Evcar projesine başlıyorum, yardım lazım

Katılım
24 Mar 2019
Mesajlar
5
Puanları
1
Yaş
35
Merhaba;
Uzun zamandır merakla takip ettiğim elektrikli araç dönüşüm işini sonunda uygulamaya karar verdim. Fakat bir muhasebeci olarak baştan belirteyim motorlar ve bataryalar hakkında çok fazla bilgiye sahip değilim. Halihazırda bir makine mühendisi ve bilgisayar mühendisi arkadaşım ufakta olsa yardımda bulunabileceklerini belirttikleri için bu işe girmeye karar verdim.

Öncelikle hedefimiz şehir içi kullanım için max hızı 70-80 km civarı olan, tam şarjla ortalama 100-120 km yol yapacak bir aracı dönüştürmektir. Ayırdığımız bütçe şimdilik 20bin TL. Sürpriz harcamalar için bir 5bin TL daha zorlayabiliriz.

Konuları madde madde tartışıp projeye öyle başlamak istedim. Hem bilmediklerimi öğrenmiş olurum, hem de gerçekten tıkandığım ve akıl almam gereken yerler var. Mutlaka bir bilirkişi çıkıp fikir verecektir diye umut ediyorum

Gelelim konu başlıklarımıza;
1- Araç seçimi: Modern görünümü ile chevrolet spark beni cezbetmiyor değil. 776 kilo ağırlığı var. Tahminimce motor, egzoz sistemi, yakıt deposu ve radyatör çıkınca 650 kiloya düşer. Bu da bataryalar için bize yeterince alan kazandırır. Fiyatı 19bin civarı.
Fakat sonrasında suzuki maruti yi gördüm ve 640 kilo olduğunu öğrendim. Bu da gereksiz parçaları çıkarınca tahmini 500 kilo demektir. Fiyatı da 5bin civarı.

2-Motor seçimi: Avrupa'da insanlar koca koca araçlara bile 10 kw dc motor kullanmışlar. Buradan yola çıkarakhttps://www.goldenmotor.com/ da bulunan 48v 10kw bldc motoru seçmek istiyorum. fiyatı 765$ + 180$ kargo = 945$ (tabi buna işleyecek gümrük vergisi hakkında en ufak bir bilgim yok)
Aynı site sağolsun motor controller için de kargo ücreti dahil 678$ istiyor.
Şimdi soru şu: Bu motoru ve controller i Türkiye sınırları içinde bulabilir miyiz? Motor seçimim uygun mudur?

3-Şanzıman ve motor bağlantısı: Bu konu hakkında çok takıntı yaptım, sanki her şeyi halletmişim gibi. dc motor ile şanzıman arasına bir bağlantı ekipmanı arıyorum ve bulamadım. lovejoy kuplaj diye bir aparat buldum ama çözüm olur mu bilemedim. çünkü kaynak yapıyorlar videolarda. buyrun buradahttps://www.youtube.com/watch?v=J59usb-EzQQ (bknz 1:35) ayrıcahttps://www.youtube.com/watch?v=ECFn2QTldHk(bknz 0:43)
Bu madde hakkında ayrıntılı bilgiler bekliyorum sizden.

4-Güç Kaynağı ve Yönetimi: Önceden de belirttiğim gibi bu konu hakkında bilgim hiç yok denecek kadar az. Sadece lityum pillerin bütçemi aşacağı kanısındayım. 100-120 km bir menzil yakalamak için bu motor ile hangi aküden kaç adet kullanmam gerekir? Bu akülerin ağırlığı ve şarj süresi ne olur?
Bir de bu BMS denen mekanizma lazım.
Son olarakta charger.
Aküleri belirleyince charger ı da ona göre ayarlarız diye açıkçası sadece bu tarz bir şey olabileceğini düşündüm.https://evolveelectrics.com/products/elcon-hf-pfc-2500-charger

5- Pedal seçimi: Bu araçlarda klasik telli pedallar bulunuyor. Burada sanırım 2 seçenek var. Ya telli mekanizmaya devam edip 100$ vererek şu parçayı almak.https://www.electriccarpartscompany.com/Curtis-br-3-Wire-PB-2-Pot-Box-Throttle-br-EV-Controller-Component_p_242.html
Ya da bu tarz elektronik bileşeni bulunan ortalama 80$ olan pedalı sonradan eklemekhttps://www.amazon.com/Mover-Parts-Throttle-Electric-Accelerator/dp/B07BBJPKCG
Bu madde üzerinde de yorumlarınıza çok ihtiyacım var. Hangisi sağlıklı olur, hangisi sıkıntı çıkarır görelim.

