Alternatörde Devri Sabit Tutma

500 kW lık gücü frenlemeye çalışmak zor bir iş ve astarı yüzünden pahalıya mal olabilir. Eğer türbin almamışsanız en iyi çözüm kaplan tipi türbin kullanmak olacaktır. Bu tip türbilerin kanat açıları ayarlanarak devir ayarı yapılabilmektedir. Böylece girişte valf kullanmak zorunda kalmazsınız. Aşağıdaki linkte güzel bir döküman var işinize yarayabilir.
http://download.teknotasarim.com/urun_katalog/HIDROELEKTRIK_ENERJI_TURBINLER.pdf
 
Selamun aleyküm
Konunun düşük ritminde sonsuz vidanın bazı özelliklerinden bahsetmek istedim.

Bu vidalı dişli sistemi tek bir çark yerine 3 veya daha fazla çark üzerine kurularak sistem de daha sabit çıkışlara ulaşılmaya çalışılabilir. Bu durumda aynı çarkın bir tarafında güç aktarımı diğer tarafında ise birkaç vida ile devir kontrolü yapılır. Buradaki durum paralel bağlı bir kontroldür. Bu durumda devir kontrol vidalarının tek bir step vb motordan senkronize edilmesi beklenir ama vidalar arasında küçük boşluklar oluşturulması yani her birinin aynı biçimde değil her birinin küçük açısal(1 derece gibi) farklılıklar içermesi hareket kontrolünün sabitliğine yönelik faydalı olabilir. Bu paralel bağlamanın yanı sıra devir sabitliği için paralel değil seri bağlama yapılıp devir oransal farklarla bir sonraki vidalı redüktöre aktarılıp devir sabitliği sağlanmaya çalışılır ve sonunda istenilen devir için bir kasnak vb sisteme aktarıılabilir.
Aynı çarkta iki vidanın birisinin devir sabitleyici olarak çalışma halinde güç vidasının diğerine devir arttırma baskısı o vidanın vida eksenine aktarılsa da yine de devir sabitliğini bozucu etki yapabildiğinden bahsetmiştik. Burada iki vidanın hareket senkronizasyonu bu sabitliğin durumunda belirleyici olur. Devir artışındaki itme kontrol vidasının hareket ekseni tarafından karşılanırken kontrol vidasının sabit devir motorunun hareket sağlaması bu diğer itme baskısıyla çakışma durumuna göre kontrol vidasının motoruna da devir arttırıcı etki gelebilir. Buradaki güç ve kontrol vidalarının senkronizasyonu incelenmelidir. Vida boşluğu için aynı mile bağlı birkaç derece saptırılmış vidalar kullanılabiir.
Fazla sayıda vida kullanımı kompanzasyon faydası oluşturabilmek için bir kısım vidadan güç de aktarılarak uygulanabilir.
Sisteme gelen itme ve yol verme ile kontrolünün oluşturabildiği rezonantif etkiler de yani çark ve vidalardaki dalgalanmalar(katı hal dalgaları) vb durumlar da önem arzederler ve belirleyici etkilere sebep olurlar.
Vida yol kesici için de motorunun vidaya bağlantısının devir dönüştürülerek yani yüksek devirden veya düşük devirden oranlanarak verilmesinin farklı özellikleri olur. Yol kesici motorda oluşabilen bozucu tork etkilerini değiştirmiş olursunuz.
Vida yol verici hidrolik olarak kontrol edilirse yine bu yol verici vidanın devir sabitlenmesinde efektif özelliklere ulaşılabilir. Mesela sabit devir motoru pistonlu hidrolik pompayı döndürürse bu motor da dişli motora bağlı yol verici vidayı döndürürse dişli motora etkiyen hız arttırıcı torklar da pistonlu pompada sabitleyici etkiler görür. Özellikle pistonun üst alt noktalara ulaştığı sırada çok bariz devir sabitlemesi en azından dış etkinin bertarafı sağlanır. Bu durumda alt üst ölü noktalarının değişik yerde olarak aynı debisel özelliğe sahip bir miktar pistonlu pompa seri bağlanırsa her(birçok) açısal aralığa karşılık gelen bir ölü nokta cevabı oluşturulup devir sabitlemesine çok baskın özellikler getirilebilir.
Bu konunun kitaplaşması da fevkalade mümkündür. Eğer arkadaşlardan bilimsel katkılar oluşturulursa deneysel veriler sağlanabilir ve zemin hazırlanırsa bu konu rahatlıkla kitaplaşabilir.

