AC Motora İnvertör ile Yol Verme?

Katılım
7 Eyl 2006
Mesajlar
5
Puanları
1
Yaş
40
merhabalar.
ben bir şeyi merak ettim ve olayı bir türlü kafamda çözemedim.
sanırım basit bişi.

AC bir motoru invertör ile yol verirken motorun yıkdız veya üçgen bağlı olması neyi değiştirir.ve olması gereken nedir?
ben ilk başta üçgen bağlı olması gerek diğini düşündüm ama bir uygulamada yldız gördüm.
kafamda srou işaretleri oluştu.
bu konuda yardımcı olursanız sevinirim.
 
ac motora invertörle yol werirken
invertör çıkışının 3*220 V mu yoksa 3*380 V mu oldugu onemli invertör çıkışına görede motor baglantısı yapılır. motor etiketinde yazan (mesela üçgen de 380 V yıldızda 220V) degerlere göre baglantı yapılır. örnekte oldugu gibi 3*380 V çıkışlı bir invertöre yıldız baglantı yaparsan motor bobinlerine fazla gerilim gideceginden motor yanar. veya 3*220 V çıkışlı invertörü motora üçgen baglarsan motorun gücü düşer ve yanabilir...
 
Arkadaş
Genelde, ınvertörünüz 1 fazlı ise, giriş geriliminiz 220 volt olacağından çıkışda 3 X220 volt olur ve motoru üçgen bağlamanız gerekır. Bu, genelde; 2,2, kw. veya 3 kw. a kadar sürücülerde olur, İnvertör girişi, 3X380 volt ise, motor (etıkete bakarak ) yıldız veya üçen bağlanır.
İyi çalışmalar...
 
slm arkadaşım invertör giriş gerilimi motorun da baglantı tipini seçmektedir .örnegin 220 giriş bir sürücüye 1.5 kw motor baglıyacaksın 1.5 kw motor etiketine bakarsan 380 yıldız 220 de üçgen baglamanı söyler.Biz 220 sürücü kullandık o zman çıkışta 220 göre baglaman gerekli yani üçgen olacak
 
merhaba ben yücel cengiz ,ındüktif yani manyetik alanlı Elektrik makineleri yüksek veya alçak gerilimle çalışır.Gerilim yükselir ise akım düşer,asenkron motorlar yapılarına,güçlerine,devirlerine göre voltaj ve bağlantı şekilleri değişir.Diyelim ki elimizde 0.25 kw ac motor var ,motor etiketinde üçgen (delta) bağlantıda 220v 1.5 amper yıldız (star)bağlantıda 380v 0.87 amper çekileceğini belirtiliyor.Bu motoru direkt şehir şebekesi 380 volta bağlarsak şeklin yıldız bağlantı olması gerekli çünkü fazlar arası 3x 380 volt faz farkın var , dünyada genel olarak şebekeler böyledir.3x220 şehir şebekesi veya sanayi şebekesi olmaz.Eğer olsaydı elimizdeki ac motoru dırekt şebekeye bağlayabilirdik ,voltaj düştüğünden hattan 1.5 amper çekerek çalışırdı.İnvertörler bu işi yapar 1x220v enerji verirsiniz o sıze bunu 3x220v olarak çıkarır ve çıkış frekansını değiştirerek motor devirlerini değişken kılar. Kısacası ınvertör 3x380volt giriş ve çıkışlı ise bağlayacağın motorun 380 volt bağlantı şekline göre yıldız veya üçgen olmalıdır. Güce,devire,yapısına göre bağlantı şekillerinin değişebileceğini yukarıda belirtmiştik.22kw 220/380v bir motoru yıldız devresinde 10 saniyeden fazla çalıştıramazsın çünkü devreden 100 amper çeker uzun süreli çalışmada arızalanır büyük güç olduğu için 380volt üçgen bağlantısında voltaj yükseldiğinden 58 amper çekerek bağlantı ve voltaj şartları yerine geldiğinden uzun zamanlı çalışır.Sizin gördüğünüz invertörün girişi ve çıkışı 3x380volttur motorun bağlantısıda yıldızda 380volttur motor sargılarının her biri u-x v-y w-z 220 volta maruz kalır, tahminim o motor 0.09 kw ile 3kw arası ufak güçlü motordur.Eğer sürücü çıkışı 3x220v olsaydı motor etiketinde üçgende 220v bağlantı müsadesi onayı ile motor üçgen bağlanırdı fakat devreden fazla amper çekerek çalışırdı. İnvertörlerde çıkış gerilimi ile oynanmaz,düşük güçlü motorlar genellikle devreye 380 voltta yıldız,invertörlü uygulamalarda 3x220v üçgen (tekfaz girişli monofaze invertörle) bağlanır.Büyük güçlü motorlar yol verilme süreleri hariç genellikle 3x380voltta üçgende ve invertörlü uygulamalarda sorunsuz çalışır.
 