Şimdilik aklıma gelenler bunlar. Konu aktıkça kafam açılır, aklıma geleni sorarım.
İlginiz için şimdiden teşekkürler. Saygılar...
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Anladığım kadarı ile yazmak gerekirse:

1:Araç seçimi gayet güzel gözüküyor.Tabi alan ve ağrlık noktası hesaplaması yapılması lazım.Siz arabanın motorunu ve saz arkadaşlarını söküp batarya kısımını aracın arkasına yığarsanız arabanın tüm dinamikleri şaşacaktır.O yüzden arabanın ağırlığı kadar yerleştireceğiniz ekipman ve parçaların durumunuda göz önüne alın derim.

2: Almayı düşündüğünüz aracın üzerindeki motor kaç beygir bilmiyorum ama10 Kw yaklaşık 13-14 Beygir gücü yapar ki bu çok çok az bir güç.Aracın normal (fabrikasyon çıkış gücü) neyse ona yakın bir motor takmanızı tavsiye ederim.Yoksa hızlanma ,son hız v.s ızdırap olur.

3:Burada ki ana mesele nasıl bir vites kutusu seçeneği kullanmak istiyorsunuz? Kişisel tavsiyem çıkma bir tork konvertörlü tam otomatik bir vites kutusu kullanmanız. Manuel vites kutusu elektrik motorunun çalışma şekli nedeni ile (her daim aynı torku vermesi,devir sorunu v.s) kullanımda sizi zorlayacaktır. Manuel olmaz mı olur tabi ama konfor ve kullanım açısından benim ikinci önceliğim olurdu.

4:Lityum pil işini düşünmeyin bile.Astarı yüzünü geçer. En makul çözüm klasik araç akülerinden bir paket oluşturmak.Yalnız bunu yapabilmek için araçta kullanılacak motor ve karşılayacağı yük miktarı lazım.Yani aracın şoför + yolcu ile ağırlığı.Özellikle motor seçimi yapılmadan o aracın ihtiyacı olan amper ve voltaj belirlenemez.

5:piyasayı şu anda bilmiyorum ama normalde araç için elektirk motoru satan firmalar pedal ve kontrolcüyüde paket halinde satıyorlar.Hariçten alacaksanız bunun için motor ve elektrik sistemi ile uyumuna bakın.Uyarsa scooter için kullanılan pedal bile olur.
 
Anladığım kadarı ile yazmak gerekirse:

1:Araç seçimi gayet güzel gözüküyor.Tabi alan ve ağrlık noktası hesaplaması yapılması lazım.Siz arabanın motorunu ve saz arkadaşlarını söküp batarya kısımını aracın arkasına yığarsanız arabanın tüm dinamikleri şaşacaktır.O yüzden arabanın ağırlığı kadar yerleştireceğiniz ekipman ve parçaların durumunuda göz önüne alın derim.

2: Almayı düşündüğünüz aracın üzerindeki motor kaç beygir bilmiyorum ama10 Kw yaklaşık 13-14 Beygir gücü yapar ki bu çok çok az bir güç.Aracın normal (fabrikasyon çıkış gücü) neyse ona yakın bir motor takmanızı tavsiye ederim.Yoksa hızlanma ,son hız v.s ızdırap olur.

3:Burada ki ana mesele nasıl bir vites kutusu seçeneği kullanmak istiyorsunuz? Kişisel tavsiyem çıkma bir tork konvertörlü tam otomatik bir vites kutusu kullanmanız. Manuel vites kutusu elektrik motorunun çalışma şekli nedeni ile (her daim aynı torku vermesi,devir sorunu v.s) kullanımda sizi zorlayacaktır. Manuel olmaz mı olur tabi ama konfor ve kullanım açısından benim ikinci önceliğim olurdu.

4:Lityum pil işini düşünmeyin bile.Astarı yüzünü geçer. En makul çözüm klasik araç akülerinden bir paket oluşturmak.Yalnız bunu yapabilmek için araçta kullanılacak motor ve karşılayacağı yük miktarı lazım.Yani aracın şoför + yolcu ile ağırlığı.Özellikle motor seçimi yapılmadan o aracın ihtiyacı olan amper ve voltaj belirlenemez.

5:piyasayı şu anda bilmiyorum ama normalde araç için elektirk motoru satan firmalar pedal ve kontrolcüyüde paket halinde satıyorlar.Hariçten alacaksanız bunun için motor ve elektrik sistemi ile uyumuna bakın.Uyarsa scooter için kullanılan pedal bile olur.

