Alternatörde Devri Sabit Tutma

Allah(c.c.) yardım etsin.
Efektif çözüm önerilerinin yanında tali yan öneriler de sunuyoruz. Hepsi aynı performansta değiller. Eğer sizin için gizli değilse sisteminizin detaylarını resimlerini verirseniz bizlerin de belki ufku genişler.
Varyatör sistemi kalıpçı frezelerinin bir kısmında el kumandalı olarak sistem çalışırken rahatlıkla devir değişimi sağlamada, bahsettiğimiz motorsikletlerde motorun devir değiştirerek hızlanması için krank hızlandıkça kasnak çapını arttırarak devir değiştirmede, ve belki bilmediğim birçok yerde kullanılmakta.
Kalıpçı frezelerinde direk el ile bir baskı mekanizması kullanılarak devir ayarlanır ve otomatik bir kısmı yoktur. Motorsikletlerde ise adı zaten otomatik olup kendi kendine devir ayarlaması yapar.
Kranka bağlı olan ön kasnağın içinde çelik bilyalar olur. Devir arttıkça bunlarda savrulma ie çevreye kayma olur. Yalnız çevreye kayma yolunda önünde hareketli olarak kasnağa bağlantılı parçaları itmeleri gerekir. Bu bağlantılı parçalar iki yanaktan oluşan kasnağın bir yanağını diğerine bastırmaya hazır konumlanmıştır. Hız arttıkça toplar çevreye savrularak önlerindeki kasnak yanaştırıcı parçaları iter. İtilen eğimli(konik) yüzeyli kasnak yanağı diğer kasnak yanağına yaklaşır ve dönme anında olan bu harekette konik yüzeylerin de etkisiyle kayış kasnak yanaklarının biraz daha üst kısımlarında dönmeye başlar. Bu durumda ön kasnak çapı artmış olur. Bu durumda sabit olan kasnak uzunluğu ön tarafta daha fazla yer kaplar ve arka kısımdan çekilmesi gerekir. Arka kısımdaki kasnak yine iki yanaktan olurşur ama topsuzdur sadece yanakları birbirine basan yayı olur. Ön taraftan kasnak çekilirken yani ön çapını arttırıp arka çapını küçültürken bu yay arka kısımda biraz daha gerilerek kayışın daha alt kasnak kısmında daha küçük çapta dönmesini sağlar. Hız azalırken de ön kısım topları arkadan kayışa baskı uygulayan yaylı sistemin etkisiyle içe kaçar, ön kısım ilk haline toparlanırken arka kısım kasnak çapı artar. Burada tasarım için kasnak konik yüzeylerinin eğim açısı, sistemi düşük devir pozisyonuna geri alan ve kayışı geren arka kısım baskı yayı, ön topların kütlesi çok stratejik tasarım paramerelerindendir. Ön topların ağırlıklarının değişmesi devir ayarlama limitlerini de değiştirir. Sistem yüksek devirlerde uzun ömürlü çalışmaktadır. Zorlanma anında hızı azaltarak torku arttırmaktadır.
Sizin istediğinizin tam tersi olan bu sistem hız arttıkça katmerli olarak arttırarak çıkış vermekte. Siz ise ön varyatörle arka varyatörün yerini değiştirrek hız arttıkça yavaşlayan bir sistem kurmanız gerek. Eğer tasarımlanarak yapılırsa şu açıkça ifade edilmeli ki akademik olmayan lise vb bilgilerle uğraşarak yapabilirsiniz. Yani tasarımınızda uğraşırken umutsuzluğa kapılmayın evvela bir mobilet veya pegeut otomatiği bulmanız tavsiye edilebilir.
