Gelin Rüzgar Türbini Yapalım

Sn. saftilki,ben yalnız son küçük resme göre bir yorum yapmış,modifikasyonla ilgili olan ayrıntıları tam incelememiştim,kusura bakmayın.Birinci rotor sabit mıknatısla dönüp alternatörün çalışması için gerekli iç uyartım akımını,kendi içinden ayni mil üzerine bağlı olarak dönerek üretmiş olacak,2.rotor da(Asenkron motor rotorunun baş ve sondaki kısa devre halkaları çıkarılmış,bobin oyukları ve elektromıknatıs yerleşimi uzun dikdörtgenler şeklinde yapılması işaretlenmiş) bu üretilen elektrikle,statorda 3 fazlı ac.'yi üretmiş olacak tam anladığım şekliyle.

Size üçgen lamalı rotor uyartım profilli,elektromıknatıslı konstrüksiyon yapım şeklinin nedenini açıklamış,sebebinin,mağnetik akı verimini arttırmış olabilmek amaçlı farklı bir uygulanış şekli olduğundan biraz bahsetmiştim.Ama,bu konstrüksiyon şekli mutlaka bu şekliyle,sizin de merak edip sorduğunuz şekliyle olacaktır diye bir kanun,genel bir kaide asla yoktur.İşlenme,uygulanma kolaylığı,pratikliği hangi şekli vermenizi kolaylaştırıyor,zorunlu ona yönlendiriyorsa,bu mavi kalemle uzun dikdörtgen profilde tasarladığınız şekliyle de pekala değişken mağnetik akı ayrıca bir statorda oluşturulup,Elektrik akımı yine üçgen lamalıdaki gibi alınabilir.Bunda çok büyük bir uygulanış farkı yoktur.Dediğiniz gibi daha önce de,meraklı bir üyeye,yapacağı bir modifikasyonda,yani elektromıknatıslıdan,daimi mıknatıslı bir alternatör rotoru oluşturmasında,neodyum mıknatısları bu şekilde,üçgen birbirinin içine tam girecek şekilde bir dizilim zahmetli olacağından,sizin çizimde yaptığınız şekliyle,daha kolay ve pratik uygulanması açısından tavsiye edip yapabileceğinden söz etmiştim.Burada önemli olan oluşturulacak olan elektromıknatıs aralıklarının,birbirine çok uzak mesafeli olmaması ve dönme sırasında N-S-N-S .. şeklinde birbiri ardı sıra gelerek,stator oyuklarındaki aralıklarla tam bir uyum içine girip,elektrik akımını daha verimli verebilmesidir.

Asenkron motorlarda uğultu problemi bildiğiniz gibi rotor saçları hafif eğimli yapılarak her iki başta,alüminyum kısa devre çubuklarıyla birleştirilir.(Sincap kafesi) Yapılan denemelerde bu şekilde uğultuların azaltılabildiği görülmüştür.Sizin tornaya girecek sisteminizde de bu eğiklik bir miktar varmış gibi görünüyor.Ama bu tertip şekli asenkron motor içindir,yani sizin yapacağınız mıknatıs diziliminin merkezkaç kuvvetler ve dizayn kolaylığı açısından kanımca düz yapılmasının daha iyi olacağı kanaatini taşıyorum.Bu rüzgarda çalışacak bir sistem olacaksa,rüzgar uğultusundan daha yüksek olamayacağını tahmin ediyorum.Ama arabada kullanılsa belki rölantide yalnızca dediğiniz modellere has olarak belki bir rahatsızlık verebilir diye düşünürdüm.Sizinkinin düz yapılan bir konstrüksiyon şekliyle bile,dış ortamdaki bir rüzgar sesiyle birlikte,pek fazla da rahatsızlık verebileceğini tahmin etmiyorum.Umarım o şekliyle de ayrıca sorunsuz olur ve çalışır.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Eyvallah hocam çok ama çok teşekkürlerimi sunarım faydalı oldu bu bilgiler bana
 
sayın binbaşı hocam oto alternatörü (örn) 80 amperi ele alalım stator çıkışı zener diyotlar öncesi voltaj ve amperajı nedir acaba birde rotora verilen uyartım kaç volt ve amper'de seyreder minimum maximum voltaj ve amperi?,tabi bunu dengeleyen koncektördü devire göre. birde rotora sarılan emaye kaç mm ile sarılır kaç ohm olmalıdır. yardımcı olurmusunuz?
 
