Elektrik motorlarında kullanılan burç ve rulman farkı nedir?

tan er

Üye
Katılım
28 Şub 2018
Mesajlar
218
Puanları
1
Otomotiv sektöründe kullanılan radyatör fanlarında ya da aspiratör veya vantilatörlerde kullanılan fan motorlarının yataklamasında neden rulman değil de daha ziyade bronz burç kullanılıyor.
Bunun sebebi maliyet kaynaklı mı yoksa daha özel teknik bir sebebi mi var?
 
Merhaba,
Rulmanlı – Kaymalı Yatak • Rulmanlı yataklarda statik sürtünme katsayısı (ilk hareket sürtünmesi) oldukça düşüktür. Hidrodinamik kaymalı yataklarda ise düşük sürtünme katsayısı ancak nispeten yüksek hızlarda yağ filmi oluşumu ile mümkün olur. Kaymalı yataklarda çok düşük hızlarda küçük sürtünme katsayısı hidrostatik yatakların kullanılması ile elde edilebilir. Ancak, bu yataklar ilave ekipman gerektirdiğinden pahalı bir çözüm olarak karşımıza çıkarlar. • Rulmanlı yataklar ağır yük altında yol alma için oldukça uygundur. Yüksek hızlar ve darbeli çalışma için ise kaymalı yataklar daha uygundur. • Çok yüksek çevre hızları yorulma çevrimini hızlandırdığı, yuvarlanma elemanları üzerine büyük kuvvetler geldiği ve yağlamada problemler yarattığı için rulmanlı yataklar için uygun değildir. Bu gibi uygulamalar için kaymalı yataklar daha uygundur. • Rulmanlı yataklar genel olarak hem radyal hem de eksenel yükleri taşıyabilirler. Kaymalı yataklarda ise radyal ve eksenel kuvvetleri taşıyan yatakların konstrüksiyonları farklıdır. • Rulmanlı yatakların eksenel boyutları (genişlikleri) kaymalı yataklara göre daha küçüktür. Radyal boyutları ise yuvarlanma elemanlarından dolayı daha büyüktür. • Rulmanlı yatakların sönüm kabiliyeti kaymalı yataklara göre çok daha kötüdür ve kaymalı yataklardan daha gürültülü çalışırlar.
Kaynak:İTU-Vedat TEMİZ
 
Merhaba,
Rulmanlı – Kaymalı Yatak • Rulmanlı yataklarda statik sürtünme katsayısı (ilk hareket sürtünmesi) oldukça düşüktür. Hidrodinamik kaymalı yataklarda ise düşük sürtünme katsayısı ancak nispeten yüksek hızlarda yağ filmi oluşumu ile mümkün olur. Kaymalı yataklarda çok düşük hızlarda küçük sürtünme katsayısı hidrostatik yatakların kullanılması ile elde edilebilir. Ancak, bu yataklar ilave ekipman gerektirdiğinden pahalı bir çözüm olarak karşımıza çıkarlar. • Rulmanlı yataklar ağır yük altında yol alma için oldukça uygundur. Yüksek hızlar ve darbeli çalışma için ise kaymalı yataklar daha uygundur. • Çok yüksek çevre hızları yorulma çevrimini hızlandırdığı, yuvarlanma elemanları üzerine büyük kuvvetler geldiği ve yağlamada problemler yarattığı için rulmanlı yataklar için uygun değildir. Bu gibi uygulamalar için kaymalı yataklar daha uygundur. • Rulmanlı yataklar genel olarak hem radyal hem de eksenel yükleri taşıyabilirler. Kaymalı yataklarda ise radyal ve eksenel kuvvetleri taşıyan yatakların konstrüksiyonları farklıdır. • Rulmanlı yatakların eksenel boyutları (genişlikleri) kaymalı yataklara göre daha küçüktür. Radyal boyutları ise yuvarlanma elemanlarından dolayı daha büyüktür. • Rulmanlı yatakların sönüm kabiliyeti kaymalı yataklara göre çok daha kötüdür ve kaymalı yataklardan daha gürültülü çalışırlar.
Kaynak:İTU-Vedat TEMİZ
Hocam teşekkürler ,ancak ben bu tür ansiklopedik bilgiyi istemiyorum. internetten baktığımızda zaten bu yazıyor. Bana cahil insanların anlayacağı türden bilgi lazım. Yoksa statik sürtünme katsayısı, küçük sürtünme katsayısı, radyal ve eksenel yük, yatakların sönüm kabiliyeti gibi terimlerden bir şey anlamam.
 