Bu mobilet otomatiğinde normalde arkadan baskı usulüyle kayışı geren baskı yaylı kasnak bildiğim kadarıyla yok. Bunun yerine arkada sabit kasnak, önde ise açılıp kapanmasının yanı sıa diğer kasnağa yaklaşıp uzaklaşan bir kasnak bulunmakta. Kayışı geren ise bu hareketli kasnağı geri çeken bir yaydır. Diğer sistemler daha yaygın olabilir ancak bunu kullanmak isterseniz bu durumda ön kısım sabit arka kısım ise açılıp kapanan varyatör olur. Bu sayede devir arttıkça arka çap artar ve arka devir azalır.
Kalıpçı freze varyatörü yani manuel devir değiştiren varyatörü de step motorla kumanda ederek uygulayabilirsiniz.
Merkezkaç etkisile fren yapan vb sistemlerde tasarımın incelikleri sistemin çalışıp çalışmamasını direk etkilyecektir. Yani fren malzemeleri yüzey durumu, balataları çeken yayın özellikleri cinsi vb. Bu durumlar bu tip her sistemde geçerlidir. Yay dediğimiz zaman belleville cinsi yaylar da , torsion yayları da, çekme yayları da işin içine girmiş olur. İşte bu tip inceliklerle sizin sisteminize çok etkin olabilir. Merkezkaç etkili frenler için yine otomatik isimli devir artınca kavrama yapan otomatik kavramalar var. Bu iki otomatiği ayırt etmeniz lazım( otomatik varyatör ve kavrama otomatiği) Bu kavrama sisteminde dönerek açılan balatalar kampana frendeki gibi açılarak dış çanağa temas eder ve onu da döndürmeye başlar. Bunun açılması için bir devir vardır. Siz dış çanağı sabit yaparsanız balatalar açıldığında çanağa temas edip hızı azaltan etkiyle karşılaşır. Bu kaba bir ayar yapabilir.
Kombinasyonel olarak birçok sistemin birlikte kullanılmasını bu iki merkezkaç.fren ve varyatör sistemine uygularsanız. İlk dönen kısma bu freni takabilir arka devir kısmına varyatör bağlayabilirsiniz.
Aslında sonsuz dişli ve dişli çarkından bahsetmediniz ama bu sistem de çok efektif olabilir. Bu redüktörlerde vb asansörlerde kullanılmaktadır. Bu sistemde tek çarka bağlı iki vida diye ortaya attığım yöntemde bir vida dönerek çarkı döndürmek istese de diğer vida dönmeden çark dönmez ve dönmeye çalışan ilk vida bozulabilir. Mesela bir vida çarka baskı uygularken dönmek için sadece diğer vidanın da dönmesini beklemektedir ve siz o duran vidayı hangi devirde döndürürseniz ilk zorlayan vida da aynı devirde döner.Bunun için de fazla güç gerekmez. Yalnız piyasadaki sistemler direk uygulanamazsa bazı yüzey değişiklikleri gerekebilir.
Birinci merkezkaç fren arkasından otomatik varyatör peşine de bu sonsuz dişli takılırsa bu düşünüebilir ancak çok fazla yöntem sunduk daha uygunları veya uygun kombinasyonlar düşünülebilir. Sistemlerin devamlı gerekliliklerinden olan kombinasyon fikrini ilk ortaya atan Tekin Bey i selamlar uzman arkadaşlardan da fikir bekleriz.
HAyırlı günler
 
