Ar-kur-Tek
Profesyonel Üye
- Katılım
- 3 Nis 2016
- Mesajlar
- 1,800
- Puanları
- 756
- Yaş
- 50
Kardeş işte bendr nerden başlıyacağımı bilmiyodum bu yazın gerçekten çok faydalı oldu.Anladığım kadarıyla ilk önce bir taslak hazırlamamı ve hesaplamaları yaptıktan sonra motoru ve pervanesi gibi malzemeleri toplamamaı tavsiye ediyorsun?
Öncelikle kolay gelsin zira zor bir işe el atmışsınız..
Nesi zor derseniz havacılık ileri derecede mühendislik gerektirir.işin içinde fizikten tutunda meteoroloji ye kadar bir dolu branş var ki bazı hususlarda kaynak yada danışacak insan bulmak nerede ise imkansız.
Nereden başlayacağınıza dair naçizane tavsiyem ise:
Taslak: kafanızda nasıl bir araç var...dört (veya 8,16...) köşesinde motor olan prizma (kare-dikdörtgen) şasiye sahip basit bir araç mı yoksa kabine ve bir dış çepere sahip profesyonel bir ürün mü? önce ne istediğiniz..
Sonra bu fiziksel yapıdan ne beklediğiniz..kaç kg yükü ne kadar yükseğe kaldıracak ve ne kadar havada kalacak..Bu size ihtiyacınız olan kaldırma kuvveti gereksimini gösterir.100 kg veya 150 platform yarım saat süre ile 3-5 metreden uçsun mesela...
Peşine bu ihtiyacı karşılayacak pallerin hesap edilerek temininin araştırılması ve bu pallerin taslak içindeki yerleşimi..Yeri gelir ihyiyacınız olan palleri bulamayıp büyük/küçük almak zorunda kalırsınız oda tasarımı değiştirir.
Pal seçimi bitince gerekli olan devir ve torku sağlayacak motorun seçilmesi ve teminin araştırılması.Yine yeri gelir 8 tane büyük yerine 16 tane küçük motor almak zorunda kalırsınız tasarım yine kökten değişir.
Motorları istediğiniz sürede besleyebilecek güç paketi yapımı yada seçilmesi.Burada ise ana parametre güvenlik..çarpma yanma emniyeti....seçilen güç paketinin tasarımdaki konumunun seçilmesi (ağırlık merkezi sorunu) buda tasarımı direkt etkiler.
Daha sonra Şasi için malzeme seçimi alüminyum ? demir profil? Karbon? bu ağırlığı direkt etkilediği gibi imalat kabiliyetinizlede orantılı.Çok büyük ihtimal torna freze CNC gibi araçlara ihtiyaç olacak şasi ve diğer ekipmanı şasiye aküple etmek için.
Taslağı ve tasarımı kabaca yaptık...Palleri ve motoru yerleştirdik .Güç takımını merkeze koyduk..Kumanda nasıl olacak? Bildik çok kanallı uzaktan kumanda ile mi yoksa kokpit tarzı bir kumanda mı yapılacak? Elektronik nereye nasıl yerleştirilecek? kablaj nasıl yapılacak? Bunlarda tasarıma dikkatlice yerleştirilmeli ve unutulmamalı ki şuna bir vida deliği açayımda monte edeyim dediğiniz zaman o delik o parçanın statik ve dinamik yüklere dayanımını bozabilir.Yani basit bir delik açayım dersiniz araç havada o noktadan kırıma uğrar ve hayati tehlike ortaya çıkar.Bu işin şakası yoktur.
Tabi birde pilotaj için size oturma alanı lazım.ki bu alan öyle bir yerde olacak ki yapacağınız küçük haraketler yüzünden aracın ağırlık merkezi sapıtmayacak.Hatta araç stabilite olarak büyük miktarlarda ağırlık merkezinin kaymasına (belki bir metre) müsade edecek güçte ve rijitlikte olacak ki bu ilk maddeye dönmek demek.
Tüm bunları yaparken de :
Emniyet (hem uçuş hemde çevredeki faktörler)
Maliyet
Tedarik
İmalat yeteneği
Test alanı ve kabiliyeti
Yasal izinler gibi parametreleri tasarımın her aşamasında göz önüne alarak yapacaksınız.
Ve asla unutmayın "havacılığın tüm kuralları kan ile yazılmıştır"
Son düzenleme: