Gelin Rüzgar Türbini Yapalım

Çok teşekkürler sayın ikayserili.
Buradaki amaç kuyruk kaçırma değilde kanatları kaçırmaktır. Çünkü kuyruk sürekli rüzgara paralel duracak, kanatlar kaçmış olacaktır.
Video çekerken aslında kuyruğu sabit tutup, ben sağ tarafa doğru dönmeliydim. Yani aynı şey.
 
anladım hocam sağolun
normalde dönüyordu orası tuttuğunuz için dönmedi.

RES'lerde birde şöyle bişey okumuştum hocam.
rüzgar hangi hızda olursa olsun aynı çıkış gücünü vermesi için şanjuman benzeri sistem vardı diye okumuştum
onu da yaparsan eğer tam bir RES olur galiba.
 
Sayın ikayserili.
Bahsettiğiniz şanzuman sistemini mini türbinlerde yapmak pek verimli olmuyor. Megawatt cinsinden büyük türbinlerde kullanılıyor. Bu türbinlerin kanat açıları picht kontrolle değiştirilebiliyor. Rüzgar hangi hızda olursa olsun 20 d/d dönerler. İçerde ise 1/20 oranında şanzuman var ve alternatör sürekli 400 d/d ile döner. Burada alternatör devri sabit olmak zorunda. Hem frekansı sabitlemek hem de gerilimi aynı almak zorundayız.

Ama mini türbinlerde akü şarjı yaptığımız için frekansla pek işimiz olmuyor. Devire bağlı olarak sadece aldığımız akım değişir. Artık rüzgar ne verirse aküye veririz.

Mini türbinlerde şamzuman kullanıldığında daha fazla torka ihtiyaç olacağından kanat çapı büyümek zorunda kalır. Kanat çapını büyütünce de daha kuvvetli rüzgara ihtiyaç olur. Biz de küçük kanatlarla sinekten yağ çıkarırcasına ne alırsak kar diyoruz.
Aşağıdaki linkte yaptığım flanş alternatörün test çalışması var.

24 v. 1000 w. FLANŞ ALTERNATÖR TEST ÇALIŞMASI - YouTube
 
sn: şefim videoyu çekip yükledim 3 faz'a 3 adet 35ah köprü diyot bağladım yaklaşık 600 devir hilti ile,
ac 1 amperin dğrultulmuş hali kaç ampere tekabül ediyor dc de?
[video=youtube;XFnCD02x9tg]http://www.youtube.com/watch?v=XFnCD02x9tg&feature=youtu.be[/video]
 
Çok teşekkür ediyorum sayın wolf_4503, sayın ikayserili.
Evet, kontrol eden bir devre var. Ana bobinlerin yanısıra daha ince bobin telinden daha az sipirli ikinci bir bobin sargısı var. Bu bobinlerden max. 400 devirde 12 v. alıyorum. 400 devri geçince gerilim de artıyor ve Elektronik devredeki röleyi sürüyor, röle çıkışları da çanak anten motoruna kumanda ediyor, kanatlar hafif hafif rüzgardan kaçıyor. 400 devri bulduğunda daha doğrusu üretilen gerilim tekrar 12 volta düşünce orada kalıyor. Rüzgar yavaşlayınca kanatlar tekrar kendiliğinden eski haline geliyor.

Böylece bobinlerin fazla akım üretmesinden kaynaklanan yanma durumu, şarj kontrol cihazının yanması ve kanatların kırılması tamamen ortadan kalkıyor.

Sn.ŞEF'im; aslında kendi kendisini kontrol edebilen bir servo-mekanizma yapmışsınız.Bu sistem uydu sistemlerindeki çanakların otomatik olarak uyduya kilitlenmesinde de benzer şekilde kullanılıyor sanırım.Elektronikte,yine tamamen elektronik yolla,bir smps güç kaynağının istenilen sabit voltaj çıkışı da tamamen benzer bu prensiple otomatik olarak sağlanıyor hepimizin bildiği gibi.Sizin sisteminizde geri besleme (Feedback) olayında,etkin olan 12 voltluk gerilim üreten az sarımlı bobinin,12 voltun alt değerinde mi yoksa üst değerinde mi olduğu referans alınıp rölelerle sonsuz dişli motora yönlendirme konumlandırması sağlanıyor.Peki bu sonsuz dişli motoru gereken akımı seri bağlı olduğu rölelerden alırken,kendi türbininin enerji gücünden mi yoksa harici bir kaynaktan,şarj olmuş aküden mi direk ihtiyacı olan bu akımı sağlıyor,bu servomekanizmalı türbin sisteminizin ayrıca bu noktasına takıldım,affınızı rica edip de size bunu sorayım diyorum.