merhabalar bugun şehir dişindaydım yazamadım:) sayın baybeg arkadaşa cevap aynen 1500 d/d bahsettığım elektromanyetık fren dakıkadakı devırden ote çekılen akımıda kontrol eder çunku devrede ADC ıle ölçme yapılmalı basit örnek adc ıle voltajı 1024 e bolersek adc çalışma gerılımı 5 volt/1024=0.00482 volt olur bunuda 220 voltla çarpalım 1.0640 volt kademelı voltaj aralığı olur buda teorıde 1.0640 volt aşağı yukarı oynama olacak teorı pratıkle her zaman yakalanmaz bunuda ortalama 5 volt dıyelım:)

A.S cncarastirma.yazılarını takip ettiğim şef ve tekin126 ustalarıma saygılar.
cncarastirma,bahsettiğiniz ac-dc ve nihayet ac akım elde etme bir yöntemdir.bazı rüzgar türbinlerinde kullanıldığını biliyorum.kusursuz bir kalitede şebeke elektriği sağlar ama malesef bir servete malolur.biliyorsunuz çevirici olarak bir inverter kullanma mecburiyeti varki çok pahalı bir alet.daha doğrusu benim hedeflediğim kw lardaki (500 kw)çok pahalı.bunun yanında akü ve diğer elemanları hesaba katmadım.ama dedğiniz depolama önerisi küçük türbinler için fevkalade bir çözüm.
şef ustam,inanın su kaynağına müdahale şansım yok.bu seçeneği baştan elememiz lazım.büyük heslerde bu sistemi kuruyorlar ama benim sisteminde bazı yasal ve mali zorluklar var.mecburen suyun gelen gücünü türbine iletmek zorundayım.yük direnci çözümü ilk başlarda benim ilgimi çekmişti.nasıl olsa 500 kw dan yukarısı benim işime yaramıyor(yasal sınırlamadan dolayı).şöyle düşünün;sistemi minimum 500 kw/ 220-380 v./50 hz olarak ayarlamışım.bu değerler suyun en düşük akışında elde edilmiş.fakat suyun debisi arttığında bu değerleri yükseltme eğilimine giriyor,bizim mecburen türbin yada jeneratör çıkışına müdsahale etmemiz gerekiyor.peki şef ustam yük direnci nasıl bir çözüm sizce jenertör 50 hz geçmeye çalışınca otomatik devreye giren yük direnci gereği kadar yük çekip jeneratörü 50 hz de sabitleyemezmi?bu güvenilir bir sistem olabilirmi?yada maliyet açısından nasıldır?
tekin126 ustam manyetik fren benim çok ilgimi çekiyor.bilmek istediğim,türbin miline akuple ettiğimiz bir devir sayacı,devir 1500 ü geçmeye çalışınca manyetik freni devreye hassas olarak alabilirmi.yani Elektrik kalitesinde fliker etkisi yaratmadan hassas olarak firenleme yapabilirmi?böyle bir kart yapılabilirmi?
ben elektrik ve Elektronik meselerde çok fazla bilgili sayılmam bu yüzden değerli bilgilerinize hala ihtiyacım var.
 
Yazmayayım dedim ama dayanamadım.
500kW Elektrik üreteceksin - satacaksın ve bunu bedava yapmayı düşünüyorsun ?
Aslında 500 den fazla üretim imkanı var ama yasalar daha fazla üretebileceğin için bir takım , tekniğinde gerektirdiği yasalar konmuş.
Ve sen işi ucuza kapatmak için tamahkarlık ediyorsun ?

Böyle bir imkan varsa gerektiği şekilde en verimli şekilde teknik imkanlar kullanılarak yapılmalıdır.
Bu konuda uzman , tesis kuran - gerekli ekipmanı sağlayabilen eğiten.. firma ve kurumlarla iş birliği yap.
O tip yerler aldıkları parayı boşa almıyorlar.
Akıp duran suyu kullanacaksın tesis maliyeti bir kenara neredeyse sıfır maliyetle enerji üretip satacaksın ve yeterli teknik ekipman basit mesela bisiklet dinamosundan olsun isteyeceksin....

Bu forumda enerji santrallerinde iş yapan çok değerli bilgi sahibi insanlar var.
Gerekli ekipmanları sağlayan kuran firmaların temsilcileri var.
Onları bul ve dediklerini yap.
Öyle amatörce ( biraz da senin anlatımından dolayı) magnetik tozla varyatörle vidayla... olacak işler deği.
Gelirler yerinde inceleme yaparlar gereken neyse önce projelendirirler sonra devam edersiniz.
 
cncarastırma kardeşim,Allah razı olsun.Tanımadığın biri için emek verip bilgilerini paylaşıyorsun ve herşeyden öte ümit veriyorsun.Planladığım sistemle ilgili resim yada benzer teknik ayrıntıları şimdilik paylaşamıyorum.sizinle yada diğer yardımcı olan ustalarımla bunu özel mesaj yoluyla paylaşmaktan çekinmezdim ama mesaj sayısı 20 den az olduğu için şimdilik yapamıyorum.ancak e-posta adresinizi özelden gönderirseniz sisteme ait detayları tartışabiliriz.proje,tübitak desteğiyle patent aşamasında ve paylaşamamamın nedeni tamamen bu.çünki bir tarafta sizin gibi meseleye iyiniyetle yaklaşanlar var bir taraftada KAZIMUGUR gibiler var.
Varyatörle ilgili saatlerdir arama yaptım ve birçok bilgiye ulaştım ama bunlar içinde en ayrıntılı olanı sizin yazmış olduklarınız.bu bilgi sadece benim için değil,konuya yabancı bir çok kişi için eminim çok faydalı olacak.ben,varyatör mekanizmasının sağlayabileceği avantajları,tanıdığım mekanikçi ustalarla istişare etmek istiyorum.vardığım sonuçları sizlerle paylaşırım.bununla beraber elektromanyetik frenide test etmeyi düşünüyorum.her iki sistemde kombine olarak hassas bir kontrol sağlar gibi geliyor.
tekin126 ustam,verdiğin bilgiler için teşekkür ederim.hemen yarın elektromekanik fren tedarikçilerini arayıp daha ayrıntılı bilgi alacağım.bu konuda daha sonra sizinde görüşlerinizi alırım.
 
