşturduğu 10MW ın biraz üzerinde bir güç nedeniyle türbine uygulanır. Ancak jeneratörün ürettiği güç sıfırdır. Çünkü akım sıfırdır. Çok kısa bir süre içinde jeneratörün hızı sabitlenip türbini çeviren buhar yeni duruma uygun verildiğinde santralde harcanan güç jeneratörün boşta çalışmasını karşılayacak kadar olur. Örneğin 0.5MW gibi (not: rakamı fikir vermesi bakımından yazdım). Buhar üreten kazanlar ise bir süre daha 10MW a uygun buhar üretir, nedeni ise buhar üretmek veya buhar üretimi durdurmak uzun zaman ister.

Su santralinde ise jeneratörü çeviren vana kısılır. Türbini çeviren su sadece jeneratörğn boşta kayıplarını karşılar.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,154
Mesajlar
933,717
Kullanıcılar
453,244
Son üye
şenol77

Yeni konular

Geri
Üst