ayırıcıların yangın çıkartma ihtimali varmıdır

ayildiz

Üye
Katılım
18 Nis 2007
Mesajlar
177
Puanları
1
Yaş
40
31500 volt bir havai hat şebeke hattının geçtiği bir arazide yangın meydana geldi.bu yangının aynı arazide mevcut olan ayırıcıdan çıkma ihtimali varmıdır acaba
ayırıcının herhangi bir yerinde yanma çatlak patlak mevcut değil
yük altındayken bazen aşırı derecede cızırtı yapıyor
 
31,5 kv ayırıcılarda bahsettiğiniz olayın olması en doğal olay diyelim.Türkiye şartlarında. Ayırıcılarda yük altında cızırtı yapması kötü temasdan kaynaklandığını düşünmekteyim.Büyük ihtimal iletken içinde bulunan çelik telin ayırıcı klemensine monte edilmiş ve aluminyum iletkenlerin temas etmemesinden dolayı direnç oluştuğundan dolayı yük altında ayırıcıda cızırtılar meydana geliyor olabilir.
 
ayırıcıların yangın çıkartma ihtimali varmıdır

Ayırıcılar Normal işletme şartlarında kapalı konumda iken ve üzerinden yük akımı geçerken yangın çıkarmazlar.Ancak Bahsedilen havai hat üzerinde kesici yoksa ve de Yük altında ayırıcıya açma kapama yaptırırılıyorsa; manevra esnasında meydana gelen ark kıvılcımlarının yerdeki kuru otları tutuşturmasıyla yangın çıkma ihtimali vardır.Bu sebepden dolayı Trafo merkezleri ve şalt sahalarında zemin çakılla kaplıdır.Zamanla çıkan otlar ilaçlarla kurutulup temizlenir.

Ayırıcının yük altında cızırtı yapması ile ilgili projessor arkadaşımızın yapmış olduğu açıklamaya katılıyorum.Cızırtı dan dolayı yangın çıkacağını zannetmiyorum.

Şayet hattın voltajı bir anlık (Yıldırım düşmesi ,rektif yük dengesizliği v.b.anormal olaylar sonucu) aşırı bir şekilde yükselipte; kötü temas eden ayırıcı kontaklarında çakmak gibi arklar oluşturursa,yine yangın çıkma ihtimali vardır.
 
Anladığım kadarıyla arazideki yangın başka bir sebeble çıkmış, ancak ayırıcının yük altında açılması durumunda yangın çıkma ihtimali (kuru otlar varsa) ve ayırıcıyı açan kişinin zarar görme olasılığı çok çok yüksektir. Bizim ilçede bir elektrikçi ölümden döndü.

Ayırıcı Açma Kapama İşlem Sırası
Ayırıcılar ile, devreden akım geçerken, yanidevrede yük var iken açma kapama işlemi yapılmaz. Eğer yapılırsa ayırıcı ve ayırıcıyı açıpkapatan kişi zarar görür. Bu sebeple açma kapama işlemi yapılırken ilk önce ayırıcı açılıpkapatılmaz. Kesici veya ayırıcılar ile yapılan işlemler manevra olarak tanımlanır.
Açma kapama işlemi yapılırken şu işlem sırasıtakip edilir;
İlk önce kesici açılır.
Daha sonra kesicinin girişve çıkışındaki ayırıcılar açılır.
Kapatılırken bu işlemintersi olarak ilk önce ayırıcılar kapatılır.
Daha sonra kesici kapatılarakdevreye enerji verilir.
Kesici yoksa alıcılarınyükü devreden çıkarılır, sonra ayırıcı açılır.
Ayrıca, ayırıcı açma kapama işleminde şuhususlara dikkat edilmelidir;
Kesicinin açık veya kapalıpozisyonu, güvenli bir konum göstergesi ile tanımlanabilmelidir.
Kesici mekanizmasıüzerindeki açık ya da kapalı konum bilgisinin, yardımcı devre ile beslenen ışıklı (açık veya kapalı)konum bilgisi ile eşleştiği kontrol edilmelidir.
Ancak, kesicinin her üçküvetinin içindeki hareketli kontakların, itici mekanizma ile tahrik edildiği ve konumbilgisinin en azından bir faz için doğru olmayabileceği unutulmamalıdır.
Hava yalıtımlı metal mahfazalıYG. hücrelerinde de kullanılan bazı tip ayırıcılar dahil, klasik yöntemle tesis edilen(eski tesislerde) kullanılan ayırıcılar, açıldıklarında enerji devresiniminimum mesafede güvenli bir
biçimde ayırdığı kontrol edilmelidir.
Ayırıcının güvenli ayırmamesafesinin tesis edilen mekanik kumanda düzeni ile ilgili olacağı unutulmamalı, kumanda kolununaçık konuma gelmiş ve ayırıcı bıçaklarının güvenli mesafede uzaklaşmışolduğu gözle kontrol edilmelidir.
Hava yalıtımlı metalmahfazalı YG. hücrelerinde de kullanılan bazı tip ayırıcılar dahil, klasik yöntemle tesis edilenve kullanılan ayırıcılar, açıldıklarında enerji devresini minimum mesafedegüvenli bir biçimde
ayırdığı kontrol edilmelidir.
Ayırıcının güvenli ayırmamesafesinin tesis edilen mekanik kumanda düzeni, ayırıcı iticilerinin sağlam ve normal çalışabilmeleriile olanaklı olacağı unutulmamalı; kumanda kolunun açık konuma gelmişve ayırıcı bıçaklarının tamamının güvenli mesafede uzaklaşmış olduğugözle kontrol edilmelidir.
MMMH’ de (Metal mahfazalımodüler hücre) bulunan ayırıcı konumlarının gözle izlenmesi mümkün olmadığından, sağlamlığıkontrol edilen kapasitif led gösterge ile enerjinin üç fazda da olmadığıkontrol edilmelidir.
Tesise enerji verebilecekher kaynaktan gelen irtibatı gözle görünür şekilde ayırmak.
Kesici ve ayırıcıları açıkkonumda kilitlemek suretiyle, tesisin yeniden enerjilenmesi riskine yol açabilecek sonuçların ortadan kaldırılması hedefine yönelik olarak alınacak önlemler ardışık olarakyapılmalıdır.
Enerji girişi bölümündeki ayırıcı topraklı ise topraklama bıçaklarının toprak çenelerine iyice sabitlendiğinin görülmesi.
 