Yazmayayım dedim ama dayanamadım.
500kW Elektrik üreteceksin - satacaksın ve bunu bedava yapmayı düşünüyorsun ?
Aslında 500 den fazla üretim imkanı var ama yasalar daha fazla üretebileceğin için bir takım , tekniğinde gerektirdiği yasalar konmuş.
Ve sen işi ucuza kapatmak için tamahkarlık ediyorsun ?

Böyle bir imkan varsa gerektiği şekilde en verimli şekilde teknik imkanlar kullanılarak yapılmalıdır.
Bu konuda uzman , tesis kuran - gerekli ekipmanı sağlayabilen eğiten.. firma ve kurumlarla iş birliği yap.
O tip yerler aldıkları parayı boşa almıyorlar.
Akıp duran suyu kullanacaksın tesis maliyeti bir kenara neredeyse sıfır maliyetle enerji üretip satacaksın ve yeterli teknik ekipman basit mesela bisiklet dinamosundan olsun isteyeceksin....

Bu forumda enerji santrallerinde iş yapan çok değerli bilgi sahibi insanlar var.
Gerekli ekipmanları sağlayan kuran firmaların temsilcileri var.
Onları bul ve dediklerini yap.
Öyle amatörce ( biraz da senin anlatımından dolayı) magnetik tozla varyatörle vidayla... olacak işler deği.
Gelirler yerinde inceleme yaparlar gereken neyse önce projelendirirler sonra devam edersiniz.



yazmayayım dedim ama dayanamadım;
birincisi,"tamahkar"(açgözlü)sözünü aynen iade ediyorum.kötü söz sahibinindir.
ikincisi"ucuza kapatmak"demişsin ucuza kapatıpta yetim malınımı ucuza kapatıyorum.yada kamu malımıdır ucuza kapattığım.kapatıyorsam kendi malımı ucuza kapatıyorum(aslında ucuza kapandığıda yok ama ben yaklaşım biçimine hasta oldum)
üçüncüsü,santrallerde iş yapanlara danış demişsin,kardeşim bırak santrali ben bu işin kalbine gittim.Ankara TEMSAN genel müdürlüğüne...orası neresimi?Türkiye Cumhuriyetinde bulunan bütün HES lere proje,türbin imalatı ve teknik destek sağlayan kurum.ve sonucu sana söyliyeyim,"dünyanın bütün hidroelektrik santrallerinde türbin hızı tek şekilde kontrol edilir:su girişine konan motor kontrollü kelebek vana ile".meseleyi anlamaktan o kadar uzaksınki,benim ihtiyacım olan bilgi HES lerin yapısıyla, projeyle falan değil,tamamen mekanik bir mesele,devir kontrolü.forumun başında defalarca yazdım neden okumuyorsun?su girişini kontrol edemem diyorum,çözüm önerilerini bu mecradan uzak tutmaya çalışıyorum.sistemin kapalı tarafları var,proje tübitak da ve tübitak patent için para ödediği bir sistemin ayrıntılarıyla ilgili orda burda açıklama yapmamı hoşgörmez heralde değilmi.senin bilmen gereken kısmı(bilmesende olur)su giriş kontrolünü yok farzetmemiz ve meseleye devir sabitleme olrak odaklanmamız.şimdi ben kalkıp bir HES de çalışan uzman birine bu soruyu sorsam (ki sormadım değil)?devri nasıl sabitlemeliyim desem bana verebileceği tek cevap "su girişine kelebek vana koy"olacak.tekrarlamama gerek varmı?bu bilgi benim işime ya ra maz...
ve en önemlisi neden bilgi sahibi insanların verdiği izahatı küçümsüyorsun "yok amatörmüş de yok bunlarla olacak iş değilmişde"bildiğin bir şey varsa söyle tezleri çürüt ,bilmiyorsan sus,ama üçüncüsü olma helak olursun(hadis-i şerif).
sen biliyormusun,uçakların aerodinamik uçmasını sağlayan fikrin bir "kuş gözlemcisi"nden geldiğini.işin uzmanımıydı o adam ama bir fikir verdi ve ufuk açtı
peki biliyormusun singapur havaalanın yapımında kullanılan üstün teknolojiye ilham veren kişinin 800 sene önce yaşamış bir islam bilgini olduğunu
yada doppler etkisinin keşfedilmesine bir bando şefinin ilham verdiğini
anlatmak istediğim,bu gibi forumlarda çığır açıcı keşiflerde yapılır.ben basit bir fikir atarım ortaya ama bir başkasının ufku açılır anladınmı?yada bir başkası bi düşüncesini paylaşır ve bana ilham verir.
bu memleket bu yüzden yerinde sayıyor ya vesselam
 
