altanatörden yuksek bır dc akım cıkıyor bunu aku doldurmaya kullanacagım lakın yüksek oldugu ıcın akuyu patlatır dıye bunu düşürecek birsey 12 v yapıp akuyu doldursun ıstıyorum varmıdır böyle birsey?
Merhaba.Araç alternatörü olarak bahsettiğiniz sanırım 14 voltluk bir oto alternatörüdür.Örneğin bu alternatör 14 volt 55 A gibi bir etikete sahipse,bu onun max.araç motoru devrinde bu amperi tam olarak da verebileceğini gösterir.Ancak araç üzerinde örneğin 40-60 amper 12 volt akü ile bağlı olduğunda aracın diğer gereksinim duyduğu akım (Amper) miktarı düştüğünde geriye sadece güvenli bir şarj için arta kalan 5-6 amperlik bir akım kalır.O da kendi üzerinde entegre devre şeklinde olan konjenktöründen,akü voltajı çok fazla yükseldiğinde ikaz şarj akımı otomatik olarak kesilip akünün kaynaması da önlenir böylece.Araç üzerinde böyle bir akım dağılımı ve şarj kontrol dengesi de vardır.Ancak harici olarak akü/alternatörü yalnız başlarına kullandığınızda durum çok da değişecektir.Çünkü kurşunlu aküler araç üzerinde gerilim kontrollü (Konjenktörler sadece gerilimi kontrol ederler,akımı kontrol eden devresi değil de ikaz uyartım sargısını dolaylı yoldan kontrol eden bir darlington transistörlü iç entegre yapıları genellikle de vardır.) olarak bu şarj akımını kontrol edebilirler.
12 voltluk bir akünüz sn.wolf351'in de açıklıkla bahsedebildiği gibi 12 volt dc. ile dolamaz,12'den daha fazla voltaj gerekir ve şarj akımı da akü kapasitesinin (Amper-h kapasitesinin) 1/10'unu hiç geçmemelidir ki kaynama riski,seperatörlerin erken bozulma veya ömür faktörü (saykıl=dolma/boşalma sayısı) çok çabuk aşağıya düşüp kısa zamanda kullanılamaz durumuna da gelemesin. Örneğin 60 amper 12 volt bir kurşun-asit aküsü için 6 amper,13.8 - 14,4 volt dc. şarj voltajı ve bu şarj akımı şartını tam olarak da sağlarsanız,işte ancak o zaman bu akünüzü güvenle de doldurup,kaynama ve diğer tüm riskler de olmadan kullanabilirsiniz. Çiftlik evlerinde,iş yerlerinde,atölyelerde,vb. araç haricinde kullanılacak olan tüm bu gibi yerlerde kullanım şartınız sadece anılan bu şartların tam bu şekliyle sağlanması şartından sonradır.
Örneğin bu alternatörün 14.0-14.2 volt dc. çıkışından sonra,bu şartı tam sağlayabilecek olan bir şarj sistemi veya özel olarak akım sınırlamasını sağladığınız devreler kontrolünde örnek olarak 12 volt,60 amperlik bir aküyü şar edebilirsiniz.Rüzgar türbini veya güneş panelelrinden beslene özel akü gruplarını direk besleyebilen türden bir şarj kontrol ünitesi eğer elinizdeki akünün amper kapasitesine de uygunsa (Akünün 1/10'u kadar en fazla amper veriyorsa) bu türden özel cihazları da özel kullanım amacınız için rahatlıkla da kullanabilirsiniz.Ancak seri bağlı 2 akü için 24 volt,tek akü için (Sizin elinizdeki gibi) 12 volt akü şarj kontrol ünitesini de özellikle seçip kullanmanız gerekir.Çünkü bunların üzerlerindeki etikette (Veya kullanım kitapçıklarında/kılavuzlarında) çıkışlarında kaç voltun tam olarak da net olarak çıktığı (Devirden bağımsız her şart altında) ve kaç amperlik aküye kadar güvenle de kullanılabileceği açık olarak belirtilmektedir.Kolay gelsin.