Tabi konuşulması gereken noktalardan birisi gücün zamana bağlı eğrisinin çizilmesi integralinin alınıp kısa zaman dilimlerindeki değişimlerinin kontrolü ve özellikle en yüksek güçteki özellikler ortaya konmalıdır. 500 kW gücün dışında ne gibi etkiler oluyor, ne kadar bu güç artıyor , hareket enerji kanağının hızı ne kadar artabiliyor bunlar incelenmeli. Arkadaşımızın bahsettiği 500 kW güç minimum güçtü. Bu sistemde devir sabitleyerek elektrik kalitesini yakalamak için bu gücü veya hızı aştığı zamanlarda sistem sabitliği için yük oluşur. Yani 500 kW lık güç jeneratörde elektriğe dönüşürken hız artışı ile bu güç 550kW veya 700 kW olduğunda sistem sabitliği artan devri önlemeli. Fren yapılmayarak devamlı enerji üretimini ifade etmiştik. Ancak frenli sistemlerde frenlenen güç sisteme göre 50 kW vb olabilir.Yoksa 500 kW frenlenirse üretim için enerji kalmamış olur.
Yalnız her ne kadar ayrıntıdan bahsetmiyoruz desek de, vida ve çarklı güç aktarımında frenleyici vidaya fazla yük binmesini engellemek için artan hızlarda çarka ayrı bir dişliden yük bağlanabilir. Mesela türbin kısmında hız artışı en erken biçimde ölçülebilirse bu durumda çarka bağlı yüksek debili bir hidrolik pompa tanka boşalma halinden bir vana ile hidromotora bağlanırsa dönen hidromotor ile farklı bir enerji dönüşümü sağlanır ve çark yükü azaltılabilir. Veya hidrolik emerjans sistemi veya mekanik olarak daimi sönümleme sistemi oluşturulup çark yükü azaltılabilir.
Özel makinalara yoğunlaşırsak daha sonuca uygun bileşimler ortaya çıkabilir.
Kontrol bu gibi sıkıntılı durumlarda çok yönlü olmaya zorlanmalı. mekanik sönümlemeler, her tip sabitleyiciler, elektronik kontrol kaba ve ince ayarları yapmak üzere kurulabilir ve devamlı ölçümler yapılıp stratejik noktalardan anlam çıkartarak sisteme geri dönüşümler yapılabilir. Sadece döner tekerin jeneratörün devri değil kontrol vidasının ve mümkünse her kısmın devri ölçülür.

Ayrıntı olarak yine sistemde sistemi tamamen bozabilen yani kırılmalara ve arızalara sebep olan aşırı yükleri önlemek için ise mekanik sigorta kullanılabilir. Bu; sistemde dönen ekipmanlarda aktarılan güce göre sadece belirli bir yükü kaldırabilir boyutta dizayn edilen döner bir parçadır ve yük limit değerini aştığında kırılarak aktarımı durdurur. Mekanik yorulma etkisini azaltmak için çapı büyük ama ince malzemeden yapılması beklenir. Elektronik ve mekaniğin sigorta benzerliğini de görünce ikisinin de temel aynı mantıktan çıktığını görmemizde bir engel olmuyordur sanırım. Bunu söyleyince bu sigortanın otomatik de yapılabilir olduğunu rahatlıkla söyleriz ama ayrı bir tasarım olur.

Olayı yavaş yavaş bilimsel zemine taşıyabiliriz. Her ne kadar olayı mekanik çözsek de sistemin değişen durumlarda değişen haller almasını azaltmak için değişen hallerini incelememiz lazım. Mesla 500 kW elektrik üretiminden bahsediyoruz ama kullanıcılar şebekeden elektrik çekmediği zaman değişen direnç torku vb durumları incelememiz gerekir. Burada kısa anlar için elektronik direnç bağlama düşünülebilir ama yine de bu durum en uç değerleriyle ortaya konmalı. Elektrik uzmanların faz açılarından, periyoda, dalga genliğinden harmoni tekrarlamalarına kadar konuya girmeleri beklenir.


Bütün uzman arkadaşlar hataları düzeltmek yol göstermek vb davetlidir.
Hayırlı günler.
 