Son düzenleme:
Selamun aleyküm
Bilimsel konularda işin esası tekniğe , birikime, zekaya vb değerlere dayandığından dolayı bilimsel zeminden veya ilmi zeminden ayrılmayan konularda kişiliksel problem olmaz, ama hata her yerde olabilir, hatayı doğrusu ile değiştirmek gerekir.
Her tip techizatı eklemek, olan hali daha da geliştirip kullanmak her zaman tavsiye edilir. Ancak sadece isimlerinden dolayı firmalara insanlara tabi olunursa bilgi kalitesi ayırt edilmeden basit bir hareket örneği olur. Dünyanın en zeki insanları en tecrübelileri bize çözüm önerseler onu anlayıp düşünmesi gereken yine bizler.
Bu sitede her nasıl birçok uzman kişi bulunuyorsa bunları da ayırt etmenin yolu verdikleri bilgi kalitesidir. Bizlerin bunlardan biri olup olmadığımız veya seviyemiz yine bu bilgi kalitesini ayırt eden kişilerce anlaşılacaktır.
Tecrübe kısa ve güvenli sonuçlar üretebilir. Ama onu da üreten bir ilmi bakış olmuştur. Zeka , araştırma her zaman bir değerdir ve bunlar girmeden yapılan iş baştan eksiktir. Memleketimizde zekilerin ve emeklilerin inşAllah(c.c.) mertebeleri iade edilir.(emekli: emek sarf eden, etmiş)
Varyatör mekanikte devamlı kullanılan uzun ömürlü ve performanslı vida diye hitap edilen sonsuz dişli ve dişli çarkı (worm and worm gear) ise mekanizmik olarak değişik çözümler sunan bir sistemdir. Varyatör küçük motorlu tüm motorsikletlerde devir 3000 ve civarlarında, sonsuz dişli ve çarkı ise yüksek devir oranlı redüktör kısımlarında kullanılmakta ve bu redüktörler seri imalat ve standart olarak üretilmektedir.
Nasıl bir sistem olursa olsun her tip kombinasyon sonuca etki eden direk bir fayda üretebilir. Siz su girişini kontrol edememekten bahsetmişsiniz. En uygununu siz bilirsiniz ama su boruda akmasa da önündeki türbin veya pelton wheel benzeri kovalı tekerin suya temas eden kısmının biraz ön kısmına suyu kenara iten yani tekere gelen suyun bir kısmını kenara iterek kapasiteyi azaltan yere sabitlenmiş bir kanat da ön planda kullanılabilir. Bu durumda suyun tekerden uzak kısımlarında ölçüm yapan bir almaç olur sudaki değişimler daha önceden belirlenir ve sistemdeki gecikme en aza indirilir veya yok edilir.
Çözümler içinden tercih size kalmıştır. Yalnız bazı çözümleri düşünmemişsiniz . Mesela sonsuz dişli ve dişli çarkı dediğimiz sistemi ele almamışsınız. İki vida ile bu çark çifti kontrol edildiğinde vidaların birisi step motor benzeri bir motorla devamlı frekans sabitliğinde döndürülürse diğer vida da bu frekansı geçmeyen biçimde dönebilir. Yani bu hızın aşılması durumunda sistem doğal yanıt verir. Bu sistem kendine münhasır teşkilatı ile yapılırsa zaten belki de hiçbirinin üretemediği tek sabit sonucu verir. Ayrıca dönme enerjisini evvela hidrolik pompa ile hidrolik güce sonra da aşamalı olarak sabit harekete döndürmeye çalışırsanız bu da kullanılabilir. Hidrolik pnömatik mekanik bilgisayar bile yapılabilir biliyorsuuz.
Varyatör sistemi için mobilet ya da pegeut otomatiği tabir ettiğimiz ön ve arka kasnaklarını almanız size çok detaylı bilgi sunacaktır. Özelden de yazarız eğer ulaşamıyorsanız ben size bunlardan yollarım. Otomobillerde en verimli devir benzinde 3000 civarındadır. Motor küçüldükçe bu artar ama belki 3000 belki 4000 e ayarlıdır. tekrar bir sabit devir azaltması gerekebilir. Yalnız hazırlarını kullanmayıp tasarlamanız gerekirse tasarımı çok incedir hazırlarda olmayan link(bağlantı) detayları ve sistematik özellikler eklemeniz gerekebilir. Bu sistem ince ayarlandığında sorunsuz kaba ayarlandığında ise hiç iş görmeyebilir.
Memleketlerden gelişimlerden bahsedilmiş . Bu sözler sanki hep bizleri muhattap alıyor gibi. Türklerin İslamiyetin bilimi nereye kadar yükselttiği Atom modellerinden logaritmaya kadar kim tarafından bulunduğu bilinir ama söylenmemesi bir tarafa çok zor şartlarla muhattap olan ve teknolojisini yani teknik donanımını arttıramayan memeleketimiz gibi yerlerde aksi ispatın delilleri popüler ortamlarda olamıyor. Kendimizi ne Newton hareket kanununa ne de Einstein in stimülasyon teorisine sıkıştırmyalım. İlme ve emeğe saygı duyarız.
Tabi keşif aşamasında olunduğundan herşeyden bahsetmiyoruz. Siz bu sistemi yedeklemeli kurmalısınız. Mesela varyatör sistemi kullanıyorsanız, bir şanzuman ile yedeğini de bağlamalısınız ve çalışanda arıza olursa diğerini devreye alıp hemen arızalıya müdahale edersiniz. Hatta bu devreye alma işi otomatik de olur. Bu otomasyon da mekanik yapılabilir tercih meselesi. Ve devreye almak için sisteme şanzumanla bağlı yedeğin yanında arızalananı anında değiştirip arızalıya da müdahale etmek için ikinci bir yedeğiniz olmalı. Bunun dışındakiler yine tercih meselesi.
Hazreti Ali(r.a.) a sormuşlar : .. Ne hikmettir ki Hz Ebu Bekir ve Hz. Ömer zamanında ihtilaflar yoktu ama Hz. Osman ve sizin halifeliğiniz zamanında ihtilaflar çoğaldı.
Cevap : .. Bunun hikmeti gayet açıktır. Hz. Ebu Bekir ve Hz. Ömer in yanında Hz. Osman ve benim gibiler vardı.Bizim yanımızdaysa sizin gibiler var.
 
