cncarastirma
Usta Üye
- Katılım
- 21 Eyl 2010
- Mesajlar
- 931
- Puanları
- 166
- Yaş
- 44
Allah(c.c.) yardım etsin.
Efektif çözüm önerilerinin yanında tali yan öneriler de sunuyoruz. Hepsi aynı performansta değiller. Eğer sizin için gizli değilse sisteminizin detaylarını resimlerini verirseniz bizlerin de belki ufku genişler.
Varyatör sistemi kalıpçı frezelerinin bir kısmında el kumandalı olarak sistem çalışırken rahatlıkla devir değişimi sağlamada, bahsettiğimiz motorsikletlerde motorun devir değiştirerek hızlanması için krank hızlandıkça kasnak çapını arttırarak devir değiştirmede, ve belki bilmediğim birçok yerde kullanılmakta.
Kalıpçı frezelerinde direk el ile bir baskı mekanizması kullanılarak devir ayarlanır ve otomatik bir kısmı yoktur. Motorsikletlerde ise adı zaten otomatik olup kendi kendine devir ayarlaması yapar.
Kranka bağlı olan ön kasnağın içinde çelik bilyalar olur. Devir arttıkça bunlarda savrulma ie çevreye kayma olur. Yalnız çevreye kayma yolunda önünde hareketli olarak kasnağa bağlantılı parçaları itmeleri gerekir. Bu bağlantılı parçalar iki yanaktan oluşan kasnağın bir yanağını diğerine bastırmaya hazır konumlanmıştır. Hız arttıkça toplar çevreye savrularak önlerindeki kasnak yanaştırıcı parçaları iter. İtilen eğimli(konik) yüzeyli kasnak yanağı diğer kasnak yanağına yaklaşır ve dönme anında olan bu harekette konik yüzeylerin de etkisiyle kayış kasnak yanaklarının biraz daha üst kısımlarında dönmeye başlar. Bu durumda ön kasnak çapı artmış olur. Bu durumda sabit olan kasnak uzunluğu ön tarafta daha fazla yer kaplar ve arka kısımdan çekilmesi gerekir. Arka kısımdaki kasnak yine iki yanaktan olurşur ama topsuzdur sadece yanakları birbirine basan yayı olur. Ön taraftan kasnak çekilirken yani ön çapını arttırıp arka çapını küçültürken bu yay arka kısımda biraz daha gerilerek kayışın daha alt kasnak kısmında daha küçük çapta dönmesini sağlar. Hız azalırken de ön kısım topları arkadan kayışa baskı uygulayan yaylı sistemin etkisiyle içe kaçar, ön kısım ilk haline toparlanırken arka kısım kasnak çapı artar. Burada tasarım için kasnak konik yüzeylerinin eğim açısı, sistemi düşük devir pozisyonuna geri alan ve kayışı geren arka kısım baskı yayı, ön topların kütlesi çok stratejik tasarım paramerelerindendir. Ön topların ağırlıklarının değişmesi devir ayarlama limitlerini de değiştirir. Sistem yüksek devirlerde uzun ömürlü çalışmaktadır. Zorlanma anında hızı azaltarak torku arttırmaktadır.
Sizin istediğinizin tam tersi olan bu sistem hız arttıkça katmerli olarak arttırarak çıkış vermekte. Siz ise ön varyatörle arka varyatörün yerini değiştirrek hız arttıkça yavaşlayan bir sistem kurmanız gerek. Eğer tasarımlanarak yapılırsa şu açıkça ifade edilmeli ki akademik olmayan lise vb bilgilerle uğraşarak yapabilirsiniz. Yani tasarımınızda uğraşırken umutsuzluğa kapılmayın evvela bir mobilet veya pegeut otomatiği bulmanız tavsiye edilebilir.
Bu mobilet otomatiğinde normalde arkadan baskı usulüyle kayışı geren baskı yaylı kasnak bildiğim kadarıyla yok. Bunun yerine arkada sabit kasnak, önde ise açılıp kapanmasının yanı sıa diğer kasnağa yaklaşıp uzaklaşan bir kasnak bulunmakta. Kayışı geren ise bu hareketli kasnağı geri çeken bir yaydır. Diğer sistemler daha yaygın olabilir ancak bunu kullanmak isterseniz bu durumda ön kısım sabit arka kısım ise açılıp kapanan varyatör olur. Bu sayede devir arttıkça arka çap artar ve arka devir azalır.
Kalıpçı freze varyatörü yani manuel devir değiştiren varyatörü de step motorla kumanda ederek uygulayabilirsiniz.