Son düzenleme:
sn mckayrak ustam ,meseleye "alternatörün devir sabitliği"açısından genel olarak bakıldığında;sunmuş olduğunuz öneri teorik olarak bir çözümdür.bu bakımdan ilk bakışta,forum başlığında özetlenen problem çözülmüş gibi görünebilir.ancak,biz "devir sabitleme"problemini bu forumda özelleştirmiş bulunuyoruz.şöyleki,HES ler için su debisine müdahale edilebilme kabiliyetini yok farzediyoruz.bu ilk başta anlamsız gelebilir fakat bizim hareket noktamızdan yani devir sabitleme eylemine son aşamada çözüm bulma arayışından pek çok fayda umulabilir.şöyleki:
1-forum başlığında belirtilen problem belki hes lere özgü bir çözüm bekliyormuş gibi görünebilir ancak,bu forumda keşfedilebilecek mekanik devir sabitleme sistemleri,rüzgar türbinlerine ve başka değişken tahrikli güç kaynaklarına çok faydalı olabilir.
2-kaplan türbin,çok büyük ölçekli HES lerde kullanılan kısa düşü,büyük debi karakterine sahip türbin çeşitleridir.dolayısıyla küçük çapta işletmeler için uygun değildir.
bununla birlikte katkılarınız bir çok kişinin işine yarayacaktır eminim.
sn.cncarastirma,son katkılarınızla vidalı sonsuz dişli sistemi gayet anlaşılır oldu.sistem belki ufak tefek geliştirmelerle başarılı bir devir sabitleme gerçekleştirecektir.ancak burada en üst limitlerde çalışan bir jeneratör için bazı sakıncalar ortaya çıkarıyor.şöyleki;
mesela tahrik milinden 500 kw güç alıyoruz bu gücün devrini sabitleyip ve jeneratöre iletip (kayıpları yok farzediyorum) 500 kw/50 hz/380 v elektrik alıyoruz.buraya kadar tamam ama tahrik milindeki moment dolayısıyla hız artmaya başlıyor,sistem otomatik olarak devri sabitliyor ama bu seferde tork arttığı için jeneratör enerji çıkışı artmaya başlıyor.kw limitlerini aşmış oluyoruz.örneğin çıkış 550 kw oluyor.normalde istenmeyecek bir sonuç değil ama sınırı aşmış oluyor.bu sorun heralde ancak yük direnciyle fazla enerjinin harcanmasıyla normale döndürülebilir.ama zaten yük direncini sistemde kullanmak ta tek başına bir çözüm olabilirdi.yani devri 1500 de sabitlediğimiz bir tahrik gücü aşamasında tahrik ve devir artma eğilimine girdiğinde ;jeneratörü, artan devri 1500 indirecek kadar yüklersek zaten devri ve çıkış kw sınıda sabitlemiş oluruz.burada elektrik uzmanlarının görüşlerine ihtiyaç var.
sn.cncarastirma,buraya kadar bahsettiğiniz sistemlerden en kusursuz görüneni,enerji depolayarak sabit devir sağlama.anlattığınıza benzer bir sistemi ingilterede bir açılır kapanır köprünün sistemini kusursuz hale getirmek için kullandıklarını görmüştüm.sistem şöyleydi:
1900 lüyıllarda thames nehrinin üzerindeki meşhur tower bridge köprüsünü belli zamanlarda nehir trafiğine açmak için köprünün iki kanadınıda hızlı biçimde kaldırmak gerekiyordu.o yıllarda bunu başarabilecek elektrik motorlu tertibat olmadığı için,mühendisler hidrolik bir sistem icat etti,buna göre;köprü kanatları kapalı normal vaziyetindeyken,köprünün iki kanadının altında bulunan dev pistonlara yavaş yavaş pompayla enerji depolanıyordu.köprüyü kaldırmak gerektiğinde pistonlardaki gücü serbest bırakıp köprüyü hızla iki yana açıyorlardı.
buradaki depolama mantığı pekala çok verimli ve sorunsuz bir çözüm olabilir.kinetik nerjinin çok olduğu zamanlarda depolanan enerji daha sonra kullanılmış olur.bu konuyu biraz daha açabiliriz.hidrolik,yada hava basıncı sistemleri nasıl olur?
 