Anladığım kadarı ile sabit debide akması gereken bir devreye türbin koymak istiyorsunuz. Bu durumda en iyi çözüm türbin girişine 3 yollu by-pass valfi koymak olacaktır. Valf türbin için gereken su miktarını ayarlarken, fazla suyu da by-pass ederek tekrar aynı devreye verir. Böylece devrenin debisinde değişme olmaz. Bir diğer yolda türbin kanatlarının açısının değiştirilmesidir. Türkiye'de bu tarz türbin imal eden varmı bilmiyorum. Diğer düşündüğünüz yollar 500 kW için kullanışlı olmayacaktır.
 
Bu sitede otomatik varyatör imalatından bahsediliyor. Güç isstediğiniz devir gibi değerlerden bahsederseniz size birkaç cevapları olabilir. Ne derece devir sabitliği sağlanabilir ne kadar güç için tek kasnak ve 500 kW için kaç kasnak kullanılabilir veya tek kasnak imal edebilirler mi vb. http://www.varsanvaryatör.com.tr/


Tüm sistemlerin incelenmesi gerektiğiniz ifade etmiştik bu sistem sadece düşücenin bir parçası. Hayırlı cumalar başarılar
 
sn mckayrak ustam,sistemin bir gereği olarak su giriş kontrolünü yok farzetmemiz lazım.jeneratör devrini sabitlemeye odaklanmam lazım.diğer sistemler kullanışlı olmaz demişsiniz.zaten bu forumda bunu tartışıyoruz.hiç bir şey yapamazsam otomobillerde bulunan hız sabitleme (curuise control) sistemini söküp alıp,sistemime adapte ederim olur biter.belli bir devrin üstüne çıkmaya çalışan mil kasnağına fren yaptırırım ha nolur haftada bir balata değiştiririm hiç önmeli değil.ama benim çabam daha kullanışlı bir sistemin mantığına ulaşmak.

sn.cncarastirma,sonsuz dişli sistemininde pratikde bir problem çıkıyor.iki vidadan devri sabitlemek için kullanacağımız vidaya düşük güçte 1500 devir sağlayacağız ama diğer vidada transmisyon milinden aktarılan 500 kw lık mekanik bir güç olacak.değişken hızlı olacak olan ikinci vida,hızını sabitlediğimiz ilk vidanın mukavemetini kırmayacakmı?
 
