CNC Router Tasarımım İçin Bilgi Eksikleri

Endüktif Yaklaşım/Mesafe Anahtarı/Sensörü (Inductive Proximity Switch) Kullanımı;

X,Y ve Z eksenlerime "ENDÜKTİF NPN YAKLAŞIM SENSÖRÜ LJ12A3-4-Z/BX" bağladım. Hem home hem de (aynı tarafta) limit anahtarı olarak kullanıyorum, sorunsuz çalışıyor.

youtube F7BjZElStfQ videyosunda anlatıldığı gibi, ilave olarak adaptörün - ucu ile input pin lerin - ucu da birbirine bağlı.

Bu anahtar NO olarak geçmesine rağmen NC olarak kullanıyorum(?). Konuya hakim olmasam da kullanmak isteyen arkadaşlar için bulduklarımı özetlemek istiyorum.

Aşağıdaki sayfada bir Çin firmasının yaklaşım anahtarları tablo halinde verilmiş.
https://opencircuit.nl/ProductInfo/1000064/LJ12A3.pdf

Daha sonra 15V adaptör ve sensörün toprak-çıkış (mavi-siyah) kabloları arasına 7 kΩ direnç bağlayınca sorunsuz çalıştı. NPN proximity sensör cisim uzakta iken yüksek volt, yaklaştığında ise düşük volt verdiği için Mach3 "Ports & Pins / input signals" de "Active Low" un seçili olması gerekiyor.

Yukarıdaki (#402) hatamı düzeltmek istiyorum. "Active Low" un seçili olmaması gerekiyor, en azından bendeki çalışması böyle.

www.machsupport.com/forum/index.php?topic=26636.0 sayfasından;

Many ways to skin this puppy - but two are:
input pin ----------- NC switch --------------- ground (set pin Active HIGH)
or
input pin ----------- NO switch --------------- ground (set pin Active LOW)

NC (normally closed / kapalı devre) anahtar için "Active HIGH" ve
NO (normally open / açık devre) anahtar için "Active LOW" olması gerekiyor.

Kendi sensörümle denediğimde her iki türlü de çalıştı. Güvenli olan NC - "Active HIGH", anahtar sisteminde bir sorun olduğunda anahtarı o anda kullanmıyor olsanız bile (örneğin anahtarın elektrik bağlantısı kesildiğinde) Mach3 hata veriyor, hemen farkına varabiliyorsunuz.

Benim sensörün algılama mesafesi 4 mm. Çin'den aldığım 4 mm den biraz fazla, TR'den aldığım ise 4 mm biraz az. Algılama mesafesi yaklaşan metale de bağlı. En iyi demir, paslanmaz çelik diye gidiyor. Alüminyumda %50 düşüyor (2 mm), bu nedenle küçük L paslanmaz parçalar kestim. Yaklaşım mesafesinin heaplanmasında baz aldıkları metalin ölçüleri 15x15x1 mm (bu anahtar için).

Bu sensör TR'de 17.5 TL ye var yurt dışında ise 2-3$.

Makinada bir terslik sonucu eksenlerin çarpmasını engellemek için silindirik 15-20 mm çap ve 15-20 mm uzunlukta kauçuk (sanırım suni, neopren) takoz kullandım. Neopren olduğu için kesilerek uzunluğu da ayarlanabilir. Takozlar çok çeşitli olsa da küçük tipleri daha az bulunuyor. Somunlu ve civatalı tipleri var, tanesi 3-4 TL kadar. Proximity anahtarın devreye girmesi gereken mesafeye takozun ucu gelecek şekilde yerleştirilirse, 4 mm kadar bir mesafe yaklaşım sensörünü de korumak için faydalı olacaktır. Eksenlerin diğer taraflarına da sadece takoz (sensör yok) koydum, özellikle acemilikte gerekli gibi.
 
Son düzenleme:
Takoz bence olmaz. tamam eksenin korur zannedersin ama motor zorlama devam edecektir. Ballscrew deönecektir sıkıştıracaktır. Zorlayacaktır. Zorladıkça ilerlemezse aşınacaktır. Aşınmayı aştı diyelim setuksur u oynatacaktır vs vs..

O sebeple bence tam proxmity'den hemen önce 4 mm ise 2mm'de e-stop'a paralel bağlanacak switch takılmalı... (Piyasada sanayicilere, mdf cilere satılan makinalarda böyle yapıyorlarmış. Çünkü kullananlar tecrübesiz)

Bunları diyorum çünkü 3 tane proximy bozdum şimdiye kadar. Diğeri de baya bi gömüldü çarpınca ama çalışıyor. Şu mekanik switchleri mesafeli şekilde monte edecek bir yöntem arıyorum. O sebeple makinayı yaparken ekle demiştim.
 
Takoz bence olmaz.

Eksenin doğrudan çarpması mı yoksa takoz etkisi ile yumuşatılmış çarpma mı tercih edilmeli (normal şartlarda zaten çarpma olmamalı)?