Selamun aleyküm
Sayın baybeg ve diğer arkadaşlara hürmetler sunarım ve konunun çok temel mekanik bir probleme çözüm üretmeye çalışan niteliğini burada konu olarak açan Baybeg size ve diğer katkı sağlayan veya takip eden , dua eden tüm uzman arkadaşlarımıza, büyüklerimize kaliteli hareketlerinizden dolayı teşekkür ederim.
Sonsuz vida sisteminin temel başlıkları ele alınmıştı. Konuya da temel çözümleri, bu çözümlerin verimliliklerini ve birbirleriyle kombinasyonlarının sonuçlarını düşünerek katkılar sağlamamızda faydalar olur.
Yalnız anlaşıldı dediğiniz sonsuz vida sistemini sistemin doğasının dışında düşünmüşsünüz. Bu sistem gücü azaltmak için devir değiştirmek gibi bir davranışla alakalanmıyor. Bu sistem durma halindeki çark sabitliği doğal hareketini yani çarkın vidayı döndürememesi doğasını dönme halinde iken de koruyabilir şekilde geometrik ve mekanik tasarlanır veya zaten kendisi olan haliyle koruyabilirse çıkış olarak ve giriş olarak devamlı olarak aynı deviri üretir. Bu durumda enerji korunumunun nasıl olduğunu düşünürseniz; Hes diye bahsettiğiniz sistemlerde türbini frenleyip durdurduğunuzda enerjinin nasıl türbinden aktarılamayıp su akışının yönünü değiştirip enerjisini başka tarafa kaydırdığını düşünmeniz gerekir.
Sonsuz dişli (vida) ve dişli çarkı sisteminde iki vida kullanırken bu iki vidadan birisi sizin 500 kW ı jeneratöre aktaran vida diğeri ise bundan bağımsız bizim eklediğimiz vida. 500 kW güç aktaran vida türbin mili ile jeneratörü birbirine bağlayan mil üzerine açılmış diş gibi. Yani tek bir mil düşünün; bir tarafında jeneratör diğer tarafında türbin, kendisi ise sonsuz dişli(vida). Bu iki vida çarka bağlıyken türbin ne kadar hızlanmak için baskı uygulasa da diğer vida duruyorken hareket başlamaz. Mesela serbest kaldığı anda dönmeye hazır 500 kW gücün torkunu durdurmuş olan bu sistemde siz üst vidayı elinizle 5 derece oynatsanız tüm sistem bu mukabilde oynar. 10 devir dönderseniz yine 10 devir döner. Burada neden servo veya step ile 1400 de döndürüldüğü daha açık olsa gerek. Sistem dönmek için vidanın kımıldamasını beklemekte. 1400 de döerken o da o kadar imkan bulmuş olur. Buradaki durdurma doğası üst vidanın çark tarafından döndürülememesinden kaynaklanmakta. Bir somunu vidaya döndürerek takarsınız ve yukarı hareket eder. Ama vidayı aşağı yukarı zorlayarak somunu dönderemezsiniz. Bu vida eksenine uygulanan baskı kuvvetinin sürtünme ve aşınma halleri incelendiğinde daha önce bahsettiğimiz çark vida temas diş sayısının arttırılmasının yanı sıra metal malzemelerin seçimi de değiştirilebilir. İmkanlar dahilinde hava çeliği 4000 çelikeri veya başka malzemeler düşünülebilir.
Bu dişli mekanizmasında eğer piyasadakiler direk sorunsuz çözüm üretmezse, problem 1400 devir veya benzerinde döner halde iken devir artışına engel olma doğasının azalmasıdır. Yani 1400 devirde iken 1600 e artma meyline tam bir karşılık vermezse bu çözülmeli. Sistem boş kaldığında belki 10000 devire çıkıyordur ama bu sisteme dahil olduğunda bu durum olmaz. Bu sistem hele ki dururken zaten çarkı döndermeye etki eden diğer türbin vidası harekete bile geçiremez. Sıkıntı hareket halinde devrin sabit olması. Tahminim bu mekanizma duruken gösterdiği bu doğal ve çok faydalı sabit davranışını hareket halinde aynı olarak gösteremez. Yani 1400 de sabitlenmesini beklediğimiz devir 1450 ye çıkmış olabilir. Oradan şahlanıp da 1453 den 2000 lere uzanır mı bilmiyorum.
Bu sistemdeki enerjinin bu sistem üzerinden hız arttırarak aktarılmasını sağlayan mekanik direnç üst vidanın direk eksenine basma biçiminde binen ve vida yataklarına eksenel olarak binmiş kuvvettir. Eğer kendiniz tasarlatmaya veya tasarlamaya kalkarsanız buraya toplu rulman koymanızın nelere sebep olabildiğini fevkalade düşünmeniz gerekir. Gördüğünüz gibi sistemin rulmanı bile listelerden analizle seçilmeli. Yani temel değerler anlaşılırsa sistem ayrıştırılır ve belki buradan uzmanlar kendilerine göre ayrışmış kısımları tasarlayabilir.