Başımdan geçen bir olayı anlatayım ;

Tesisimizi besleyen 34.5 kV.luk havai hattın enerjisi günde 3-5 kez kesiliyordu, bu durumdan TEDAŞ yetkilileri de bıkmış, "hattınızı ve trafo merkezlerinizi kontrol edin" dediler. Trafo merkezlerimizde bir problem göremedik, Hattı kontrol ettik, iletkenlerde, izolatörlerde, kamçılarda da bir problem göremedik. Tesadüfen TEDAŞ'ın fider çıkışındaki ilk branşman (dağıtım) diregindeki iletkenlerin direk konsoluna çok yakın olduğunu gördük, izlemeye başladık, bir grup (onlarca) sığırcık kuşu direğin, iletkenlerin ve konsolun üzerinde uçuşuyor, oynaşıyorlardı, sonra.... Güüüümmm....! bir iki tanesi yanarak düştü, yerdeki kuru otlar tutuştu, yangın fazla büyümedi, direğin dibini incelediğimizde 10 tane daha kuş ölüsü bulduk, yangın ve kesinti nedeninin kuşlardan ve iletlenlerin konsola yakınlığından olduğu kanısıyla TEDAŞ elemanlarına, geçiş iletkenlerini konsoldan uzaklaştırmalarını, araya ilave izolatör koymalarını söyledik. Tabii ki i yapılan işlemlerden sonra bir daha Elektrik kesintisi yüzü görmedik.

Biraz komik bir olay ama, elektrik kesintileri canımızdan bezdirmişti bizi.... Buradan bu konuya bir aydınlık getirmişimdir umarım... ;D
 
aynı zaman da ayırıcı sigortalarına orijinal Sigorta yerine tel sarılması durumunda da atan sigorta yerinde ki tel rüzgarın da etkisiyle ark yapar. ve aşağıda yanacak ot ve özellikle ekili tarla larda ekini, buğdayı yakabiliyor. mümkün olduğunca orijinal sigorta kullanmak bu durumda sağlıklı olacaktır.
 
evdeki sigortalara tel sarılması olayı vardı.ama OG de tel saranlar var demekki.
bunu da öğrenmiş oldum. :eek:
 
arkadaşlar konuya duyarlılık gösterdiğiniz için teşekür ederim.
Bahsetmiş 0lduğum hat ve ayırıcı bizim işletmenin özel hattı yük altında yada yüksüz herhangi bir manevra yapılmadı manevra yapmaya yetkili kişi de benim.
Aynı bölgede bundan 6-7 yıl önce de yine sebebini çözemediğimiz bir yangın daha meydana gelmişti
 
Kuş, yılan, gelincik, kertenkele gibi OG ayırıcılarına kadar kadar ulaşabilen hayvanların yangın çıkartma ihtimali her zaman vardır. Tel sarılmış Sigorta, gevşek bağlantı, ayırıcının ayaklarının gevşemesi yada tam geçmemesi, birbirine yakın bağlantı ve atlamlar (özellikle rüzgarlı havalarda) problem çıkarmak için potansiyel tehlike oluştururlar.
Benim dikkatinizi çekmek istediğim bir konu da tozlanmadır. özellikle yaz aylarında çok kısa süreli çileyen yağmurlar izalatör ve ayırıcıları yıkamak yerine üzerine biriken tozları hafif balçık şeklinde izalatör ye ayırıcılara yapıştırırlar. Zamanla bu tozlar bir tabaka oluştururlar en beklenmedik zamanda ya patlayarak elemanı tahrip edipi sigorta attırır (devreyi açar) yada için için yanarak yere düşüp yangın çıkartırlar. İş yerimizin yaşadığı en büyük yangının nedeni malasef budur.
İş yerinizde (sanırım hat başı direği ve ayırıcısından bahsediyorsunuz) bu ayırıcının olduğu sahada depolanan malzemeler tozlanmaya neden oluyorsa bahsettiğim ihtimale özellikle dikkat ediniz. Saygılar.
 
çıkarabilirler
kullandığın ayırıcının markası çok önemli
bu ayırıcının kontaklarının periyodik olarak bakımlarının yapılması lazım
buna itina edersen sorun çıkmaz diye düşünüyorum
 

Forum istatistikleri

Konular
129,879
Mesajlar
930,976
Kullanıcılar
452,748
Son üye
Baranturk34.

Yeni konular

Geri
Üst