ödev olarak inverter ile yol verme konusu verildi ve invertere ait akım yolu şeması ve kumanda devresi soruldu ancak internette aramama rağmen birşey bulamadım yardımcı olabilir misiniz?
 
Peki motora direkt yol verirken üçgen veya yıldız olmasının farkı var mıdır?örneğin elimizde 0.37kw 380v bir motor var.

Bir başka sorunum ise motorum ve reduktörüm el değmeyecek kadar çok ısınıyor,motor 0.18kw 380v ve reduktör bağlı ve sadece bir bant çeviriyor,banttaki yük yok denecek kadar az,bunun için ne yapabilirim.
 
Son düzenleme:
Peki motora direkt yol verirken üçgen veya yıldız olmasının farkı var mıdır?örneğin elimizde 0.37kw 380v bir motor var.

Bir Elektrik motorunun, bir elektrik şebekesinde nasıl (yıldız bağlanarak mı, üçgen bağlanarak mı yoksa yıldız-üçgen yol verilerek mi) çalıştırılacağını açıklamaya çalışayım. Bunun için şunları bilmeliyiz.

1-Motoru bağlayacağımız şebekenin fazlar arası gerilimi: Şebeke Gerilimi, ülkelere, ve özel üretime göre değişiklik gösterir. Şuradan ülke gerilimlerine bakabilirsiniz. Birkaç belirleyici örnek verecek olursak;

a- Gerilimi; Fazlararası 220 V olan bir şebeke(Avusturya) olabilir.
b- Gerilimi; Fazlararası 380 V olan (Bizim ülkemiz gibi) şebeke olabilir.
c- Gerilimi; Fazlarası 660 V olan şebeke(Özel trafolu) olabilir.

2-Motoru üreten firmanın tam yükü motordan almak için motor sargılarını hangi gerilime göre yaptığı(nominal sargı gerilimi): Bunun için üretici firmalar etiketlerine sargı gerilimini değilde bağlantı durumunu ve gerilimlerini yazarlar. Motorun nominal sargı geriliminin ne olduğu bağlantı durumundan ortaya çıkar. Nasıl ortaya çıkar? aşağıda açıklayacağım. Önce, gördüğüm kadarıyla, motor etiketinde, motor sargılarının bağlantı durumunun ne olduğunu ve motorun gerilimlerinin ne olduğunu yazayım.

1-Yıldız bağlı- 220 V(etiketinde yazmasa da(yazabilir) üçgen 127 V’ta çalışabilir.)
2-Üçgen bağlı- 220 V(etiketinde yazmasa da(yazabilir) Yıldız 380 V’ta çalışabilir.)
3-Yıldız bağlı- 380 V(Etiketinde yazmasa da(yazabilir) üçgen 220 V’ta çalışabilir.)
4-Üçgen bağlı- 380 V(Etikette yazmasa da(yazabilir) Yıldız 660 V’ta çalışabilir.)
5-Yıldız 660, üçgen 380 V(4. Maddenin aynısı aslında.)
6-Üçgen 660 V (Etikette yazmasada Yıldız 660*1,732 V’ta çalışabilir.)