sayın binbaşı hocam oto alternatörü (örn) 80 amperi ele alalım stator çıkışı zener diyotlar öncesi voltaj ve amperajı nedir acaba birde rotora verilen uyartım kaç volt ve amper'de seyreder minimum maximum voltaj ve amperi?,tabi bunu dengeleyen koncektördü devire göre. birde rotora sarılan emaye kaç mm ile sarılır kaç ohm olmalıdır. yardımcı olurmusunuz?

Bakın sn.saftilki,sorduğunuz sorulara net cevap verebilmek için elimde en az nominal voltajı 14 volt, max. akımı 55 amper olan bir şarj dinamosunun(Arabamda değiştirdiğim en son alternatördür) referans olarak bulunması çok iyi olurdu.Ama böyle bir şarj dinamosunu 1 sene önce,arabamın şarj dinamosunun değişiminde,sağlam kalan tek yeri rulmanları olduğu için tamircide bırakmıştım.Sizin referans için bunu baz alıp,enterpolasyon(Karşılaştırma yaparak matematik hesap ile yeni problem için bir sonuca gitme)yapacağınızı bilseydim,orada bırakmaz,evimde saklardım.Yani kesin bir ölçüm yapabilmek için de elimde bir kanıt ne yazık ki şu anda bulunmamaktadır.


Zener diyot öncesi derken,statordaki bobinlerin voltaj değerini kastediyorsanız eğer,bu değer 15 volt ac.’nin üstü bir değerdir.6 adet diyottan( 3 fazın doğrultulmasında) geçerken 2 adet diyotta da(2*0.7=1.40 volt) bir voltaj düşümü diyotlar yüzünden olacağından dolayı 15-16 voltlar arası bulunmak zorundadır.Konjenktörde ise,sadece alan akımı zener diyot yardımıyla iki adet güç transistorü yardımıyla kontrol edilir,burada zener diyot,bir referans ölçümü görevini yaparak,statorun alan sargılarını denetler,sargılarda ayrıca bir voltaj düşümü yapmaz.

Araçlardaki uyartım akımında,zener diyot ve 2 darlington güç transistörünün yer aldığı konjenktör devresinde,bir transistörün (Emitter-kollektör arasından) geçmekte,şase kısmı ise akünün – kutbuyla direk irtibatlıdır.Yani geçen akım araçlarda,o anda akünün uçlarındaki voltaj ne ise odur,na azı,ne de fazlasıdır.Sizin içten uyartımlı sisteminizde ise,birlikte ayni milde dönerken,sabit mıknatıslı bölümde(1 bölüm), üretilen akımın, yine dönen diyotlarda doğrultulduktan sonra direk olarak ikaz uyartimlı rotora verilen voltajı olacaktır.Bu voltaj değeri mutlaka şu voltaj değeri veya akımı olmalıdır diye bir kural yoktur.Aküde direk aküde dc. olarak 14 volt olduğundan bu değer kullanımı yoluna gidilmiştir.Sizde bu ayni voltajın üretilmesi şartı yoktur.Örneğin 24-36 volt dc. ile de uyartım yapılabilir.