Sonsuz vidanın çarktan dönme hareketine katiyen müsade etmemesi anlaşılması kolay gibi görünmeyeblir ve enerjinin yok olduğu mantıksızlığını oluşturduğu sanılabilir ama burada enerjinin başka tarafa kaymasına sebep olduğu vakidir. Eskiden diye bahsettiğim bir kısım oyuncak arabalarda siz tekerden sistemi döndüremezsiniz. Elinizle büyük kuvvetle döndürmeye çalışırsanız tekerlerde kinetik enerji olarak harekete dönüşemeyen enerji elinizde ısı kaslarınızda oluşan yüksek basınç vb etkkilerle ısıya dönüşmüş olur. Tabi bu sistemin rezonantif ve sekronatif durumundan bahsetmiştim. Senkronizasyon ve yükü dağıtmak için paralel ve bazı geri besleme mantıkları için seri bağlamalar ve gerekirse kombinasyonlarını da ifade etmiştik.
Bu vidalı sistem çalışması ugun görülürse varyatör ekleyerek ikinci bir ayar, sonrasına hidrolik sönümleme vb elektromanyetik, elektromekanik her tip sistem eklenir. Bunlar yüksek fiyatlı değil hazırda uygun üretilen sistemlerdir.
Bahsettiğim eklenti sistem yükü ise sadece enerji arttığında vida eksenine uygulanan itme azalsın ve enerji kazanılsın diye çarka ikinci bir sistem eklemek. Bunu yapmayablirsiniz ama sistem ömrü ve enerji yönünden kaybetmek demektir. Yani su enerjisini dönüştürmeyip akışına bırakmaktır.
Bahsettiğiniz köprü sistemi incelenirse mesela buraya resim konur veya teknik tam sistem anlatılırsa daha güzel olur. Çünkü bu sistemler basit temellerden anlatılırken içlerinde nasıl kombinasyonlar ve görünmeyen anlaşılmayan detalar oluşturulmuş olduğu alaşılabilir. Şöyle bir anlatım vardı. Amerika Japonya ya çok ince bir tel yapıp siz bu kadar inceyi yapabilir misiniz demiş. Japonya da teli alıp içine Made in Japan yazıp geri yollamış. O yazıyı okuyamayanlar için fazla birşey ifade etmeyebilir tabi.
Bu köprü sistemi hidrolik kaldırmadan ziyade köprü inerken hidrolik sistemin basıncını arttırıp kaldırılmasında köprü ağırlığına ters kuvvet oluşturmak için olmalı. Bu tip yerlerde ters ağırlıklar da kullanılabiliyor.
Şu ana kadarki mesajlarımda ifade ettiğim enerji yöntemlerini okumadım ama aklımda kalanlardan bahsediyim.
.... Pnömatik hava depolama . Türbin kompresörle hava depolar. Fazla dönme fazla hava depolatır. Sabit basınç için birden fazla tank ve jeneratöre bağlı hava sisteminde sabit basınç için bilinen ekipmanlar kullanmak. Depo havasının güneş gibi bir kaynakla ısıtılması da ısının potansiyel enerjiye dönüşerek kulanımı arttıran bir etki.
.... Hidrolik sönümleme , bir kısım akülmülatörlü depolama yöntemi ile sabit devir kullanımı.
.... Ağır yükleri direkte yükseltme ve bunların değişmeyen ağırlık kuvvetlerinin etkisiyle sabit kuvvetli çıkış üretme. Burada optimum şartlar için yüksek olmayan direkte ağır yük, yüksek direkte daha hafif yük taşınımına gidilebilir. Bilinen iki elektrik direği karşılıklı bağlanırsa güvenlik katsayısının müsade ettiği maksimum toplam ağırlıkla birkaç kütle bağlanabilir.
Hidrolikte toplam belki yüzde 60 ,havada yüzde 9 civarında kütle kaldırmada ise belki yüzde 90 belki 99 verimlilikle sistem dönüşüm belenir. Havanın düşük verimliliğine karşılık avantajı en rahat sistem olması ihtimalinin, yağ veya çelik konstrüksiyon gerektirmemesinin, çıkış düşük basınç havasının soğutmada kullanılabilir özellikte olmasının yanında güneş ısısını depo ederek enerjiye dönüştürüp güneş enerjisinden sisteme katkı sağlaması. Ve hidroliğe nazaran artan devir haline daha rahat müsade edilmesi ve bunun daha rahat enerji olarak depolanması. Yalnız zaten burada enerjinin sadece bir kısmının depolanmasının kabul gördüğünden verimlilik çok sorun olmayabilir. Çünkü fren vesaire zaten enerjiyi tabiri caizse çöpe atmakta. Hidrolikte bazı farklar vardır ama ağırlık kaldırma sisteminin avatajı eğer 2 gW cigavat enerjiniz var da en alt 500 kW ını kullanıyorsanız ağırlık kaldırma neredeyse tamamını kullanmaya imkan sunar. Yani sabit ve 2 gW enerji belki de olanların en sabiti.

