ReiS_
Üye
- Katılım
- 14 Eyl 2007
- Mesajlar
- 180
- Puanları
- 1
- Yaş
- 45
DC MOTOR SÜRÜCÜLERİ
Elektrik motorlarını işletme özellikleri,iş makinesinin işletme koşullarına bağlı olarak,
kumanda devreleri yardımıyla değiştirilebilir. Motorlarda ayarlanması istenen belli
başlı büyüklükler, dönme hızı, döndürme momenti, ivmelenme hızı ve buna bağlı
olarak, yol alma zamanı şeklinde özetlenebilir. Kumanda devrelerinde uydun özellikte
röleler, kontaktörler, magnetik devre elemanları, diyot, tristör ve transistör gibi yarı
iletken elemanlar kullanılır. Motor devresi ile kumanda devresinin tanımına tahrik
sistemi denilir.
İş makinelerinin çalıştırılmasında döndürücü olarak kullanılan elektrik motorlarının hız
ve moment karakteristikleri, iş makinesinin çalışma şartlarına bağlı olarak belirlenir.
Yarı iletkenli kumanda devrelerinin en önemli elemanı doğrultmaçlardır. Diyot ve
tristör yarı iletken elemanları ile oluşturulan doğrultmaç sistemleri,alternatif akım
kaynağından elde edilmiş doğru akım ile, doğru akım motorlarının endüvi ve uyarma
devrelerinin beslenmesinde kullanılır. Motora uygulanan doğru gerilim, motorun devir
sayısı, moment, stabilite ve yüklenme şartlarına ve gereklerine uygun olarak tristörler
yardımıyla kontrol edilir. Böylece, yarı iletkenli motor kumanda devreleri yardımıyla iş
makinelerinde çok geniş hız sınırları arasında kumanda ve ayar yapabilme imkanları
elde edilmektedir.
Doğrultmacın yük devresini bir d.a. motorunun endüvi devresinin oluşturduğunu
düşünelim. Bağıntılarda ve tariflerde kullanılmak üzere zıt E.M.K.’ni ea, endüvi
devresi endüktansını La, direncini Ra ile gösterelim ve fırçaların etkisini ihmal edelim.
Hava aralığı magnetik akısının değişken olmadığı kabul edilecek ve фf ile
gösterilecektir. Endüvi eylemsizlik momenti J ile gösterilecek ve yük momentinin ωm
açısal hızı ile orantılı olduğu kabul edilecektir.
Elektrik motorlarını işletme özellikleri,iş makinesinin işletme koşullarına bağlı olarak,
kumanda devreleri yardımıyla değiştirilebilir. Motorlarda ayarlanması istenen belli
başlı büyüklükler, dönme hızı, döndürme momenti, ivmelenme hızı ve buna bağlı
olarak, yol alma zamanı şeklinde özetlenebilir. Kumanda devrelerinde uydun özellikte
röleler, kontaktörler, magnetik devre elemanları, diyot, tristör ve transistör gibi yarı
iletken elemanlar kullanılır. Motor devresi ile kumanda devresinin tanımına tahrik
sistemi denilir.
İş makinelerinin çalıştırılmasında döndürücü olarak kullanılan elektrik motorlarının hız
ve moment karakteristikleri, iş makinesinin çalışma şartlarına bağlı olarak belirlenir.
Yarı iletkenli kumanda devrelerinin en önemli elemanı doğrultmaçlardır. Diyot ve
tristör yarı iletken elemanları ile oluşturulan doğrultmaç sistemleri,alternatif akım
kaynağından elde edilmiş doğru akım ile, doğru akım motorlarının endüvi ve uyarma
devrelerinin beslenmesinde kullanılır. Motora uygulanan doğru gerilim, motorun devir
sayısı, moment, stabilite ve yüklenme şartlarına ve gereklerine uygun olarak tristörler
yardımıyla kontrol edilir. Böylece, yarı iletkenli motor kumanda devreleri yardımıyla iş
makinelerinde çok geniş hız sınırları arasında kumanda ve ayar yapabilme imkanları
elde edilmektedir.
Doğrultmacın yük devresini bir d.a. motorunun endüvi devresinin oluşturduğunu
düşünelim. Bağıntılarda ve tariflerde kullanılmak üzere zıt E.M.K.’ni ea, endüvi
devresi endüktansını La, direncini Ra ile gösterelim ve fırçaların etkisini ihmal edelim.
Hava aralığı magnetik akısının değişken olmadığı kabul edilecek ve фf ile
gösterilecektir. Endüvi eylemsizlik momenti J ile gösterilecek ve yük momentinin ωm
açısal hızı ile orantılı olduğu kabul edilecektir.