Önemli olan uyartım yapılacak gücün,bir karşılığı olarak seçilen (volt*amper) değerinin,asıl alternatör sarımlarında,oluşturacağı yeterli güçteki bu elektomıknatısın akısıyla, yeterli ve gereken voltajın,akımın 3 fazlı sargılardan alınabilmesidir.Bu ince bir hesap işidir ve otomobil alternatöründe ise daha farklıdır.(Çünkü üretilen güçler,alternatör çıkış güçleri de çok farklıdır.)Birinde bu rotora sarılan tel kalınlığı ve toplam uzunluğu(Otomobilde 14 volt dc. ye göre ve bu voltajda en nominal akımın elde edileceği akım şiddeti(amper girişi) göz önüne alınarak kesit buna göre hesaplanmıştır.) farklı diğerinde daha farklı olacaktır.Ama sizin sisteminizde ise,sizin seçeceğinizi bir ikaz akımı voltajı(Mesela yine 14 volt dc. olsun diyelim) ile bu yeterli nominal çıkış dc. akımını alternatör çıkışından elde edebilmeniz için, ne kadarlık bir alan şiddeti,Elektrik üretimi için en yeterli şekliyle bu elektromıknatıslı kısımda(2.bölüm) yaratılacaksa,seçilen bu bobin telinin kalınlığı da o hesaba göre olacaktır.


Yani bu yapılacak olan seçimi şu sırada; 1. Voltaj değeri, 2. İkaz uyartım alanı hesabı, 3. Bu alanı oluşturmak için gerekli olacak “volt*amper” hesabından gidilerek;alan ve volt parametrelerinden de amperi bulacaksınız.Amperin de geçebildiği farklı bir bobin teli kalınlığı(Kesiti) özel olarak da bulunur bildiğiniz gibi.“Bobin teli kesiti-geçirebileceği max akım ” tablosundan da,bu değer ayrıca seçilerek,sizin alternatörünüz için özel olarak da tespit edilmiş olacaktır.Kolay gelsin.
 
sayın binbaşı hocam neredeyse kafama takılan tüm soru işeretlerini yanıtlamış oldunuz birkaç satırla özetleseydiniz bu yazdıklarınzı tek tek soracaktım zamanla tabi ama bilmediğim birçok şeyi açıklamış yardımcı olmuşsunuz müteşekkir'im ALLAH razı olsun.rotor tornadan gelsin çalışmalara tekrar başlarım. öyle tahmin ediyorum elimdeki 3kw motorun statoruna uygulama yapacağım için tel kesiti uzunluğu ve rotora sarılacak olan kesit ve uzunluğa nazaran zener diyot ve konjektör dayanamaz gibi geliyor belli bir aşamaya geldiğimde değerleri ölçüp tektar size danışabilirmiyim çünki stator çıkışı voltajını şu an için kestiremem bu 50 volt'ta olabilir 250 de olabilir amper desen oda belli değil. neyse tekrar teşekkür ederim sağ olun var olun
 
Sn. saftilki eklemek istediğim önemli bir konu,siz bu jeneratör sistemini,yalnızca sabit uyartımlı yapacak olmanız durumudur.Burada ayrıca bir konjenktör,otomobil sistemindeki gibi kullanılmaz prensip olarak.Burada ilk çalışmadan kısa bir süre sonra,2. bölümdeki rotordaki elektromıknatıs,doyuma gelerek sabit bir mıknatıs gibi dönebilen bir şekliyle ondan bir beklentimiz olacaktır(Senkron jeneratör gibi)yani alan akımını değiştirip çıkış gerilimini regüle etmek gibi bir durum söz konusu olmayacaktır.Bu çıkıştaki ac dalgalanmasını,çıkıştaki dönüştürücülerde(Ac çıkışı-belirli olmayan,değişen voltajlı ac.çıkışının trafodan eldesi-aküden önceki dc.regülayonu devresi) çözeceğiz,bunun yöntemi,uygulanması bu şekilde olacak.Normal jeneratörlerde voltaj regülasyonu,dıştaki bir regülatör kısmının,jeneratör devirini,voltajı sabit tutmak için,geri besleme yoluyla kontrol etmesi(Yani governörle daha fazla yakıtın içten yanmalı motora sevkiyatının yapılması gibi)yoluyla çıkıştaki örneğin 220 volt ac. sabitlenir.

