generatörün yüklenmesi nasıl oluyor


Gayet basit bir soru emin olunmayacak bir durum yok.n=devir(d/d), 2p=kutup sayısı, f=frekans(Hz) olmak üzere devir n=120f / 2p formülü ile ifade edilir. Frekans ile devrin arasındaki doğrusal ilişki bu formülde açıkca görülmektedir.Yüklenme esnasında geçici frekans düşümü normaldir.Governör yakıt pompasına müdahale edip yakıt debisini arttırıp deviri toparlayana kadar geçici rejim oluşur. Sürekli çalışmada frekans düşüklüğü devam ediyorsa governor ayarları ikaz sistemi kontrol edilmelidir jeneratör servis bakım zamanı gelmiştir. Hava filtresinin tıkanıklığı bile sebep olabilir.

düşük devrin yarattığı ayrı bir sorun;
Devirin etiket değerinden daha düşük olması halinde voltajın nominal değerde tutulması, voltaj regülatörünün fazladan ikaz akımı geçirmesi ile mümkün olacaktır. Voltaj regülatörünün büyük akım geçirmesi , alternatörün ikaz sargılarının hasar görmesine neden olur.
voltaj regülatörünün fazla akım geçirmesi , voltajın sabit tutulmasına yetmez ve voltajda düşmeler meydana gelebilir.
 
sayın analizör birincisi sorumu saniyorum dogru anlamadiniz, ben tek basina yük besleyen yani senkron olmayan bir jeneratör için yüklenme gerceklestikce frekansin neden düstügünü sordum, yani benim bildigim bir jeneratör bosta calistiginda frekansi 50 nin üzerinde oluyor ama yüklendikce frekans 50 ye yaklasiyor, ama yanlis mi biliyorum onu da bilmiyorum, jeneratör işleten birisi iseniz bilmeniz muhtemel, eğer böyle ise gerçekten frekansin neden nominal yüke kadar düstügünü ve bunun dizayn geregi mi yoksa dogal bir olay olup olmadigini soruyorum...
 

Bende bir adet jeneratör(elektrojen gurubu) için cevap verdim. Bir kaç tane jeneratörün senkronizasyonundan bahsetmedim. senkron makine tabiri S kaymanın sıfır olduğu anlamına gelir stator döner manyetik alanı ile rotor hızı eşittir. Aradaki farkı karıştırmayalım.
Yaptığım açıklamaların tamamını teyit eder onaylarım. Bahsettiğiniz frekans değişimi normalde çok azdır. Buda geçici rejim olarak nitelendirdiğim zaman diliminde gerçekleşen olaydır yukarıda açıkladım.
 
yani siz ada çalışmada boşta frekans 50 dir mi diyorsunuz?
 
ayrıca sayın analizör senkron calısma sadece jeneratörlerle olmaz bunu biliyor olmalisiniz, hidroelektrik santraldeki jeneratörde bir tanedir ama senkrona girer...
 
yani siz ada çalışmada boşta frekans 50 dir mi diyorsunuz?

50'nin biraz üzerindedir. Size ayrıntısı ile açıklama zorunda kalıyorum. Boşta çalışan jeneratörde Rotorun dönmesi ile statorda manyetik alan etkisi ile gerilim oluşur. Jeneratör boşta olduğu için rotor hızı maksimumdadır. N devir ile frekans doğru orantılıdır formülü yukarıda verdim. Jeneratör yüklendiğinde rotor hızı düşer bunu izah etmeye gerek yok düşen devir demek frekansın düşmesi anlamına gelir governör yakıtpompası önündeki vanayı açar yakıt debisi artar ve devir dolayısıyla frekans olması gereken değer olan 50Hz'e getirilmiş olur.
Yüklenen jeneratörde oluşan kayıplar bakır,histeresiz v.s yükten doğan rotor dönme momenti artışı zorlanma devir düşümüne etkendir. Boşta 56hz gibi bir değer olmaz 52Hz civarında olur yükte 50Hz'e düşer.
 
ayrıca sayın analizör senkron calısma sadece jeneratörlerle olmaz bunu biliyor olmalisiniz, hidroelektrik santraldeki jeneratörde bir tanedir ama senkrona girer...

Olayı farklı noktalara neden çektiğinizi anlamak zor? Senkron çalışma demek bir sisteme senkronize olarak çalışmak demek. Bir tane jeneratör hele bu satralde enerji üreten jeneratörse neye senkron çalışacak ! direk enerji nakil hattını besleyecek.
Jeneratörler kendi arasında senkron çalıştıkları gibi şebekeyede senkronize olup çalışabilirler.
Ancak Santraldeki 1 tane jeneratör için senkron çalışmadan bahsedilemez...

ayrıca senkron makinelerde tabiri kullandım yazımda o kayma açıklaması senkron motor içinde geçerlidir anlamında.
 
Son düzenleme:
söyledikleriniz beni hala ikna etmedi, sizinle frekansin 50 den fazla olacagi konusunda ayni düsünüyoruz ki eğer sizin söylediginiz gibi kayiplardan histeresiz veya rotor dönme momenti artısı zorlanma (bu kavram da vazıh degil ) ise bu durumda mühendislik dünyasi bunu aşamamis demek ki e mecburen boşta 52 hz yari yükte 51 hz üretiyor da bir türlü 50 hz Elektrik üretemiyor, peki tahrik elimizde ise neden yari yükte 51 yerine 50 hz üretmesin bu jeneratör? ben bu olayin böyle oldugunu kabul ediyorum ama bunun üstesinden gelinemeyen bir olay oldugu icin böyle oldugu noktasina katilmiyorum en azindan simdilik....
 

İkaz demek rotora gönderilen akımı arttırmak demek. Rotor girişinde Döner diyotlarla akım doğrultulur ve dönme hareketi neticesi stator kutuplarında A.C. elde edilir. Uyartım akımı ile gerilimi arttırısınız ve reaktif güç talebini karşılarsınız. Aktif güç talebi ancak giriş enerjisinin arttırılması yani yakıt debisinin arttırılması ile gerçekleşir. Yüke bağlı devir değişimleri gayet doğaldır bunun karşılanması ancak motor gücünün yani yakıt debisinin artışı ile gerçekleşirki buda motorgücü ve performansına da bağlıdır. Governör her yüklenme durumunda devri sabit tutabilmek için yakıt debisine müdahale eder.
hala verdiğim bilgiler tatmin edici gelmedimi daha nasıl izah edebilirim ! ?
Boşta 30km ile koşup tepişen eşşeği yüktede 30km hızla koş kara düldülüm demek gibi birşey bahsettiğiniz.Eşşeği kırbaçlasanda netice değişmez
(Bu arada ben yatar size iyi geceler başka sorunuz varsa yarın devam ederiz)
 
Son düzenleme:
burada anlaşamiyoruz apaçık ortada, ben size diyorum ki bir jenerator yari yükte neden 51 hz de calissin? dogru bir kontrol devresi yakiti biraz daha azaltirsa 50 hz frekans elde eder, bunu nasil izah edeceksiniz? neden 52 ile 50 arasinda seyretsin de direk 50 hz olmasin anlamiyorum burayi...
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…