Merhaba,
Size katılıyorum binbaşım. Aracımı ilk acentadan aldığımda orjinal akü 6 yıl gitti ve çok sık olmasa da haftada bir kullanırdın. Sonra emekli olduğum için aracı daha az kullanmaya gayret ettiğim için 2 veya 3 yılda bir 60 Ah aküyü yeniledim.
Zaman oluyor bir hafta 2008 model benzinli fordfocus aracım yatıyor zaman oluyor 20 gün yatıyor. Hiç belli olmuyor bu süre zarfında bazen 5km. 10km. kısa mesafe aracı kullandığım da oluyor.
Gereksiz yere arabayı gezdirmek istemiyorum akü doldurmak için. Boş yere yakıt sarfiyatı.
Tebbir amaçlı açıkladığım yöntemi kullanacağım artık.
Bu arada belirtmekte fayda görüyorum ekstra çok elektrik tüketen anfi, buzdolabı, USB şarj vs. alet yok.
Tüm önerilere açığım. Arkadaşların tecrübelerinden istifade etmeye çalışıyorum.
Forumda bu konuyu paylaşmak ve faydalı bilgiler edinmek ve fikir vermek amacım.
Fikirlerinizi belirten tüm arkadaşlara teşekkür ederim.
Sn. ttcengiz, akü gerilimi ile çok eski araçlardaki marş motoru (dinamosu) arasındaki hassas (kritik) bir ilişkiden de bahsedeyim, yeri gelmişken. Marş motorunun bildiğiniz gibi çekme ve tutma selenoidleri, aküden yüksek amperin 2 kademeli olarak bu seri motordan geçmesini sağlar. Ama bazen akü + ucu ile marş motoru + girişi arasında tampon görevi gören aradaki yüksek amperi geçiren kontakların malzemesi çok fazla aşınır. Bu olumsuz aşınmada örneğin 12.50 - 12.60 voltta kalan akü kutup başı gerilimi bu aşınmadan hiç etkilenmezken, 12.00 voltun aşağısına kadar inebilen (akü iç sıkıntılarıyla) akü kutup başı gerilimlerinde, marş motoru anahtarla çevrildiğinde "tık" diye bir ses yapabilir, ancak motoru marşla çevirip çalıştıramaz. Çünkü çekme-tutma selenoidleri bu akü geriliminde çalışmakta, ancak aküden marş dinamosuna asıl büyük akım selenoid kontaklarından geçirilip iletilememektedir. Bu sıkıntılı şartlarda akü gerilimini mutlaka 12.50 ve üzerinde tutmanız gerekir. Aksi durumda düşük akü gerilimiyle selenoidlerdeki kontaklar tam olarak kavuşup birleşemez ve akım (büyük marş akımı aküden marşa doğru) geçmemiş olur. Sizin bir takviye olarak paralel devreye bağladığınız küçük akü, asıl akü gerilimini yükseltip marşın aküden yüksek akımı kontaklar yoluyla bu şartta çekebilmiş olabilir.
Sözünü ettiğiniz ekstra tüketim yapan bu tüketiciler sadece kontak anahtarıyla sisteme elektrik verildikten sonra çalışırlar. Kontak anahtarı çekili iken sadece, saat, alarm, uzaktan kumanda tuşuna basılınca kapı otomatikleri o anda sinyallerle birlikte yanıp çalışabilir. Yani kontak anahtarı çekili iken USB portundaki USB cep şarjörü, buzdolabı, USB'li pratik oto süpürgesi, CD çalarlı radyo, vb. diğer elektrikli aksesuarlar çalışamaz.
Not: Bir de akü geriliminiz 10 volta eğer marş yapıldıktan hemen sonraki ölçümde inmişse bu normaldir,
ancak marş işlemi dışında araçta sürekli beklerken bu voltta ise, bu akü gözlerinde (iç) sıkıntı (zamanla
şarj kaybetmenin çok dışında) var demektir. Marştan hemen sonra inmesiyle alınan ölçüm varsayımıyla önceki mesajımda buna değinmemiştim, sn. silvester'in mesajıyla buna değindim. Kolay gelsin.