Görüldüğü üzere motorun Yıldız ve üçgen gerilimleri arasında kök3=1,732 kat kadar fark vardır. Etiketinde yazan bağlantı durumu ve gerilim değerinden o motorun nominal sargı gerilimi şöyle bulunur. Üçgen bağlantı için verilen gerilim değeri motorun nominal sargı gerilim değeriyken yıldız bağlantı için verilen gerilim değerinin kök3’te 1’i motorun nominal sargı gerilim değeridir.

Bu durumda, aslında her motor sargılarına uygun gerilim uygulandığı sürece yıldızda bağlanabilir, üçgende bağlanabilir. Yıldız-üçgende yol alabilir. Ancak motoru bağlayacağımız yerde fazlarası gerilim nominal motor sargı gerilimlerine göre değildir. Yukarıdaki örneklerde olduğu gibi fazlararası gerilim ya 220, ya 380, ya 660 V olabilecektir.

Şimdi siz Avusturya’da yaşıyor olsaydınız ve elinize etiketinde Y-380 V olan motor gelseydi ve bunu Avusturya’nın şebekesine bağlamanız istenseydi, nasıl bağlayacaktınız?

Avusturya’nın şebekesi fazlar arası 220 V. Motorun nominal sargı gerilimi ise 380/1,732= 220 V. Bu durumda motora nominal sargı gerilimini uygulayabilmek için motoru üçgen bağlamak gerekir.

Aynı motoru Türkiye’de bağlamanız istenseydi nasıl bağlayacaktınız?.
Türkiyedeki şebeke gerilimi fazlar arası gerilim 380 V olduğuna göre, motoru yıldız olarak bağlamak gerekir.

Peki aynı motor, Avusturyada Yıldız ve Türkiyede üçgen bağlansaydı ne olurdu.?
Avusturyada(fazlar arası gerilimi 220 V olan şebekede) motor yıldız bağlansaydı, motor sargılarına düşecek gerilim 127 V olacaktı. Bu ise motorun gücünün 3’te 1 azalacağı anlamına gelir ve eğer milindeki yük tam yük ise ve koruma tam yapılamamışsa motor sargıları zarar görür.

Eğer aynı motor, Türkiyede(fazlar arası gerilimi 380 V olan şebeke) üçgen bağlansaydı, motor sargılarına düşecek gerilim 380 V olacak ve bu gerilim motor nominal sargı geriliminin üstünde olduğundan, sargıların izolasyonuna zarar verebileceği gibi, kök3 kat akım artacağından, motor nominal akımına göre seçilmiş bir sigortanın atmasına neden olabilecektir.
 
Peki motora direkt yol verirken üçgen veya yıldız olmasının farkı var mıdır?örneğin elimizde 0.37kw 380v bir motor var.

Bir başka sorunum ise motorum ve reduktörüm el değmeyecek kadar çok ısınıyor,motor 0.18kw 380v ve reduktör bağlı ve sadece bir bant çeviriyor,banttaki yük yok denecek kadar az,bunun için ne yapabilirim.

Tabiikide verebilirsin küçük güçlü motorlarda direk üçgenle yol vermenin bi mahsuru olmayacaktır. çünkü kalkış anında şebekeden çekeceği akım çok yüksek olmayacaktır. diğer soruna gelince redüktörü banttan sök boşta çalıştır. yine ısınıyormu kontrol et eğer ısınıyorsa motorun sargılarında kavrulma var demektir. yok ısınmıyorsa motorunun gücü yetersiz geliyor demektir. daha büyük bir motor bağlamalısın.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,853
Mesajlar
930,769
Kullanıcılar
452,709
Son üye
hghf456456

Yeni konular

Geri
Üst