Marutinin orijinal motoru 0.8 35 HP 5500 dev/dk. Motor Ağırlığı yaklaşık 80 kg. Diğer parçalarla beraber 120 kg eksilme olacak.
Elektrik motoru 14 HP 2000-6000 rpm ve 17 kg. Bu motorun doğru ve gerekli enerji sağlanması halinde 70 km hızla, zorlanmadan 2 kişi taşıyabileceği kanısındayım. Paylaştığım videoları izlerseniz Hintli arkadaş 6 kW motorla güzel bir seyahat yaptı mahallede

Ağırlık merkezi hesaplaması yapmayı unutmadım. Kaputun altında yeterince alan kalacak. Aküleri 2 grup yapmak ve bir kısmını motor yerleştirildikten sonra üstüne yapacağımız yalıtımlı kutuya yerleştirme gibi bir planımız var. Diğer kısmını da stepne bölmesine gerekli revizyondan sonra yerleştireceğiz.

Otomatik vites işi bütçeyi zorlar. Çok fazla işçilik ve teferruat gerektirir. Örnek aldığım çalışmaların hepsi düz vitese uygulama yapmış. Anlayamadığım vitesi nasıl kullandıkları. Sürekli dönen bir motor varken vites geçişlerini nasıl yaptıkları?
Çünkü baskı plakası, ayırma yayları falan kullanmadıklarını gördüm.
Geri gitmeyi motor controller la halledebiliriz belki fakat torku yükseltmek için dişli kutusunu kullanmak şart diye biliyorum.

Sürücü+yolcu+araç ağırlığı 700-750 kg.
Bir akünün ağırlığı yaklaşık 12-15 kg.
İstediğim menzil 100-120 km
Bu bilgiler yeterli olur mu akü ihtiyacını hesaplamak için?
 
1:Orjinalin 2.5/1 kadar bir güçten bahsediyorsunuz.Ayrıca ağırlıkta eksilme olma kısmı su götürür bir mevzu.Neticede minumum 4 akü+motor ve bağlantı ekipmanları v.s eklenecek ki bu eksilecek ağırlığın yarısından fazlasının geri gelmesi demek.

2:14 Bg bir motor tabiki sizi hareket ettirir.Lakin bu hızlanma sürenizi ve maksimum hızınızı çok etkiler.Kalkarken 100 metreyi 45 saniyede alacaksanız bir espirisi kalmaz bu işin.Yoksa daha az güçlü bir motorla da aracı hareket ettirirsiniz.Tabi neticede sizin bileceğiniz bir şey isterlerinizi 14 Bg karşılıyorsa sorun yok.

3:Ağırlık merkezini aşağıya çekmekten bahsetmiyorum.Aracın önünden kalkacak yüke karşılık arka tarafına binecek bir durumdan bahsetmiştim.Araç dinamikleri hesaplanırken buna göre hesaplanır ki bu yol tutuşundan direksiyon hakimiyetine kadar bir çok parametreyi etkiler.

Yani aracın önünden 100 kg yükü kaldırıp arka kısmına extradan 50 kilo yüklerseniz bir dengesizlik oluşma durumu var.Bunu dikkate almak lazım demek istediğim bu.

4:Otomatik vites bütçeye takılacaksa Manuel vitesi Elektrik motoruna aküple edeceksiniz demektir.Yani debriyajı ortadan kaldırmanız gerekmiyor ki bunu yapmakta basittir.Elektrik motoruna bir flanş takıp o flanşı araç motorundan sökececeğiniz volanta bağlayacaksınız.Ondan sonrası bildik güç aktarımı.Bunu yaparken tavsiyem motoru +debriyaj sistemi+vites kutusunu dışarıda bağlayıp bu ölçülere göre araca yerleştirmeniz.

5:Elektrik motorunda düşüneceğiniz en son şey tork olsa gerek.Muhtemelen 14 Bg bir elektrik motorunun torku şu anki motoru en az ikiye üçe katlayacaktır.Yani tork için redüktöre gerek yok.

6:Motor verileri olmadan akü ihtiyacını belirlemek mümkün değil.Neticede elektriği harcayacak olan bu arkadaş.

7: Sistemi kurduktan sonra menzili uzatmak daha basit.Sadece akü doğru şekilde eklenecek.O yüzden menzilin en başta 25-30 km falan aşağı olması sıkıntı olmaz.
 
