Daha önce sürtünme konusu tartışılmıştı, belki yardımı olur;
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/kalıpçı-frezesini-cncye-çevirmek.126255/post-812548
Ray/arabalı eksen hareket sisteminde sürtünme çok düşük (sıfıra yakın), step motorun torkunun fazla yüksek olması gerekmeyebilir. Örneğin, sürtünmenin düşük olduğu buz üzerindeki ağır bir parçayı çok az bir kuvvetle hareket ettirebilirsiniz. Döküm/döküm arasında ise, her ne kadar bazı metallerden daha iyi olsa da sürtünme daha yüksek. Okuduklarımı doğru yorumluyorsam, döküm/döküm arasında sürtünme özellikle ilk harekete geçiş sırasında daha da yüksek. Hareket başladıktan sonra sürtünme azalıyor, bu sistemde yağlama da (sürtünme/aşınma) daha önemli.
Sonuç olarak frezenizin büyüklüğü, yani hareketli parçaların büyüklüğü/ağırlığı ve kalitesi (sürtünme) önemli. ağırlık, sürtünme katsayısı ile orantılı olarak motora yük bindirecektir. Bu nedenle step motorların torkunun araba/ray sistemine oranla daha güçlü seçilmesinde yarar var. Step motorun torku zayıf kalırsa, adım kaçırmasına neden olabilir. Step motorun hassasiyeti işiniz için uygun, yeter ki iyi sürücü + kontrol kartı +
Elektrik beslemesi ile beraber kullanılsın ve torku adım kaçırmaya yol açmacak şekilde doğru belirlenmiş olsun. Yine dökümde ilk harekete geçişte vidalı mildeki zorlanma, ray/arabaya bağlı vidalı mildekine oranla daha fazla olacaktır. Bu nedenle vidalı milin kaliteli ve büyük çaplı (uygun boşluk, yer sorunu çıkabilir) seçilmesi yararlı olacaktır. Çalışırken ivmenin (harekete geçişte) düşük tutulması zorlanmayı dolayısı ile motor ve vidalı mil aksamına gelen yükleri azaltacaktır.
Bunlar kişisel düşüncelerim, yanılıyor da olabilirim. Benzer makinelerle çalışan usta arkadaşların önerileri, yorumları daha değerli.
@Suat_Korkmaz'ın da uyardığı gibi, makineyi almadan motor, vidalı mil, somun gibi parçaları almamanızda yarar var.