Sayın baybeg bu sisteme iki vidanın bağlı olduğunu düşünürseniz siz durma halinde iken tek bir vida döndürülerek harekete geçirilemez. Bu daha önce de bahsedilen asansör vinç gibi yerlerde kullanılabilen bir sistemdir. Vidayı döndürürseniz çark döner ama vida dururken çarkı dönderemezsiniz. Yani çark vidayı dönderemez. Sizin step motor sabit devirle bir taraftan yol verme halinde beklerken türbin kısmı da dönmek için harekete geçebilir. Aksi taktirde 2. vidayı kırmadan hareket olamaz.(sistemlerde kırılma mevzu olmaz tasarımla alakalıdır) Yalnız durma anındaki bu sabit hareket 1400 veya 3000 gibi sabit bir devire ayarlanmak istendiğinde bu durumda türbinin yüksek hıza meyli bir miktar hız artışını medana getirebilir. Yani devir yükseldiğinde hızlanmaya meyleden tekeri sabitleme özelliği zayıflayabilir. Ancak vidadaki diş sayısı,hatvesi,sonsuz dişli çarkı ile oturumu ve birden fazla dişli çarkı kullanımı düşünülürse sistem sabitlenebilir. Eskiden bazı oyuncak arabalarda bu sistem vardı. Plastikten sonsuz dişli ve çarkı ile teker dönerdi. Mesela bu oyuncak plastik sistem çift vidalı olsa bir vida yüksek bir kuvvetle dönme hızını arttırmaya çalışarak diğerine baskı uygularsa iki vidadan biri sıyrılır. Mesela düşük devirde kalmaya çalışan vida sıyrılıp sistem tek vidalı hale gelir. Tabi metaldeki sıyrılma için gereken tork çok yüksektir. Ve sistem boyutları değiştiğinde bu tork çok değişir.
Kısacası sonsuz dişli çarkı sistemi uyarlanabilirse sistem doğasında çarkın ve millerin devrini en düşük devirde dönen vida belirler. Bu durumda sizin türbin teker kısmınız eğer 1400 devirin altına düşerse esas olarak step motorunuz da tekerinizin düştüğü devire düşer. Küçük düşmeleri kompanse etmek için güçlü bir servo kullanılabilir ama devir çok düşerse bu sistemde tek başına sıkıntı olur. Tabi siz sisteminizin en düşük haldeki davranışı olarak 500kW demiştiniz bu durumda sistem devamlı olarak step motorun yol kesmesinden dolayı hızlanması önlenerek çalıştırılmış olur.
Cruise sistemini frenleme olarak bahsediyorsanız bunun benzeri sistemleri size ifade etmeye çalışıyoruz. Tabi temel mantık oturduktan sonra ayrıntılarla kuvvetlendirilebilen durumlardan biri de; deviri sabitlerken ratchet diye tabir ettiğimiz bisiklet pedalının tekeri döndürdüğü ama tekerin pedalı döndüremediği sistem de listeye eklenebilir.
Merkezkaç frenlemelerinde açılan top veya kütlenin sistemin içinde olduğunu düşünmek zorunda değilsiniz. Toplar kola bağlı ve kol da balataları kontrol eder şekilde ayarlanırsa uzun koldan ışarıdan basan kütle çok daha fazla baskı oluşturabilir. Biz bu tip ayrıntıları sisteme karar verdikten sonra konuşuruz ama anlaşılmıyorsa eklemiş olalım. Bu kola bağlı kütle yönteminde merkezkaç kuvvetinin hızın karesiyle orantılı değiştiğini düşünürseniz, kolun da momentum kazancından uyguladığı kuvveti yükselttiğini ve kol açıldıkça kütle yarıçapının arttığını ve bunun da merkezkaç kuvvetini arttıran etki yaptığını düşünürseniz ve kolun kavitesinin yani geometrisinin değiştirilip belirli bir yerde çok daha fazla etkimesini sağlarsanız sisteminiz istediğiniz limitin dışına doğru meylederken katmerli bir tepkiyle karşılaşır. Tabi bu baskı sistemini Elektronik olarak yaparsanız balata bakımı süresi de çok uzar çünkü balatanın boyutunun değişmesi sistem limitlerine etki etmemiş olur.