Servomekanizmanız için 12 voltluk bobinden üretilen referans voltajını aynen 12 voltluk bir zener diyodun,elektronik devrelerdeki sabit voltajı sağlama işlevine direk benzetsem,çok da yanlış bir benzetme yapmış olmam herhalde.12 voltta voltajı kiliitleyip sabit tutan bir ac-dc güç kaynağının,elektronik devresindeki 7812(Bu entegrede de zaten 12 volt zener var) veya 12 volt zener diyodun voltaj yükseldiğinde,bunu 12'ye sabitlemek için paralel direnci devreye sokarak,voltajı 12'de kalacak şekilde dengelemeye çalıştığını,12'nin alt değerlerinde ise hiçbir palalel veya seri direnci,voltajı daha fazla düşürmemek için de devreye sokmadığını,bir gerilim regülasyonu prensibi olarak biliyoruz.Sizin sistemde ise,bir zenerin dirençleri otomatik devreye alması yerine bir röleyi çalıştırıp,sonsuz dişli bir motorla otomatik bir konumlandırma işlevini direkt yaptırmanız söz konusudur.Aslında her ikisinin de neticede yaptıkları işler,bir geri besleme veya bir servomekanizma prensibinden başka bir şey değildir.

Elinize sağlık,yapı olarak da,estetik olarak da ve geri beslemeli çalışma prensibi olarak da mükemmel buldum bu sisteminizi.Sizin bilgi birikiminiz,azimli çalışmalarınız ve tecrübelerinizle zaten sıradan,amatör bir çalışmanın ayrıca sizden beklenmesi de düşünülemezdi,size ancak çok profesyonel eserler ortaya çıkarmak yakışabilirdi,elinizden gelenin en iyisini de layıkiyle yapmışsınız,tekrar tebrik ediyorum.Bu çok başarılı çalışmalarınızın ben de merak ve heyecanla izleyen sabırsız bir takipçisiyim,daha gelişmiş ve güncellenmiş nice yeni çalışmalarınızı forumda paylaşılmış olarak görmek dileğimle.Bu eşsiz,güzel eseriniz karşısında,ayrıca seçilmiş başka daha güzel cümleler bulmayı da pek beceremedim.Saygılarımla.
 
Sinan ustam.
Bundan sonraki video çekimlerinde üretime başlamadan önce kullandığın enstrümanları tek tek tanıtırsan, amacının ne olduğunu anlatırsan daha iyi anlaşılır. Mesela ;
Alternatörü gösterirken, şu kadar devirde şu kadar Elektrik aldığım alternatör,
Ampermetreyi gösterirken hangi akımı ölçeceğini v.s. v.s. anlatırsan sonuçta yorum yapmak ta kolay olur. Şimdi benim anladığım kadarıyla ;
Dc. ampermetreniz olmadığı için köprü diyotların çıkışındaki akımı ölçemiyorsun. Ac. 3 faz çıkışını tek tek ölçümlüyorsun. Her bir fazdan 8,5 a. alıyorsun.

Şayet bu ölçme işi akım ölçme değilde gerilim ölçme olsaydı net birşey söyleyebilirdim. Diyelimki her fazdan atıyorum 20 v. alıyorsun. 3 fazın toplamı ;

20x1,73=34,6 v. alınır. Tabii bu gene ac. olarak aldığımız gerilim. Köprü diyotla doğrulttuğumuzda ise

34,6x1,4=48,44 dcv. alırız.

Amma...

Burada gerilim değilde akım ölçtüğün için aynı formül geçerlimi onu bilmiyorum. Bu konuyu daha iyi bilen arkadaşlar yardımcı olacaktır.

Kolay gelsin.
 
sn: şefim videoyu çekip yükledim 3 faz'a 3 adet 35ah köprü diyot bağladım yaklaşık 600 devir hilti ile,
ac 1 amperin dğrultulmuş hali kaç ampere tekabül ediyor dc de?
[video=youtube;XFnCD02x9tg]http://www.youtube.com/watch?v=XFnCD02x9tg&feature=youtu.be[/video]

Sn.saftilki;ŞEF'imize sorduğunuz bu soru aslında doğrudan doğruya 35 amperlik köprü diyottan max. ne kadar 3 fazlı ac. akım şiddeti geçireceğinize doğrudan bağlıdır.Göründüğü kadarıyla 3 fazlı doğrultmadan çıkan akımın formu da "tam dalga doğrultmalı" dır.Bu durumda,doğrultulan bir şebeke 220 ac.'si pulsasyonlu (Dalgalı) dc. formunda da 100 watt.lık bir falamanlı ampülde ayni,eşit değerde ısı ve ışık enerjisini verebilecek şekildedir.Ancak burada kullanılan köprü diyot örneğin 400 voltluk ve 35 amperlikse eğer,220 volt ac.deki giriş 0.5 amperse eğer,yine ayni şekilde dc. olarak köprü diyottan çıkıp (Redresör olayı) 0.5 amperde çalışan bir ampülü yakıp ayni ısı ve ışığı verecektir.Bu verdiğim sıradan bir örnekte,akım şiddeti çok düşük (0.50 amper) köprü diyotun etiket anma akım değeri ise çekilen akıma göre oldukça yüksektir,yani kayıpsız geçmesi burada çok kolaydır.

