Gerilim Düşümü

instinct

Üye
Katılım
11 Tem 2007
Mesajlar
45
Puanları
1
Yaş
40
Merhabalar,

Bulunduğum işletmede 5 adet 160'ar kW amonyak kompresörünün beslendiği bir bölüm var. Yük ile besleme noktası ara yaklaşık 150 metre civarında. Şöyle bir sıkıntı var; kompresörlerin olduğu bölümde gerilimler düşdüğü için aşırı akım çekmesine ve motorların termik attırmasına neden oluyor. Her kompresör için 2 adet 3x185 lik kablo çekilmiş durumda. Yük tarafında faz nötr gerilimleri 205 voltlara, faz faz ise 365 voltlara kadar düşüyor. Bu durumu engellemek adına en kalıcı çözüm ne olabilir?
 
Merhabalar,

Bulunduğum işletmede 5 adet 160'ar kW amonyak kompresörünün beslendiği bir bölüm var. Yük ile besleme noktası ara yaklaşık 150 metre civarında. Şöyle bir sıkıntı var; kompresörlerin olduğu bölümde gerilimler düşdüğü için aşırı akım çekmesine ve motorların termik attırmasına neden oluyor. Her kompresör için 2 adet 3x185 lik kablo çekilmiş durumda. Yük tarafında faz nötr gerilimleri 205 voltlara, faz faz ise 365 voltlara kadar düşüyor. Bu durumu engellemek adına en kalıcı çözüm ne olabilir?

Kompresörler ayrı trafodan besleniyorsa trafo kademesini düşürün, en basit çözüm budur.
 
Kompresörler ayrı trafodan besleniyorsa trafo kademesini düşürün, en basit çözüm budur.
sayın alpern voltajı yukselttıgımızde motorlar devre dışıyken dıger cıhaz vs lere bir zarar vermez mi bilmedigimden soruyorum kardeşim bu aralar her kes her seyı yanlış anlar oldu da kusuruma bakma
 
@alpernbugra üstadın söylediklerine ilave olarak bu motorlara yol verme sisteminizde çok önemli ; eğer soft starter ya da sürücü kullanılmadan bu motorlara yol veriliyorsa ( yıldız üçgen ya da rotoru sargılı ASM de olabilir tabi ) demeraj akımları sistemi zorlayacaktır ; gerilim düşümleri sistemde sürekli bir etki mi yoksa motorlara yolverme anında mı meydana geliyor ; bu konuda bilgilendirirseniz memnun oluruz.......

sayın alper voltajı yukselttıgımızde motorlar devre dışıyken dıger cıhaz vs lere bir zarar vermez mi bilmedigimden soruyorum kardeşim bu aralar her kes her seyı yanlış anlar oldu da kusuruma bakma
ASM lerin momenti gerilminin karesi ile doğru orantılı olarak artar ; bu noktada müsaade edilen değerler aralığında gerilimi arttırmanın (+ - % 10 ) bazı sakıncaları haricinde çokda sorun olmaz ; tabii sistemde çalışan diğer cihazların gerilim artışına karşı ne durumda olacağını da düşünmek lazım http://www.emo.org.tr/ekler/bc8ae25856bc2a6_ek.pdf?dergi=176
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
sayın alpern voltajı yukselttıgımızde motorlar devre dışıyken dıger cıhaz vs lere bir zarar vermez mi bilmedigimden soruyorum kardeşim bu aralar her kes her seyı yanlış anlar oldu da kusuruma bakma

Şimdi şöyle bir durum var, soruyu soran arkadaş trafo çıkışında yüksüz gerilimi 375 volt gibi bir şey okuyorsa trafonun kademesini düşürdüğünde yüksüz halde 400 Volt civarı gerilim okursa bir sorun olmaz diğer cihazlar için fazlar arası 400 V faz-nötr arası 230 Volta tekabül eder ki bu zaten normal olması gereken değerdir.

Eğer motorlar için trafo ayrı ise bu değer dahada yukarı çekilebilir bir sorun teşkil etmeyecektir.

Tabi kompresör kalkışları için kalkış akımını düşürme adına mekanik önlemlerde alınabilir ancak kompresör amonyak basıyormuş bu nedenle mekanik müdahale tehlikeli olabilir.
 
sayın alpern bey cevabınız icin teşekkur edrım acıklayıcı olmuş konu ya vakıf oldum şimdi
 
Ayrıca, kompresörler için lokal kompanzasyon yapmak, (motorların üçhen kontaktörleri ile devreye girecek 50- 60 kVAR kondansatör baglamakda sorunun çözümünde yardımcı olacakdır. Kademe değişiminden dogacak sonucları endişelenmeye gerek yok. Ama bıraz malıyetli tabiki. BU yolla, merkezi kompanzasyonada yardımcı olursunuz.
 
Üç Fazlı Motorlarda Bireysel Güç Faktörü Düzeltme
Motor ve kondansatör paralel olarak bağlanır. Her ikisi de anahtar ile aynı anda devreye girer ve çıkarlar ve ayrıca aynı koruyucu devre tarafından izlenirler. Deşarj devresi gerekli değildir, çünkü deşarj, motor sargıları üzerinden gerçekleşir. Şalter, kondansatörün devreye girme anında çekeceği aşırı akımları karşılayacak kapasitede ve bağlantı hatları da, motorun kompanze edilmiş akımlarını karşılayacak kapasitede seçilmelidir. Bu yapıda, kondansatör motora yakın bir şekilde konumlandırılmalıdır.
http://www.siemens.com.tr/i/assets/...i/dokumanlar/orta gerilim kondansaturleri.pdf
Bu da güzel bir not........
 
Üç Fazlı Motorlarda Bireysel Güç Faktörü Düzeltme
Motor ve kondansatör paralel olarak bağlanır. Her ikisi de anahtar ile aynı anda devreye girer ve çıkarlar ve ayrıca aynı koruyucu devre tarafından izlenirler. Deşarj devresi gerekli değildir, çünkü deşarj, motor sargıları üzerinden gerçekleşir. Şalter, kondansatörün devreye girme anında çekeceği aşırı akımları karşılayacak kapasitede ve bağlantı hatları da, motorun kompanze edilmiş akımlarını karşılayacak kapasitede seçilmelidir. Bu yapıda, kondansatör motora yakın bir şekilde konumlandırılmalıdır.
http://www.siemens.com.tr/i/assets/content/enerji-kalitesi/dokumanlar/orta%20gerilim%20kondansaturleri.pdf
Bu da güzel bir not........

Bir ilave daha yapayım, lokal kondansatörde, kondansatörü termık den sonra bağlarsanız, termık akımı düşeceğinden yenı akım ayarlamaya gerek duyarsınız,,
 
Kompresörlerin tümü aynı baraya yani aynı trafoya bağlı. Talep durumuna göre kompresörler devreye giriyor. Ancak trafonun beslediği diğer yükler de mevcut. Kompresörler devreye girdikçe gerilim düşümü artmakta ve 5 kompresör birden devreye girdiğinde bazı kompresör motorları termik açtırıyor.

Motorlar yıldız üçgen çalışıyor ancak kalkış anında oluşan bir durum olduğunu düşünmüyorum. Normal çalışma durumunda yükler artınca gerçekleşiyor. Sanırım lokal şekilde kondansatör bağlarsam daha iyi çözüm olur gibi.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,112
Mesajlar
933,236
Kullanıcılar
453,174
Son üye
dogukankaragoz

Yeni konular

Geri
Üst