Havai Hatlarda Direk Atlamaları

nefer87

Üye
Katılım
11 Eyl 2008
Mesajlar
287
Puanları
1
Merhaba arkadaşlar,

Kendim trafo merkezleri tasarımı ile uğraşmaktayım. İletimci arkadaşların kolaylıkla cevap verebileceğini düşündüğüm bir konu takılmakta aklıma.

Havai hatları incelediğimde kimi direkte izolatörler jumper yapacak şekilde bağlanmışken, kimi direklerde ise askı tipi izolatör kullanıldığını görüyorum. Bunun sebebi tam olarak nedir?

Birde ikili veya daha fazla iletkenden oluşan hatlarda kullanılan ara tutucuların (spacer) kullanım standartı nedir? (Kaç metrede bir kullanılır?) Aynı standartı şalt tesislerinde de kullanabilir miyiz?

Cevaplandıracak arkadaşlar çıkarsa sevinirim.
 
Havai hatları incelediğimde kimi direkte izolatörler jumper yapacak şekilde bağlanmışken, kimi direklerde ise askı tipi izolatör kullanıldığını görüyorum. Bunun sebebi tam olarak nedir?
yanlışım varsa düzeltin
jumper olan direkler durdurucu olarak olarak dikilmiştir. mesela örnek olarak 3-4 direk arası taşıyıcı olarak hat gider sonra durdurulur. buralarda jumperle bağlantısı yapılır. taşıyıcıda ise izolatörlere sıkı bağ ile bağlanarak gider.
durdurucular hatta problem olduğunda mesela bir direk yattığında hattın tamamı zarar görmemesi için yapılır.
 
Teşekkürler bilgileriniz için.

Bir yerde durdurucu direk kullanma standartının 7 direkte bir olduğunu okumuştum. Ancak yaşam alanlarına yakın bölge hatlarında ise daha sık kullanabiliyormuş.
 
Havai hatları incelediğimde kimi direkte izolatörler jumper yapacak şekilde bağlanmışken, kimi direklerde ise askı tipi izolatör kullanıldığını görüyorum. Bunun sebebi tam olarak nedir?

Direklerde kullanılan izolatörler hattaki şebekenin voltaj seviyesine (34,5kV, 154kV, 380kV), arazinin durumuna göre (pin tipi, mesnet tipi, askı tipi, gergi tipi) çeşitlendirilir ve kullanılır.

Direk seçimi iletim hattının geçtiği güzergâha göre yapılır. İletken boyunun en kısa mesafede olması için hattın düz olması gerekir. Hattın düz olduğu yerde "taşıyıcı direk" kullanılır. Direkler arası (OG için yanlış hatırlamıyorsam) 15[SUP]o[/SUP] ye kadar olan açılarda da taşıyıcı direklere müsaade edilir. İletkenler, taşıyıcı direğe "askı tipi izolatör"le izolatörle bağlanır.

Hat her ne kadar düz olursa olsun, hattın mukavemetini artırmak, iletkenlerin gergin durmasını sağlamak için belirli sayıda direk arası "durdurucu direk" kullanılır (Ben 10 direk diye hatırlıyordum ama teiaş'ın sayfasında bir dokümanda da 7 diyor). İletkenler durdurucu direklere gergi izolatörleri ile bağlanır. İletlekler arası atlama bağlantıları (jumper) yapılır.

Hat açılar çizerek gidiyor, keskin dönüşler yapıyorsa "Köşe direkleri (Zaviye direği)" kullanılır. Bunarın bağlantıları da aynı durdurucu direk gibi gergi tipi izolatörlerle yapılır.


Birde ikili veya daha fazla iletkenden oluşan hatlarda kullanılan ara tutucuların (spacer) kullanım standartı nedir? (Kaç metrede bir kullanılır?) Aynı standartı şalt tesislerinde de kullanabilir miyiz?

Demet iletken kullanılan hatlarda kullanılan iki spacer arası mesafe ile ilgili herhengi bir belgeye bulamadım henüz. Ama Megep'in sayfasında 60-70 metre gibi (tahmini) bir bilgi var.

Bir de transpozisyon direkleri vardır ki tam seyirlik:

https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/380kv-154kv-transpozisyon-direkleri-fotoğrafları.39126/
 
Demet iletken kullanılan hatlarda kullanılan iki spacer arası mesafe ile ilgili herhengi bir belgeye bulamadım henüz. Ama Megep'in sayfasında 60-70 metre gibi (tahmini) bir bilgi var.

Çok teşekkür ederim bilgileriniz için. Gerçekten açıklayıcı oldu.

Transpozisyon direkleri yanılmıyorsam çaprazlama dediğimiz olayı gerçekleştirmek için kullanılıyor. (İletim hattı kapasitansını düşürmek için.)

Spacerların kullanımı iletim hatlarında 60-70 metrede bir oluyor diye biliyorum ben de yalnız şalt tesisi/trafo merkezlerindeki kullanım standardı nedir bu bilgiye bir türlü ulaşamadım. Genelde ezbere yapılıyormuş gibi geliyor ama bir standarda dayandırmak istiyorum açıkçası.

İncelemelerime göre iletken baralarda 6-7 metrede bir kullanılıyor. Baradan akım trafosu, gerilim trafosu v.b. ekipmanlara inişlerde ise maksimum 2 adet kullanıldığını gördüm.

Ama bir standarta dayandıramadım henüz.

09.jpg
 

Forum istatistikleri

Konular
129,867
Mesajlar
930,872
Kullanıcılar
452,732
Son üye
erencok

Yeni konular

Geri
Üst