Gemi Elektriği ile İlgili Sorular & Dökümanlar

elect off

Üye
Katılım
15 Kas 2009
Mesajlar
69
Puanları
1
gemı elektiği ile ilgili bılgı ısteye arkadaslar bana merak ettıklerı veya ogrenmek ıstedıklerı konuda ulasırlarsa yardımcı olmaya calısırım...
 
artık gemılerdede plc frekans konverterlerı kullanılmaya cıddı anlamda baslandı fakat marka genelde uretıcılerın tercıhlerıne gore degısmekte 1 defasında aynı anda hem sıemens hem telemecanıque hem omron hem abb nın berabarece callıstıgı bır gemıde bulunmustum.
 
sn.elect off

gemilerle ilgili olarak merak edilen konu elektrik sistemidir bu konu hakkında bize ayrıntılı bir bilgi verirseniz seviniriz

özellikle gemilerle ilgili ;
elektrik üretimi,topraklama ,ups sistemi,seyrüsefer cihazları, ... gibi sorular sorulmakda ve cevap verebilicek bir üyemizi bulmuşken bu konuda bilmiyenleri veya merak edenleri aydınlatmış oluruz.
 
arkadaslar aslında gemilerde çalışan bır elektrikçinin (Türk gemilerinde adı elektrik zabiti yabancı gemilerde electric officer'dir) tüm alanlarda yani dizel makineler,alternatörler ve bunların senkronizasyon,alarm ve koruma sistemleri,iklimlendirme,kazanlar,seperatörler,komprasörler,elektronik seyir sistemleri,hidrolik ve pnomatic üzerine birikim sahibi olması gerekır.çünkü gemi üzerinde elektrikçi tek adamdır ve hiç bir servisten yardım alabilecek durumda değildir.Ben buradan sizin merak ettiklerinize vaktim oldukça yanıt vermeye çalışacağım.
 
gemilerde elektrik üretimi jeneratörler vasıtası ile olmaktadır.mınumum 2 jeneratör olmakla beraber bu sayı geminin buyuklugune ve maksımumda harcadığı güce göre değişir.mesela bir gemi için jeneratör seçiminin yapılmasında bir çok etken vardır.Geminin seyir esnasında harcadığı gücü tek bir jeneratör karşılayabilmelidir bunu dizel jeneratörler yardımı ile yapabilir veya geminin pervanesini döndüren cok yuksek beygir güçlü ana makınasının şaftına bağlanan bir alternatör ile de sağlayabilir.limanlarda gemilerin elektrik sarfiyatları bir hayli artmaktadır dökme yük taşıyan gemiler yüklerini kendi üzerlerinde bulunan vıncler ıle bosalttıkları zaman 2 jenerator paralel calıştırılmakta 3 generatör var ıse bırı herhangı bır arıza durumuna karsı yedek tutulmaktadır.bu vınclerın ortalama buyukluktekı bır gemı ıcın bır tanesının harcadıgı guc asağı yukarı 300kw kadar olamakta ve bu vıncler de gemıde mınumum 5 edet bulunacagı ıcın 5x300 kılowat ekstra yuk anlamına gelmektedır.bu jeneratorlerın dızellerının tum alarm ve acıl kapanma sıstemlerının düzgün bır sekılde calısmasından gemı elektrıkcısı sorumludur.ayrıca paralel jenerator calıstıran her ısletmede onemlı oldugu gıbı ters akım,aşırı akım,yuksek frekans,yüksek voltaj gibi sisteme zarar verebılecek her turlu arızanın alarm ve otomatık acıl kapatma sıstemlerınınde calısırlıgı gemı elektrıkcısının sorumlulugundadır.


devam edılıcektır......
 
Sayın elect off, gemilerde kullanılan şaft jeneratörün kumandası hakkında kısa bilgi verebilirmisiniz. yani tahrik makinesi nasıl sabit devirde tutuluyor, makinenin devri 1:1 olarak mı aktarılıyor jeneratöre?. birde eğer bu şaft jeneratörü diğer başka bir dizel jeneratörle paralel çalışırsa sağlıklı bir yük paylaşımı için nasıl bir kumanda işlemi izlenir.
 