Bu sistemlerde ayrı ayrı konuşulması gereken çok detaylar ve temeller var. Birisini seçerek önce onu ele alabiliriz. Hesapsız yaptığımız konuşmalar hesaplar işin içine girdiğinde işi değiştirebilir. Tabi şunu ifade edelim.baştaki mekanik sistemler son ifade ettiğim enerji sabitleme sistemleri ile kombine edilebilir. Mesela ağırlık sistemi sonsuz dişli çarkı sistemindeki çift vida sisteminde başarılı sonuçlar üretebilir.

Bu sistemler sadece giriş enerjisinin kontrolüne göre değil elektrik kullanıcılarının şebekedeki kullanım miktarlarının değişiminin de oluşturduğu çıkış direncine göre de düşünülmelidir. Mekanik sistemler kombinasyonunun bilgisayardaki hassas ekipmanlar ve çok güzel programlar ile kontrolü buradaki uzmanların sizin ihtiyacınız vesilesiyle ürettikleri çözümler nihayetinde sonuca varabilir ama Allah ın izniyle çok kıskananı olabilir. Çünkü dünya çapında kombinatif mantık az rastlanıyor.

Uzmanlarımızın detaylandırma proje ayırma önerilerini bekler, konu ile ilgili bilimsel deneyler ve bilgisayar destekli araştırmalar yapmaya arkadaşları davet eder; herkesin kendi ilminde maddiyatında faydalar sağlayabildiğini ifade eder; saygılar sunar; İlmin kutsallığını hatırlatır, hayırlı günler dilerim.
 
Eski mesajı düzenleyemediğimden tekrar yazıyorum . Sayın Baybeg sizin söylemlerinizdeki bazı noktalar ve başka eklemeler için yazmaktayım.

Sonsuz vidada devir sabitlenir ama tork kapasitesi arttığından bu da istenmeyen durum demişsiniz. Elektrik üretiminde en önemli noktalardan birisinin sabit devirde dönen jeneratör yani sabit frekansta elektrik üretimi olması gerekir. Şebkedeki değişimler değişik trafo uçlarının değiştirilmesi, kompanzasyon ve bahsettiğiniz yük dirençleri yöntemiyle çözülebilir. Yalnız sabit devirde elektrik üretmek en baştan bu ana tek meselemz gibiydi. torktaki sabitlik ihtiyacı llk defa ortaya atılmış oldu. Bu temel bir problem olmasa gerek. Hem devrin sabit olması hem de gücün yani bir anlamda torkun girişte değişmemesi bizim elimizde değil. Bu giriş gücü ve devri bizim için sadece bir giriş, suyun durumuyla alakalı. Tabi le aldığımız yöntemlerde bu sorunlar fevkalade daha iyi çözümler bulabilir.

Yük direnci yötemiyle üretimdeki devrin sabitlenmesinin uygun olmadığını, belki yerine göre sizin elektrik santralinizin yanına bu işi tam bir hassasiyetle ve tek başına yapması için ayrı bir küçük santral kurmanız gerektiğini incelediğinizde görürsünüz. Özellikle burada bhsettiğimiz yöntemlerin verimliliklerini veya sabitliklerini yakalamak o tip bir düzenekle imkansız olabilir.

Bir cümlemde sanki türbin vidasının hız arttırma meyli sistemi hızlandırıyor gibi anlaşılıyor. Bu arttırma meyli diğer vida tarafından karşılanmaya başlanıyor ve devir aynen devam ediyor.

Havanın depolanması sıkışabilmesinden olduğunu bilirsiniz. Yağda enerji depolamada böyle bir yöntem yoktur; yaylı akülmülatör sistemlerinde yağ yayı sıkıştırarak yaya enerji depolamış olur. İşin esasında bu depolama yöntemi de mekanik eleman olan yaydaki enerji depolamaya dayanıyor ve yayda enerji depolamanın da kendi içinde verimliliği var. Bir ağırlık yöntemi gibi değil. Bu durumda akülmülatör ile enerji depolamada akülmülatörün yapılması maliyeti sisteme engel olabilir. Yağın sıkışmadığı konuşulsa da yağ ve sıvılar çok küçük miktarda sıkışırlar. Bu sıkışmada enerji depolamak için çok büyük hacimde sıvı ve akış hattında minimum boru hattı kullanılabilir. Bu sıkışmaa yağın depolandığı deponun mukavemet ve esneklik malzemeleri(yay çeliği) bakımından tasarlanarak depo esnemesi de enerji dpolama yöntemi olarak kullanılabilir. Ama deneme için uygun değildir. Yağ yerine sulu bir sistem de üretilebilir. Su bedava denebilirse de büyük depo ihtiyacı ve yüksek basınç ekipmanı vb elemanlar işi zorlaştırmakta.