Motor verilerini eklemeyi unutmuşum. Buyurun grafikler ve teknik veriler aşağıdadır.

https://www.goldenmotor.com/eCar/HPM48-10000.pdf

https://www.goldenmotor.com/eCar/HPM48-10000Curve.pdf

Minimum 4 akü deyince sevinç gözyaşlarına boğuldum bi anda. Şayet ben 10 akü falan düşünüyordum en az.

Flanş olarak bu tarz bir şeyden bahsediyorsunuz sanırım.

Zaten mecburen şanzımanı da dışarı çıkartacağız. Çünkü elektrik motoruyla birleşeceği yere bir kapak yaptırmak istiyorum. Ölçüleri almak için kalıp çıkartmalıyım üstünden. Ayrıca elektrik motoruyla şanzımanın birleştiği yerde milimlik bir hata sanırım motorun ömrünü negatif yönde etkiler. Yalpalama yapar falan. Onun için dışarıda birleştirmek daha mantıklı.
 

Ekli dosyalar

  • 63A7A6FB-8A0E-437A-A343-2D7AF7C75B5C.jpeg
    63A7A6FB-8A0E-437A-A343-2D7AF7C75B5C.jpeg
    24.7 KB · Görüntüleme: 7
1: Minimum 4 akü derken 48 volt için söyledim :) 48 voltu elde etmek için en az 4 tane akü lazım malum.Yoksa 60 amperlik 4 akü toplamda 240 amper yapar.Sizin istediğiniz menzilin yanından bile geçmez 240 amper bu motorla.

2:Evet flanş bu resimdeki gibi parçalara verilen isim.Siz yaptırırken göbeğini motor miline uyacak şekilde (kama kanallı) civata deliklerinide volanta bağlanacak şekilde yaptıracaksınız.

3:Gelelim en önemli yere açıkçası elektrikçi olmadığım için tablodan bir şey anlamadım.48 volt üzerinden hesabı bilen biri yaparsa daha sağlıklı olur,zira tabloya bakınca yanlış bilgi verme ihtimalim var O yüzden aşağıdaki hesaba çok güvenmeyin ve mutlaka bir bilene yaptırın.

Şimdi motorunuz 10 KW.

12 volt 75 amperden 10 tane akünüz olsa 12x10x75=9000 Ah yapar ki bu minimum sizi 56 dakika götürür.

Buradan tahmini menzili 75-80 km çıkar.

Tekrar yazayım benimki konuya tam hakim olmadan yapılan üstün körü bilgilere dayanan hesaplamalar.Sonra yarım doktor candan eder gibi durum çıkmasın ortaya.
 
Teşekkürler Ar-kur-tek
Hesabı yine bir bilene soracağım.
Şimdilik elimdeki verilerle kaba bir hesap yapma fırsatım oldu en azından.
Projeye başladığımda ayrıntılı fotoğraflar ile güzel bir konu oluşturacağım inşallah.
 
Teşekkürler Ar-kur-tek
Hesabı yine bir bilene soracağım.
Şimdilik elimdeki verilerle kaba bir hesap yapma fırsatım oldu en azından.
Projeye başladığımda ayrıntılı fotoğraflar ile güzel bir konu oluşturacağım inşallah.
Şimdiden başarılar.

Umarım burada detaylı anlatım ve resimlerinizi başarınızı kutlarken beraber görürüz.
 
Son düzenleme:
Kafama takılan şu sizin hesap.
48v 10 kW motoru çalıştırmak için
4 adet 12v 72 ah akü seri bağlanacak. Elde ettiğimiz bu birinci paketin değeri 48v 72ah olmuyor mu?
Aynı paketten 3 adet yaptığımızı ve paralel bağladığımız varsayarsak
48v 216 ah yapar.

Motor grafiğinin 10.satırında %87,5luk en yüksek verimi aldığımız yerde saatte 103 Alper çekiyor. Yani 4bin devirde 9nm tork ile sabit gittiğim zaman bu akü paketi 2 saat götürür beni.
Yanlışım varsa düzeltin lütfen. Liseden kalma grafik ve tablo okuma bilgisiyle değerlendiriyorum.

Km değerini siz nasıl öngördünüz?
 
Merhabalar, projenin son durumu nedir? Curtis cihazlar ile yüksek tonaj taşıyan transfer arabaları yapıyorum ben de ilgimi çekti.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,687
Mesajlar
929,027
Kullanıcılar
452,390
Son üye
adem90913

Yeni konular

Geri
Üst