Genlde saft jeneratörü geminin sadece seyir yükünü karşılayacak büyüklükte seçilir ama istisnai durumlarda vardır şöyleki ana makinanın emergency çalıştırma yol verme sistemi (ana makinanın kontrol sistemleri yani start ve yol verme genelde elektronik pnomatık kontrollü olur yanında bu sistem arıza yaparsa diye start ve yol verme için bir de tammamen mekanik acil durum sistemi koyarlar)yoksa şaft jeneratörünü elektrik motoru haline getirip pervaneyi döndürmek amaçlı kullanılırsa tabii bunun gücü bir hayli yüskek olur bunu adı ptı/pto sistem dir yani power take in /power take out ptı saft jeneratörünü pervaneye pto elektrik üretme anlamındadır.Fakat bu tamemen istisnai bir durumdur bunu ekstra bilgi olarak verdim.şaft jeneratörü diğer dizellerle paralel olarak çalışamaz tamamen tek başına görev görür diger jeneratörlerle sadece kısa bir süre senkron olur buda dizelden safta safttan dizele geçmek içindir.dalgalı havalarda kullanılmaz çünkü ana makına pervane su üstüne cıktıgında over speed olamamak ıcın yol otomatık olarak yol keser eğer saft deverede ıse bu esnada voltaj düşer pervane tekrar suya girdiğinde ise bizim kalmasının ıstediğimiz deviri yakalamak için tekrar yol verir buda saft jeneratörünün devrinde anormal değişiklik yapar.genelde gemi ana makınaları düşük devirlidir mesela ıkı zamanlı ana makınalarde devır 100 - 200 arası yapımcıya göre değişkendir.4 zamanlı makınalarda ise 750 - 1000 arası olur bunu için sistemde reductıon gear dediğimiz devir yukseltici dişliler ile saft jeneratörüne aktarma olur.eğer saft jeneratörünün elektrık uretmediği zamanlarda ana makına çalışır çalışmaz onunla beraber dönmesi istenmiyorsa reductıon gear dişli mekamizmasının ıçınde veya ayrı olarak dısarıda clutch (glaç) dedğimiz şaftı jenetaröre hidrolik olarak bağlayıp ayırmaya yarayan sistemler olur.yanı kısacası saft jeneratörü ile diğer dizeller arasında yük paylaşımı olmaz.gecişlerde senkron olur yükü diğerine devreder ve devreden cıkarlar.saft jeneratoru ve glaclı reductıon gear ın resmını aşağıdaki linkte bulabılırsın sistemin devreye sokup çıkartma operasyonu talımatları vede deıf delomatıc 3 ıle yapılmıs otomasyon projesini istersenız ayrıca yayınlayabılırım..
 
Bır oncekı konuya devam edersek ıse elektrık üretiminde kaldıgım yerden devam etmek ıstıyorum.elektrık üretimi kısaca 1 den fazla jeneratörün tek veya paralel çalışması şeklinde olur.tabii ayrıntıya girecek olursam konu çok uzar öncelikle fikir vermesi açısından kısaca anlatmak isterim ama ayrıntılı bır konu anlatımı istersiz ayrıca açıklamak kafaları karıstırmamak acısından daha iyi olur.topraklama hakkında ise söyle bir açıklama yapalım gemi bünyesini komple şase olarak kabul ediyoruz ve toprağı gemiye bağlıyoruz tankerler limana vardıklarında gemi bünyesini toprağa bağlarlar gemi bünyesindeki statik elektriği boşaltmak amaçlı tankelerde statık yuk buyuk facıalara yol açmıştır(forumu araştırdım topraklama konusu bır haylı işlenmiş oradaki bılgıler doğru genelde yıldız noktası şaseye nötr yoktur diye söylenmiş doğrudur).ups demişsiniz gemilerde ups sistemi genelde bilgisayar ups i kıvamında kalır yani öyle ciddi anlamda ups sistemi yoktur elinizdeki jeneratörler sizin hayatınızdır herşeyinizdir.seyrü sefer cihazları genelde x band ve s band 2 radar (tabii bu anlattıklarım ticari gemiler içindir askeri gemilerde durumlar cok farkldır orta boyutta bir askeri gemi 450 mılyon dolarken 300.000 dwt bır tankerı çinliler bugün 50 60 mılyon dolara yapabılıyolar askeri bır gemıde basıt bır buat'a bıle uzaydan gelmiş gibi bakabiliyor insan:) )ecdıs dedıgımız uydu bağlantılı harita takip sistemi echo sounder dedıgımız dip derinliğini ve haritasını cıkaran sıstem inmarsat denen haberlesme sistemi ve gps den olusur.bunlar ıcın detay istenırse ayrıca acıklaya bılırım...
 
Çok teşekkür ederim, gayet faydalı bilgiler oldu. birde rica etsem bahsettiğin otomasyon projesini paylaşırsanız sevinirim.
saygılar
 

Forum istatistikleri

Konular
130,166
Mesajlar
933,930
Kullanıcılar
453,294
Son üye
MEGATRO

Yeni konular

Geri
Üst