DC motor PWM sürücü

kesmez

Profesyonel Üye
Katılım
14 Ara 2006
Mesajlar
4,958
Puanları
1,306
Konum
ankara
36 volt dc motoru beslemek için basit bir pwm sürücü. lt1246 yerine uc3843 veya uc3842 kullanılabilir. pwm frekansı yaklaşık 1khz gerek duyulursa düşürülebilir.
pwmdcmotor.png

ltspice similasyon (asc) dosyası.
 

Ekli dosyalar

  • 1246hssd (5).asc
    4 KB · Görüntüleme: 2
Dc motor hakkında bir sorum olacak. Bu devre ile 36 voltluk herhangi bir dc motor sürülebilirmi . Uyartım sargılı dc motorlar yük olarak kullanılırsa sargıyı motora paralelmi bağlamalıyız. Bir sorumda şu: bu motorun bir skuter motoru olduğunu düşünürsek yokuş aşağı giderken motor dc akım üretirmi , üretirse motorun hangi ucu + olur. Üst ucu + olursa batarya motor tarafından şarz edilirmi.
 
Konu ile ilgili bizzat tecrübem olmasa bile şöyle bir katkıda bulunmaya çalışayım. Uyartım sargılı bir DC motora PWM hız kontrol yapılacaksa, bunun sadece rotor sargısına yapılması lazım. Uyartım sargısına sabit bir DC voltaj olması lazım. Aslında bu şekilde olunca, bu motor sabit mıknatıslı DC motor gibi oluyor. Ama şu avantajı var, uyartım sargısı akımını ayarlayarak motorun torku ayarlanabilir.

Bu DC motoru jeneratör olarak çalıştırmak için (bayır aşağı giderken) de rotor sargılarına sabit DC vermek lazım. Bu DC nin polaritesi, uyartım sargısında endüklenecek olan DC voltajın da yönünü belirler.

Uyartım sargılarında oluşacak DC tam düz olmayacaktır ve devire göre değişen hafif bir ripple olacaktır, çünkü rotorun ürettiği manyetik alan, uyartım akım sargılarını %100 homojen olarak süpüremeyecek. Ama şarj açısından hiç sıkıntı yok.
 
Yalnızca sabit mıknatıslı fırçalı dc motorlar veya BLDC fırçasız dc motorlar bu PWM motor sürücüleriyle tam uyumlu bir performans veya verimle çalışırlar diye biliyorum. Diğer tip motorlar başka uygulamalarda örneğin asansör, vinç, vb uygulamalarda ve dc/ac olarak daha yüksek voltajlarda verimli olabilirler. Elektrikli araçların küçük veya orta büyüklükte olanlarında genellikle sabit mıknatıslı (stator veya rotor kısımları) fırçalı veya fırçasız dc motorlarının kullanımı daha verimli veya performanslı olduğundan daha yaygındır kendi kanımca.

Sözünü ettiğiniz diğer tip motor uygulamalarına şimdiye kadar nispeten elektrikli küçük araçlarda hiç rastlamadım, ama yanılmıyorsam elektrikli trenlerde, tramvaylarda, kömür madenlerindeki vagonları çeken arabalarda, vb. çok sınırlı yerlerde yüksek kalkınma momentleri nedeniyle belki çok sınırlı bir uygulama alanını bulabilmişlerdir.

