can-bus bağlantısı nedir?

Katılım
26 Ağu 2008
Mesajlar
337
Puanları
1
Yaş
40
değerli ustalar daha öncede yazmıştım. makinamızın sistemi can -bus hatası veriyor.kablolarda bir kesiklik var diyor. diyeceğim oki plc devrelerde mesela bir soloneid valfin toprak kablosunu bağlamasan bu hatayı verirmi. saygılarımla.
 
Topraklanmadığı için parazit üretip hattın haberleşmesini kesiyorsa hata verebilir ama
Can-bus parazitlerden çok etkilenen bir sistem değil diye biliyorum.
 
makina paket makinası fawema.değerli ustam can kabloları bağlanırken üzerindeki tel örgölü kısmın önemi nedir. sisteme bağlanmazsa ne gibi sorun olabilir.makina plc işletim sistemi ile çalışıyor.saygılarımla.
 
CAN yani Controller Area Network

adı verilen Bosch tarafından geliştirilen ve genellikle otomotiv de kullanılan haberleşme mimarisidir.
Protokol ve fiziksel layer RS485 protokolü üzerine kurulmuştur ancak kısa mesafeli haberleşme de maliyet ve verimlilik yönünden en çok tercih edilen haberleşme mimarisidir. Özellikle yeni model araçlarda CAN ile çalışan aktuatörler ve kontrol sistemlerini düşünür isek bu protokolün uygulama sıklığını anlayabilmemiz mümkün olur.

Allen Bradley yani nam-ı diğer Rockwell Automation firması tarafından bu protokol üzerine bazı eklentiler yapılarak otomasyon sistemleri için Device-Net türetilmiştir. Protokol, hız ve donanım bakımından CAN ile aynı yapıya sahip olmasına rağmen Node sayısı ve bazı teknik eklentilerden dolayı Device-Net, CAN mimariden farklı standartlara sahiptir.


Dıştaki örgünün adı "Shield"dir. Kabloda shield yani örgü kullanmak elektro manyetik interferans (EMI) etkilerini minimuma indirir. Haberleşme sinyalleri çok hassastır ve dış etkenlerden kaynaklanabilecek çeşitli sinyal kaynakları ya da elektromanyetik alan sinyallerin işleyişlerini bozar ve haberleşme kopar. Bu yüzden kablo dış çeperine iletken (Genellikle aliminyum kaplı bakır ya da sadece aliminyum ya da sadece çelik) örgü sarılır. Bu örgü uçları toğrağa verilerek dış etkenlerden kaynaklanan bozucu etkilerin toprağa akması sağlanır. Daha detaylı bilgi için internette faraday kafesini araştırabilirsiniz. Kabloların birbirleri ile etkileşimini engellemek için de Twist pair yani bükülü bağlantı kullanılır.
 
can-bus topraklamadan etkilenir,firmamızda enjeksiyon makınalarında basıma geldi.topraklama önemli.
 
CAN yani Controller Area Network

adı verilen Bosch tarafından geliştirilen ve genellikle otomotiv de kullanılan haberleşme mimarisidir.
Protokol ve fiziksel layer RS485 protokolü üzerine kurulmuştur ancak kısa mesafeli haberleşme de maliyet ve verimlilik yönünden en çok tercih edilen haberleşme mimarisidir. Özellikle yeni model araçlarda CAN ile çalışan aktuatörler ve kontrol sistemlerini düşünür isek bu protokolün uygulama sıklığını anlayabilmemiz mümkün olur.

Allen Bradley yani nam-ı diğer Rockwell Automation firması tarafından bu protokol üzerine bazı eklentiler yapılarak otomasyon sistemleri için Device-Net türetilmiştir. Protokol, hız ve donanım bakımından CAN ile aynı yapıya sahip olmasına rağmen Node sayısı ve bazı teknik eklentilerden dolayı Device-Net, CAN mimariden farklı standartlara sahiptir.

Bu bilgilerde eksik/yanlış noktalar var.
RS-485 üzerine kurulmuş bir sistem değildir. Standartları ve layerları(özellikle 1L) farklı yapılardadır.
Device-net, aynen CanOpen veya SDS gibi CAN üzerinde ki app layer(OSI-7L) de yer alır.
RS-485 için controller ihtiyacı yoktur( Herhangi bir MCU ile direkt transceiverı sürebilirsiniz).
CAN için MCU Core ile Transceiver arasında bir controllera ihtiyaç vardır.
Kısa mesafe kavramı göreceli( 40Kb@1000mt).
RS-485/422 den daha ekonomik olmamasına rağmen çok daha güvenli(Donanımsal bazda en güvenli haberleşme standartı).
CAN 2.0B ile çok daha efektif kullanım imkanı(2.0B geriye dönük(>2.0A) destek sağlar.
 
can-bus topraklamadan etkilenir,firmamızda enjeksiyon makınalarında basıma geldi.topraklama önemli.
Bu Bus yapısına bağlı.
Genelde yapılan hatalardan birisi;
-GND eşitlenmemesi(izole sistemlerde önemli değildir),
diğeri ise Bus durumu analiz edilmeden shield<>gnd bağlantılarının dağınık ve gelişi güzel yapılmasıdır.
Hız gerektiren uygulamalarda kablo empedansı önemlidir ve her daim 120 ohm ile sonlandırmak doğru değildir.
 