Varyatör kasnak sisteminde 20..30 kW ın üstündeki sistemlerde sistemin tork kabiliyetini korumasında sıkıntılar çıkar. Varyatörlerin basma mesafeleri kayış kalınlıkları ile direk alakalıdır. Kayışlar belirli kalınlıklarda olduğundan yüksek güç için piyasada hazır kayış bulunamayabilir. Ve de kısa mesafede yay baskısının stabilitesi zorlaşır. Eğer kalın bir kayış bulunup veya yaptırılıp varyatör uygulamasına girilirse kısa mesafede yay ayarının olumsuz hallerine karşılık yay yerine baskı için havalı piston veya hidrolik eşdeğeri kullanılabilir. Tabi bir kütlenin asılı olup da yerçekimi etkisiyle kasnak baskısını oluşturması sabit bir baskıyı tam anlamıyla sağlar.
Hava depolayıp tekrar hava motorunda elektriğe çevirmek hava basıncının ve hava motoruna giden debisinin rahat ayarlanabilmesinden dolayı en kolay yöntemlerden olabilir. Bu sistem hava depolayıp kullanmadaki verimliliğin düşüklüğünden dolayı 0.1 civarlarında, sistem büyüklüğüne göre belki biraz daha iyi değerlerde çalışır ve göründüğü gibi enerjinin 10 da 1 ini kullanmış olur. Ancak bu sistemdeki hava deposunda istenilen hızda çalışma özgürlüğü düşünülürse hiç frenleme yapmadan çalışıp tüm enerjiyi depolamaya devam eder. Bu durumda fren kayıplarının bu sistemde olmadığını gözönüne alırsanız hava depolama veya varyatör sistemini incelemeniz gerek. Eğer yükseğe su basmak açık uçlu yüksek boru sistemlerini beğenmezseniz hava sistemini düşünebilirsiniz. Bu hava sistemindeki kayıpların bir kısmı havanın depolanırken sıcaklığının artması ve depoda iken soğuyarak enerji kaybedip basıncının azalmasındandır. Eğer efektif kullanım eklentileriyle bu durumu bir nebze hallederseniz bir miktar verimlilik artışı sağlarsınız. İşin daha güzel tarafı bu sistemde depoladığınız havaya güneşi de vurdurursanız yani güneş enerjisini de depoyu ısıtması şeklinde kullanırsanız ikinci bir enerji kaynağını da Elektrik üretiminde kullanmış olur girdi miktarını arttırarak enerji üretiminde artış da sağlarsınız.
Hava depolama usulünde 2 adet depo kompresör ve hava motoruna ihtiyacınız var ayrıca hidrolik sistemde verimlilik bu kadar düşük değildir.
Bu arada sisteminizin ürettiği dönme hareketini ağır bir küteyi bir direkte yükselterek potansiyel enerjiye çevirirseniz yine çok düzgün çıkışlı bir enerjiniz olur ve buradan da elektrik üretirsiniz. İki kütle kullanarak biri enerji üretirken diğeri yükseltilebilir.
Bu konunun sabitlenmesinin yararlı olduğunu düşündüğümü iletir diğer mekanik ve elektrik uzmalarını konuya davet eder başarılar dilerim.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
129,851
Mesajlar
930,752
Kullanıcılar
452,706
Son üye
nurbay aktaş

Yeni konular

Geri
Üst