Ağırlık yönteminde ulaşılabilen maksimum hıza ulaşarak ağırlığı yukarı çekmek sistem performansını arttırır. Eskiden sorun olan şimdi bir nimet gibi olur. Olağan varyatör aynı sistem ile kullanılabilir yani eski ters uygulama mecburiyeti kalkar ve türbine mukabil yükü çekebildiği maksimum hızda çeker. Mesela 10 adet yük kullansanız, çekilmişler elektrik üretirken diğerleri çekilir enerji arttığında bir debriyaj sistemi ile türbin boşa döndürülebilir. Yani tüm ağırlıklar çekiliyken türbin boşa alınır. Tabi kapasite yeterince ağırlık ihtiyacı gerekmekte ve ağırlık eklemesiyle sistem kapasitesi ne kadar kolay arttırılabildiği görülmekte. Kapasite artışı diğer sistemlerde bu şekilde değil.

Bu ağırlık yönteminde dikey yükseltmenin yanı sıra yeterli mukavemetli bir sistem yere yatay olarak bir noktasından sabitlenirse bu noktadan merkezli diğer uç kısmı yani komple kendisi de yere dikey olarak yükseltilebilir ve geri inişi kullanılabilir. Ama dikey sisteme tercih için sebep olmalı. Tek avantajı direk ağırlığı da enerji depolamış oluyor ama kendi mukavemet gereksinimleri yerdeki teşkilat ek özellikler gerektiriyor.
Her yöntemin özelliği bulunmakta. İncelenmeleri gerekir.
Hayırlı günler.
 
sn cncarastirma,dediğiniz gibi piyasada bulunan hazır varyatörler en fazla 30 kw gücü kontrol edebiliyor gibi.ancak siz yazılarınızın birinde,kalıpçı freezelerinde kullanılan ve elle kontrol edilebilen manuel bir varyatörden bahsetmiştiniz.ben bu bilgiden hareket edip endüstri makinaları servis hizmeti veren bir firmaya ulaştım.konuştuğum teknik eleman böyle bir varyatörün varlığını doğruladı ancak istek üzerine yutdışından getirebildiklerini söyledi.bu varyatörün 200 kw güce kadar verimli çalışabileceğini belirtti.siz de bu makinayı tanıyorsunuz,bu bilgi doğrumudur?
ağırlık kaldırmayla enerji depolama formülü benim hep aklımdaydı.bunun üzerine kafa yoruyorum.enerji kayıpları açısından en verimli bu sistem görünüyor.eğer yapılabilirse en güzeli bu sistemdir heralde.
 
Sayın baybeg araştırmalarınız hayırlı olur inşAllah(c.c.)
Bahsettiğiniz linkte elktronik otomasyon konusu başlık olmuş incelenebillir.
Bahsettiğiniz varyatörü tanıyarak size referans göstermiştim. Yalnız kalıpçı frezelerde kullanılanı bilinen otomatik varyatörün manueli. Otomatikten farkı manuel olması. Zaten 5kW ı bulmayan motorlarda genelde takılıdır. Bunun 200kW ı aktardığının söylenmesi çok ilginç. Büyük güçlerde tasarım kriterlerinde ne gibi güçlüklerin yaşanabildiğini bunların aşılıp aşılamadığının dahi belli olmadığını yazmaya çalışmıştım. Bir mühendis arkadaşın yanlışlıkla bir sıfır fazla söylemesinden mağdur olmamak için araştırmayı genişletmek gerekir. Sadece iş görürlüğü değil verimliliği de incelenmelidir.

Enerji depolama yöntemlerinden sizce uygunsa ağırlık kaldırma yöntemi üzerine yoğunlaşılabilir.
1 ton ağırlığın 6 metre yükseltilmesi;
1000kg*10N/kg(g)*6metre= 60 000 Joule(Nm) 60kJ olan bu enerji devamlı 10000N kuvvet uygulayan bir sistemi tarif eder. Bu enerji 10 saniyede işe çevrilse;
Güç(P)= 60kJ/10san.= 6kW Bu ortalama bir güçtür sistemin çalıştırılma biçimi ile değişecektir. Bu yük serbest bırakılsa yanlış bir hesap yapmadıysam 1.1 san civarında yere düşer. Bu durum 60kW a yakın bir enerji gibi görünse de böyle bir durumu tasarlamayız. Tabi kütlelerin serbest bırakılıp anlık yere vurma itmeleri ile de sistemler tasarlanabilir ama biz sonuca giden bariz bir sistemi konuşabiliriz. Bu ağırlık sisteminin kuvvet ve hız dengeleme durumunda birçok faydaları olur. Öyle ki siz gereken zamanlarda kuvveti azaltmak isteseniz başka bir ağırlığı enerji üreten ağırlığa kaldırtabilirsiniz. Sistemin görüdüğü gibi kendi içinde de birçok kombinasyon imkanı bulunmakta.