yüke binen motorlarda rulman gereklidir, matematiğini filan bilmem, yüksüz ve az yükte çalışan motorlarda rulman olmasa da olur. bir de boyut olarak küçük ve yüksek devirli motorlarda kullanılmıyor.
 
yüke binen motorlarda rulman gereklidir, matematiğini filan bilmem, yüksüz ve az yükte çalışan motorlarda rulman olmasa da olur. bir de boyut olarak küçük ve yüksek devirli motorlarda kullanılmıyor.
Üstad teşekkürler. Ben özellikle otomotivde kullanılan radyatör fanlarında belli bir kullanım sonrası milde oluşan salgıdan plastik pervanedeki balans bozukluğundan da kaynaklanabilir bir çok marka burç kullanıyor. neden özellikle burç kullanıyorlar anlam veremiyorum. Burç yatağında film tabakası zamanla kuruyor ve yatak folluk gibi olunca balans sorunu başlıyor ve motor kitleniyor. Bunları tamir etmek istersek burç yatağını rulmana çevirmek için işçilik fazla oluyor. Bu yüzden yeni burç takıp fanı topluyoruz. Bazı esnaf arkadaşlar rulman tak burcu boş ver diyor. bende firma takmamışsa bir sebibi vardır diyorum. Umarım bu sebep duygusal değildir. Bunu araştırmaya çalışıyorum.
 
Umarım bu sebep duygusal değildir
tamamen duygusal, kapitalist sistemde her şeyin bir ömrü vardır. örnek olarak o dediğin fanın ömrü 10,000 saat olsun. ömrü bittiğinde standart olarak yenisini takacaksın. yedek parça parası servis ücreti para kazanacak. biz tamir ederiz, onlar değiştirir. bak sana bir mazda hikayesi anlatayım. çok yakın bir arkadaşım mazda servisinde çalışıyordu. yeni bir eleman aldılar ve 1/1,5 yıl sonra mazda merkez aramış ve neden tam yerini bilmiyorum ama kapı kaldırma motoru siparişi eksildi diye sormuşlar. gelen tamirci. motor yatağına sigaranın alimünyum kağıdını sarıyorum sorun çözülüyor demiş. ve o tamircinin işine son verdiler. benzer örnekler o kadar çok ki. elektrikli ev aletlerini adaptörünün termiği yanar, bilen usta değiştirmez bile kısa devre yapar kullanmaya devam... yan tarafım elektrikli el aletleri yetkili servisi. tamit yapmaz sadece kart değiştirir. bana verdiği 10 kartın 7 tanesini tamir ederim. en fazla diyot/ direnç/ entegre yanıktır. tamiri 10₺,
kartı değiştir 100 ₺ hangisinden para kazanır?
 
Otomotiv sektöründe kullanılan radyatör fanlarında ya da aspiratör veya vantilatörlerde kullanılan fan motorlarının yataklamasında neden rulman değil de daha ziyade bronz burç kullanılıyor.
Bunun sebebi maliyet kaynaklı mı yoksa daha özel teknik bir sebebi mi var?
Herhangi bir sebepten balans ayarı bozulursa titreşime yol açar.
Rulmanlar titreşimli yerlerde çalışmayı sevmezler.
Çabuk bozulurlar.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,867
Mesajlar
930,872
Kullanıcılar
452,732
Son üye
erencok

Yeni konular

Geri
Üst