Yokuş aşağı inilirken uyartım sargılı motorların Elektrik üretebilmesi söz konusu olamaz zaten, örneğin seri motorlarlarda olduğu gibi. Ancak sabit mıknatıslılar tersine olarak dönerken bir dinamo görevi görüp elektrik üretecektir, ancak dc. motor sürücü devre yapısı bu ters akımı geçirmeyen bir konstrüksiyonla düşünülüp mutlaka projelendirilmiş olmalıdır. Kasti olarak elektrikli çıkan yeni araçlarda motor-jeneratör şeklinde yani çift amaçlı kullanım olarak düşünülüp zaten yokuş aşağı inerken yokuş çıkarken harcadığı enerjinin bir kısmının aküde depolanması en baştan hedeflenebilir, enerji geri kazanım amaçlı veya bataryanın menzilinin çok uzaması amaçlı olarak. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Bir arkadaşımın skuterinin sürücüsü arızalanmış . yapıp kullanmayı düşünüyordum Fakat bana söylediği kadarıyla motorun 2 den fazla kablosu varmış yani fırçalı mıknatıslı dc motor değil. Binbaşı hocamın dediği gibi BLDC fırçasız dc motor olabilir . Yani bu sürücüye uyumlu değil.

Uyartım sargılı dc motorlar fırçasızmı bldc mi oluyor onu anlayamadım.
 
Scoterın motoru bildiğim kadarı ile fırçasız(BLDC) sargı rotorda ve direk dışarı uçlar çıkıyor.
Stator sabit mıknatıs ve dönen taraf burası.İçinde hall sensörü falan var galiba.

Uyartım sargılı dc motorlar fırçalı oluyor.
 
Son düzenleme:
Sayin @peugeot98 e katiliyorum. Motor 3 fazli fircasiz bldc motordur. Kaliteli modellerde motordan hall sensorvile feedback alinir adi modellerde buda yoktur.

Siz esc ile uyguladiginiz frekans ve volt ile motoru surebilirsiniz. Bununla ilgili bir uygulama gormustum yanlis hatirlamiyorsam bulabilirsem fikir vermesi amacli eklerim.

Sargi tipine gore iki cesit var sargisi rotorda ve statorda olan.

Bildigim kadariya yokuş asagi giderken frenleme yapmak icin bu sistemler motor uclarini kisa devre ederek yavasliyor diye biliyorum. Enerji uretip bunu aku sarjinda kullanmak hizlanmayi arttirabilir buda fren kullanimini arttiracaktir.
Kolay gelsin.
 
http://www.firatdeveci.com/bldc-motorlar-gelecegin-hareket-kaynagi/
http://web.mit.edu/first/scooter/

Merhaba. Sn.peugeot98'in de belirttiği gibi 3 fazlı bir BLDC motorda 3 sargı ucu dışarıya çıkarılıyor, küçük güçlerde ve voltajlarda mosfetlerle, büyük güçlerde ve voltajlarda ıgbt'li sürücüler bu uçlara bağlanarak bu BLDC motor sürücüleriyle bu uçlar sürülerek kullanılıyor.

Kullanılacak mikrokontrolcüsünün MCPWM biriminin özelliklerini destekleyici PWM bloğunun bulunmasına dikkat edilmelidir. Günümüz işlemcilerinin çoğunda özellikle ARM ailesinde bu PWM bloğu desteklenmektedir. (İlk linkten yapılan bir alıntıdır.)

BLDC motorlar sabit mıknatıslı olduklarından milleri yokuş aşağı giderken ve boşa dönerken sn. Serkan_48'in de belirttiği gibi bir Elektrik üreteceklerinden bunun bağlı olduğu dc barasının kademeli olarak tarik olduğu akü/akülere bağlanmasıyla veya aküsü bulunmayanlarında ise frenleme direnci (Ayni rüzgar türbinlerinin abandone olmasını önlemek için kullanılan yük dirençleri gibi) ile BLDC motorun çıkışına bağlanarak bir frenlenme işlemi sağlanmış oluyor. (Rejenaratif Frenleme nedir? konu başlığında ilk linkten alınmıştır.) Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
pwm.png

Pwm driver revize edildi.
 

Ekli dosyalar

  • pwm.asc
    3.8 KB · Görüntüleme: 7

Forum istatistikleri

Konular
129,867
Mesajlar
930,872
Kullanıcılar
452,732
Son üye
erencok

Yeni konular

Geri
Üst