Bizim sistemimizde ise,jeneratörlerdeki gibi governör olmayacak,konjektör de alan akımını denetlemede yer almayacak,akımın özelliklerini akü şarjıyla depolamak ve tekrar kullanabilmek için,çıkıştan sonra bunu ele alıp bunu bir regülasyona tabi tutacağız,sistem böyle işleyecektir.Sizin verdiğiniz şekillerinizden de açıkça anlaşıldığı şekliyle,iç uyartımda kullanılacak üretici(Akım sağlayıcı) ve alıcı(Elektromıknatıs sistemiyle bunun tamamına yakınını dc olarak alıp kullanacak 2. kısım) bölümleri oluşturacak 2 ayrı rotor ünitesi,ayni büyüklükte iskeletten(Kalıptan) imal edilerek yapıldığından,eğer her ikisinde de,sarımın yapılacağı bobinaj oyuklarının hacmi eşit ise işimiz çok kolaylaşacaktır,daha doğrusu en baştan yapılması gerekecek olan ince hesaplardan muaf da olabileceğiz.Bunu daha net olarak da açıklamaya çalışayım.

Her iki taraftan, birinde Elektrik üretimi,diğerinde tüketimiyle sabit bir mıknatıs olayı(Elektromıknatıs) oluşturmamız hedefinde,bobinajların sarılacağı hacimler tıpa tıp birbirinin aynisi olacağını ideal olarak düşünelim.Birinci kısımda mağnetik alanda dönerken oluşacak oluşacak elektrik güç toplamını belirli bir kalınlıkta ve uzunlukta sarılan emaye tel,sarılacak sınırlı bir hacmiyle belirleyecek.Bu hacmi ilk bölümde akıllıca değerlendirmek(Akım şiddeti fazla gerilim az deil,akım şiddeti mümkünce düşük,gerlimi fazla verecek şekilde emaye bakır tel seçimi yaparak,dönerken geçeceği körü diyotlarda ısı şeklinde kayıp bir kayıp fazla olmadan,tamamına yakın gücü ac-dc dönüşümünden sonra döndüğü esnada,ikinci kıma iletebilmek) bizm için çok önemli olacak.

Bu şekilde akıllıca bir seçimle tel kesitini en baştan seçiyoruz,alabildiği kadar teli zorlamadan yarıklara(Rotor İskeletinde) sarıp,belirli bir ac eğeri elde etmek için uğraşıyoruz.Burada yüksek volt,düşük amperli ac. üretimi daha çok işimize geliyor,enerji iletim hatlarındaki gibi kayıbı mümkün oranda azaltıp,mille beraber dönen,milin bir yerine tespit edilmişr köprü diyota,bu gelen ac akımı uygulayıp,diyot uçlarından aldığımız bu dc. doğrultulmuş akımın tamamını ikinci kısma uygulayacak bir ikinci tel sarımını düşünüyoruz.ikinci kısnüma sarılacak emaye telin de tel çapı,birinci bölümdekinin aynisi oluyor,ayni akımın buradan da ayni oranda kaypsız olarak geçebileceği için.Yalnız ayni kesitteki telel 1. bölümde 200 sarım kullanıldıysa,2. bölümde de 1yni kesitli emaye telden yine 200 sarım sarmaya çalışyoruz ki,1. kısmda üretilen belirli bir voltaj değerli akım,ac-dc dönüşümüyle 2. kısımda tüketilirken,bu sarımlar daha kısa sarılırsa eğer,bir aşırı ısınma yoluyla,hem enerji kaybı,hem de başka bir uyumsuzluk olmasını istemiyoruz,tüm amacımız budur.Burada bobinde üertilecek voltaj da önemli değildir,biz bunu kullanmayacağız,makine kendi içinde kullanacak çünkü,yalnızca çıkış şekli,yani mümkün oranda yüksek voltaj,düşük amperajlı akımla çıkıp,kayıpsız olarak doğrultmayla da,ikinci bölüme iletilip verilebilmesi önemli bizim için.