Merkezkaç etkisile fren yapan vb sistemlerde tasarımın incelikleri sistemin çalışıp çalışmamasını direk etkilyecektir. Yani fren malzemeleri yüzey durumu, balataları çeken yayın özellikleri cinsi vb. Bu durumlar bu tip her sistemde geçerlidir. Yay dediğimiz zaman belleville cinsi yaylar da , torsion yayları da, çekme yayları da işin içine girmiş olur. İşte bu tip inceliklerle sizin sisteminize çok etkin olabilir. Merkezkaç etkili frenler için yine otomatik isimli devir artınca kavrama yapan otomatik kavramalar var. Bu iki otomatiği ayırt etmeniz lazım( otomatik varyatör ve kavrama otomatiği) Bu kavrama sisteminde dönerek açılan balatalar kampana frendeki gibi açılarak dış çanağa temas eder ve onu da döndürmeye başlar. Bunun açılması için bir devir vardır. Siz dış çanağı sabit yaparsanız balatalar açıldığında çanağa temas edip hızı azaltan etkiyle karşılaşır. Bu kaba bir ayar yapabilir.
Kombinasyonel olarak birçok sistemin birlikte kullanılmasını bu iki merkezkaç.fren ve varyatör sistemine uygularsanız. İlk dönen kısma bu freni takabilir arka devir kısmına varyatör bağlayabilirsiniz.
Aslında sonsuz dişli ve dişli çarkından bahsetmediniz ama bu sistem de çok efektif olabilir. Bu redüktörlerde vb asansörlerde kullanılmaktadır. Bu sistemde tek çarka bağlı iki vida diye ortaya attığım yöntemde bir vida dönerek çarkı döndürmek istese de diğer vida dönmeden çark dönmez ve dönmeye çalışan ilk vida bozulabilir. Mesela bir vida çarka baskı uygularken dönmek için sadece diğer vidanın da dönmesini beklemektedir ve siz o duran vidayı hangi devirde döndürürseniz ilk zorlayan vida da aynı devirde döner.Bunun için de fazla güç gerekmez. Yalnız piyasadaki sistemler direk uygulanamazsa bazı yüzey değişiklikleri gerekebilir.
Birinci merkezkaç fren arkasından otomatik varyatör peşine de bu sonsuz dişli takılırsa bu düşünüebilir ancak çok fazla yöntem sunduk daha uygunları veya uygun kombinasyonlar düşünülebilir. Sistemlerin devamlı gerekliliklerinden olan kombinasyon fikrini ilk ortaya atan Tekin Bey i selamlar uzman arkadaşlardan da fikir bekleriz.
HAyırlı günler
Efektif çözüm önerilerinin yanında tali yan öneriler de sunuyoruz. Hepsi aynı performansta değiller. Eğer sizin için gizli değilse sisteminizin detaylarını resimlerini verirseniz bizlerin de belki ufku genişler.
Varyatör sistemi kalıpçı frezelerinin bir kısmında el kumandalı olarak sistem çalışırken rahatlıkla devir değişimi sağlamada, bahsettiğimiz motorsikletlerde motorun devir değiştirerek hızlanması için krank hızlandıkça kasnak çapını arttırarak devir değiştirmede, ve belki bilmediğim birçok yerde kullanılmakta.
Kalıpçı frezelerinde direk el ile bir baskı mekanizması kullanılarak devir ayarlanır ve otomatik bir kısmı yoktur. Motorsikletlerde ise adı zaten otomatik olup kendi kendine devir ayarlaması yapar.
Kranka bağlı olan ön kasnağın içinde çelik bilyalar olur. Devir arttıkça bunlarda savrulma ie çevreye kayma olur. Yalnız çevreye kayma yolunda önünde hareketli olarak kasnağa bağlantılı parçaları itmeleri gerekir. Bu bağlantılı parçalar iki yanaktan oluşan kasnağın bir yanağını diğerine bastırmaya hazır konumlanmıştır. Hız arttıkça toplar çevreye savrularak önlerindeki kasnak yanaştırıcı parçaları iter. İtilen eğimli(konik) yüzeyli kasnak yanağı diğer kasnak yanağına yaklaşır ve dönme anında olan bu harekette konik yüzeylerin de etkisiyle kayış kasnak yanaklarının biraz daha üst kısımlarında dönmeye başlar. Bu durumda ön kasnak çapı artmış olur. Bu durumda sabit olan kasnak uzunluğu ön tarafta daha fazla yer kaplar ve arka kısımdan çekilmesi gerekir. Arka kısımdaki kasnak yine iki yanaktan olurşur ama topsuzdur sadece yanakları birbirine basan yayı olur. Ön taraftan kasnak çekilirken yani ön çapını arttırıp arka çapını küçültürken bu yay arka kısımda biraz daha gerilerek kayışın daha alt kasnak kısmında daha küçük çapta dönmesini sağlar. Hız azalırken de ön kısım topları arkadan kayışa baskı uygulayan yaylı sistemin etkisiyle içe kaçar, ön kısım ilk haline toparlanırken arka kısım kasnak çapı artar. Burada tasarım için kasnak konik yüzeylerinin eğim açısı, sistemi düşük devir pozisyonuna geri alan ve kayışı geren arka kısım baskı yayı, ön topların kütlesi çok stratejik tasarım paramerelerindendir. Ön topların ağırlıklarının değişmesi devir ayarlama limitlerini de değiştirir. Sistem yüksek devirlerde uzun ömürlü çalışmaktadır. Zorlanma anında hızı azaltarak torku arttırmaktadır.