İkinci bir anahtar ilave bir güvenlik ama %100 değil ayrıca her ilave ayrı bir sorun kaynağı. NC anahtarlarla, sorun oluştuğunda bilgimiz olacağı için yeterli olmalı diye düşünüyorum.
 
Son düzenleme:
Şimdi sen makineyi elle hareket ettirip bindireceğini, bindirince de anlayıp hemen elini çekeceğini düşünüyorsun. Halbuki cam'de, sıfırlamada, machine corddaki bir hatadan dolayı bindirince makine hemen durmayacak. Sen e-stop basana kadar bindirecek de bindirecek. Bu sırada ballscrew dönecek. Step motor çok zorlanacak. Aşırı akım çekecek. Powerı'ın sigortasını yakma ihtimali, motoru yakma ihtimali olacak. Bunları yapmadı gücü yeterek zorlamaya devem etti didyelim. ballsrew'de de sorun olmaı ittiriyor diyelim. Onun bağlı olduğu somunlardaki vidalar üst boşluklarında oynayacak. Hadi onlarda çok iyi loctitlı diyelim. BF12 içindeki bilyalar kayacak. Kaymadı diyelim setuksurdan zorlayacak. Dönecek. O da çok sıkı diyelim. Bu sefer kaplini zorlayacak. Kaplin kırılacak. Bence böyle olur...
 
Takoz olmadan çarparsa yukarıda anlattıklarınız nasıl gerçekleşir ve ilave sorunlar oluşur mu?

@asenyurt ne home ne de limit anahtar kullanmıyormuş, anladığım sorun da yaşamıyor.
 
Son düzenleme:
@asenyurt çok profosyonel bir abimiz. softlimiti açıyordur. Dosyayı yükleyip soft limit hatası verince zorlamıyor kontrol ediyordur dosyasını. Bir de CNC'si sanırım 1 metre civarı. Biraz ortalarda çalışıyorsa pek sorun çıkmaz.

Ama makina küçük ve tecrübe çok iyi değilse illaki bindiriliyor. Hee makina bozuluyor mu hayır. Ayarın gidiyor. Mesela benim Y ekseninin kaplinin arası 5mmm açıldı bindirince. Yani mil ileri kaydı. Aynı şekilde geçen proximtye bindirdim. Neden oldu derseniz mengeneler için özel bir macro yazıyordum. Haliyle deneyerek yaparken bindirdik. Macrodaki hatalar soft limit tanımıyor.

Yap gitsin swtich'i... zararı olmaz.
 
ben soft limit de kullanmıyorum..
genelde makine limitlerine yakın yani bindirme yapmayacak şekilde küçük parçalar kesiyorum.
ama makine limitlerine yakın, eksenler çarpabilecek şekilde büyük kesim yaparsam önceden çizgilerin nerelerden geçtiği çarpma var mı yok mu diye manuel kontrol ediyorum. eğer sorun yoksa devam.
sıfır başlangıç noktası tablanın herhangi bir yeri olabilir benim için. belirli bir yer, sıfır noktası yaparsam işlediğim parçalardan kalanları kullanamam. parça sabitken tablada, yer değiştirmeden eksenleri hareket ettiriyorum burası sıfır diyorum bir sonraki işlemi orada başlatıyorum.

tecrübe edindikçe limitlere gerek kalmadığını anlıyorsunuz.

asıl önemli olan, uç kırıldığı an makinenin durması ( gerçi hiç uç da kırmadım :D )
 
adam pilot tabi herşeyi kontrol ediyor.:) Ben 50 çeşit farklı model deniyorum, neredeyse her gün yeni bir CAM yapıyorum. Ki bunu asıl diğer 2 işimden ekstra olarak yapıyorum. (normalde yazılım işi ile uğraşıyorum). Yani bu 3. işim.

Sonuçta vakit darlığı vs sebebiyle bu kadar kontrole uğraşamıyorum. Dolayısıyla bindirme vs çok olmasa da olabiliyor işte..

Yeni makina yapacaklara bir tavsiye de daha bulunayım. 0,0 noktası için proximityler dışında touch sensör gibi bir şey yapın. Böylece makinanın başlangıç noktasını tam 0,0 hesaplayabilirisiniz. Diyelim ki malinanıza mengene bağlı ve mengene noktası sabit. Referans all home dediğinizde X=6 Y=20 olan mengene konumu, X=5.72 Y:19.8 olabiliyor. Bunun sebepi proximtylerin hassasiyetnin yeterli olmaması. Veya hassas olsada zaman çevirimi dolayısıyla bu nokta kayıyor. İleride bir touch probe'un sağına ve soluna deyerek bunu tekrar düzeltebilirsiniz ancak bu da ucu değişmeniz ve zaman kaybı demek. Halbuki Home switchlerin orada touch yapabileceğiniz bir yüzey olursa, 0 noktanızı veya (-3) noktasınızı burası olarak hassas bir şekilde belirleyebilirsiniz.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,143
Mesajlar
933,532
Kullanıcılar
453,223
Son üye
Shentyurk

Yeni konular

Geri
Üst