Bakın,sn.saftilki bu daha basit haliyle hayalimde düşünemediğim(Çünkü oyuk boşluklarını her iki rotor iskeletinde ayrı ayrı hacimler olarak bir önceki yazımda düşünüp o şekliyle çözüm için ele almıştım) sistemi bu sabah bu şekliyle de düşünüp,bir çözüm önerisi olarak yeniden ele aldım.Umarım herşey düşündüğüm gibi,yani oyuklarda sarılacak bobin hacimleri eşit olarak tornada imalatı yapılabilmiş olsun ve bu sizin yapacağınız işlemler de,kolayca daha basite indirgenebilmiş olsun diyelim.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
sayın binbaşı hocam size çok teşekkürlerimi sunarım. benim elimde yeterince malzeme ve tefeurat yok onun için çalışmalarım oldukça yavaş ilerlemekte neyse artık olumlu olumsuz belli aşamalarda paylaşırım. sn şef ustamında ziyaretine gideceğim zaten, biraz daha yol kat ederiz oto alternatörü modifikasyonu hakkında birkaç şey daha var aklımda ama sn şef usta ile paylaştıktan sonra karar ve uygulama niyetim var eğerki olmayacak dua ise amin demeden iptal ederiz forum'uda meşgul ve işgal etmemiş oluruz olumlu durumda burada paylaşırız. herkese kolay gelsin. sizde sağ olun var olun.
 
s. a. forum sakinleri ve yerinde duramayanları :) havalar soğudu diye mi bilmiyorum burası bayağı bi sakinleşti milim milim ilerleyen çalışmalarımdan bir iki kare paylaşmak ve fikirlerinizi almak istiyorum, kanatların boyu 1 mt. sn. şef in konu başında belirttiği gibi 150 mm çaplı borudan.

pervane tamam fakat biraz balans sorunu var civata ve somunlar ekleyerek tam olarak sorunu aşamadım kanadın birinin ucunu biraz tıraşlasak sorun olur mu?

bu fotoda denemek için direğe takmıştım hafif rüzgar vardı ama o halde bile zaptdetmekte zorlandım.fotodaki direği yaklaşık 2 mt. boyunda bir direğin üzerine bağlayıp, lente deniliyor sanırım 3-4 tarafından gergin tellerle desteklicem ama önce direğin dibine beton dökücem.2-3 gündür güzel rüzgar esiyor ister istemez sabırsızlanıyorum .A. e. olun.
 
Çalışma güzel görünüyor, eline emeğine sağlık. İnşaallah istediğin sonucu alırsın.
Ağır olan kanadın ucundan keserek kısaltma yapma. Et kalınlığını traşlayarak biraz inceltebilirsin.
 
gerçekten çok güzel bir teknoloji .ben istanbul üniversitesi t.b.m.y.o. Elektrik bölümünde okuyorum bizim bir dersimiz var yenilenebilir enerji kaynakları diye rüzgar olsun güneş olsun nüklüer oldun hidro vs. yenilenebilir enerj, kaynakları var bunların içinden en temiz enerji veren güneş enerjisi olduğunu düşünüyorum tamamen kar ama çok yer kaplayabilir kullanacağınız yere bağlı olarak .ondan sonrada rüzgar enerjisi bence . neden ikinci plana attınız derseniz rüzgar türbinleri çok ses çıkarabiliyor hatta çok büyüklerinin yanında neredeyse durulamıyor aşırı yükses ses çıkarıyor . ama küçük rüzgar türbinlerinin fazla ses çıkaracağını sanmıyorum .inşallah başarılı olursunuz.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,837
Mesajlar
930,662
Kullanıcılar
452,672
Son üye
semik60

Yeni konular

Geri
Üst