Sizin istediğinizin tam tersi olan bu sistem hız arttıkça katmerli olarak arttırarak çıkış vermekte. Siz ise ön varyatörle arka varyatörün yerini değiştirrek hız arttıkça yavaşlayan bir sistem kurmanız gerek. Eğer tasarımlanarak yapılırsa şu açıkça ifade edilmeli ki akademik olmayan lise vb bilgilerle uğraşarak yapabilirsiniz. Yani tasarımınızda uğraşırken umutsuzluğa kapılmayın evvela bir mobilet veya pegeut otomatiği bulmanız tavsiye edilebilir.
Bu mobilet otomatiğinde normalde arkadan baskı usulüyle kayışı geren baskı yaylı kasnak bildiğim kadarıyla yok. Bunun yerine arkada sabit kasnak, önde ise açılıp kapanmasının yanı sıa diğer kasnağa yaklaşıp uzaklaşan bir kasnak bulunmakta. Kayışı geren ise bu hareketli kasnağı geri çeken bir yaydır. Diğer sistemler daha yaygın olabilir ancak bunu kullanmak isterseniz bu durumda ön kısım sabit arka kısım ise açılıp kapanan varyatör olur. Bu sayede devir arttıkça arka çap artar ve arka devir azalır.
Kalıpçı freze varyatörü yani manuel devir değiştiren varyatörü de step motorla kumanda ederek uygulayabilirsiniz.
Merkezkaç etkisile fren yapan vb sistemlerde tasarımın incelikleri sistemin çalışıp çalışmamasını direk etkilyecektir. Yani fren malzemeleri yüzey durumu, balataları çeken yayın özellikleri cinsi vb. Bu durumlar bu tip her sistemde geçerlidir. Yay dediğimiz zaman belleville cinsi yaylar da , torsion yayları da, çekme yayları da işin içine girmiş olur. İşte bu tip inceliklerle sizin sisteminize çok etkin olabilir. Merkezkaç etkili frenler için yine otomatik isimli devir artınca kavrama yapan otomatik kavramalar var. Bu iki otomatiği ayırt etmeniz lazım( otomatik varyatör ve kavrama otomatiği) Bu kavrama sisteminde dönerek açılan balatalar kampana frendeki gibi açılarak dış çanağa temas eder ve onu da döndürmeye başlar. Bunun açılması için bir devir vardır. Siz dış çanağı sabit yaparsanız balatalar açıldığında çanağa temas edip hızı azaltan etkiyle karşılaşır. Bu kaba bir ayar yapabilir.
Kombinasyonel olarak birçok sistemin birlikte kullanılmasını bu iki merkezkaç.fren ve varyatör sistemine uygularsanız. İlk dönen kısma bu freni takabilir arka devir kısmına varyatör bağlayabilirsiniz.
Aslında sonsuz dişli ve dişli çarkından bahsetmediniz ama bu sistem de çok efektif olabilir. Bu redüktörlerde vb asansörlerde kullanılmaktadır. Bu sistemde tek çarka bağlı iki vida diye ortaya attığım yöntemde bir vida dönerek çarkı döndürmek istese de diğer vida dönmeden çark dönmez ve dönmeye çalışan ilk vida bozulabilir. Mesela bir vida çarka baskı uygularken dönmek için sadece diğer vidanın da dönmesini beklemektedir ve siz o duran vidayı hangi devirde döndürürseniz ilk zorlayan vida da aynı devirde döner.Bunun için de fazla güç gerekmez. Yalnız piyasadaki sistemler direk uygulanamazsa bazı yüzey değişiklikleri gerekebilir.
Birinci merkezkaç fren arkasından otomatik varyatör peşine de bu sonsuz dişli takılırsa bu düşünüebilir ancak çok fazla yöntem sunduk daha uygunları veya uygun kombinasyonlar düşünülebilir. Sistemlerin devamlı gerekliliklerinden olan kombinasyon fikrini ilk ortaya atan Tekin Bey i selamlar uzman arkadaşlardan da fikir bekleriz.
HAyırlı günler