Bu bilgilerde eksik/yanlış noktalar var.
RS-485 üzerine kurulmuş bir sistem değildir. Standartları ve layerları(özellikle 1L) farklı yapılardadır.
Device-net, aynen CanOpen veya SDS gibi CAN üzerinde ki app layer(OSI-7L) de yer alır.
RS-485 için controller ihtiyacı yoktur( Herhangi bir MCU ile direkt transceiverı sürebilirsiniz).
CAN için MCU Core ile Transceiver arasında bir controllera ihtiyaç vardır.
Kısa mesafe kavramı göreceli( 40Kb@1000mt).
RS-485/422 den daha ekonomik olmamasına rağmen çok daha güvenli(Donanımsal bazda en güvenli haberleşme standartı).
CAN 2.0B ile çok daha efektif kullanım imkanı(2.0B geriye dönük(>2.0A) destek sağlar.


Doğrusu burada:
CANBus ve Rs485 popüler fieldbus uygulamalarında yer alır. RS485 OSI layerda yanlızca fiziksel katman üzerinde tanımlanır. CAN üzerinde ayrıca Data Link (Layer 2) eklenmiştir.

RS485 1983 yılında UART cihazlar için çok noktalı haberleşme mimarisi olarak tasarlandı. RS485 herhengi bir cihazla Half duplex ile çift yönlü iletişim sağlayabilir. Çift yönlü haberleşme sağlasa bile cihazlardan birinin mutlaka dinleme yapması lazımdır.


RS485 bir protokol değildir. Yalnızca haberleşme için gereken temel kuralları ve fiziksel bağlantıyı sağlar. Bu demektir ki iletişim yapısı, adresleme şeması, veri çarpışmaları ve diğer görevleri yönetmek protokol yazılımını geliştiren kişinin elindedir.


CAN mimarisi 1980 lerde Bosch firması tarafından otomotiv için geliştirilse de günümüzde endüstriyel otomasyon, medikal cihazlar gibi bir çok alanda kullanılmaktadır.

RS485 ile karşılaştırıldığında CAN yalnızca fiziksel katman içermekle kalmaz aynı zamanda mesaj iletilmesi için gereken mekanizmaları da bünyesinde barındırır. Örneğin çarpışmalarda otomatik veri tekrarlama, veri hatalarını tespit etme (CRC Check), Tüm noktalar üzerinde aynı veri çeşitini sağlamak gibi...Ayrıca mesajın tanımı, mesaj kimliği data ve kontrol bytleri gibi bilgiler iletilebilir.


Tıpkı RS485 gibi CAN'de half duplex modda çift yönlü çalışır. Haberleşme seri olarak yapılır. Sinyal deseni non-return-to-zero (NRZ) olarak kodlanmıştır ve tüm nodlar tarafından algılanır.



Eğer haberleşme hattı müsait ise herhangi bir nod aktarıma başlayabilir. Ancak iki ya da daha fazla nodun aynı anda aktarıma başlaması söz konusu olduğunda mesajın öncelik sıralamasına bakılır. Bu durumda mesaj önceliği yüksek olan data paketi değerlendirmeye alınarak mesaj önceliği düşük olan diğer nodun haberleşmesi askıya alınır.


RS485 normal bir UART modül yardımıyla çalıştırılır. Haberleşme, bu yüzden 8-bitlik bir register ile yazılı veya okunan bireysel karakterler olarak yürütülmektedir. Bu nedenle, bir mesajının yapısının yazılımsal olarak tanımlanması gerekir. Buna karşılık, CAN
kalıcı olarak önceden belirlenmiş bir biçimde mesaj fonksiyonları olan, 0-8 byte arasında ek olarak adresleme ve veri tutarlılığı kontrol bilgisi (CRC) içerir. Kullanıcı sadece mesajı tanımlar, geri kalanı CAN Controller tarafından ilave edilir. CAN denetleyicisi harici çip veya dahili olabilir.


Sonuç olarak CAN mimarisi gerçek zamanlı haberleşme olarak önümüze çıkar. Haberleşme performansı için yüksek öncelikli mesajların iletilmesi nedeni ile oluşabilecek maksimum gecikme zamanları CAN tarafından kontrol edilebilir. RS485 üzerinde çarpışma algılama (Collision Detection) yoktur, bu yüzden bu algılama yazılımsal olarak gerçekleştirilmek zorundadır. Bu nedenle gecikmeler her durumda CAN'den daha fazla olacaktır.

Maliyet anlamında bir çok microchip neredeyse ucuz maliyetle CAN çözümü sunmaktadır. RS485 özgür bir çözümdür. Bunun anlamı maliyet olarak RS485 CAN mimarisinden daha uygundur.
 
CAN-bus kablolarını kontrol ettiniz mi? CAN High CAN Low ve GND olmak üzere 3 pin bağlı olmalı (karşılıklı pin to pin yaparak kontrol edebilirsiniz). Bağlı ve sorun halen devam ediyorsa kablonuzu 120 ohm dirençle sonlandırın. Hala sorun çözülmüyor ise haberleşme kablonuzu kullandığınız sistemle ortak toprağa bağlayın (şaseye kablonun ekranını temas ettirin).
 

Forum istatistikleri

Konular
129,880
Mesajlar
930,984
Kullanıcılar
452,751
Son üye
djfkdjdjkjyj

Yeni konular

Geri
Üst