Elimizde evvela güç kaynağının periyodik olarak güç üretme ve toplam enerji, üretici türbinin çap boyutuna göre anlık kuvveti gibi bilgileri olması gerekir. Güc değerinin ne olduğu değil sadece ayı zamanda eğrisel olarak x y ekseninde çizilmesi gerekir.

Konu ağırlık kaldırma yönünde evvela kaba verilerle hesap ve yorum sonra sizlerin yönlendirmesi ile ince hesaplarla devam edebilir.
Bir yandan da ağırlık yönteminde ne tip bir prototip üzerinde deneme yapılması uygunluğu konuşulabilir.
Başarılar dilerim.
 
s.aleyküm cncarastirma,
enerji depolamak fikrimiz saklı kalmak kaydıyla,bir sonuca ulaştık gibi.varyatörün biraz daha gelişmişi gibi görünen CVT şanzıman,kademesiz devir değişiklikleri için çok güçlü bir teknoloji.aslında hergün gördüğümüz bi çok otomobilde kullanılan bir sistem.


CVT Şanzıman Nasıl Çalışır? CVT How does it work? - YouTube


burada bir animasyonla anlatılıyor.beni tek düşündüren çok fazla hareketli aksama sahip olduğu için kesintisiz kullanımlar için uygun olup olmayacağı.diğer taraftan formüla 1 araçlarında bu sistem kullanılıyor.yüzlerce bg lik araçlar onlar.kısa kullanımlardaki dayanımı kuşkusuzdur ama sözgelimi bir sene boyunca 7000-8000 saat çalışırmı dersiniz.
sistemin kayışı özel bir çelik örgüden yapılmış olsa bile en zayıf noktası burası görünüyor sanki.cvt şanzımanı incelemde fayda var.maliyet olarakda uygun görünüyor
 
Son düzenleme:
Aleyküm Selam Sayın Baybeg.

Acaba biz varyatör, otomatik varyatör dediğimizde siz ne anlamıştınız? Tam anlamıyla bu sistemi anlatıyordum yalnız animasyonu yoktu tabi. Gerekli resimleri vermiştim ve mobilet, scooter gibi araçlarda uzun zamandır kullanıldığından bahsetmiştim. Formula da bu mekanizmanın kullanıldığını bilmiyordum. Eğer öyle ise tabi birçok geliştirme yapılmış olmalı. Daha önceki yüksek güç aktarımındaki sıkıntılar piyasadaki hazır malzemelerle alakalıydı.

Formula araçlarında muhtemelen her yarış için değiştiriliyordur bu kısım. En düşük hızları 160km/h en yüksek de 330 civarı olmalı. Bu viraj ağzı ve sonrası hız değişimleri de çok hızlı oluyordu yanılmıyorsam. Yalnız vites değiştirildiğini hatırlar gibiyim. Formuladaki ani hız değişimlerine göre sizin sisteminiz çok daha olağan hareket etmeli. Bu durumda ömrü çok uzayacaktır. Bu hatvede iyi araştırmalar ve bu kısımda geliştirme faaliyetleri yapılırsa bu mekanizma geliştirilip rüzgar türbibi ve sizinki gibi sistemlere uyarlanarak direk bu sistemler için üretilebilir.

CVT Continously Variable Transaxle, Devamlı değişken Eksen Değiştirici gibi bir anlamı var. Çelik ipli kayışlarının ve kendi sistemlerinin burada ifade edilmesinin çok faydası olur. Akademik döküman vb bilgiler oluşur. Hazırdaki bir modeli de buralarda incelenebilir.

Yalnız bu kadar dğişken aralıklardaki devir değişiminde sistemin jeneratör kısmının kontrolünün uygunluğunu konuşmamıştık. Sonuç olarak ağırlık ve enerji depolamanın önüne geçemeyebilir. Tabi bu incelememize engel değil. Mesela bunun yüksek güçlüleri dediğiniz gibi varsa ağırlık ve enerji depolama sistemlerinde ek olarak daha verimli çalışma için kullanılabilir.

Başarılar dilerim.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,104
Mesajlar
933,157
Kullanıcılar
453,157
Son üye
ibrahim2120

Yeni konular

Geri
Üst