Ancak sizin türbinin jeneratör çıkışı,her 3 fazda da 35 amperden daha fazla zorlayıcı akım şiddetini ac. olarak üretmişse ve bunlar ayrı ayrı köprü diyotlara doğrultulmak için girerse,örneğin 40-50 amperin net olarak 3 fazdan eldesi için,mutlaka etkili bir alüminyum soğutucu ile çok iyi soğutulması,ısının köprü diyotlar üzerinde aşırı artması da mutlaka önlenmelidir.Eğer bu yapılmazsa mevcut 35 amperlik sisteminizle, 40-50 amperlik girişte,çok fazla gerilim ve akım kayıpları yani güç kaybı da yaşanacaktır.Ama akım şiddeti 35 ampere yakın veya daha düşük değerdeyse,normal bir soğutma ile verdiğiniz,örneğin 25-30 amperin,yüzde 99'unu,normal soğutarak ayni şekilde köprü diyodun ac. çıkış tarafından da alırsınız,bu konuda iyice müsterih olun.Yani akım şiddetimiz köprü diyodun anma akım şiddetindeki etiket değerini hiçbir şekilde aşmayacaktır.Aşarsa da ayni randımanla akımı alabilmemiz ise,mükemmel bir soğutmaya bu bağlı olacaktır.Ac'den dc'ye tam randımana çok yakın olarak Elektrik akım şiddetini tamamen geçirme kuralımız budur.

Akım şiddetli,az da çok da gelse,köprü diyottaki içten 2 adet seri bağlı silisyum diyot yüzünden, 0.70+0.70=1.40 volt civarında dc.çıkış tarafında bir voltaj düşümü sadece olur,ama dediğim gibi anma akım değerleri köprü diyot için fazla aşılmazsa eğer,ac'nin dc'ye dönüşümü sırasında çok fazla ısınarak güç kaybı ya da diğer açık bir ifadeyle iç kayıplar da yaşanmayacağından,normal bir soğutmayla yüzde 98,99 oranında ac'den verilen her amperin tam karşılığını dc.'den net olarak da alabilirsiniz.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Sayın binbaşı'm.
Saftilki arkadaşımızın sormak istdiği aslında şu.
Yaptığı alternatör 3 faz ac. üretiyor. Köprü diyotlarla doğrultarak bir artı, bir eksi olarak aküye veriyor. Köprü diyotların çıkışındaki akımı ölçmek için elinde dc. ampermetre olmadığı için akımı ac. tarafından ve tek faz olarak ölçüyor. Merak ettiği konu da şu.
Diyor ki, tek faz ac. den 8,5 amper alıyorsam, köprü diyotların çıkışından toplam kaç amper alıyorum. Yaptığım alternatörün gücü nedir diye merak ediyor.
Köprü diyotların max.akımını ve soğutma işlerini şimdilik gözardı ediyor.

Sayın binbaşı'm.
Yukarda bana hitaben yazdığınız yazıyı atlamış değilim. Bugün yeni video çekimi yaptım ve youtube'a yüklemeye çalışıyordum. Daha sonra yazınıza cevap verecektim. Çok teşekkür ediyorum, sağolun.
 
Sayın binbaşı'm.
Yukarda bana hitaben yazdığınız yazıyı okurken inanın mahcup oldum. Bu kadar iltifata layıkmıyım diye? İltifatınız için çok çok teşekkür ediyorum, sağolun.

Sistemi kısaca şöyle anlatayım.
Akü şarjı yapacak bobinlerin yanısıra daha ince telden, daha az sipirli ikinci bir bobin grubu sardım. Bu bobinlerden 400 devirde 12 v. alıyorum. 12 volta kadar herhangi bir hareket olmuyor. Gerilim 12'yi geçince röle çıkış vererek motoru harekete geçiriyor, kanatlar çok az kaçıyor. Kanatlar kaçınca rüzgardan aldığı güç azaldığı için orada sabit kalıyor. Rüzgar azalınca referans gerilimi de 12'nin altına düşeceği için diğer röle devreye girerek kanatları eski haline getiriyor.
Sistem 12 v. ile 12,02 v. arasında çalışıyor.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,838
Mesajlar
930,674
Kullanıcılar
452,675
Son üye
xzscorpionn

Yeni konular

Geri
Üst